Sv: Vårmammor 2010 del 4
Här kommer en snabb rapport fr mig. Har inte orkat ta fram datorn på bb innan men var tvungen att fixa lite jobb så!
Åkte ju in akut i lördagsmorse efter att jag upptäckt att han bajsat i fostervattnet. Allt tog tid och efter mycket väntan så konstaterade de att jag inte alls var så öppen som min bm sagt, men de satte ändå igång med värkstimulerande dropp vid 12.30. Det blev rätt snabbt odrägliga värkar och vid 15-tiden var jag bara öppen 4 cm så då bestämde bm att jag skulle på epidural. Jag var med på allt, narkosläkaren var dock sen så det blev lustgas först men det var mest konstigt. Fick epiduralen med halv fem och då blev det okej igen.
Vid sju var det dubbelt värre mot vad det var innan jag fick epiduralen, så då blev det mer lustgas plus mer epidural. Jag fick tre omgångar och inget hjälpte. Jag blev yr, mådde illa och fick frossa. Med facit i hand var nog bebis en bra bit på väg då, men av ngn anledning så kollade aldrig bm, utan jag hade värsta värkarna och trodde jag skulle dö. Vid skiftbytet efter nio kollade nya barnmorskan och bebis had halva huvudet ute. Då fick de lite fart och vid tio började jag ta och han var ute 22.47. Jag hade gärna varit lite mindre trött under sista skedet men ska inte klaga - ut kom han ju och jag tog i. Den träningsvärken jag har i rygg och armar idag är beviset tillsammans med bebis.
Nu är vi kvar pga att vattnet gick så tidigt. Han kollas lite extra (andning och temp) och nu har han dessutom blivit gul. Han mår annars kalas och är världens finaste! Han har lite problem då han andas fort så jag sover inget på nätterna utan ligger och kollar...
Jag mår eg helt okej men har nog ingen mjölk, och då menar jag nada. Har ju som ni vet haft problem med brösten hela graviditeten och sökt läkare både för blödningar och bröstböld. Bebis ammar jättefint med världens sug och perfekt tag. Vissa barnmorskor tror att han får i sig nåt, men igår provade vi pumpa 15 min på varje och det kom lite blod från det ena och inget från det andra. Jag bröt ihop, har inte sovit sen i onsdags... Jag kände mig värdelös och förstår er som haft problem med amningen.
Nu får han ersättning samtidigt som jag "ammar". Även om vi inte kan se en droppe och han tuttar i 30-45 min så har jag inte jättejätteont. Jag kan inte säga att det är skönt, men så länge han vill tutta så får han. Så vi får se vad som händer... Jag har fått en remiss på mamografi men de verkar inte snabba.
Hur som helst - lilla Ture var verkligen värd det. Ni vet ju att jag tvivlat.