Vargjakten är igång

Vi var nere i Tyskland och jagade i höstas, och även där har de en snabbt växande vargstam, som numera inte är långt från Berlin.
Det ska bli spännande att se hur vargfrågan hanteras där när de har dem inne i huvudstaden.
Än så länge har myndigheterna samma inställning som i Sverige före jakterna. Men det börjar mullra i leden. Man har ju bland annat en verksamhet där kringvandrande herdar betar av fälten efter skörd. och där fåren bara hålls inne av hund och en provisoriskt satt eldråd. Gefundenes fressen så att säga ;)

Det gäller att hitta en balans, lika lite som det är rimligt att utrota vargen för att jägarnas ska få fritt spelrum så är det rimligt att "utrota" jägarna.

PS. Råttorna är inte direkt utrotningshotade så vi behöver inte förbjuda jakt på dem så det anses okej att människan fredar sitt revir här..

Ja, givetvis är det så.

PS, vargen är inte heller utrotningshotad utan tillsammans med människan det rovdjur som är mest utspritt över världen ;) Kanske borde vi plantera ut svartråttor, som brunråttan helt har trängt undan? Den kategoriseras ju t om som utdöd i Sverige.

Om en hundägare släpper lös sin hund i skogen och retar upp en varg så får ju hunden och hundägaren skylla sig själva om hunden blir uppsprättad. Vargen har väl rätt att försvara sig. ........jamen reta inte upp vargen då. Det finns väl andra ställen att springa på än just där vargen går
Det är tur att man har hund då, som "jagar under bössan" så ev varg attack faller under skyddsjakt ;)

Det gäller att hitta en balans, lika lite som det är rimligt att utrota vargen för att jägarnas ska få fritt spelrum så är det rimligt att "utrota" jägarna.

PS. Råttorna är inte direkt utrotningshotade så vi behöver inte förbjuda jakt på dem så det anses okej att människan fredar sitt revir här..
Lyft näsan över pottkanten så ser du att det är rätt gott om grå varg här i världen. Så jakten på folk får du pyssla med i dataspelen istället.

Ja, givetvis är det så.

PS, vargen är inte heller utrotningshotad utan tillsammans med människan det rovdjur som är mest utspritt över världen ;) Kanske borde vi plantera ut svartråttor, som brunråttan helt har trängt undan? Den kategoriseras ju t om som utdöd i Sverige.
Alla vurmar för varg som inte är i det minsta nära att vara utrotninghotad men när det gäller fjällräv och myskoxen så hör man inget och oxen finns det inte många själarna kvar av !

Generellt: ja. Men det som gör det värre är ju resonemanget att döda för att få döda ännu mera. Jägare snackar så ofta om behovet av jakt, om trafikolyckor osv, men vargarna som kan hjälpa till att reglera balansen vill de ändå döda...
Jägare dödar för att födan, de lämnar inte bytet eller destruerar det. Det samma som vargen gör för den delen.

Däremot så jagas inte råttor för födan.

Alla vurmar för varg som inte är i det minsta nära att vara utrotninghotad men när det gäller fjällräv och myskoxen så hör man inget och oxen finns det inte många själarna kvar av !

Lite så. Sedan lever ju den svensk-norska populationen avskilt, men att den skulle vara utrotningshotad stämmer ju inte.

Nej, fjällräv och myskoxe hör man inte så mycket om, men myskoxen är väl inplanterad?
Att det mest effektiva för att öka fjällrävens överlevnad är att skjuta mycket rödräv i området bidrar kanske till att det inte pratas så högt om det.

Lite så. Sedan lever ju den svensk-norska populationen avskilt, men att den skulle vara utrotningshotad stämmer ju inte.

Nej, fjällräv och myskoxe hör man inte så mycket om, men myskoxen är väl inplanterad?
Att det mest effektiva för att öka fjällrävens överlevnad är att skjuta mycket rödräv i området bidrar kanske till att det inte pratas så högt om det.
Jakten på rödräv är nog den enskilt viktigaste verksamheten vi kan pyssla med om vi vill ha kvar fjällräv. Speciellt som klimatförändringen driver trädgränsen allt högre upp på kalfjället

Vad jag vet så är fjällräven fridlyst och så vitt jag vet är den inte i närheten av att bli utvald för någon form av jag utom möjligen av humanitära skäl om de har skabb.
Myskoxen är också fridlyst och jagas inte, tvärrt om får amn inte komma närmer än 100 meter.

Det är lite svårt att jämföra, men hade det blivit licensjakt på dessa två arter tror jag att jägaran tvärvägrat att skjuta.

Vad jag vet så är fjällräven fridlyst och så vitt jag vet är den inte i närheten av att bli utvald för någon form av jag utom möjligen av humanitära skäl om de har skabb.
Myskoxen är också fridlyst och jagas inte, tvärrt om får amn inte komma närmer än 100 meter.

Det är lite svårt att jämföra, men hade det blivit licensjakt på dessa två arter tror jag att jägaran tvärvägrat att skjuta.
Ok 100 meter har varit 2 meter från en myskoxe i vilt tillstånd

Håller med och så ekologiskt går det alldrig att få tamdjursuppfödning och inga transporter av djur
Håller inte riktigt med.

Köpt "viltkött" kan vara från vilthägn, att hålla vilt i hägn, annat än för bl.a. träning av jakthund, är en för mig fullständigt obegriplig företeelse. Hur intressant är det att jaga instängda djur, få trofépoäng, och dessutom tycka att man är duktig? Säljjakter i hägn är endast en enda sak: ett sätt att tjäna pengar på stadsjägare...

Det mest märkliga runt vilthägn, är tillsynsmyndigheten(-erna) är extremt släpphänta med kontrollen av sagda hägn, som exempel: en markägare får tillstånd (av lst) att skapa ett hägn för kronhjort, sätter upp stängsel, och "jagar" hjorten däri under några år, så småningom tröttnar markägaren, låter stängslet förfalla och hjortarna tar sig naturligtvis ut och "ställer till det" i omgivningen.
Enligt regelverket ska markägaren meddela lst att hägnet upphör och på ett ordnat sätt avveckla ett vilthägnet, "slakta" ut resterande djur (för att djuren inte ska bära med sig eventuella smittor och parasiter till såväl tama som vilda djur) och givetvis ta bort stängslet. Stängslet är ju en livsfara när det är defekt, för allehanda djur i skogen (sladdrigt, trasigt nät delvis liggande på marken).

Men det verkar sällan vara så att det sker en uppföljning av hållandet av vilt i hägn, utan i åtminstone mitt grannskap finns ett par stycken hägn som de senaste åren gått den väg som jag hade i exemplet ovan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V