Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Det kanske ligger i deras stenåldersgener att de ska fixa mat (döda ett djur eller påta i landet) och vi ska ta hand om bebben...

Det tror jag inte. Däremot tror jag att den nya situationen när man fått barn tenderar att förstärka könsrollsmönstren väldigt om man inte ser upp. Det ger någon sorts tillflykt som man lätt tar till. Jag märkte/märker hur jag agerade som om min sambo vore min pappa (som min pappa i relation till min mamma/sina barn) - för att det är ett mönster man har sett, antar jag. Tycker att Juzzens sambo uttryckte sig himla bra i frågan :bow:

han sa när jag berättade att jag inte vågade be honom att ta Nelly osv, pga att jag var räd att han skulle tröttna och dra:

-Om jag nu skulle göra det, vilket jag inte skulle, för jag älskar er, och det är lika mkt mitt liv som ditt. Men OM, då skulle jag ju ändå inte vara något att ha, eller hur? Då har du ju det bättre utan mig"

Var bara tvungen att lyfta upp det omnämnda uttalandet i ett citat! :laugh:

Nu doppade jag nappen i vichyvatten! :D

Han kommer att utveckla ett beroende :D. Förr hände det ju tydligen att man gav bebisar ett tygstycke doppat i brännvin :eek: för att de skulle bli tysta och nöjda. Hjälper säkert mot torsk också ;)

Babygym vet jag inte, det har vi fått.
Babysittern är jättebra, hon brukar sitta i den om vi är på altanten, inne, jag brukar tom ta med den när vi åker iväg =) Det är en Segr.

hmm T har fått massa skorv i hårbotten, hon verkar inte bry sig ett smack, men det ser förjävligt ut, verkligen så gott som hela huvudet är fullt av det. Ringde BVCtanten och fick nåt tips om en salva som man skulle smörja med flera gånger om dagen i några veckor, himla tid att få bort skiten!

Senast ändrad:

Enda tråkiga är att han fått torsk/svamp på tungan och att mina bröst börjat göra ont. Baddar och slabbar med vichyvatten hela tiden men det är inte lätt i hans lilla mun... Andra tips?

Finns det olika former av svamp eller beror det på hur långt gånget det är? För jag har också fått svamp men jag har fått medicin för det och lilleman har också fått medicin. Nåt medel som ska smörjas i munnen 4ggr/dag i en månad.

*kl*

Tack o lov för spotify... sitter här i soffan och sjunger gamla Meja-låtar för min övertrötta tjej och nu sover hon sött :)

Åhh, hade gärna följt med men det är ju strömsholmstävlingarna.... Tänkte bosätta mej där några dagar. Om lilltjejen samtycker :)

Igår fick vi äntligen komma hem från BB!!
Hade föräldrar och svärisarna här. Var nog dumt, men de ville så gärna och lika så vi :)
Milton var helt slut efteråt och ingenting fungerade. Jag kände mig som världens sämsta mamma.. Till slut vid två inatt fick sambon honom att somna och han slocknade i spjälsängen där han sov till halv åtta (!!) i morse. Då var han hungrig och åt lite. Sedan somnade han i spjälsängen igen till elva. Nu har han precis ätit igen och sover nu gott på mitt bröst.
Hoppas detta fortsätter, det är en fantastisk känsla när allt fungerar!

Detta var ett knapplån förresten :D

Jag tror jag har min första dipp nu helt plötsligt. Sitter inne i soffan och inser att ajg inte kan vara ute i det fina vädret och så börjar tårarna forsa... Fan, jag hade glömt/förträngt hur det var... Nedrans unge som inte vill ligga själv ;)

Men hallå, Ture som inte legat själv mer än tjugo min i vagnen igår ligger där nu. Han står i skuggan under vårt nya parasoll. Jag ligger i nya solstolen i bara klänning! Han är peppar peppar tyst så länge jag gungar. Har flyttat ut helt o ammat o bytt blöjor ute. Hoppas det funkar hos er snart, lite sol o man mår mkt bättre! Men snart bränner jag mig nog...

Här ska inhandlas motordriven babysitter. Enda gången hon är tyst förutom i min famn är i babyskyddet när jag gungar det. Men jag kan ju fortfarande inte göra något om jag ska gunga det hela tiden.

Nej, samma här. Men jag kan sitta och se dum ut i solen istället för i soffan inne. Tvingade sambon gunga vagnen lite nu så jag kan plantera om lite blommor. Sprang in och betalade räkningar också, kunde inte göra det tidigare pga trasig bankdosa och sambon fick inte byta. Igår körde jag i ilfart till banken och hem igen, första gången jag lämnat Ture! Lätt traumatiskt men vi överlevde bägge två! :)

Dags att springa ut igen, såg att det skulle bli regn efter helgen, bäst att passa på. Säkert snart dags för amning snart och då flyttar vi väl in igen. Kanske...

Hittade förresten en liten fågelunge som trillat ur boet nyss. Började tjuta som en gris och sambon fick ta hand om den. Lilla pippifågel.

Haha! Jag har en sån gunga- men den har inte dugit ännu iaf.... Sover bättre i babyskyddet...
Själv panikhandlade jag en bärsele igår- de hade bara babybjörn så en sån fick det bli... Med lite luftigt tyg för varma sommardagar. Har ju varit storm här så vagnen blåser ju bort typ.
Idag var det 20 grader o strålande sol, så skruttan somnade snällt i vagnen och har sovit i två timmar.... hmmmm
Behöver man bara köpa saker för att det ska funka med det man redan har???

Gud va skönt att ni är hemkomna nu :) Hoppas ni får det lika bra som jag har det... Visst känner man sig lite låst ibland men det är ju inte konstigt när man i 32 år har varit egoist ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar