Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Men varför ska de behöva betala tillbaka allt från rotavdraget? :confused: min stora skräck har alltid varit restskatt och har fått betala tillbaka en gång på ca 700 kr, min chef drar t.o.m. extra skatt på mig bara för jag är rädd för restskatt och vi jämkar ingenting heller av samma rädsla.
Jag har också funderat på det där med rot/rut. Är verkligen ingen ekonom och jag har inte tagit reda på hur det egentligen är, men det känns som att skattelättnaden blir större om man tjänar mycket så man betalar statlig skatt? Är det därför många får kvarskatt, för att man inte tjänar över de 35000 kronorna/mån eller vad det är? Jag ska nog banne mig kolla upp det, för då får det stå makens namn på våra städfakturor och inte mitt namn.

Jag är inte lika rädd för kvarskatt som du är, men vi är mer observanta nu än vad vi varit innan. Vårt jobb hade helt plötsligt jämka dubbelt så mycket än vad de egentligen skulle göra och det märkte inte vi. Det var först när jag började undersöka varför vi fått 14000 kr i kvarskatt. Inte så roligt.

Jag har kvar pengar ifrån försäkringen på hästen, men jag tänkte faaktiskt beställa en sadel till Tore. Inte tävla upp de pengarna. Har sett ut saker för en mindre förmögenhet (ja, två sadlar en ny till varje häst mm) och kommer få ta av mina sparpengar till det, men hur ofta har man en sån klumpsumma? Jag fick pengar kvar av försäkringen eftersom Tore kostade mindre än vad Zadac var försäkrad till. Visst, en del av pengarna går till det jag nämde, klinik mm, för denna månad blödde vi på grund av det... Annars brukar det inte vara några problem... Men jag fick mindre peng och gubben hade sjukavdrag samtidigt... Suck

Det är inkomstbaserat i alla fall så mycket vet jag. Så bara för att de säger att man får dra av 50' så är det ifall man tjänar bra. Tjänar man dåligt kanske man bara får dra av 7'. Det var vad min syster fick dra av och hon är ensamstående och jobbar typ 75%

Det är så alltså. Mm, ska kolla det. För så var det när vi skulle få sån där hyrdator från jobbet. Det blev billigare för de som hade hög lön.

Kl
Jag har gjort spenat- och ricottapizza idag. Det blev riktigt gott. Har aldrig ätit ricotta förut.

Sedan beror det på hur många andra avdrag man har också som jag har fattat det.

Oregano: Jag har ju egentligen ingen befogad rädsla för kvarskatt eftersom vi inte jämkar något samt när jag jobbar drar jag av för resor men ändå så fort brevet från skatteverket kommer blir jag alldeles orolig.

Emelie: Jag brukar kunna för över 1500-2000 men nu hade jag CSN denna månad (glömde totalt bort det förra månaden så nu fick jag dessutom 200kr i påminnelse) och elräkningarna har ju inte varit kul under vintern så M har också mer eller mindre gått +/- 0 med inkomster - räkningar. Sparkontot blir tunnare och tunnare.

Och på tal om skatten har vi nu sett att rotavdraget på mig är även draget på M så vi ska ringa och rätta det så att det bara står på M istället. Firman kommer nog inte få det så roligt för nu åker de på kontroller eftersom de ev. har skattefifflat eller så har de bara gjort fel, oavsett har de fått dubbelt så mycket från skatteverket mot vad de ska få.

Det ungefär så jag känner när brevet från CSN kommer i början av året, vill knappt öppna det.

Apropå CSN så kan jag tipsa om att det går bra att betala varje månad trots att räkningen är per kvartal. Det är ju samma ocr-nummer, så det är bara att själv välja vad man ska betala varje månad, bara att hela räkningen är betald på förfallodagen. Så har jag gjort länge. Hatade att ha så stora räkningar var tredje månad. :mad:

Ni som bor här i krokarna: Den mörka tjejen med krulligt hår på TV4:s lokala nyheter, bryter hon eller inte? Jag och maken har en diskussion om det just nu. ;)

Ska nog betala halva nu i april och resterande sedan i maj för den räkningen, blir lite mer lagom. Tycker inte alls om räkningar, ju mer jag kan ha på autogiro desto bättre tycker jag att det är :)

Det värsta med räkningar tycker jag är fakturaavgiften på ca 35 kr på många räkningar. Jag vill till skillnad från dig inte ha autogiro eftersom jag vill ha total koll på vad jag betalar. E-faktura finns ju i vissa fall, men i dom flesta fall är det maken som står på dom fakturorna och då funkar det inte eftersom det är jag som betalar.

Mobilräkningen får jag sms där det står vad de drar, sedan har jag djurförsäkringarna på autogiro och hade jag kunnat så hade jag även velat ha a-kassan på autogiro. Från början var jag som du att jag ville ha koll vad som drogs men nu tycker jag det är jätte smidigt att slippa knappa in räkningar :)

Försäkringarna har jag också på autogiro, likaså tv-licens, vlt och fackavgift, i princip enbart för att få per månad istället för år/halvår. Men det är ju samma summa som dras varje månad. Skulle inte kunna tänka mig att ha t.ex elräkningen på autogiro.

Jag ska eg. inte klaga, jag betalar nästa inga räkningar alls, det fixar M :D han är den som har bäst koll på det mesta.

Jag skulle nog inte kunna sova på nätterna om A skulle sköta räkningarna här hemma. :angel: (Fast det säger nog mer om mig än om honom ;))

M skulle nog inte kunna sova om det var jag som hade hand om räkningarna ;) han är den som har det ekonomiskasinnet av oss :D :o Jag gillar pengar och framförallt spendera dem :p

Min är också en -01, en tidigare ägare och pedantskött :) En välskött bil känns inte gammal även om den är det på pappret :idea:

Det är helt rätt, vår "nya" bil känns verkligen ny och jättefin! Och lite lyxig för oss ;)

Kl
Idag är det Miltons tur att bli sjuk.. Första gången han är sjuk.. Vägrar sova i sin säng och sover just nu på mig. Då vet man att han är bra dålig eftersom detta är ett barn som vägrat sova någon annanstans än vagn och sin egen säng hittills någonsin. Mysigt att ha honom såhär givetvis, men synd om honom också..

Jag gillar också att spendera pengar :p men tack och lov så är jag den som ser till att vi sparar pengar också, att vi har en plan med ekonomin. I vanliga fall alltså, måste erkänna att jag har haft väldigt svårt att anpassa mig till den betydligt lägre inkomsten vi har nu.

Stackars Milton! Jag har det precis som du, Selma har bara sovit bra i sin säng och i sin vagn, i 2 dagar har hon bara kunnat sova på mig, vilket innebär att jag i stort sett inte sovit någonting. :p men vad gör man inte?

Jag hade också en Volvo från -01, en xc70 med en 2.4t och som jag älskade den bilen. :love:

Haha, det är alltid du och jag som är här på morgonen! :D Men imorse vaknade V kl 6:40. Nästan rekord!

Jag var uppe vid halv sju och var ute med hunden.:p

A blev snorig igår och har haft feber i natt, med andra ord en till som sovit på sin mamma. Han har sovit väldigt oroligt och snurat runt i hela sängen. Nu har vi precis ätit frukost och han leker kelar med hunden :)

Idag blir det att ta hand om tvätten och försöka hinna sortera lite grejer i ena skräprummet.

Oregano, drömmer du också kosntiga drömmar när du är gravid?

Just inatt drömde jag faktiskt att vi åkte till Florida på resa och där toksnöade det. Sen gick jag ner i restaurangen och skulle dammsuga med min ErgoRapido, men den var full. Då åkte jag hem till Sverige för att tömma den och i den låg det 11 leksaksmöss. Sen åkte jag tillbaka till Florida, men där snöade det fortfarande. :rofl:

Vet inte om det var en typisk graviddröm, men det var länge sen jag drömde någ så konstigt. Fast det var väl en kombination av att det snöade här igår, att vi snart åker på semester och jag läste i tidningen att det är översvämning där vi ska vara och att ErgoRapidon används flitigt i köket här hemma. Och att katten hela tiden slarvar bort sina möss.

Förra gången drömde jag flera gånger att jag glömde bort bebisen, att jag åkte hemifrån och kom på flera timmar senare att jag hade en bebis att ta hand om. Men det var i slutet av grav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
872
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 017
· Visningar
31 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka