Vari sitter er identitet?

Fast jag avstod helt nyligen från en middag med uttryckt klädkod "kavaj". Hade jag gått dit i jeans hade jag kanske inte ens blivit insläppt? Jag vet inte. Ok, jag äger faktiskt en hyfsat trevlig klänning men här kände jag mig inte bekväm så jag avstod. Hm.....
Men? Var det så att du inte ville gå och hade ursäkten att du inte känner dig bekväm i klänning? Eller ville du gå och kände att du missade någonting?

Finns det inga klänningar du faktiskt känner dig bekväm i? Jag tex känner mig inte bekväm i en utsvängd klänning, då jag ser väldigt flickig ut i en sådan. Jag behöver en klänning som är tight nertill för att det ska bli bra.

Men det är inte första gången jag ser människor bli upprörda av tanken på att det skulle kunna finnas saker som definierar eller till och med begränsar dem. Jag tänker att om det inte hade en poäng hade man kanske inte tagit illa vid sig?
Jag är helt säker på att en hel del av det jag självklart definierar mig som gör mig väldigt begränsad.

Jag tror att mycket av min självbild formades under lågstadiets mobbning och under ungdomsårens ansvar för en psyksjuk förälder. Jag är den fula och otrevliga utan kompisar ;) Det har jag inte lyckats skaka av mig alls. Tvärtom. Jag går t.ex. numera inte på dans eftersom jag inte vill att någon ska behöva hålla i min (äckliga) kropp.

Jag VET att jag har en självbild som skulle kunna vara friare och enklare. Men det är enklare att säga tulipanaros.
Så klart som korvspad att jag begränsar mig själv!

Det gör vi alla! De som hävdar annorlunda är bara inte tillräckligt medvetna om sitt beteende och däri ligger deras begränsning.
Men det är ju rätt så sunt att begränsa sig i många fall. Skulle man hoppa på allt och följa alla infall man får så är ju risken stor att det blir tokigt.

Vissa begränsningar är av godo andra av ondo.

Men det är ju rätt så sunt att begränsa sig i många fall. Skulle man hoppa på allt och följa alla infall man får så är ju risken stor att det blir tokigt.

Vissa begränsningar är av godo andra av ondo.
Fast handlar det om att följa "infall" eller att avstå för att man hittar begränsningar som egentligen inte finns där? Som "inte ska väl en sån som jag...."

Avstå från tokigheter är väl mest sunt förnuft?

Fast handlar det om att följa "infall" eller att avstå för att man hittar begränsningar som egentligen inte finns där? Som "inte ska väl en sån som jag...."

Avstå från tokigheter är väl mest sunt förnuft?
Som jag skrev, vissa begränsningar är av godo andra av ondo.

Saker som identifierar mig
Min hemort. Var jag än åker i världen är det en stor del av mig!
Jag identifierar mig oxå som en "frisk" person som det liksom aldrig är fel på. Det är jobbigt eftersom hela min självbild blir rubbad om det inte stämmer.
Skulle oxå säga att jag tänker på mig själv som naturlig. Både i klädstil, sätt och smink. Jag känner mig genast obekväm om jag frångår den stilen...
Tänker nog oxå på mig själv som jordnära.

Massa mer saker oxå! Tycker jag har tusen exempel på hur jag i tanken begränsar mig själv. Sen tvingar jag mig ur komforyzonen både frivilligt och ofrivilligt och det har lärt mig att jag alltid kan omvärdera vem jag är!

Fast det där tycker jag handlar om en vanlig missuppfattning att man (om man är sådan som bryr sig om sitt yttre) enbart gör det för andras skull. Jag kan gå och se ut hur som helst till jobbet (hel och ren men inte fixad i övrigt, alls) och sedan jobbar jag ju ändå i sjukhuskläder. Det stör mig inte alls. Men jag kan ändå störa mig när jag som idag kompledig går runt hemma själv och ser hur taskigt håret ser ut. Det är verkligen bara hundarna och jag som vet hur jag ser ut, men jag fluffade ändå till håret och satte i linser för att jag, för mig själv, inte orkade se helt lunsig ut just idag. Jämfört med igår när jag träffade hundratals människor och var ofixad. Sedan tycker jag nog att smink om man tänker det som annat än clownmake knappast handlar om att dölja sig för andra utan att framhäva sina fördelar. Men det är väl en diskussionsfråga antar jag. Täckstift går väl under döljandet kan tänka..

Senast ändrad:
Lite fel tryck. Men en hårt sminkad person i arbetskläder på sjukhus, läkare den gången, gjorde mig rätt förvånad i somras. Föreställer mig att det är opraktiskt men det är klart, tänker typ veterinär eller oavsett vem som arbetar i en operationssal. Ähh, a la Kleopatra med blodstänk på gröna överdragskläder.

Men? Var det så att du inte ville gå och hade ursäkten att du inte känner dig bekväm i klänning? Eller ville du gå och kände att du missade någonting?

Finns det inga klänningar du faktiskt känner dig bekväm i? Jag tex känner mig inte bekväm i en utsvängd klänning, då jag ser väldigt flickig ut i en sådan. Jag behöver en klänning som är tight nertill för att det ska bli bra.
Och @kryddelydd Haha, huvudet på spiken, tror jag - det var en fest/middag där jag inte kände någon (tror jag) och där jag överhuvudtaget känt mig malplacerad. Då var klädkoden en lätt ursäkt.

Å andra sidan HAR jag en klänning som jag gillar jättemycket och som jag samma helg hade på mig på en annan middag tillsammans med förlaget jag jobbar åt. Där var alla lite fint uppklädda, men eftersom jag känner alla var det bara trevligt.
Samtidigt - på samma middag följde 3 killar med, tre rätt kända svenska sk Youtubers, inga tonåringar utan 20+ Och dom hade inte klätt upp sig alls utan kom i slitna jeans och slappa hoodies! Men ingen tyckte det var opassande eller så eftersom de liksom har den identiteten, unga Youtubers med bakåtvänd keps typ. Hade den kvinnliga chefredaktören kommit i liknande klädsel hade det nog höjts på nåt ögonbryn, tror jag.
Kvällen därpå gick jag på ytterligare en middag (fyllde min utemiddagskvot för ett par månader den helgen, tror jag) tillsammans med ett annat Förlag, och då hade jag jeans med en lite finare topp till. Alla andra var betydligt finare klädda men jag tänkte att som lite bohemisk tecknare (...) var det ok med jeans. Det har jag märkt då och då, att (identitet igen?) som konstnär accepteras man i lite slappare kläder, eller för all del konstigare kläder!

Jag upplever att många gärna tillskriver mig en identitet innan de hunnit prata med mig. Jag antar att det har med utseendet och första intrycket att göra. På något sätt måste jag se ut som om jag hör hemma i ett visst fack. Det är olika fack jag hamnar i, men det är tydligt att jag hamnar i ett fack. Nästan så att jag ses som något slags dimensionslös karikatyr eller något ibland.
Det gör ju att jag ofta får ta ställning till om jag är okej med den tillskrivna identiteten eller om jag känner att jag vill visa att jag är annorlunda. Oftast låter jag det vara, så länge jag inte hindras av den identitet jag tillskrivits.
Jag själv identifierar mig nog huvudsakligen baserat på personlighetsdrag, livsval och livsstil. Men det är nog rätt så få saker som jag tycker verkligen identifierar mig.

Jag ser nog min identitet som mina samlade erfarenheter, möjligheter och begränsningar, kanske mer än så. Tycker inte man kan förväntas vara medveten om allt det till 100%, jag har tex gjort ganska mycket som jag tidigare trott att jag inte skulle göra.

Mitt jag och min identitet är inte helt beroende av saker som mitt utseende eller mina intressen även om det förstås påverkar mitt liv i detta nu. Om jag tex var med om en brand som skadade mig till oigenkännlighet skulle jag fortfarande vara jag. Om jag av olika omständigheter helt bytte inriktning på livet skulle jag fortfarande vara jag. Men självklart finns det sådant jag aldrig kommer vara, sådant som för mig inte är möjligt, psykiskt eller fysiskt. Jag kommer aldrig vara cis-man tex, eftersom jag inte är född man, och eftersom jag ser mig som kvinna kommer jag nog heller aldrig vara transperson. Uppenbarligen finns det sådant som definierar mig, men kanske inte allt är lika tydligt som tex vetskapen om att jag inte är odödlig och andra uppenbara sanningar.

Det här kan man ju fundera på i all oändlighet, åtminstone i teorin.
Är jag min kropp, min personlighet, både och eller inget av det? Något som inte går att ta på?
Om jag förändrades psykiskt, förlorade minnet, genomgick en total personlighetsförändring, glömde mitt namn, glömde hela min bakgrund, fick andra drömmar, vore det fortfarande jag? Jag vore fortfarande vid liv, med samma kropp och samma omgivning, men utan min tidigare personlighet. Kanske vore det trots allt ändå jag?
Kanske är det inte bara min personlighet, utan också det fysiska, min kropp som tagit mig genom livet såhär långt, som gör mig till mig? Om jag vore med om en allvarlig olycka och oerhört nära döden, men räddades genom att man lyckades byta ut i princip alla kroppsdelar, en slags extrem transplantation där organ efter organ, bit efter bit, byttes ut för att rädda mitt liv, är det fortfarande jag? Jag skulle inte alls ha samma kropp som jag hade tidigare, men säg att jag hade samma minnen och samma egenskaper mentalt och känslomässigt. Men om jag i samma veva förlorade mina minnen och min tidigare personlighet och efter olyckan inte hade något gemensamt alls med mitt tidigare jag, varken kropp eller personlighet, hade det nog varit svårare att se mig som samma person?

Ja det är väldigt hypotetiskt och inte aktuellt idag, men för att fortsätta på de mer osannolika scenariona, om man lyckades skapa en kopia av mig, med min kropp, mina minnen och min personlighet, skulle den kopian vara jag den med, skulle det finnas två av mig? Eller skulle det vara någon som är väldigt lik men inte riktigt jag, inte samma jag? Om det finns något min kopia inte skulle ha så är det ju upplevelsen med och från omvärlden som mitt unika jag, så kanske kommer identiteten inte enbart inifrån, från våra egna erfarenheter, möjligheter, begränsningar osv utan finns också i relationen med omvärlden? Min kopia skulle ju tekniskt sett tex inte kunna vara mina föräldrars barn ens om hon hade minnen av min barndom, för när jag föddes fanns det bara en av mig och det är jag. Är det då också hur jag existerar i världen och i andras liv, som gör mig till den jag är?

Tror jag har svävat ut totalt nu, även om det fortfarande handlar om identitet, men det var vad frågeställningen fick mig att tänka på.

Mitt jobb är en del av min identitet. Jag skulle känna mig väldigt vilsen utan mitt jobb, jag är bra på det och det är en trygghet och en del av min identitet. Mina erfarenheter, vänner och familj är också en del av mig, och därmed min identitet antar jag.
Summan av massa saker, såväl personlighet dom yttre attribut. jag har en klädstil jag är bekväm i, och jag trivs väl oftast med mig själv.

Ni som säger att ni inte sätter er identitet i det ni gör eller hur ni ser ut ljuger. Det är utopin såsom vi vill ha den, men den stämmer aldrig i verkligheten. Istället är det så som @Sara75 skriver att man alltid har någon typ av frågor kring människor så man kan stoppa in dem i sina egna förbestämda fack hur sådana människor som jobbar som trädgårdsmästare faktiskt är. Även om ni gärna vill tro att ni är så öppensinnade och inte låter er styras av andra så gör man det.

Det där med vad folk försörjer sig på är alltid lika intressant, för det säger ganska så lite om en människa egentligen, men i vårt samhälle sitter det status i jobbet och därför frågar vi när vi möter en människa vad de jobbar med. Mer intressant är ju att fråga vad de gör på fritiden, för det säger mer om människan än vad jobbet gör.

För det första skulle jag inte säga att det är utopi att ha en identitet som inte är kopplad till hur man ser ut eller vad man gör. Identitet är ju bilden av vem man är, har man ingen identitet, så har man heller ingen självbild. Man är allt och ingenting, har ingen idé om vem man är. Det känns inte som en utopi för mig, dystopi snarare i så fall.

För det andra håller jag inte alls med om att vad man försörjer sig med säger lite om en människa, medan vad man gör på fritiden betyder mycket. Jag tycker yrkesvalet säger rätt mycket, likaså om det är så att man tycker att fritiden säger mer om en människa än jobbet, det i sig säger rätt mycket om en.

Ni som säger att ni inte sätter er identitet i det ni gör eller hur ni ser ut ljuger. Det är utopin såsom vi vill ha den, men den stämmer aldrig i verkligheten. Istället är det så som @Sara75 skriver att man alltid har någon typ av frågor kring människor så man kan stoppa in dem i sina egna förbestämda fack hur sådana människor som jobbar som trädgårdsmästare faktiskt är. Även om ni gärna vill tro att ni är så öppensinnade och inte låter er styras av andra så gör man det.

Det där med vad folk försörjer sig på är alltid lika intressant, för det säger ganska så lite om en människa egentligen, men i vårt samhälle sitter det status i jobbet och därför frågar vi när vi möter en människa vad de jobbar med. Mer intressant är ju att fråga vad de gör på fritiden, för det säger mer om människan än vad jobbet gör.
Hur vet du det?
I vissa fall kan jobbet säga mer om människan än fritiden tycker jag.
Och Ibland säger inte själva yrket heller någonting utan det kan säga att jag ville bo på denna orten tex pga familjen och valde då den enda arbetsplatsen som fanns. Då säger yrket snarare att jag är en person som värderar boendeort mer än yrke.

Fast du har ju kul på fest. Skillnaden är att du har en klänning på dig. Men förstör den klänningen hela kvällen för dig eftersom den inte är du?

Jag tycker det låter mer som att du tänker att du vet bättre än dina vänner vad de gillar och inte? Om du tror att x skulle älska en bal, men x själv säger att baler är inget för mig, så kan man ju tänka sig två möjliga förklaringar:

1) X skulle älska en bal, men pga bristande fantasi kan hon inte se sig själv i en sån situation, och kan därför inte heller förstå hur kul hon skulle tycka det var.
2) X vet med sig att hon t ex tycker det är tråkigt och obekvämt att locka håret och sätta på sig balkläder, och verkligen inte trivs med formella tillställningar, men du förstår inte/tänker inte på det, och tror därför felaktigt att hon skulle älska baler. Fast det inte är så.

Jag tror, när det gäller andra, att man ska vara försiktig med att dra slutsatsen att de har fel och man själv har rätt när det kommer till vad de skulle gilla. Det kan ju vara så att de känner sig själva bättre än vad man själv känner dem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 669
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar