Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Jo, jag vet att det finns en del hjälpmedel att köpa. Men jag väntar och ser vilka problem jag får innan jag shoppar loss, har ett apotek ett par hundra meter hemifrån, så jag behöver inte handla på mig allt i förväg.

Salvan finns inte på apoteket utan i barn affärer (inte leksaksaffärer) och det var den enda som hjälpte mig i vart fall. Den på apoteket måste man dessutom tvätta bort innan barnet ammar vilket är ganska dumt, det behöver man inte med den andra.

Dessa två saker ångrar jag mig enormt att jag inte hade handlat innan eftersom det var redan första kvällen/natten som jag fick sår och de är INTE att leka med. Ondare har jag knappast haft :(

kn:

Nu har jag hittat en mystisk nyhet igen. (som kan bli aktuell om battingen någonsin flyttar ut och då visar sig vara gnappig)

Uppgifter om att man ska koka nappar. Står det på paketet att man ska göra det? och hur? ska man göra det? varför? (antar att jag kan inse att man vill koka dem efter några vändor i sandlådan eller så, men direkt?) är det som med att tvätta kläder, dvs de är smågiftiga. Ska man i så fall också koka och tvätta alla mjukdjur och ev leksaker han ev får om han dyker upp?

clueless :)

Man skall koka allt som bebis skall ha i munnen dvs nappar, nappflaskor i början i vart fall det för att det bildas en hel del bakterier. Man skall heller inte själv suga av en tappad napp då du för över dina bakterier på den :D

Man skall dessutom koka allt vatten man blandar välling/ersättning med men detta står nog på alla förpackningar.

Salvan finns inte på apoteket utan i barn affärer (inte leksaksaffärer) och det var den enda som hjälpte mig i vart fall. Den på apoteket måste man dessutom tvätta bort innan barnet ammar vilket är ganska dumt, det behöver man inte med den andra.

Dessa två saker ångrar jag mig enormt att jag inte hade handlat innan eftersom det var redan första kvällen/natten som jag fick sår och de är INTE att leka med. Ondare har jag knappast haft :(

Men hade amningen funkat prickfritt fram tills dess du plötsligt fick sår? Eller fick du sår redan första kvällen på sjukhuset?

Vad skönt att ha affärer med bra öppettider nära sej! Nog för att lite apotekssaker finns på ica nu men långt ifrån allt.

Jag fick sår första dagen. Jag åkte på op direkt efter förlossning och op i 4 timmar sedan ammade jag honom så fort jag kunde och eftersom de måste suga igång mjölken och han sög som bara den så fick jag sår direkt. De gjorde djävulskt ont :( Vare sig jag eller min sambo som då varit på förlossningen i 18 timmar var speciellt sugna på att sticka iväg till något apotek då.. Jag kunde inte eftersom jag inte kunde förflytta mig de första två dagarna efter.

Och jo jag ångrar enormt mkt att jag vare sig hade amningsnappar eller den salvan jag föreslog med mig på bb. Det var dessutom bara medelas amningsnappar som fungerade för mig. det jag också ångrar var att jag inte hade köpt någon pump direkt för den hjälpte till att få igång mjölken jättebra och då hade jag sluppit detta enorma lidande som jag hade

Hade du velat haft amningspumpen redan på bb? Jag har faktiskt en som står på skötbordet nu i skrivande stund. Ska bli spännande att prova den :o

Gammalt husmorsknep enligt min mamma på såriga bröstvårtor (förutom bröstmjölk) är tydligen citron! Tyckte det lät helt vansinnigt, fatta vad det ska svida men det ska tydligen fungera.

Lånar min egna knapp

Tror jag håller på att bli förkyld igen *suck* Kände mig lite konstig i näsan igår och det känns precis som förstadiet innan det bryter ut nu. Sovit skit dåligt i natt också, väldigt oroligt och dessutom varit orolig för att min man ska försova sig?! Man kan ju fundera på varför jag var orolig för det men det var jag tydligen. Tycker det är ganska ofta jag går och lägger mig och känner mig orolig över något som jag inte vet vad det ska vara? Flera som känner sig oroliga i kroppen fast det inte finns ngt att vara orolig över?

Igår var vi och pysslade ute nästan hela dagen, kändes i fogarna när man satte sig i soffan. Fast jag har inte tagit i lika mycket som Ia* ;) Satt isolatorer i stolp och dragit tråd, klippt ner fjolårets kärleksört och klippt av ena hästen allt hovskägg sedan den vanliga mockningen. Kändes lagomt i kroppen då men oj vad man får betala för det efteråt! Tror foglossningsbältet lurar en att man skulle kunna klara mer än vad man faktiskt gör.

BB:n är knappast farlig, men det säljs i den mängd den gör eftersom folk inte känner till något annat. Sele är för många förknippat med just Babybjörn! Dock har de tagit fram en ergonomisk sele nu och det är ju toppen, men vi kommer nog köpa en Manduca eller liknande i alla fall senare.

När bebisen sitter med benen brett isär så sitter den ergonomiskt, i grodposition. Säg den bebis som legat med raklånga ben i mammas mage - de ligger ju med knäna högre än rumpan och bör alltså bäras så också :)

Nää sluttjaffsat om BB och Manduca. Hade inte ens funderat det minsta över det här med bärsele först syrran gav mig hennes gamla. Kommer börja med en BB och sen se ifall man kanske får byta till en bärsjal ifall lillen är sån som vill vara nära. Det enda jag inte fattar med bärsjalarna är hur fanken man ska lyckas vira in både sig och bäbis i den :confused: eller är det typ "dra på" modeller som man sen stoppar ine bebis i?! Fattar inget...

Senast ändrad:

Gammalt husmorsknep enligt min mamma på såriga bröstvårtor (förutom bröstmjölk) är tydligen citron! Tyckte det lät helt vansinnigt, fatta vad det ska svida men det ska tydligen fungera.
Det låter ju helt vansinnigt plågsamt! :crazy: Inget jag skulle våga prova... :crazy:

Men va f*n, jag har ju ett foglossningsbälte... Varför använder jag inte det... Det hade jag helt glömt bort. Tack för påminnelsen! :) Men mina fogar är helt ok idag. Visst känns det men inte katastrof. Och ingen mer förvärk sedan jag vaknat. Ska nog åka och köpa lite blommor och plantera på altanen idag. Först ska jag bara skruva upp hängrännorna ovanför för när det regnar så rinner allt vatten ner i blomlådorna. Annars får jag nog odla ris där istället :)

Jag är oxå skeptisk till bärsjal. Känns så meckigt... Jag tror inte jag skulle ha tålamod att hålla på.

Min skrutt är ju 1månad nu. Och han börjar med att knorra lite, tillräckligt mycket för att jag skall vakna till, men inte pappan.
Är jag då för trött och inte orkar vakna till ordentligt och inse vad som låter, så somnar han om en stund för att efter ca 10 minuter börjar klaga rätt högljutt, och sedan skrika. Men han tystnar så snart jag plockar upp honom ur vaggan och äter sedan med god aptit.

Dock är han lite lat, somnar gärna medans han äter, vilket ofta leder till att han sätter i halsen. Det är mindre kul.

Han gapar jättestort, vrider på huvudet lite fram och tillbaka och försöker äta upp sina händer. :love: Men från händerna får han ingen mat, så ganska snart börjar han skrika. Han är lite som en pitbull när han siktar in sig på maten och hugger tag och vrålsuger. :rofl:

Vad roligt att höra hur era gör! :)

Oregano - taskiga händer som inte ger honom mat! E ger sig inte på händerna, jag vet inte om det är för att han inte kan eller för att han inte vill ;), men pitbullbeteendet (eller piraya- som jag brukar säga :p) känns igen här!

doris - det låter som att knorrandet motsvarar E:s bökande. Jag är dock osäker på om han skulle sätta igång att skrika om jag missade det. För säkerhets skull ställer jag väckarklockan också, eftersom han inte får vara utan mat längre än fyra timmar. Hittills har han dock klarat att väcka mig jätteduktigt sedan sonden försvann i fredags :laugh:

Man tycker lite synd om dem när de sätter i halsen! Om det är för att han somnar innan han ätit klart, har du provat att ha hoom lite mer "lättklädd" så att han inte bara myser in sig i värmen och dåsar till innan det är färdigätet? :)

Apoteket är iofs aldrig stängt, det finns dygnet-runt-öppna apotek på nära håll.

Vilken lyx! Apoteket-shopping var det som kändes viktigast när vi skulle få komma hem, för vårt apotek har mer begränsade öppettider... Det var min skräck att jag skulle få ringa Vårdupplysningen (eller sjukhuset, i vår fall), och säga att han kändes hängig utan att kunna svara på om han hade feber (vi ägde ingen febertermometer sedan innan :p). Likså var jag jättelycklig att ha koksalt hemma när han började vissla i näsan, så att det kunde åtgärdas lite lätt :)

Vad jag förstått skall allt som riskerar att hamna i munnen tvättas, diskas o kokas. Nappar ska kosas innan användning och sedan 1 gång per vecka i 5 minuter. En amnings napp oftare än så då mjölken är en underbar grogrund för bakterier. Även om den sköljs direkt efter användning räcker inte riktigt det.

Men ja, mjukdjur och andra leksaker skall också tvättas.

Vi har dagliga kok här hemma :D

Jag har dock förstått att vissa plastgrejer släpper ifrån sig farliga ämnen om de kokas. Någon som vet om Bambinos plast/silikonsked från Apoteket är okej att slänga i grytan? :)

Jag är oxå skeptisk till bärsjal. Känns så meckigt... Jag tror inte jag skulle ha tålamod att hålla på.

var in på sjalar.nu och insåg att "projekt bärsjal" lägger vi åt sidan :D....och håller tummen för att bebis nöjer sig med BabyBjörnen :D

*kl*
Nu verkar det ju hända ett och annat här på tråden, kul kul!
Själv ska jag till BM dag, känns som magen vuxit helt sjukt mkt sen besöket för 2 veckor sedan :crazy:

Det låter ju helt vansinnigt plågsamt! :crazy: Inget jag skulle våga prova... :crazy:

Ja visst gör det? Jag har inga planer på att prova den dagen jag hamnar i den situationen.

Nej jag tycker också det verkar bökigt. En sele är bara att dra på sig och sätta i bebisen så är det klart liksom.

Skulle också vilja åka och handla blommor men jag väntar lite till, vill ha en sort som inte tål frost och jag kommer säkert glömma att täcka över dem på natten :o Jag är väldigt oansvarig med mina blommor så jag får väl hoppas jag sköter vårt barn bättre ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 663
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 037
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar