Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Där jag troligtvis kommer föda finns det pumpar att låna. Men uppenbarligen inte till alla, då en mycket nära vän fick en pump när hon var där för någon vecka sen som skulle vara "hennes". Men, när hon pumpat typ en gång så kom personalen och sa att det var någon annans tur att använda den... Så alla BB verkar inte ha pumpar så det räcker iaf. Jag kommer ta med en egen pump, har ändå tänkt att ha en senare, kan lika gärna köpa den innan :)

Du förresten, ja har klippt ner orkiden nu och ställt den i sovrumsfönstret. Men nu när solen kommer fram så blir det väldigt ljust och rätt varmt där.. Hela dagen. Är det ok eller ska jag flytta den igen?

Finns förresten den där plantgården i Kolbäck kvar? Eller tror du Arne är någorlunda billig?

Jag fick sår första dagen. Jag åkte på op direkt efter förlossning och op i 4 timmar sedan ammade jag honom så fort jag kunde och eftersom de måste suga igång mjölken och han sög som bara den så fick jag sår direkt. De gjorde djävulskt ont :( Vare sig jag eller min sambo som då varit på förlossningen i 18 timmar var speciellt sugna på att sticka iväg till något apotek då.. Jag kunde inte eftersom jag inte kunde förflytta mig de första två dagarna efter.

Och jo jag ångrar enormt mkt att jag vare sig hade amningsnappar eller den salvan jag föreslog med mig på bb. Det var dessutom bara medelas amningsnappar som fungerade för mig. det jag också ångrar var att jag inte hade köpt någon pump direkt för den hjälpte till att få igång mjölken jättebra och då hade jag sluppit detta enorma lidande som jag hade

Men kunde du inte få hjälp på sjukhuset om du fick sår direkt? Det låter ju jättemärkligt att du skulle behövt ha med dig egna sjukvårdsartiklar till ett sjukhus?:crazy:

Även pump brukar man ju få kunna låna på BB, vad var det för ett märkligt sjukhus du låg på egentligen?

Där jag troligtvis kommer föda finns det pumpar att låna. Men uppenbarligen inte till alla, då en mycket nära vän fick en pump när hon var där för någon vecka sen som skulle vara "hennes". Men, när hon pumpat typ en gång så kom personalen och sa att det var någon annans tur att använda den...

Ja, att man får dela ser jag som tämligen självklart. Alla behöver ju inte pumpa, så att utrusta varje rum med en pump ska ju inte behöva vara nödvändigt, även om det kanske inte är så mycket pengar det rör sig om... Man använder ju ändå inte pumpen mer än maximalt 11 % av tiden ;)

Men kunde du inte få hjälp på sjukhuset om du fick sår direkt? Det låter ju jättemärkligt att du skulle behövt ha med dig egna sjukvårdsartiklar till ett sjukhus?:crazy:

Även pump brukar man ju få kunna låna på BB, vad var det för ett märkligt sjukhus du låg på egentligen?

Nej fick i princip ingen hjälp alls eftersom jag hamnade på den avd där snittade och kompl. hamnade på, det är inte samma avd som man brukar hamna på efter en "normal" förlossning.

Nej pump finns bara på hotellet dit man kommer efter en vanlig förlossning. Som sagt Lunds universitetssjukhus är nog inte så underligt sjukhus, men som sagt det beror ju på hur förlossningen går vart man hamnar efter.

På hotellet där jag hamnade efter 5 dagar var det helt annorlunda där hade de allt!

I min vänninas fall blev detta ett enormt stressmoment. Då hon inte alls fick till amningen och därför behövde pumpa, vilket ledde till att det blev väldigt struligt och hennes barn inte fick i sig tillräckligt med mat, när pumpen inte fanns "på plats", vilket vad jag förstod ledde till gulsot för barnet... Så hon rekommenderade mig att ta med egen pump för säkerhetsskull iom att jag (som jag känner idag) ändå kommer vilja pumpa oavsett hur amningen går...

Hade du velat haft amningspumpen redan på bb? Jag har faktiskt en som står på skötbordet nu i skrivande stund. Ska bli spännande att prova den :o

Gammalt husmorsknep enligt min mamma på såriga bröstvårtor (förutom bröstmjölk) är tydligen citron! Tyckte det lät helt vansinnigt, fatta vad det ska svida men det ska tydligen fungera.

Ja jag hade velat ha en pump direkt, hade besparat en hel del. Nu låg jag ju inne ganska länge totalt 14 dagar. Först 6 dagar innan förlossningen och sedan 8 dagar efter :crazy: Finns mycket jag hade velat ha med mig som jag inte hade och det var komplicerat att fixa allt även om jag fick hjälp

Jag hade i och för sig inget barn på rummet att ta hänsyn till när jag skulle hämta pumpen, så jag förstår att det är mer stressigt om man har en liten där som ligger och är hungrig och väntar på mat. Men jag tror i alla fall inte att det är ett så vanligt problem att man generellt ska behöva skaffa en egen pump och ta med sig bara för den skull, men har man som du redan bestämt sig för att pumpa i vilket fall som så kan man ju såklart ta med den! :)

Ja jag hade velat ha en pump direkt, hade besparat en hel del. Nu låg jag ju inne ganska länge totalt 14 dagar. Först 6 dagar innan förlossningen och sedan 8 dagar efter :crazy: Finns mycket jag hade velat ha med mig som jag inte hade och det var komplicerat att fixa allt även om jag fick hjälp

Fast man vet ju inte innan vilka plågor man kommer att utsättas för och som man i efterhand kommer önska att man hade garderat sig mot?

I min vänninas fall blev detta ett enormt stressmoment. Då hon inte alls fick till amningen och därför behövde pumpa, vilket ledde till att det blev väldigt struligt och hennes barn inte fick i sig tillräckligt med mat, när pumpen inte fanns "på plats", vilket vad jag förstod ledde till gulsot för barnet... Så hon rekommenderade mig att ta med egen pump för säkerhetsskull iom att jag (som jag känner idag) ändå kommer vilja pumpa oavsett hur amningen går...

Ungefär så var det även för mig fast det fanns inte pump alls att låna på avd :crazy:

Min lille gick ner en massa och där satt jag med totalt hel såriga bröstvårtor och ville verkligen inte amma för att det gjorde så satans ont.

När jag väl fick Lansinoh salvan så blev det en befrielse och när jag fick amningsnapparna ännu större befrielse och väl på hotellet när jag fick börja pumpa igång blev den en lättnad :D

Jag ska springa ut i stallet och kolla, jag tror jag köpt en pump till stona som jag aldrig använt. Kanske ska leta fram den just in case! :)

Jag ska springa ut i stallet och kolla, jag tror jag köpt en pump till stona som jag aldrig använt. Kanske ska leta fram den just in case! :)

Det är väldigt smidigt att pumpa ur brösten och frysa ner, då behöver man inte känna sig så låst att amma speciellt inte om man håller på med hästar ;)

Nej fick i princip ingen hjälp alls eftersom jag hamnade på den avd där snittade och kompl. hamnade på, det är inte samma avd som man brukar hamna på efter en "normal" förlossning.

Nej pump finns bara på hotellet dit man kommer efter en vanlig förlossning. Som sagt Lunds universitetssjukhus är nog inte så underligt sjukhus, men som sagt det beror ju på hur förlossningen går vart man hamnar efter.

På hotellet där jag hamnade efter 5 dagar var det helt annorlunda där hade de allt!

Fast det låter ändå lite udda, jag har legat inne på den avdelningen där snittade och kompl. hamnar på, och har en kompis som gjort samma sak, och där var då ingen brist på pumpar, amningsnappar, eller vad man nu kan tänkas behöva. Min kompis som gjorde snitt fick otroligt mycket hjälp just med amningen, och säger själv nu i efterhand att det hade aldrig funkat om hon inte fått så mycket hjälp när hon låg inne. Deras barn föddes för tidigt, så de hade ingenting hemma, men de fick allt de behövde på sjukhuset, och sen fick de låna med sig pump hem tills de hunnit skaffa en egen, plus att de fick hembesök varje dag av en barnmorska som hjälpte till med eventuella andra problem.

Exakt min tanke! ;)

Morfar ska ju ta hand om bebis varje fredag när jag hopptränar, kan vara bra om han kan mata henne då om det skulle behövas :D

Plus att jag faktiskt vill att min sambo ska mata sin dotter ibland också. Så funkar det när det blir skarpt läge så är det absolut planen.

Min lillasyster är mer eller mindre uppfödd på fryst bröstmjölk, då hennes mamma hade mycket annat för sig, när lillasyster var hos mormor eller morbror.

Moa fattade inte att man behövde gapa för att äta, utan hon sög bara på vårtan = aj så in i helvete:devil:
Efter att dygnet hade gått ( de är ingen panik om de inte äter första dygnet) och hon fortfarande inte ätit och jag satt och grät av smärtan kom de till slut med en amningsnapp! En medela var det, funkade kanon!! Vi hade den i 3 veckor (och jag hatade det, ett jäkla meck varje gång hon skulle äta) + att det läckte massor utanför. Hon fick inte i sig så mycket mat heller, men tillräckligt. De veckorna vi hade den gick hon upp runt 200g/veckan, men första veckan utan gick hon upp 400gram.

Jag fick inga sår, och det tror jag var tack vare nappen, den gjorde ju att suget inte kom så centrerat på vårtan.

Esskas är skitdålig, jag lyckades inte får till vakuum-effekten, och undertiden som jag höll på med det blev Moa jätteledsen så jag stoppade till henne när hon gapade som mest och hon tog bröstet!

Jag fick höra häromdagen att nån hade frågat en vän hur det känns när man börjar amma. Hennes svar:
-Öppna en byrålåda, lägg dit brösten och smäll igen lådan!
:rofl:

Och det stämmer så jäkla bra tycker jag!!:D
Men det är så toktoktotokmysigt:love:

Fast det låter ändå lite udda, jag har legat inne på den avdelningen där snittade och kompl. hamnar på, och har en kompis som gjort samma sak, och där var då ingen brist på pumpar, amningsnappar, eller vad man nu kan tänkas behöva. Min kompis som gjorde snitt fick otroligt mycket hjälp just med amningen, och säger själv nu i efterhand att det hade aldrig funkat om hon inte fått så mycket hjälp när hon låg inne. Deras barn föddes för tidigt, så de hade ingenting hemma, men de fick allt de behövde på sjukhuset, och sen fick de låna med sig pump hem tills de hunnit skaffa en egen, plus att de fick hembesök varje dag av en barnmorska som hjälpte till med eventuella andra problem.

Som sagt så hamnar man i Lund på hotellet och där finns allt, på den avd jag hamnade på så låg det både komplicerad grav och snittade, där var det dessutom besöksförbud. Tror kanske inte att ni har ett sådant hotell som finns i Lund i så fall för på den avd jag låg på fanns inget att tillgå.

Jag fick ingen hjälp alls med amningen trots att jag bad, inte fören jag kom till hotellet dvs nyfödddelen så fick jag hjälp och där var det suveränt. Jag vet inte om det är udda eller inte men de flesta som hamnat på den avd jag låg på trivdes inte, stor omsättning på personal och ffa personalbrist. Tillika så föddes det rekordmånga bebisar just den veckan jag låg inne så det var fullt på förlossn så man hänvisade till andra sjukhus och då är ändå Lund stort!

Jag hittar inte på om du tror det :crazy:

Jag har såååå svårt att förstå hur något som gör sådär ont kan vara toktoktoktokmysigt.... Men men, om två månader förstår jag förhoppningsvis... Eller så sällar jag mig till de få som inte tycker att det är mysigt... Haha, spännande att se hur det blir...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 663
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 037
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V