Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Födelsedagskalas
I lördags så gick T första födelsedagsfest av stapeln. En jädra massa folk blev det. Men på det stora hela var det lyckat. T tyckte människorna var spännande så länge hon fick vara hos mamma eller pappa.

Våren
Jupp. Nu är det bestämt. Jag ska vara föräldraledig igen. Vi kommer inte få dagis inom ett rimligt avstånd under mars och vi vill inte skola in henne på ett dagis för att sen byta om några månader. Vi kommer inte heller få ihop det med att maken jobbar och jag pluggar utan barnomsorg så lösningen får bli att jag är hemma. Känns ändå förvånansvärt bra. Jag tror jag kommer att trivas bättre nu när hon är lite större och man kan göra mer. Så jag ska skriva en tenta den 15 april och sen blir föräldraledig. Men så har jag en kurs som släpar sen graviditeten så planen är att jag ska ta igen den.

Isabella äter 3 fiskbullar/portion med lite sås och potatis kokt i osaltat vatten (har aldrig salt i vattnet i vanliga fall heller) och det är 1% koksalt/100g sås, det räknar jag som lite salt i en portion.

Jag är nog den som är fjantigast i hela tråden med salt.

Jag lagara all mat själv och anv inget salt. Kan nog vara mer fjantig! ;)

Vad skönt att det finns någon som är värre ;) fiskbullar och korv känns som en grej jag inte gör själv så då lever jag med det lilla som det innehåller. Köttbullar har hon fortfarande inte ätit inte ens hemmagjorda :o Annars är det bara lite salt i den flytande Mildan som tillsätts i hennes mat under tillagningen :laugh:

Senast ändrad:

Såhär skriver Livsmedelsverket om salt:

Mycket är 0,5 gram natrium (1,25 gram salt) eller mer per 100 gram mat.
Lite är 0,1 gram natrium (0,25 gram salt) eller mindre per 100 gram mat.
Måttligt är mellan 0,1 och 0,5 gram natrium (0,25-1,25 gram salt) per 100 gram mat.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/#hurv
Tack! :bow: Då kan man väl ha max 1 g salt som gränsvärde. Fast "späder" man maten med lika mycket potatis så blir ju totalhalten helt plötsligt bara hälften. :laugh:

Är det inte mer salt i fiskpinnarna? eller det är samma? Tror ändå att de blir jättebra att öva med så ta det inte fel...
Jag är nog en av dom som ger mest salt iofs... :/

kl
Känns som att hela helgen gått till att baka och städa. Pust.. Ingen tid till Buke! Ett litet bevis på mitt arbetes frukt:

dsc07512_136166695.jpg

Första "dekorerade" tårtan jag gjort, tidigare har de varit av stuket påsmetad grädde, så det kan bara bli bättre i framtiden. Är ju roligt att vara lite kreativ, men inte vill jag göra det varje dag för vilken tiiiid det tog!

Fiskpinnarna kollade jag inte ens, men nu blev jag nyfiken! Är det salt i fiskpinnar?

0,8 g/100g var det, så det borde vara helt okej med osaltad potatis til.

Fiskbullarna i dillsås gick iaf hem och ikväll har han till och med käkat kyckling i sataysås och ris. Dock blandade jag ner lite crème fraiche i hans mat eftersom han tyckte det var lite starkt. Kom på sen att det är jordnötter i, men det ska väl barn inte äta pga kvävningsrisken och inget annat? Det var ju inga hela jordnötter i. För övrigt är jag totalt oförsiktig när det gäller ev allergier och sånt. Det kanske är dumt att jag tar helt förgivet att han tål allt. Nåt annan finns nämligen inte i min värld, troligtvis eftersom ingen i våra familjer är allergiska mot något öht.

Nä- vi har inga allergier i våra släkter heller- förutom pollen... Men inte jag o sambon...
Jag själv är iofs ibland överkänslig mot kiwi- konstigt nog bara ibland. Kanske är när immunförsvaret är dåligt eller ngt?!?!

Jordnötter har jag inte gett Ebba, men det är nog mer för att jag inte haft den mosad... Har slickat av hennes napp när jag själv har ätit mandel så det borde ju vara samma sak.. Är de överkänsliga hade vi nog märkt det...

Jag tycker det är kul att man kan äta meromer av samma mat :) Kanske kan det tom få mig att äta lite bättre nu inför beach 2020 ;) haha

Modett- fin tårta :) Tyckte du det var lika kul som jag o leka med den?

Vilken fin tårta :) Tycker faktiskt det är fint med grädd-dekorerade tårtor också med fint strössel på.

*kl*

Jag har funderat lite på det här med tre-dagars-feber. Isabella har en liten "feber" nu men jag tror det kan ha med tandsprickningen som är så nära, så nära i uk nu. Hon är varm men pigg så jag är inte orolig men...
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till en plötslig feber utan förkylningsymptomer om hon skulle få det :crazy: Hade vi inte haft vår bakgrund hade jag antagligen tänkt tre-dagars-feber men nu vet jag inte alls. Medicinskt sett så är hon frisk från urinvägsjukdomar men hur skulle man våga lite på att att det bara är feber. M vet inte heller hur vi ska reagera på plötslig feber.
Ska ju till BVC den 18/3 så vi får höra då men jag behövde bara få ventilera lite.

Förstår att du inte jag kan ta det med en nypa salt faktiskt... Jag hade också varit jättenojjig...
Men visst hade hon väl ngt annat symtom än feber när hon var sjuk, eller? Det var ju ganska "länge" sen nu så jag komer inte ihåg...

Nu har jag precis tittat på solsidan... lika träffande som vanligt ;)

Hihi, vad vitsigt bland saltdiskussionerna ;)

Nej, inga symptom mer än hög feber, precis som tre-dagars.

Ska se Solsidan på tv4 play imorgon fm när Isabella sover, såg bara andra halvan efter pausen.

+ Michellan, tackar :laugh:

Det var kul, men hann bli riktigt frustrerad när jag fick avbryta för att knåda in florsocker 2 gånger innan den slutade klibba fast vid utkavling :D Tyckte ju att jag haft så mycket florsocker, men det går uppenbarligen att mata in i princip oändligt mycket. Blir definitivt fler gånger!

*kl*
H´s första tand har börjat spricka fram! Än så länge syns bara en liten skåra, men den känns! Blir intressant att se hur länge det tar innan den börjar synas.

Efter 2 nätters bråk (är det ett magiskt antal, verkar vara så för många?) har han börjat äta ca 23 och sedan 04 som önskat :banana: hoppas det håller i sig. Mindre kul är dock att han fortsätter vakna så galet tidigt, 05 tyckte han att det var morgon idag. Det tyckte inte hans föräldrar..

Jag har haft ett par riktiga pärlor förr om åren i den åldern! En av dem var antagligen den bästa hästskötare jag någonsin kommer ha råkat på. Dock får man ju oftast leva med att de inte är så rutinerade ryttare (om än det finns 14-åringar som rider bättre än mig..)! Viktigast för mig är att de tar god hand om hästen, är pålitliga och rider mjukt och förståndigt :)

Gick inte så bra för tjejen som var och testade här igår,har nog aldrig sett min häst så seg och obstinat :D Men hon gillade honom ändå..

ja tjejen jag hade nu senast som red Armani var verkligen toppen, hon började rida honom när hon var 13-14 år och det har hela tiden fungerat super, men sen tröttnade hon på hästeriet tyvärr. Så egentligen har jag inget negativt att säga mer än att det är just det, tonåringar ;) de tröttnar kanske, det kommer killar in i bilden etc. Jo, det kom killar in i bilden för mig med (sambon och jag blev ju tillsammans som 15-åringar), men höll ju kvar vid hästarna, så det finns ju sådana också :D

Tjejen som var och provred idag var ganska mesig. Hon var verkligen jättefuktig och så, men vågade inte ta i hästen och tyckte han var lite svår att stanna. Vet inte varför hon tyckte så, för känsligare häst får man leta efter. Jag måste ha honom så med min dåliga nacke då jag inte har så mycket att sätta emot. Det skulle vara att han kryllar ihop sig och man inte har något alls i händerna. Och visst nu var vi ute på en stoooor gräsbana eftersom där var tävlingar på föreningen så visst var han pigg, men inte mer än så.
Vi får se, hon tyckte om honom iaf. och kommer på lördag igen. Mamman var jättetrevlig och jag får känslan av att hon ställer upp massor för sina 3 (!!) rid-tonårsflickor!

Usch ibland känns det som jag ger Iggy för mycket mutor i form av snacks (russin, majskkrokar,rån, riskakor, vindruvor.) Just medans jag ska göra nåt är det lätt att ge honom det så roar han sig tills jag får göra klart mitt. Eller i bilen, bilåkande är inte särskilt poppis vissa gånger. Ger ni era barn mutor?

Um, nä, jag har liksom aldrig tänkt på mat som sysselsättning på det viset. :o Så vår bebis har faktiskt aldrig smakat sånt du räknar upp.

Behöver jag fixa klart nåt i köket så brukar jag sätta bebis i sin stol, så kan man pilla på spisknapparna eller leka med kökslådorna, eller kolla vad mamma gör. Viker jag tvätt så får bebis en egen hög kläder att härja med. Eller så har jag bebis på ena höften och fixar med den lediga handen, eller så fixar jag det jag behöver när bebis sover.

Har inte heller gett glass, kakor etc, äter vi sånt så är det som efterrätt/kvällsgodis när bebis sover, och det är inget jag skulle plocka fram eller köpa enkom för att ge bebis. Ni som ger kakor/glass/liknande, tar ni fram och ger bara till bebis, eller får bebis smaka när ni äter det?

Visst känns det lite underligt när någon testar hästen och har jätteproblem med något man själv ser som enkelt? De som har testat A nu har haft svårt att fatta galopp på honom. Enda anledningen till detta som jag kan se är att de slarvar mer i fattningen, för inte fattar jag på något konstigt unikt sätt! Min lilla teori är att de, som är hoppryttare, fattar mer pangpå. När jag rider kanske jag är för noga med takt-tempo-eftergift-halvhalt-fattning. Så han mår nog bara bra av att få lite pangpå emellanåt!

hugger en knapp!

Här diskuteras det som vanligt allt mellan himmel och jord!

Jag blir med sugen på att prova på lite mmf-tårtor till barnens födelsedagar. De fyller ju med två dagars mellanrum. vad har ni emellan? kan man få lite utförligare beskrivningar, jag är inkörd på den vanliga tråkiga varianten med banan/vaniljkräm och grädde. Är dessutom inte förtjust i vanlig vispad grädde :D

A har i helgen börjat gå mer och mer och kryper allt mindre, fast när han kommer till trösklar med nivåskillnad så blir det lite problem!
Han somnar jättebra i sin egna säng ( när jag lägger honom) När vi närmar oss sängen så håller han krampaktigt i min tröja och blir förbannad när jag lägger ner honom. Jag klappar om och säger godnatt, han reser sig omedelbart upp. Jag lägger mig i min säng och läser. efter en minut slutar han skrika och ålar runt lite i sängen och sen somnar han :banana:
Nu ska vi bara få honom att sova där hela natten, han vaknar flera gånger per natt och hittar inte nappen. Men det är en början iaf! Sambon har lite svårare att lägga honom, han har inställningen att det kommer inte fungera att få honom att sova. Då är det svårt...
I helgen så la vi oss för att vila i vår säng alla tre och A var dödstrött och kröp bara runt, till slut så flyttade jag honom till spjälssängen och då somnade han. Det var nog bra att sambon såg hur jag gör och att det fungerar!

han har börjat få en tand till uppe, idag lärde han sig gnissla tänder. Till min stora fasa :eek: Som tur är så tyckte han att det var lika obehagligt för han rös med :D.

Nu är det viss blöjbyte på gång känner jag :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 048
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 996
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30