Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

fram tills moa var 4 månader tyckte jag livet sög. Sög hårt.

Hon hade kolik, hon somnade aldrig före 23, vaknade 8 gånger / natt (det gör hon fortfarande men man har vant sig), sambon och jag bara bråkade dagarna i ända för vi aldrig fick sova. Jag hade inte känt den där riktiga kärleken till barnet som folk snackar om.. och jag var säker på att jag var världens sämsta mamma som inte älskade sitt barn:crazy:

Sakta men säkert vände det, och nu i efterhand har jag hört att det är helt normalt, det är ju ingen liten omställning man får:D

Men just då kändes det hopplöst

Selma har bara kräkts lite en gång, däremot så äter hon för fort så hon får hicka ganska ofta. Selma ligger ju 2 streck över kurvan och förra veckan hade hon ökat 500g på en vecka och låg 3 streck över det normala, men vår sköterska sa att det var helt normalt, så jag skulle inte oroa dig om jag var du, tydligen så jämnar kurvan ut sig när de blir äldre. Förhöppningsvis iaf, vi hoppas att vårt lilla monster ska göra det. :D

Inatt sov Selma, med bara några skrikögonblick då hon ville ha nappen, mellan 21 och 8.00, fast då hade hon i stort sett varit vaken hela dagen. Inte skrikandes utan jollrandes med sin hund halva dagen, förutom när hon blev hungrig var tredje/fjärde timme. Nu ligger vi och gosar i soffan, jag ligger med andra ord och slötitittar på tv och Selma ligger och är halvaken på min mage.

Himla trist när regnet öser ner, man har inte riktigt lust att göra något utomhus... Vårt stora nöje idag får helt enkelt bli när vi ska till BVC klockan 13. :)

Svårt att säga om det är nån skillnad på ersättning och bröstmjölk. De sista två kvällarna har han fått ersättning eftersom han ammar så mycket på eftermiddag/kvällen så det nästan tagit slut. Då har han iofs kräktes mindre, men den gör han alltid när han ligger och tar det lugnt. Med "kräks mindre" menar jag kanske ca 3 kräk.

Med det är väl som du säger, att så länge han går upp i vikt är det inget att oroa sig för. Det är bara jäkligt jobbigt...

Ia: han har kräkts från andra veckan ungefär, men jag tycker att det har blivit mycket värre sen jag började amma honom igen. Säkert äter han för mycket.

T började på -2 SD och har vandrat upp och ligger mellan +1 och 2 SD så jag tror inte det e någon fara med att han går upp för fort. Vi upplevde dock en liknande period vi med. Hon hade jätteont i magen och åt o kräktes åt och kräktes. Jag hade någon halv teori om att det var för att öka mjölkproduktionen. För sen en dag så bara sov hon… O dagen efter också. O där gick jag med två superömma jättebomber.

Är det klar vätska som läcker? Mitt fostervatten var klart med små vita "fett"bitar i. Uäck vad äckligt det lät, haha. Hoppas att det är något på g för er så att det blir ännu en söt bukebebis i tråden. :bump:

Åh, var glad för att du slipper kräket! ;) Hickar gör Vilgot också ganska ofta, men det gjorde han redan i magen, flera gånger om dagen!

---

Vilket skitväder det är ute! :( Fast jag får för ovanlighetens skull besök idag på eftermiddagen. Min bästa vän med familj som bor i Umeå är hemma och passar då på att hälsa på. :laugh:

Hur mycket socialt umgäng har ni om dagarna? Jag känner ingen som är hemma på dagarna förutom en av grannarna på gatan (som fick barn tre veckor före mig). Men hon är lite konstig :o Har varit så irriterad på henne för när man kommer med bilen så hejar hon aldrig utan förblir vänd bortåt. Trots att vi bott på samma gata i två år så har vi aldrig pratat med varandra. Inte förrän förra veckan, då stötte jag på henne. Då tyckte hon t.o.m att vi skulle gå ut och gå nån dag. :eek:
Det blir nog bättre när min närmsta granne får barn, med det är inte förrän i slutet av augusti. Jag har med andra ord ganska tråkigt på dagarna...

T började på -2 SD och har vandrat upp och ligger mellan +1 och 2 SD så jag tror inte det e någon fara med att han går upp för fort. Vi upplevde dock en liknande period vi med. Hon hade jätteont i magen och åt o kräktes åt och kräktes. Jag hade någon halv teori om att det var för att öka mjölkproduktionen. För sen en dag så bara sov hon… O dagen efter också. O där gick jag med två superömma jättebomber.

Det kanske ligger något i det där. De två sista nätterna har V sovit i 6 timmar på natten. Han har vaknat vid 4:30 och bara velat ha lite mat och sedan somnat om. Då blir det ömma bomber, ja! :rofl:

Jag har också en kräkis!
Théa kräks inte i nåt mönster, ibland kommer det direkt efter att hon ätit, ibland dröjer det ett tag och ibland kräks hon när hon vaknar.
Inga kaskader men det kommer ibland stora mängder ändå. Ibland är det bara lite, som sagt inget mönster..

på BVC sa dom att det är okej så l´änge hon ökar i vikt, men det är ganska jobbigt både för henne och mig.
En bra dag byter jag inte kläder, en dålig 5 gånger!
Hela våran TYGsoffa är nerkräkad och sängen är inte direkt fräsch hur jag än gör....... Skinnsoffa ska jag köpa när återbäringen kommer.

BVC sa också att när hon kräks, så kräks hon för att hon ätit för mycket och överflödet kräks hon ut - kan stämma då hon alltid kräks som mest när hon ätit mycket eller om mitt bröst är hårt.
På BVC sa hon att till 90% är det denna orsak som gör att bebisar kräks men det kan ju vara magmunnen också.

Men jobbigt är det, jag är alltid orolig att det ska komma om jag tex är på toa eller nåt och hon sätter i halsen eller nåt!!

Hur mycket socialt umgäng har ni om dagarna?

Jag har sån jäkla lappsjuka härute på landet så jag tar bilen och träffar folk nästan varje dag.
Jag bor i ett fritidshusområde precis utanför Stockholm, ibland ser man inte en enda människa när man är ute och går på dagen..

Känner igen mig i det där med att känna sig ensam på dagarna... Har inte heller någon att umgås med direkt. Jag bor mitt i stan i en lägenhet så det finns ingen trädgård eller liknande man kan greja i, och springa på stan hela dagarna känner jag inte heller för. Jag har ju min häst jag kan åka till men det känns sådär, för mitt på dagen är ingen mer än jag i stallet. Hantera en 2-åring som inte har riktig koll på alla sina ben, skulle nåt hända och så ligger Iggy ensam i vagnen... :crazy:
Det är lustigt hur man kan ändra sig, såhär hade jag aldrig tänkt förut. Man kanske har blivit en hysterisk morsa trots allt :grin:

*kl*
På söndag ska vi åka och kolla på hus :bump: kan säga att jag är sjukt trött på att bo på 45kvm. Två vuxna, en bebis och två hundar. Det är trångt!

Hur bor ni andra? Hus,lägenhet, gård? Nära stan eller långt ut på landet?

kl
Hon har gjort en ganska bra vikt resa och för varje hekto har hon blivit mindre rörlig…

11 dagar gammal och kan nästan komma runt på mage själv (vi la henne på rygg). Jag hittade henne flera gånger sovandes på mage och hon flyttade sig långa sträckor i sängen. Här hade hon ändå gått upp mer än 300 gr över födslovikt.

s_480.jpg

Men som sagt hektona blev fler och fler och hon förlorade helt intresset för fysisk aktivitet. Men go o gla e hon i alla fall vår lilla Jabba da hut

s_604.jpg

Jag har kännt samma, struntat i att skriva ibland för jag inte vill dra ner tråden..och tyckt att det e fel på mig som int är lycklig..men det verkar som felr känner så, och nu skiter jag i om jag e negativ, så känner jag, och det bästa här inne är att ingen dömmer!:love:

Jag vet precis hur du känner, och jag har oxå tänkt att vi aldrig skulle börjat försöka skaffa barn alls..o som du säjer, så fåår man inte känna. men jo, det får man, när allt känns skit.

Men jag vet att jag egentligen älskar min Nelly, jag e ju livrädd att nåt ska hända henne osv..jag e bara inte där helt än, att vara glad över livet!

Tack för du våga skriva vad du känner, samma med ni andra som oxå skrivit att ni mår dåligt mellanåt..inte för jag önskar NÅGON det..men rent egoistiskt e det skönt och inte vara onormal o ensam..

fram tills moa var 4 månader tyckte jag livet sög. Sög hårt.

Hon hade kolik, hon somnade aldrig före 23, vaknade 8 gånger / natt (det gör hon fortfarande men man har vant sig), sambon och jag bara bråkade dagarna i ända för vi aldrig fick sova. Jag hade inte känt den där riktiga kärleken till barnet som folk snackar om.. och jag var säker på att jag var världens sämsta mamma som inte älskade sitt barn:crazy:

Sakta men säkert vände det, och nu i efterhand har jag hört att det är helt normalt, det är ju ingen liten omställning man får:D

Men just då kändes det hopplöst

Vår har också kolik, och det är tufft, fy fasen..

Tack för du var ärlig och skrev dina känslor här..det ger en hopp!:bow:

Känner igen mig i det där med att känna sig ensam på dagarna... Har inte heller någon att umgås med direkt. Jag bor mitt i stan i en lägenhet så det finns ingen trädgård eller liknande man kan greja i, och springa på stan hela dagarna känner jag inte heller för. Jag har ju min häst jag kan åka till men det känns sådär, för mitt på dagen är ingen mer än jag i stallet. Hantera en 2-åring som inte har riktig koll på alla sina ben, skulle nåt hända och så ligger Iggy ensam i vagnen... :crazy:
Det är lustigt hur man kan ändra sig, såhär hade jag aldrig tänkt förut. Man kanske har blivit en hysterisk morsa trots allt :grin:

*kl*
På söndag ska vi åka och kolla på hus :bump: kan säga att jag är sjukt trött på att bo på 45kvm. Två vuxna, en bebis och två hundar. Det är trångt!

Jag har vänner som har barn, och några som går hemma..men deras stora barn är rätt stökiga, och det är mkt skrik och bråk från föräldrar och barn, så jag orkar inte umgås så mkt med dem just nu tyvärr..Min svägerska fick däremot en liten kille igår, så henne kommer jag nog träffa en del:bump:

Vi bor i villa, på landet. Lite trist nu när man e så ensam, men här är enormt vackert:love:

Känner mig också så himla ensam. Känner ingen i stan med barn o alla andra jobbar ju dagtid. Jag blir så jäkla seg när jag inte har något umgänge. Hasar runt i några skitiga nerspydda kläder. Då blir ju steget ännu större att faktiskt ta sig ut. Vi bor oxå i lägenhet i stan så det e ju inte bara att gå ut och lägga sig på en gräsmatta heller. Har aldrig längtat efter hus så mycket som nu (så jag e duktigt avundsjuk viv). O så saknar jag hästen och stallet. Jag vill borsta, mocka, plocka…

Det e så jag längtar till min arbetsintervju på torsdag bara för att jag ska få träffa lite folk.

Vad tror vi är Armani i full gång inne på förlossningen

Vi bor i ett villaområde på landet, 8 km utanför stan. Är redan trött på att gå gata upp och gata ner. Några människor brukar jag se, men inga jag känner. Jag vill iofs inte bo inne i stan, men just nu skulle jag bra gärna vilja promenera till affären osv för att få lite miljöombyte. Det är så tråkigt att sitta här i vardagsrummet och titta på skogen. Har jättemycket att göra i trädgården, men jag kommer aldrig ut. Har jag tid över så skriker lillemannen. Han sover så lite på dagarna att jag bara hinner med det allra nödvändigaste, som att borsta tänderna och värma mat i mikron typ.

Jag förstår dig till fullo!! ;)

Själv bor jag på en stor gård. (Delvis därför som jag inte hinner sitta här så mycket om dagarna)

Vi har 3 hus som varit undermåligt skötta, lada med stall som förtillfället bara inhyser 4 hästar och eldar med ved. Så här finns mycket att göra om dagarna. En trädgård som är jäääättestor, och massor med renovering överallt. I skrivande stund väntar jag leverans från byggfirman med ett lass golvbjälkar, gipsskivor, reglar, papp, isolering mm. Grusbilen och Betongbilen kommer nog också inom kort.

Till allt detta tillkommer ju lillskiten och 3-åringen som kräver sin uppmärksamhet. Men idag är de iaf underbara som tur är.

Tävlingshästen är utlånad, men kommer snart hem :bump:

Jag hade inte stått ut i en lägenhet i stan. Fy f-n. Men visst, att bo på gård kräver en massa slit. Men jag har å andra sidan inga problem att fylla mina dagar :angel:

Du ska inte känna att du är ensammen. Jag sitter här med en unge som bara nekar att somna! Det låter kanske inte så farligt för de flesta att hon inte somnat vid halv tolv men för mig är det döden. För jag vaknar ovillkorligen vid 6-7 tiden om kan inte somna om o kan inte sova på dagen. Med nattamning så blir det inte så många timmars sömn kvar. Efter att ha haft det såhär en tid så känns det som om jag ska brista.

Tack :) Även AKB och Juzzen. Vad goa ni är.

Vad jobbigt att du inte kan sova på dagarna, och att du då blir så styrd av att vara låst vid att verkligen få en bra nattsömn, det blir ju ett stressmoment i sig.

Idag är en riktigt bra dag för mig. Sedan vi mer och mer gått över till ersättning så äter lilleman vid 22:30 sen sover han i ett streck till 5:30 // 6:30 och vill ha mer mat, för att sedan sova ca 2-3 timmar till. Det ger en sammanhängande sömn på 7-8 timmar :bump: Gissa om det gör skillnad!!! Dessa dagar orkar jag med storebror på ett helt annat sätt.

Vi bor på liten hästgård 2,5 km utanför det lilla samhället Kolbäck, 2,5 mil har jag in till stan där det händer ngt. Känner ingen här omkring utan alla är i V-ås.

Jag hinner inte göra ngt alls på dagarna längre. När hon var nyfödd kunde jag bara lägga ner henne när hon somnade, nu vaknar hon direkt jag släpper henne. Hon är aldrig nöjd att bara ligga bredvid och titta utan det ska röra på sig hela tiden. Jag har så förbannat ont i rygg, axlar och nacke! Jag lider varje gång jag måste ta upp henne igen efter att ha provat lägga ner henne.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
472
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 214
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 013
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31