Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Man har all rätt i världen att vara konstig när man är gravid. Jag förstår inte vad min sambo menar när han tycker att det är störande att jag bara tystnar i konversationer och lägger handen på magen och ser drömsk ut och sen har glömt vad vi pratat om.

Hm, jag brukar snarare grimasera och ta mig åt magen när bebisen sparkar för mycket, inte skönt när den går igång! Fast jag glömmer sällan vad jag pratar om, det är bara lite irriterande om den sparkar mycket när man t ex är mitt uppe i en diskussion eller i en film.

Men kanske man kan få "grimasera av olust" till "se drömsk ut" med lite god vilja. :D

Åh, jag önskar innerst inne att vi också var fullt upp i processen med att få till ett nybygge! :love: Vi letar ju hus för fullt och har börjat prata lite mer seriöst om att bygga nytt men än har vi inte fattat något beslut.

På tal om rörelser från bebis så är jag nog lite mer som Mabuse - jag grimaserar nog lite mer nu än att jag ser drömsk ut. :D Räkan är så stor där inne nu att det är rent av jobbigt när hen sätter igång och sträcker på sig osv. Jag ses antagligen som knäpp nu - men jag börjar tröttna på vassa knän och hälar nu och skulle gärna ha dem på utsidan. 8 veckor och 6 dagar kvar..

Och vi har varken barnkammare eller toalett på övervåningen klart än. Vi har golv och en toa, men inget tak, inga väggar, inga dörras osv. Det ska alltså reglas upp och bli en liten toa i det som är ett större rum idag.Toan står mitt på trägolvet men är inkopplad så jag ska slippa springa ner när jag kissa sjuttioelva ggr/natt.

I och med att vi byggt nytt hade vi tänkt spara den här delen av huset och ta det nån gång i framtiden. Nu med bebis i magen kom "framtiden" snabbt och jag vill ha det klart.

Men nu står det bygget still, iförrgårkväll rasade nämligen vår trapp till övervåningen. Eller trappen rasade inte, sambon rasade när trappen gick sönder! Det delen av huset är ju fr 1870 och vi renoverade trappen förra sommaren. Nu har huset torkat upp ordentligt och trappstegen hade tydligen glidit ur sina "spår". Tur att det var sambon och inte jag... Pappa som är vår privata snickare/vaktmästare/alltiallo ficn snällt riva hela trappen igår och plocka ihop den från början. Han hann inte riktitgt klart men det går att ta sig upp till övervåningen nu iaf.

Här är foglosningarna inte alls bra, snarare sämre. Så jag lyssnar nog snällt på min läkare och håller mig så still jag kan. Det är dock otroligt plågsamt att ta sig upp på nätterna och gå och kissa, får liksom hålla om magen/bäckenet för att ta mig framåt. Jag läste dock på en sida igår att man hela tiden ska röra sig som om man har en kudde mellan knäna, och det var rätt smart. När jag ska i och ur bilen, i och ur sängen osv. Så man håller bäckenet så still som möjlilgt.

Men det är långt till maj och ont gör det...

Lånar knappen.

Här är en som är fullkomligt nöjd med boendet. Vi byggde vårt hus för tre år sedan, så allt är fortfarande fräscht, vi har hunnit iordningsställa tomten så den ser helt okej ut och förra våren byggde vi till uterummet. Så i år behöver bara ägna oss åt den lilla varelsen som kommer snart. :love:

KL

Jag har vart hos BM idag i v 26;

Järn 107 :( Så nu ska jag börja med järntabletter som jag ogillar!!
Blodtryck 117 / 76 vilket är bra, förra gången hade jag lågt.
+10 kg Med tanke på att jag rasade i vikt efter dottern föddes och inte lyckats gå upp ett gram så är jag nöjd, det behövs!!

Hjärtljud på 138 och magen mätte hon till 24 cm, vilket är precis på mitten på kurvan.

Både sambon och dottern var med och enda gången dottern var tyst var när vi lyssnade på hjärtljuden :p

*kl*

Måste få gnälla av mej lite. Hostan har blivit värre igen och nu har jag hostat sönder mej på andra sidan istället. Känns som revbenen är av. Är så LESS på det här nu. Nu gör det så ont så jag kan inte hosta alls... Och det är svårt att låta bli när det retar... Urk.. Ville bara gnälla lite...

*kl*

Shit vad ni babblar ;)

Å shit vad mycket ni hinner med om dagarna. Är det ingen som har jobb? Häst? Andra hobbyer?
Jag känner mig lite "ensam", hi hi :)

Fast, å andra sidan, jag kanske kan hyra in någon av er å fixa lite här hos mig? Det som jag inte hinner med alltså. :cool:

doris: Jag hínner inte mycket, och det jag skulle hinna klarar jag inte av pga foglossningen, så det är hugget som stucket.

ia*: Din hosta har ju hängt i sen vi började första tråden, du har inte lunginflammation eller nåt annats skumt? Borde ju gått över. Tycker synd om dig, jag hatar att hosta, och gör jag det nu så spyr jag nästan. Bebis måste ligga på magmun eller nåt...

piffelina: Jag hade 100 i hb-värde sist, inget kul alls. Jag borde äta 1-2 järntabletter om dagen men äter en varannan dag ungefär. Jag ska se vad som händer nästa gång jag är och kollar värdet, jag vill inte riskera att paja magen helt...

Min mor (som är bebis-kläd-chef) hade förresten räknat igenom kläder. Vi hade mest i storlek 56, där hade vi 8 par byxor och 9 små-body. Ooops, tror vi satsar på att shoppa lite större storlekar i fortsättningen!

Tilläggas ska att hälften är ärvt av en kompis vars bebis var stor och bara hade 50-56 första veckan typ så allt är nästan nytt.

Jag har ju varit sjukskriven på 50% sedan slutet på december, och har nu gått på HP så jag har massor med tid över. :D Jag kör efter mottot "gör det du orkar" så vissa dagar händer inte ett smack. Ingen häst för tillfället heller så all tid är min. Du har väl barn sen innan också va? Kan tänka mig att det tar upp en hel del tid.

Förra graviditeten åt jag niferex och min mage var inte att leka med :( Så nu ska jag testa hemofer och skulle det bli stopp i magen så rekommenderade hon Physsiallum varje morgon.

Någon som testat Physsiallum??

:eek: Hostat sönder andra sidan med! Usch vad jobbigt det måste vara!

Min tur att gnälla lite!
Sambon har åkt på maginfluensa och han gör allt för att få lite medlidande!
Men det får han fan inte:devil: Han visar inget eller gjort/gör inget för att underlätta för mig nu när jag har ont i rygg och bäcken.
Jag har fått ta alla sysslor själv här på gården och köra hans faster till stan. Kan tillägga att jag verkligen och innerligt hatar denna faster! Finns inget elakare och nedtryckande som hon! Särskilt när hon kommer med expertråd om graviditet. Hon som aldrig ens varit gravid:devil:

Sjuttsingen, allt känns faktiskt lite bättre nu när jag fått avreagera lite:banana:

Senast ändrad:

KL
Såg att någon skrev om svimmningskänningar tidigare i tråden, jag har också problem med det. Det har jag iof alltid haft, men det är värre nu när jag är gravid. Jag är ju van vid det och försöker hantera det vid första känning (antingen sätta sig, ner med huvudet, få lite svalt och få i sig något med socker i).

Det var nog mig du syftade på :D

I morse fick jag ännu en "attack", på jobbet.. Fruktansvärt obehagligt och övrig personal (jobbar inom barnomsorgen) blev ganska oroliga över mig.
I morse kände jag det innan jag kom till jobbet, börjar liksom alltid smygandes, så jag tog en dextrosol (stavning?) direkt i bilen.
Kom till jobbet, allt lugnt. Efter typ en halvtimme börjar det igen, går ifrån och äter en banan och dricker lite vatten.
Det släpper inte, när nästa personal (jag kom som nr 2 i morse) kom och hon pratade med mig så hörde jag inte henne alls, precis som om någon håller för mina öron. Säger att jag kommer snart, tar ännu en dextrosol, hasar mig ut och bort mot personalrummet, där jag lägger mig ner. Ser att där är ett litet barn i korridoren, dock ser jag inte vilket barn, utan endast konturerna - allt var i princip svart.

Sedan ligger jag i personalrummet typ 5 minuter, efter det är allt lugnt och har varit resten av dagen.
Då hade jag ändå ätit en tallrik havregrynsgröt innan jobbet i morse :crazy:
Måste ringa min BM imorgon (som är såååå lätt att få tag på....) och prata med henne, börjar lika tidigt imorgon så får se hur det går, kommer ju inte varje morgon, tack och lov!

Gud vad skönt det känns att läsa om era renoveringar - och inse att vi är klara med allt sånt! :D Om vi inte hux flux hittar ett hus som passar så tänker jag inte renovera något mer i år i alla fall.

Känner en viss avundsjuka faktiskt!
Själv väntar vi nu på stambyte här i vår bostadsrätt, med då badrumsrenovering.. Detta ska göras någon gång i år, de har börjat tre trapphus bort. Grannen säger att de ska börja här i mars, men jag har hört november..
Blir det i mars är det ju lugnt, då hinner de bli färdiga innan min BF och då bor vi hos mina föräldrar, trist om det blir i november då vi står med en liten bebis också :eek:

ahaaa, det förklarar en hel del :)

Jovisst. Jag har en son som är 2,5 år nu, full rulle med andra ord.
Jag bor på gård med fn 3 hästar i stallet (har 1 till men den är utlånad just nu)
Jag jobbar 100%.
Har Bf 22/3 (vilket kommer att bli tidigare pg snitt) och jag kommer att jobba fram tills dagen innan lillskrutt kommer ut.

Är glad om jag ens hinner bädda vaggan, hi hi. Men annars får väl mannen göra det ;)

Usch och fy...
Det där låter verkligen inte kul.

Hur långt har du kvar? Kan du få HP och börja jobba senare om dagarna?

Usch, jag vet hur det är när det är sådär illa. Inte roligt alls, det enda som hjälper i det läget är nog vila.

Hur mycket förstorad var den? Det verkar verkligen vara något med det vänstra njurbäckenet när man går hos Tittut. När vi var och gjorde det extra ultraljudet nu så sa den BM att om den är under 10mm så anser man det inte vara någon fara och vi låg strax under på 8,3mm på den vänstra. Den högra har alltid varit helt normalt. Men har vi tur så hinner det rätta till sig till födseln, men jag hade också problem med UVI när jag var liten, dock inte längre, så det verkar ju vara något halvärftligt. :/

Fick ni några fina bilder med er hem? :)

Oj.. hmm... vilken vecka var du i då? Vi är ju i v. 28 (27+6 idag) och vä njurbäcken 1,46 CM och hö njurbäcken 0,74 cm så, det var.. hmm.. ganska stor skillnad på våra bebbar. Men bm sa att det inte var någon fara alls mer än att vi skulle veta om att hon skulle lättare få uvi och kanske behöver äta antibiotika. Fast hon sa ju även att det kunde rätta till sig och vara borta igen som idag. Bebisen var ju inte direkt nykissad när vi tittade på njurarna.

Ringde spec. mödravården idag här i västerås och ska på ktr i v. 32 om 4 veckor.

Edit: Fick en del fina bilder med oss hem, det är en lycklig bebis i min mage som låg och flina hela tiden. Sitter på rumpan gör hon också men det hade jag redan misstänkt eftesom det sparkas enormt mkt på urinblåsan min.

Nu ska jag läsa i kapp det jag har missat under dagen :)

*kl*

Nu har jag läst ikapp men jag håller på att bli förkyld igen (är aldrig förkyld i vanliga fall) så jag kommer knappt ihåg vad jag har läst. Helt körd i kolan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V