Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Vet inte vad som skulle skada att sitta i sittern redan som pytteliten.
Oscar har suttit/legat i sin sen han bara va några darar gammal.
Är skönt att kunna lägga ifrån sig honom och ha en fot på bågen under och gunga lite försiktigt samtidigt som jag lagar mat eller när jag äter.

Nej alltså han har suttit i den jättelänge nu och sover så gott i den så jag hoppas det inte är någon fara för honom :o Han verkar ju inte misstycka direkt.
Idag har han inte velat ligga och mysa i mitt knä alls utan velat sitta upprätt mittemot mig och kika lite på mig och omgivningen - känns så tidigt han är ju bara en vecka :D

Vi fick rådet att bara ge henne ersättning vid kvällsmålet för att ersättningen är "tyngre" än mjölken och att de sover bättre och, förhoppningsvis, längre på det. Sen vi började göra så har Selma sovit hela nätter. Peppar peppar...

Märker du att han inte blir nöjd så skulle jag helt klart ge honom ersättning om det inte förstör amningen för er. Är bebisen större så behöver de få i sig mer, min mjölk räcker inte alltid till för Selma. Är hon missnöjd efter att ha druckit mjölken så blandar jag till ersättning till henne. Brukar börja dagen med att koka en kanna vatten så att jag alltid har kokat vatten ifall min lilla dam skulle visa sig mer hungrig efter ett mål. :)

Jag provade att ge alex bröstmjlk på flaska innan idag, men det var inte alls intressant. Jag ville mest kolla för att se hur det skulle fungera om det skulle bli aktuellt någon gång framöver. Har en undersökning som kräver narkos någon gång under sommaren/hösten och då måste han ju ta flaskan :crazy:

Har pump från avent och det var den flaskan jag provade med, ska kanske prova en annan sort??
Några förslag??

Napparna på MAMs flaskor är lite platta. Du kanske kan prova en sån? De har ventilerad botten också för att motverka att de sväljer luft.

Han använder ju mams napp så det är nog värt ett försök. Avants napp är rund och han verkade väldigt förvånad när han fick den i munnet :p
Sen är han inte van att behöva suga så mkt, mina bröst är väldigt självtömmande. På gott och ont ;)

Då kanske du ska välja en napp med fler hål än vad som rekommenderas för barnets ålder. Då rinner det ju lite lättare ur flaskan.

Får kolla runt lite nästa gång jag handlar. Är skönt att veta om han tar flaskan så jag kan ut och rida i lugn och ro :laugh: Kommer inte ihåg när äldsta sonen bröjade flaskmatas. Ammade honom i 9 månader och han tog både flaska,bröst och napp utan problem. Min mamma var väldigt orolig att han inte skulle ta bröstet igen. Sonen brydde sig inte om varifrån maten kom, bara den kom :D

Har fortfarande inte kommit upp på¨hästryggen, mkt beronde på att han ätit så oregelbundet. Senaste veckan har det blivit lite mera rutiner, kvällarna äter han väldigt ofta och det är då som det funkar att rida som bäst för mig.

usch vad osammanhängande jag skriver, märks att jag varit vaken sen kl 05. Nu lägger jag mig, god natt!

Gav honom en liten skvätt ersättning innan idag för att se om han gillade det.
Gick fint så nu fick han en flaska att sova på. Hoppas det blir lite mer än två timmars sammanhängande sömn i natt.

Juzzzen du har inte skrivit nått på hela dagen. Nu e det helt ok att inte skiva nått varje dag ;) :D. Men du lät då ledsen i sitt förra inlägg… Hoppas att det är bättre nu.

Jag håller faktiskt med dig angående offentlig amning. Det känns helt enkelt väldigt privat och även om inte den som ammar tycker det, så tycker jag det och det känns helt enkelt inte bekvämt att se det då. Sen är det skillnad om man är i ett sällskap nånstans där någon ammar, det blir inte riktigt på samma sätt.

Jo, jag kan hålla med om att det är privat coh att man ska vara så diskret som möjligt. Haken är att jag upptäckt att det är svårt att existera i fyra månader utan att någonsin gå ut på stan. Än värre är det väl för de som tänker helamma i de WHO rekommenderade 6 månaderna.

Det är ju inte som att barnet är så regelbundet i sina ätvanor direkt och är han hungrig blir han ju helt hysterisk. Att med ett barn som åt för 1,5 timmar sedan, som nyss sov sött och plötsligt och helt oanat vaknar jättehungrigt och högröd i ansiktet och helt hysteriskt gallskriker på en ljudnivå som får vem som helst om att tigga om hörlurar, gå 15 minuter till bussen, vänta på bussen i 8 minuter, hoppa på den och åka buss i 10 minuter är inte hållbart. Det känns dessutom som barnplågeri (det kanske inte är det men det känns så även att bara vänta i tre minuter).

Då blir man tvungen att amma offentligt eller strunta i att köpa studentpresenter, inte ha några nya böcker på 4 månader, skippa kläder, mannen får köpa alla babykläder och gå på apoteket, ej umgås med vänner, ingen öppen förskola, ej besöka BM som är på stan osv. Detta jämfört med att enstaka personer störs i 20 minuter. För att inte tala om de stackarna som bor mitt i stan :cool: de kan ju inte gå och handla på ICA ens om det ligger en bit bort eller gå på promenad längre än 30 minuter. Håller med om att man absolut ska försöka vara jättediskret däremot.

Vi hade ju lite samma problem, så jag pumpar bara åt Selma och ger i flaska. Har tänkt försöka göra det tills hon är runt 3 månader iaf och sen får jag se hur jag gör. Selma och theo vägde precis lika mycket och hon vägde som lägst 4300 och nu är hon uppe på 6240g 5 veckor senare, så så fort de börjar få i sig mat så brukar det gå ganska fort för dem att ta igen de tappade grammen. :)

Åh vad skönt att höra att vi inte är ensamma. Dessvärre verkar han kräkas med av bröstmjölk än ersättning...som lägst har han varit nere på 4380.

Kräktes Selma mkt eftersom ni valt att ge i flaska eller var hon strulig vid amningen?!

Kl

fråga till alla er vars förlossning startade med värkar (ej vattenavgång): Hur länge var ni hemma innan ni åkte in?

Inatt har varit en bra natt hos oss!!
Hela kvällen igår spenderades hos mina föräldrar. Satt ute och och och grillade och under större delen av tiden såg grabben i barnvagnen. Var vaken en stund innan vi skulle hem och var så nöjd så - skönt!
Var därför lite orolig över natten men så länge han fick sova hos mig så var han nöjd. Vill egentligen ha honom i spjälsängen om nätterna, men men. Sålänge vi alla får sova så är det värt att svettas med honom
nära :D
Var har ni era små på natten?

Jag fick sova 4 ½ i ett sträck i natt :banana:
Vet inte när jag fick sova så länge sist :bump:

Säger bara Ersättning Hallelulja!!

Tanken va väl här med att lillen skulle sova i sin spjälis.
Men det är så behändigt att ligga kvar och amma när det är matdags på natten och slippa gå upp.

Jag hoppar in hos er och svarar pa din fraga, jag är ju ända en varmamma, fast fel ar :)

Jag vaknade med regelbundna värkar vid 5 pa morgonen, da 10 min mellan som snabbt blev 6min. Sen gick jag hela dagen men värkar var 6: de minut som höll i sig ca 1min, blev varken inte ondare eller mindre onda (fick andas igenom dom). Ringde in vid 17 och fragde hur jag skulle göra. Hon sa att jag var välkommen in pa en koll om jag ville. Sa vid 19 akte vi in och kollade, var öppen 3 cm. Fick da välja om jag ville stanna kvar eller aka hem ngr timmar och vila. Bodde sa nära sjukhuset sa vi akte hem och at lite mat. Akte in igen vid 23.30, öppen 4cm och stannade kvar. Dottern föddes sen 12.41 dagen efter.

Tanken va väl här med att lillen skulle sova i sin spjälis.
Men det är så behändigt att ligga kvar och amma när det är matdags på natten och slippa gå upp.

Samma här. I början sov han i spjälis, men det är både enklare och mysigare att ha honom i sängen. Det var dock lite jobbigt ett tag då jag svettades kopiöst mycket varje natt. Alltså jag var totalt sjöblöt och lakanet och täcket lika så. Det blev trångt när ingen skulle behöva ligga på blöta fläcken. :D

Är det fler än jag som tycker det är svårt att ligga ner och amma? Det beror säkert på bröstformen. Mina är liksom korta och breda och det är svårt för honom att få ur mjölken. Han kan inte tömma dom på samma sätt som när jag sitter upp.

Samma här. I början sov han i spjälis, men det är både enklare och mysigare att ha honom i sängen. Det var dock lite jobbigt ett tag då jag svettades kopiöst mycket varje natt. Alltså jag var totalt sjöblöt och lakanet och täcket lika så. Det blev trångt när ingen skulle behöva ligga på blöta fläcken. :D

Är det fler än jag som tycker det är svårt att ligga ner och amma? Det beror säkert på bröstformen. Mina är liksom korta och breda och det är svårt för honom att få ur mjölken. Han kan inte tömma dom på samma sätt som när jag sitter upp.

Jag har samma bekymmer som du, måste helt enkelt sitta upp och låta honom äta då. Har fortfarande små bröst, och stenhårda - kan fortfarande klämma ner dom i mina a-kupor. Förstår inte varför de inte blivit större än såhär, hahaha! De på BB tröstade mig och sa att det är inte storleken som räknas, det är innehållet :p Var rädd att jag inte hade tillräckligt med mat åt honom, men det verkar det som att jag har =)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar