Fel uppfattat.Och här har vi ju någonting som är viktigt för dig. Detta är en del av din identitet.
Det är oviktigt.
För jag håller på med annat som är roligare.
Det är det andra, roligare, som är det viktiga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fel uppfattat.Och här har vi ju någonting som är viktigt för dig. Detta är en del av din identitet.
Jag tror inte att man skulle kunna fråga dina bekanta, kolleger etc och få svaret att det inte finns något alls som beskriver dig som person.
Sedan ska du nog inte ta det så hårt/personligt som du verkar göra, jag iaf ser detta som en filosofisk diskussion som sagt. Men det är inte första gången jag ser människor bli upprörda av tanken på att det skulle kunna finnas saker som definierar eller till och med begränsar dem. Jag tänker att om det inte hade en poäng hade man kanske inte tagit illa vid sig?
Sådana kommentarer uppfattar jag som något man säger av vana, för att inte råka förhäva sig eller framhäva sig själv inom en grupp. Och en väldigt svensk vana. När du byter land så byter man / plockar fram en annan del av sin personlighet och då kan ju samtalsklimatet "tillåta" ett betydligt självsäkrare uttryckssätt. Eller dämpa om du flyttar till Sverige.Absolut! Vi är ju inte samma människor vi var för 10 år sedan eller 20 år sedan. Ändå hör jag nästan dagligen kommentarer såsom "Men inte kan väl jag?" och "Jag tycker att xx är så modig, men skulle aldrig våga/kunna göra en sådan grej själv!".
För att inte snacka om när det kommer till utseende ofta säger att de tycker att någonting är snyggt på andra, men inte på sig själva.
Jag håller inte med. Det ena utesluter inte det andra. Det är väldigt viktigt för dig att känna att du klarar av saker och ting och du vill gärna att andra ska tycka att du kan och klarar allting också. Att du sen göra andra saker som är roligare innebär inte att denna delen av dig försvinner i din identitet. Det ena utesluter inte det andra, utan snarare är det så att alla byggstenar till slut blir personligheten. En människa är inte bara en byggsten, utan mängder med stenar. Vilka man sen tycker är viktiga är inte samma sak som de andra tycker är viktiga. Vissa stenar vill man kanske blir av med och andra vill man kunna få bygga med. Men man är inte bara en sten.Fel uppfattat.
Det är oviktigt.
För jag håller på med annat som är roligare.
Det är det andra, roligare, som är det viktiga.
Fast det där kan ju handla om vad man själv trivs och känner sig bekväm i. Jag kan ofta säga så till vänner, att något plagg är snyggt på dem. Men då handlar det ju inte om plagg jag går och sneglar på i smyg och tycker är snygga när de hänger på en galge, alltså inget jag skulle vilja ha på mig. Det kan ju ändå se jättebra ut på någon annan, som trivs i plagget.För att inte snacka om när det kommer till utseende ofta säger att de tycker att någonting är snyggt på andra, men inte på sig själva.
Ett ypperligt exempel på hur människor begränsar sig själva för att vilja passa in i en form de själva vill passa in i, av olika anledningar. Kanske av rädsla, eller för att man vill vara sådär som de människorna är.Sådana kommentarer uppfattar jag som något man säger av vana, för att inte råka förhäva sig eller framhäva sig själv inom en grupp.
Och vad är det som styr vad vi trivs i för kläder och känner oss bekväma i?Fast det där kan ju handla om vad man själv trivs och känner sig bekväm i.
Personligen går jag då helst på bröllop utan klänning. Vilket fack är jag då i?
Blottare
Sorry
Själv brukar jag låtsas att det är maskerad eller nå't. Sen kan jag liksom inte låta bli att ha doctor Martens till finklänningen eller så bara för att känna mig i allafall lite som mig själv
Det har såklart med identiteten att göra, det är inte det jag säger emot. Jag hävdar bara att det inte måste handla om att man inte vågar/har placerat sig i ett annat fack som gör att man väljer bort vissa kläder, utan snarare att man "hittat rätt".Och vad är det som styr vad vi trivs i för kläder och känner oss bekväma i?
Man kan gå på både bröllop och bal i jeans, faktiskt .
Fast jag avstod helt nyligen från en middag med uttryckt klädkod "kavaj". Hade jag gått dit i jeans hade jag kanske inte ens blivit insläppt? Jag vet inte. Ok, jag äger faktiskt en hyfsat trevlig klänning men här kände jag mig inte bekväm så jag avstod. Hm.....Såklart att man kan!
Fast jag avstod helt nyligen från en middag med uttryckt klädkod "kavaj". Hade jag gått dit i jeans hade jag kanske inte ens blivit insläppt? Jag vet inte. Ok, jag äger faktiskt en hyfsat trevlig klänning men här kände jag mig inte bekväm så jag avstod. Hm.....
Fast jag avstod helt nyligen från en middag med uttryckt klädkod "kavaj". Hade jag gått dit i jeans hade jag kanske inte ens blivit insläppt? Jag vet inte. Ok, jag äger faktiskt en hyfsat trevlig klänning men här kände jag mig inte bekväm så jag avstod. Hm.....
Nej det är inte viktigt.Det är väldigt viktigt för dig att känna att du klarar av saker och ting och du vill gärna att andra ska tycka att du kan och klarar allting också.
Samma här. Kostymbyxor är ju dessutom okej som tjej i många fall, om man inte trivs i klänning. Men det är ju om det är strikt, i de flesta fall är det ju en rekommendation eller vägledning, för att inte gästerna ska behöva känna sig för upp- eller nedklädda.Jag hade aldrig avstått en middag som verkar kul pga en klädkod. Jag hade gått antingen i klänning eller i finjeansen
Ingen betydelse - för mig i alla fall.En i mina ögon intressant följdfråga blir ju då: om jag känner ett behov av att göra om mig (smink, hårfärg et c), är det då för att jag vill dölja mig själv för andra? Visa något annat än det jag faktiskt är?
Eller har det ingen alls betydelse?
Varför står du på dig då och fortsätter svara?Nej det är inte viktigt.
Det viktiga är just det som jag gör.
Och det handlar bara om mig och mina känslor av nöje.
Eller ibland bara att det helt enkelt måste bli gjort.