Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Hihihi! Jag är ju inget proffsmen syrran har 4 söner så en o annan blöja har det ju blivit... Det viktiga med pojkarna är att snorren pekar ner i blöjan, det är vad man behöver tänka på i deras fall. Sen tar det lite teknik innan man spänner lagom hårt så att det inte läcker ut någonstans.. hihihi
Jag har provat båda nackdelarna ;)

delvis knapplån.

hi hi, med första barnet (om man inte har någon tidigare erfarenhet) så märker man ganska snabbt hur man sätter på en blöja.

Man kan säga att man lär sig av sina misstag ;) hihi

Det blir en del blöjbyten om dagen den första tiden. Och barnmorskorna på bb visar mer än gärna hur man byter blöjor, hur man badar bebis, hur den skall suga tag vid amning osv. De är guld värda :bump:

*kl*

När räknas man som höggravid? Eller är det bara ett uttryck? Funderingar som jag hade i natt när jag inte kunde sova :angel:

Jag har varit höggravid sen jag plussade känns det som. :D Näe, men sista månaden kanske?

Jag har fått en läkartid på onsdag ang mina foglossningar. Hos samma underbara läkare som de tidigare gångerna ang andra problem så det känns bra.

Haha! Det måste man väl anse sig vare efter typ v 30 eller nåt. Min mage har inte vuxit nånting de senaste tre veckorna. 99 cm runt om hela tiden. Ska till bm i eftermiddag och jag hoppas att sf-måttet är som det ska iallafall. Jag är bara glad så länge jag får på mig min dunjacka. Har verkligen ingen lust att köpa ny jacka för att använda i några veckor.

Nåt som jag går och funderar på är hur det känns att resa sig upp efter förlossningen. Då är man ju helt plötsligt 5 kg lättare och det måste ju verkligen märkas!

Beställde några tygblöjor igår iallafall. :angel: Hittade en webshop med stort utbud där det fann massa blöjor i onesize, man bara knäpper tryckknapparna på olika vis beroende på vilken storlek man vill ha. Köpte 4 st som jag ska testa med.

5 kg lättare men troligtvis lite trasig och har ont här och där. Något jag ABSOLUT inte funderar på! ;) ;)

*kl*

Idag var jag hos BM igen. Inget kiss på stickan och ingen vägning denna vecka. :D Skönt! Stickan är iaf till för att kolla socker och potein.

Nu ska vi börja gå varannan vecka. Fick känna huvud och rumpa. Ligger redan med huvud nedåt och BM trodde den stannar så. Dom börja fixera sig i v 37 men ibland är dom trygga i den possitionen redan innan.

i övrigt var värdern så här:

SF mått: 27 (precis enl kurvan)
Blod: 121 (ökat en sist)
Glukos: 4,7
Blotryck: 122
Hjärtat: 128 (lugn bebbe)

Idag ska jag och krabaten ut och flyga. Tyskland några dagar :banana::banana:

Då kanske det är individuellt när man känner sig höggravid... Jag känner mig olika gravid varje dag. Oftast när jag vaknar känns magen jätteliten för att till kvällen när jag ska sova kännas stor.

Cyllene: Skönt att du får träffa läkare, skitjobbigt rent ut sagt med foglossningar. För mig blev det lite bättre när jag började äta magnesium, men just nu är kryckorna mina bästa vänner.

Oregano:Blev det dyrt med tygblöjorna? Är lite sugen på att testa också men eftersom vi inte har egen tvättmaskin känns det lite osäkert. Lycka till hos bm!

Zask:Visst är det häftigt när man kan känna hur bebben ligger :) Vad ska ni hitta på i Tyskland? Trevlig resa iaf!

Jo, det var häftigt att känna. Hon förklarade lite på skillnaden mellan huvud och rumpa. :love:

Vi eller jag ska jobba och sen blir det naturligtvis en del träffa vänner och umgås på kvällen.
Sista rycket innan jag ska vara mammaledig.

Tack! :love:

Det blev ungefär 800 kr för 4 blöjor. Hade vi inte egen tvättmaskin hade jag nog inte ena funderat på tygblöjor. Dessutom tycker jag inte att stora tvättstugetvättmaskiner tvättar särskilt bra (i jämförelse med nya hemmaskiner), så tänk om de inte blir rena! :eek:

Åh kan du inte förklara skillnaderna lite snabbt, jag är fortfarande lite osäker på om det är rumpan eller huvudet jag känner. Antar oftast att det är huvudet jag känner eftersom det är rejäla sparkar i andra änden så att säga :D

Mysigt att komma bort lite :) hur länge till ska du jobba?

Ok, ska försöka att förklara :D Huvudet är ju lite som en rund kula. Jag fick trycka ganska djupt för att känna.
Rumpan är en större del, det kan dessutom variera lite hur det känns men det kan ju dels vara en rund del men mjukare än huvudet men även lite mindre delar som knän och sånt kan dyka upp.

Ja det blir lite luddigt men jag kände nog höft och enn knä. Svårt när inte BM är med och visar :crazy:

Jag hoppas att kunna jobba till 16/4.

Det här med tiden efter och hur det ska gå är oxå något jag funderat på. Det är en tuff tid och det är många som går isär i småbarnsåldern för att de inte kan hantera det.
Har ni pratat nåt om det med era partners?
Vi har inte direkt pratat om det, mest bara konstaterat att det är så och att vi tror att det inte kommer att bli så stort problem för oss. Såklart kan vi aldrig veta hur det kommer att bli, men under våra 5 år tillsammans har vi aldrig nånsin varit oense om nånting faktiskt. Allting bara rullar på och vi hjälps alltid åt och ställer upp på varandra. Vi är helt överens med att hjälpas åt med bebis och hushållssysslor men även att vi båda måste få egen tid till våra intressen.

Jag kanske förskönar allt, men jag är inte orolig alls! :idea:

Vi bor i en liten hyresgästförening, 4 lägenheter bara så att få tvättid är lätt. Och vi har inga "lägenhetstvättmaskiner" utan relativt nya (1år) vanliga tvättmaskiner.
Får nog bli vanliga blöjor till en början och sen när man fått in rutin och vet hur ofta på ett ungefär man behöver byta så kanske man kan testa tyg. Annars tycker jag att tyg verkar super, inte minst för miljöns skull utan bebisens rumpa också ;)

Tack :bow: den där kulan har jag också fattat som att det är huvudet, mycket lättare när bm visar då fattar man direkt.

Eftersom jag pluggar kommer jag snällt att få gå till skolan ända tills det är dax. Jag är beräknad till den 2:e maj och vi tar examen den 7:e. Kniiip!

Men då är det bara att köra på och testa! :idea:

Är det nån mer än jag som börjar bli less på att jobba? Det är 6 veckor kvar och jag känner mig totalt omotiverad till allt som har med jobbet att göra och jag bara längtar till den dagen jag går hem. Iofs var det länge sen jag trivdes med jobbet och den sista tiden har varit väldigt turbulent på flera sätt om man säger så.

Det här med tiden efter och hur det ska gå är oxå något jag funderat på. Det är en tuff tid och det är många som går isär i småbarnsåldern för att de inte kan hantera det.
Har ni pratat nåt om det med era partners?

Vi har pratat ganska mycket om det, för jag kommer att få ta mest ansvar och sova minst beroende på att han har ett jobb som tar extremt mycket tid just nu, lyckligtvis så blir det mindre på sommaren, så då ska det förhoppningsvis bli lite lättare. Vi är ju väldigt medvetna om att det kommer att bli slitningar och att jag, antagligen med mitt hetsiga humör ( :angel: ) kommer att vara på dåligt humör då och då, men vi kommer att ha stor möjlighet till avlastning i form av mormor och farmor, då vi kan ha några timmar bara för oss själva, när bebbe blivit såpass stor att man vill och kan lämna bort den såklart.

Vi är såpass säkra på oss själva att vi inte har en tanke på att gå isär, oavsett hur det blir. Konstaterade igår att nu är vi verkligen fastkedjade vid varandra för livet. :love:

kn:

Blir nervig av det här, har haft lite mensvärk för några dagar sedan som gick över. Nu är det tillbaka och värre (mest lätt molande på vänster sida), när jag vaknade i natt hade jag det och nu hela morgonen.

Ringde förlossningen och fick det lite nervösa tipset att om magen blir hård samtidigt, dvs sammandragning, som mensvärk eller om uhm vattnet eller slemproppen går så ska jag åka in...

I övrigt ska jag "låta bli att stressa" lätt...

Brr, jag hoppas det går över snart bara. Hoppas det är växtvärk. Ngn annan som drabbats. Önskar jag låg hemma i soffan istället för satt på jobbet i fel stad.

*kl*
Gud vad ni har pratat på under helgen och morgonen! :D Har en hel del att läsa ifatt under eftermiddagen.

Seriöst, är medelåldern 38?! Jag tycker det låter så gammalt, förlåt!!
Sedan tänker jag nog långsiktigt också, alltså när barnet sedan är 20 år, då är man som förälder nästan 60. Om ens barn sedan väljer att vänta lika länge på att skaffa barn, så får man ju i princip inte träffa sina barnbarn, förstår ni hur jag tänker?

Inte riktigt.

Det är väl barnet man vill hinna träffa i första hand när man skaffar barn, inte barnbarnen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar