Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Jo hans fötter är 11,5cm så stl 21 är nån cm förstor nu. Så kommer nog satsa på stl 22 så är det nog ingen risk att det blir för trångt.

Här är en som gillar julklappar! :o Det sitter nog i sen jag var liten. Min familj hade det inte speciellt gott ställt och vi fick nästan aldrig något extra, men julen var väl viktig för mina föräldrar och vi har alltid fått många och fina julklappar. Dessutom var (är) mamma ganska pysslig av sig hemma och har alltid lyckats skapa sån mysig julstämning hemma. Så julen har alltid varit speciell för mig. Själv är jag inte lika pysslig av mig, så jag gillar verkligen att komma hem till dom på julen. Vi brukar åka varannat år till dom och varannat år till makens föräldrar. Men svärmor lyckas inte alls skapa nån julstämning och julklappar är inte att tala om. Ibland får vi inget och ibland kan jag få nån bok som jag ändå aldrig läser pga att det absolut inte är inom mitt intresseområde. Nu låter jag väl jättehemsk, men jag tycker iaf att hon kan försöka köpa något som jag kan tänkas vilja ha, istället för att köpa något hon själv är intresserad av.

Det är väl som vitsen med klappar kan jag tycka, att tänka till och komma på något som den andra blir riktigt glad av. Annars köper man ju bara för att köpa!

Här är en till som älskar julen även om det varit en massa åkande sedan jag träffade sambon :)
Men från förra året har vi delat upp det lite mera och tar det på 2 dagar istället för bara en.
Vi har ju oxå 4 familjer att fira med, även om jag aldrig träffar min pappa så är vi alltid hemma vid min farmor och farfar på juldagskvällen då det är en tradition som varit sedan jag var liten :)
Julklapparna är inte heller min stora favorit då det aldrig varit något jättespeciellt eftersom min familj alltid haft lite ont om pengar, däremot sambons mamma handlar alltid massor med julklappar och det är kanske inga jättespeciella eller personliga saker men det är alltid bra användbara saker så då är det helt ok :)
Vi ger alltid bara julklappar till barnen och iår blir det troligen foton på M till de vuxna eftersom det nyss var fotografering på dagis.
Annars så brukar vi stå för godisbaket och det är superkul tycker jag, skulle kunna göra hur mycket som helst om inte sambon agerar bromskloss vad gäller det :D
Sen har vi nästan alltid tomte hemma vid min mamma eftersom jag ännu har ganska små syskon och det är oavsett om det är på julafton eller juldagen, vår tomte är flexibel ;)

Det är väl som vitsen med klappar kan jag tycka, att tänka till och komma på något som den andra blir riktigt glad av. Annars köper man ju bara för att köpa!

Håller helt och fullt med här.
Endera så köper man klappar med omsorg eller så låter man bli. Att köpa bara för att köpa känns onödigt och stressigt för alla. Att ge presentkort odyl är ju bara att "byta pengar med varandra" i mina ögon.

Jag har äntligen efter drygt 5 års övertalning lyckats få båda sidor (min egen och min sambos) att skippa julklappar till de vuxna, bara ge barnen hos de man firar julen med. Och att sen köpa valfritt antal julklappar för 100-150 kr /person att ta med till ett julklappsspel för de vuxna. Det är mycket roligare och billigare för alla! (alltså jag köper för max 150 kr till spelet, inte 150 kr/pers som är med i spelet.. :angel: )

Jo, precis. Men annars håller jag med Doris om att det mest är att byta pengar med varandra, även om man inte köper presentkort. Från början (när jag var liten) hade jag ju inga egna pengar att köpa för, sen var ekonomin mkt knaper och då uppskattades alla julklappar innehållande nödvändiga saker väldigt mycket. Nu har vi ju det vi behöver och det vi inte har är för dyrt för att önska sig i julklapp. Till varandra brukar jag och maken köpa något som vi vet att den andra vill ha, men som vi är för snåla för att köpa åt oss själva. Men vi har ju samma lönekonto, så det blir ju egentligen ganska konstigt. Men det är ändå kul att få paket! :D

Pluggade du i Västerås?! :idea: Vad och när? Jag gick på miljöteknikprogrammet 99-02.

Kom just på att jag glömde att svara på detta (och många andra inlägg :o )

Jajjamen. Jag gick Elektroingenjör/Coop 00-04
Haha, då pluggade vi ju samtidigt :D Jag minns dock inte ifall jag någonsin var på en sittning med Miljö... hmmm... Tänk om våra vägar har korsats? Vilken institition hörde ni till?

Ja, vad hette den...? Tycker du att jag ska komma ihåg det så här 10 år efteråt? ;) Den bytte namn sen har jag för mig, men kan det ha varit något med energiteknik? :o Det var iaf på entréplanet på mitten av den "gamla" byggnaden. Några elektroingenjörer har jag nog inte träffat på iaf. Vi var mest tillsammans med energiingenjörerna. Men nog borde vi ha sett varandra nån gång! :laugh:

Okej, jag förstår. Men då var det ju inte konstigt att jag inte kände något ont alls när han kom ut. Vill ha igen! :idea:

Fick också en "infiltration" i sambant med att dom klippte :eek: (låter värre än vad det är) när Theo skulle ut. Så ja, vill också ha det igen. Annars körde jag bara med kvaddlar, gjorde ont (eller ont är fel ord, blev mest irriterad) när dom lades men jag tycker dom fungerade bra och lustgas.

Nä nu ska jag fortsätta läsa, ni har ju babblat som aldrig förr!

Emmah! Nu har jag pratat med min tandläkare om barn som ramlar och slår sig på tänderna :idea:
Om det skulle blöda i tandköttskanten runt tänderna så kan man misstänka att tänderna har flyttat sig, kontakta din tandläkare (eller BVC bara det blir journalfört) och sedan meddela försäkringsbolaget att ditt barn har ramlat. Mjölkframtänders rötter är tydligen lite bananformade så om barnet ramlar och slår i tänderna så åker troligen rötterna utåt och inte in mot de permanenta tänderna.

Eh.... hmmm... vart det något mer? Tandläkare gillar fläskläppar, fläskläppar = stötdämpare till tänderna men det tror jag att jag har skrivit förr :D Vi började babbla så mycket om barn och tänder så jag har säkert glömt hälften :o

Tack tack :bow: ska försöka komma ihåg och säga till om det i samband med 1½ årskollen!

Jo hans fötter är 11,5cm så stl 21 är nån cm förstor nu. Så kommer nog satsa på stl 22 så är det nog ingen risk att det blir för trångt.

Enligt kavats hemsida så har kavat defender stl 22 innermått 14,9 cm (stl 21, 14,2 cm). De är på tok för stort nu, men visst man vet ju aldrig hur mycket fötterna hinner växa tills de är dax.

De är svårt med storlekarna, dom får ju inte vara för små och inte för stora heller. Vi köpte skor i september dom var 2½ cm för stora då.

Du får ju rabatt (40-50%) på defender hos E***s just nu :idea:

Jag älskar också julen :love:! Just vid jul är det rätt skönt att ha familjen nära, då kan både min och sambons familj fira tillsammans. Sitter nu för fullt och planerar julklappar. Är bara barnen under 18 som ska få klappar i år, brukar alltid säga så men det är jämt nån som MÅSTE köpa klapp till nån äldre å då sitter man ju där. Så jag hoppas innerligt att alla är stenhårda i år. Julklappar tycker jag inte är så viktigt till oss äldre, huvudsaken är att vi får umgås allesammans och bara ha det mysigt :love:

Vettekatten vad lilleman ska få i julklapp :crazy: Funderar på att ge honom en baddocka faktiskt, å nå kläder, eller nån grej med mkt knappar på. Han är helt knapptokig denna gossen :laugh:

Av morfars och farfars ska vi önska oss en ordentlig åkpåse, typ Voksi Urban. Annars står Lego Duplo på önskelistan och kläder.

Jag och sambon ska väl för 104e gången försöka köpa oss en säng i julklapp! Vill göra om sovrummet helt å hållet så det blir nog nåt sånt!

*kl*
Ytterkläder
Ska på barnloppis i morgon så jag har förhoppningarna om att hitta en eller två overaller (Reima eller Didriksson) där :bump: Allt det andra har han, ja man kanske måste köpa några fler par med vantar. Ska även spana efter PoP's vindfleecejackor, jag bara älskar dom jackorna (eller ja, Theo..)

Vi kommer nog köpa ett "kök" till Milton med spis, vask etc. och så lite leksaksmat och tallrikar tror jag. Tror han kommer gilla det =) Annars kommer nog Milton önska sig ( :D ) skor och kläder inför våren i julklapp tror jag och böcker =)

Håller med dig om julklappar till oss vuxna. Jag ser så mycket annat fint med julen och har inget behov av julklappar, tar gärna bort det helt och hållet till oss vuxna. I sambons familj har jag faktiskt fått igenom att vi träffas på glöggfika runt 1:a advent och lottar fram en som vi ska köpa julklapp till, vilket är superbra! Tidigare har vi gett klappar till 10 stycken, nu blir det 1 plus sambons två yngsta syskon (16 och 11), tack och lov!
Min syster och jag ska försöka få igenom något liknande med våra kusiner (syrran och jag är ju 21 respektive 24 år, kusinerna är 29, 33 och 38, typ. Så det är kanske dags att det sker en förändring där också :S ).

Dina nätter med Ture låter som mina med Thea.
Hon har tills förra veckan bara sovit i våran säng, nu har jag börjat natta i egen säng.
Läser bok, kramas, men det slutar ALLTID med att hon ammas till sömns =jävligt ont i ryggen eftersom jag sitter som en förvriden trädstam på golvet.
MEN hon somnar i egen säng!!!!!
stora framsteg.

Men jag är förbannat trött på att amma och vill INTE men samtidigt är jag så lat och bekväm för det är lätt att få henne att somna =/
Hon vill inte ha välling alls.

Annars.
hej på er alla.
Jag läser nästan varje dag men har sällan tid att svara.:o

Vi brukar ha kört ett slags julklappsspel. Alla köper en klapp var till ett värde av typ 100 kr, sen slår man tärning och den som får en 6a får välja ett paket. Gör så tills paketen är slut. Men i år tror jag vi hoppar över det, brukat oftast sluta med att den där klappen man "vinner" hamnar längst in i förrådet eller så :o:D

Min sambos släkt kör inga julklappar alls till de vuxna, utan där ska man sitta och titta på när deras ungar sliter upp paketen.

Alltså, jag måste bara fråga hur julklappsöppningen går till hos er alla. Får alla paket samtidigt att öppna, går ni varvet runt och låter en i taget öppna i lugn och ro eller slits alla paket upp huller om buller?

När vi var små och fick paket brukade vi barn få varsitt paket i taget att öppna och sen var det viktigt att tacka och krama den man fått paketet av och den som köpt paketet kunde förklara om det låg något särskilt bakom gåvan. Jag blev faktiskt lite chockad och illa till mods när vi förra julen firade med sambons familj och hans brorsöner bara slet upp paketen, inte ett tack, utan mer missnöjesrop om det var något som var mindre kul. Hälften landade i en hög på golvet, blandat med skräppapper och de lyckades riva sönder alla paket som låg under granen som inte var till dem, som jag spenderat timmar med att fixa och slå in. Det kändes bara så grymt otacksamt.

Nu köpte jag inga paket till dem, det fick sambon göra, men hade jag lagt ned tid på de ungarna och sen sett mitt paket hamna bland skräpet så hade jag blivit lite ledsen, även fast det inte handlar om att det är jag som ska bli glad för paketet. :p

Jag vet inte, kanske bara är jag som är larvig, men för mig handlar julen om glädje, familjetid och lite tacksamhet för allt man fått under året osv. Vi kids brukar få en dyr grej av mamma och pappa varje år och sen har mamma som tradition att hon köper kläder från gant och fina påslakan varje år till oss. :) jag och sambon brukar ge varandra en varsin lite finare sak också. Iår kommer sambon att få sin häst utav mig, så det är bäst för honom att han är snäll. :p

Vi kör också så, en julklapp i taget. Vi har dessutom verser på våra, så varje julklapp brukar ta en liten stund. När vi haft barn med så har barnen fått sina julklappar i början, så de inte behöver vänta så länge, men annars samma princip med en klapp i taget. Julen har aldrig varit enbart för barnen i vår famlj, utan en högtid för hela familjen, som går ut på att äta god mat, läsa och ta det lugnt.

I mannens familj öppnar alla sina paket på en gång, det är visserligen bara barnen som får, men med sex barn blir det ändå smått kaosartat. Däremot tackas det alltid för varje enskilt paket, är småbarnen för upptagna med nästa present så tackar föräldrarna å deras vägnar.

Då firar våra familjer i stort sett likadant. För oss är det också en högtid för hela familjen, för mig är den nästan bättre som vuxen, då man uppskattar lugnet och gåvorna på ett helt annat sätt.

Tycker ni att man kan sätta gränser när julen firas i ens egna hus? Sätta sina "regler" och traditioner först? Jag upplevde hela situationen som väldigt stressig och inte alls mysig när gåvorna inte uppskattades utan det bara var själva grejen med öppningen och vem som fått mest som spelade roll. Eller är jag bara en surkärring då? :p

Kl
Kan folk bara skita i vad jag äter?!?! :mad: :cry: Usch vad arg och ledsen jag blev idag. Jag äter jättemycket mat och har alltid gjort det. Jag har en jäkla förbränning och jag äter därför mer än de flesta. I vanliga fall är det ingen som säger nåt, men nu är det tydligen väldigt intressant att kolla hur mycket jag äter. :confused: Jag hade med mig pannkakor och så hade jag varit upp på personalmatsalen och köpt en liten burk med sallad och kikärtor/bönor att äta till. Det var ganska många pannkakor, men lådan var knappast överfull och istället för att slänga pannkakor, så lägger jag såklart ner alla i lådan.

"Ska du äta allt det där?!" var det någon som sa. "Hon äter ju för två!" var det en annan som sa, en tjej till och med.

Jag tål verkligen inte såna där kommentarer... :cry: Jag lider verkligen över att ha gått upp 15 kg, men jag äter INTE mer mat nu än i vanliga fall. Men bara för att jag blivit tjock är det helt plötsligt intressant att studera vad jag äter... Det var samma sak förra gången och då började jag istället äta ensam, efter alla andra, för att slippa bli studerad.

Det är ju knappast för att jag äter min ordinarie mängd mat som gör att jag blir tjock..... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 022
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka