Håller inte riktigt med.
Köpt "viltkött" kan vara från vilthägn, att hålla vilt i hägn, annat än för bl.a. träning av jakthund, är en för mig fullständigt obegriplig företeelse. Hur intressant är det att jaga instängda djur, få trofépoäng, och dessutom tycka att man är duktig? Säljjakter i hägn är endast en enda sak: ett sätt att tjäna pengar på stadsjägare...
Det mest märkliga runt vilthägn, är tillsynsmyndigheten(-erna) är extremt släpphänta med kontrollen av sagda hägn, som exempel: en markägare får tillstånd (av lst) att skapa ett hägn för kronhjort, sätter upp stängsel, och "jagar" hjorten däri under några år, så småningom tröttnar markägaren, låter stängslet förfalla och hjortarna tar sig naturligtvis ut och "ställer till det" i omgivningen.
Enligt regelverket ska markägaren meddela lst att hägnet upphör och på ett ordnat sätt avveckla ett vilthägnet, "slakta" ut resterande djur (för att djuren inte ska bära med sig eventuella smittor och parasiter till såväl tama som vilda djur) och givetvis ta bort stängslet. Stängslet är ju en livsfara när det är defekt, för allehanda djur i skogen (sladdrigt, trasigt nät delvis liggande på marken).
Men det verkar sällan vara så att det sker en uppföljning av hållandet av vilt i hägn, utan i åtminstone mitt grannskap finns ett par stycken hägn som de senaste åren gått den väg som jag hade i exemplet ovan.