Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

här har du en till som längtar efter att inreda! Man har ju så himla många tankar och idéer som man vill ha.

Och jag är nyfiken på hur det går för Ullaredsbesökarna idag! Jag ska ju dit imorgon men har bara någon timme till shopping så jag behöver tips om vad som fanns och vad som var värt att köpa! :)

Dessutom så har jag ju så svårt att gå pga foglossningen, så antingen blir det bara bebisavdelningen eller så får de köra runt mig i en kundvagn...

Vi kom fram till ullared vid 11 tiden, ingen kö nagonstans och ingen trängsel!

Köpte en skötbädd, amningsbh (fanns i min storlek :laugh:) lite frottélakan, snuttefilt, kudde och täcke till vaggan/vagnen.
Köpte ett lager vatservetter med, skulle köpt amningsinlägg men det var samma pris som i min vanliga affär.

Köpte inte nagra kläder, har köpt lite innan och har ju kvar sen sonen. Sa lite till att starta med finns redan. Vet inte vilken sort det blir sa resten av klädköpen far vänta tills leveransen är avklarad!

Mammakläder hittade jag inte nagot för mig..far slita pa de jeansen jag har!

Va oxå ner vid elva idag :D
Va som skrivet väldigt lugnt. Som att gå på ica en vanlig vardag.
Köpte på mig rätt mycket.
Skötunderlägg, överdrag med barbapapa till skötunderlägget, badcape, nappar, nappflaska (sån där bra från MAM som inte bildar vaacum i flaskan), filt, täcke, kudde, påslakanset, lakan, våtservetter, torra servetter, amningilägg, amningsBH, amningskudde, ett par bodys (fanns inga direkt som föll mig i smaken) strumpor, babytofflor, lite olika kräk/dreggel haklappar, amningströja, babyolja och säkert något mer.
Har tyvärr inte priser på det mesta, för morsan pröjsade :bow:

Värst av allt idag:
Köpte för längesen en Brio skötväska, lite enklare modell än den jag verkligen ville haft. Kostade 500:-. Nu hade de den modellen som jag va sugen på från början för bara 250:-. Blev faktiskt lite tjurig. Hade ju kunnat köpa den med, men känns onödigt med två väskor.

ja, att ha en rejäl ho är super när man skall spola rent bebisrumpan från bajs när de skitit full sig för 7:e gången. hahaha ;)

:idea: Av dig!
Har blivit övertalad att agera chaufför åt mina små stallflickor nästa månad ner till Ullared. Ska kolla om de har några inne då.

*kl*

Jag vill oxå börja boa :) Insåg att jag måste ta tag i röjandet innan jag kan börja boandet... Har hela förrådet fullt med saker som är "bra att ha" när vi hittar vårat hus... Hmm... Skulle behöva utrymmet till annat nu då... För att inte tala om alla hästsaker som ligger där nu när totton inte behöver dem.. Två sadlar, en miljon täcken... Tänkte sätta mej och annonsera ut möblerna när jag börjar på HP så jag har något att göra...

Sambons kusin fick en liten pojke i söndags. Skulle haft den 24/2. Det tycker jag verkar vara aldeless lagom för tidigt att få :) De sista veckorna är inte kul alls. Kan bara tänka mej hur segt det är om man går över..

ZODY: Hur går det med fixeringen av bebbe? Har du varit hos BM? Vad sa hon i så fall?

Vad skönt att ni får plats med skötbädden i tvättstugan. Det var min önskan också, men vi bor så trångt att det aldrig hade fungerat. Dessutom så hade inte våra missar blivit så lyckliga då det är på den bänken deras mat står just nu, enda stället där vi kan stänga till så att hundarna inte skulle få i sig den av "misstag"...

Vi har inte köpt skötselbädd eller något sånt ännu, det enda vi har köpt är i stort sett vår vagn och lite bebiskläder, fick lite panik när jag läste på buke om skötselplatser och hur dåligt vi hade det med plats. De badrum vi har nu är snygga grejer som inte blivit renoverade från 70-talet i princip med katastrofal planlösning, snedväggar hit och dit osv. Så vi tog upp det med vår hyresvärd (pappa ;)) att hans första blivande barnbarn skulle växa upp i misär, så nu har vi två gubbar som håller på att renovera ett av våra badrum och ska bygga en bänk på 180 cm, med förvaring under samt ho fär vi kan bada bebis, som vi ska ha som skötselplats. Det kommer att bli så bra, jag går i stort sett och tjatar på gubbarna att de ska skynda sig hela tiden, jag menar, det är ju trots allt bara 3 månader kvar och man vill ju hinna vika ihop alla tvättlappar och kläder snyggt. :angel:

Jag frågade svärmor, då hon precis ska sluta jobba, om hon hade lust att åka till Ullared för att jag hade hört att de hade mycket bebisgrejer där och innan jag hann avsluta frågan så var hon eld och lågor :D , så där tänkte vi passa på att köpa skötselbädd och sånna saker. Ska bli superkul! Ska tvinga med sambon till barnens hus eller liknande i helgen och så ska vi köpa bebisskydd där, vi vet vad vi ska ha, bara det att vi är lite sega på att ta oss i kragen och fixa med allt.

Lånar min egna knapp :)

Vi ska in till sjukhuset idag och göra ett extra ultraljud, vi var ju iväg på ett 3d ul häromveckan och då upptäckte hon att vår bebbe hade förstorat njurbäcken. Enligt henne så var det inte så behövde det inte vara så allvarligt och det kunde lika gärna vara tillfälligt, men eftersom hon kunde se att bebbe var nykissad så borde det inte se ut som det gjorde. Sen efter vårt besök hos BM för en vecka sedan så berättade vi det här och visade bilderna som vi fått och vi fick en remiss till barnläkaren dagen efter. Redan då började jag bli lite nervös, för det kändes inte alls bra. Sen så när vi varit där så ville hon skicka oss till ett nytt ultraljud så fort som möjligt, men eftersom sambon skulle iväg över tors-sönd och ville vara med så fick vi en tid idag.

Alla säger att det inte borde vara något farligt, att det som kan hända är att bebbe kommer att vara mer infektionskänslig och kommer att få lättare att få urinvägsinfektion så att vi måste hålla mer koll, men i värsta fall om det var fel på ledarna från njurarna till urinblåsan så kan det behövas operation. Vet att man inte ska måla fan på väggen, men det känns verkligen inte alls bra. :( Som pricken över i:et har min labbe lyckas riva av sig en tå till hälften, så nu ska vi in till vet och se om det behövs operation.

Lycka till på sjukhuset idag! Det är inte säkert att det är någon fara, men det är ju bra att dom dubbelkollar nu:)

Lycka till, tror inte heller det behöver vara något. Men det är ju alltid skönt att kolla en extra gång så man själv blir lugnad. Otur med hunden också, det är verkligen så att allt ska hända på en gång. Hur lyckades labben med den bedriften?

*kl*

Vad alla har hunnit köpa saker :eek: Jag har inte köpt någonting alls ännu, inte ens vagn. Har ju 82 dagar på mig om jag börjar idag.... :grin:

Jag har inte heller handlat klart på lääänge;) Vagn har vi inte ens tittat på än..Men eftersom jag fick värkarna så kände vi lite att vi nog fick börja med bilbarnstolen iaf;)

Idag mår jag iiillla,vet inte vad det är riktigt..Känner mig varm o febrig oxå.. har sammandragningar också, inte jättestarka men jag känner att allt blir pressat, känner det på lungorna att jag får sammandragningar, blir lixom trångt, och magen blir lite hård..Trist, undrar hur man ska klara stallet framöver..jag har ju mkt hjälp, men kul o vara så här känslig nu:(

Idag ska jag iaf bara vila, inget städande, handlande eller annat..utan bara vila..undra om jag klarar det:grin:

Lånar min egna knapp :)

Vi ska in till sjukhuset idag och göra ett extra ultraljud, vi var ju iväg på ett 3d ul häromveckan och då upptäckte hon att vår bebbe hade förstorat njurbäcken. Enligt henne så var det inte så behövde det inte vara så allvarligt och det kunde lika gärna vara tillfälligt, men eftersom hon kunde se att bebbe var nykissad så borde det inte se ut som det gjorde. Sen efter vårt besök hos BM för en vecka sedan så berättade vi det här och visade bilderna som vi fått och vi fick en remiss till barnläkaren dagen efter. Redan då började jag bli lite nervös, för det kändes inte alls bra. Sen så när vi varit där så ville hon skicka oss till ett nytt ultraljud så fort som möjligt, men eftersom sambon skulle iväg över tors-sönd och ville vara med så fick vi en tid idag.

Alla säger att det inte borde vara något farligt, att det som kan hända är att bebbe kommer att vara mer infektionskänslig och kommer att få lättare att få urinvägsinfektion så att vi måste hålla mer koll, men i värsta fall om det var fel på ledarna från njurarna till urinblåsan så kan det behövas operation. Vet att man inte ska måla fan på väggen, men det känns verkligen inte alls bra. :( Som pricken över i:et har min labbe lyckas riva av sig en tå till hälften, så nu ska vi in till vet och se om det behövs operation.

Ojdå det lär ju si sådär det där men hoppas att det bara var något tillfällit! Håller tummen för att det går bra för er, men vilken tur ändå att ni va in och gjorde 3dUl!

*kl*

Bär av ner till stan igen idag :D Såg i tidningen att BabyProffsen hade lite bra erbjudanden så det blir nog att åka dit och köpa en skötbädd, va riktigt bra pris så det är som inte så mkt att fundera över! Det är som farligt, har man väl börjat handla så är det som svårt att sluta. Har seriöst funderat på att börja bunkra upp med våtservetter, man ser ju bra erbjudanden överallt! Men sånt som nappar, flaskor etc avvaktar jag nog med, hoppas på att kunna amma bebbe ett tag först!

Oj nu blev det fint väder, och renarna verkar ha kommit också!

Jag (som enligt listan här i vårmammor-tråden) skall ha först, har inte heller handlat ett dyft ännu..

Men, jag har ju "allt" kvar sedan son nr1, och då denna bebbe också är en pojke så är det ju lungt.
Det som jag måste köpa in är ju mer skötselprodukter som småblöjor, våtservetter, ny nappflaska, nappar, salva osv..
Sen måste man ju köpa något nytt även om vi har kläder i mängder.. å en egen snuttefilt så klart ;)

Men det är lungt det är ju många dagar kvar ännu. Hela 41 st. (kommer dock bli färre då det troligtvis blir snitt)

Skönt att man inte är helt ensam :) har du fått ett bestämt datum för snitt?

Var på mitt första snittsamtal idag, gick över förväntan faktiskt. En riktigt bra läkare som verkligen lyssnade på mig. Blev inget bestämt utan vi ska dit längre fram igen. Men jag gick därifrån med lite hopp och kände för första gången ett slags "lugn".

Kom precis från BM så nu kan jag uppdatera ;) (ni snackar ju på som tusan, och jag som ska vara ledig har inte ens tid att varken läsa eller skriva. Skandal! ;))

BM-besök v. 30+5
Blodtryck; 130/70 (140/60 sist)
Vikt: +0,8 kg (+9kg totalt)
Urin: Ingen sticka idag
Glukos; Togs ej
SF-mått: 30 cm (26 cm för 4 veckor sedan)
Hjärtljud: 145-150 (156 sist, sjunkit något)
Huvud: Ruckbart

Så jag hade alltså rätt i mina aningar om att Räkan var på väg neråt, eller som Oregano sa - intagit kokosnötsläget. :D Inte helt fixerat, men huvudet ligger långt ner i bäckenet och risken för att hen vänder sig är minimal.
Nästa besök om 2 veckor, så nu blir det täta besök ända fram till BF. Om en timme är det dags för föräldrakursens andra träff, mycket idag...

Häftigt! Hur känns det nu? Har trycket mot revben och lungor minskat? Själv börjar jag besväras av lungtryck emellanåt. Så jag hoppas att det försvinner när den lägger sig till rätta. Inge skönt med typ andnöd...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18