Vargjakten är igång

Alla vurmar för varg som inte är i det minsta nära att vara utrotninghotad men när det gäller fjällräv och myskoxen så hör man inget och oxen finns det inte många själarna kvar av !

Men de jagas väl inte organiserat heller?

Har för övrigt sett flera tv-program om just fjällrävarna och deras situation.

Håller inte riktigt med.

Köpt "viltkött" kan vara från vilthägn, att hålla vilt i hägn, annat än för bl.a. träning av jakthund, är en för mig fullständigt obegriplig företeelse. Hur intressant är det att jaga instängda djur, få trofépoäng, och dessutom tycka att man är duktig? Säljjakter i hägn är endast en enda sak: ett sätt att tjäna pengar på stadsjägare...

Det mest märkliga runt vilthägn, är tillsynsmyndigheten(-erna) är extremt släpphänta med kontrollen av sagda hägn, som exempel: en markägare får tillstånd (av lst) att skapa ett hägn för kronhjort, sätter upp stängsel, och "jagar" hjorten däri under några år, så småningom tröttnar markägaren, låter stängslet förfalla och hjortarna tar sig naturligtvis ut och "ställer till det" i omgivningen.
Enligt regelverket ska markägaren meddela lst att hägnet upphör och på ett ordnat sätt avveckla ett vilthägnet, "slakta" ut resterande djur (för att djuren inte ska bära med sig eventuella smittor och parasiter till såväl tama som vilda djur) och givetvis ta bort stängslet. Stängslet är ju en livsfara när det är defekt, för allehanda djur i skogen (sladdrigt, trasigt nät delvis liggande på marken).

Men det verkar sällan vara så att det sker en uppföljning av hållandet av vilt i hägn, utan i åtminstone mitt grannskap finns ett par stycken hägn som de senaste åren gått den väg som jag hade i exemplet ovan.
Vem har pratat om att köpa kött .Det skjuter vi väl själva och då inte i hägn utan i skogen !

Alla vurmar för varg som inte är i det minsta nära att vara utrotninghotad men när det gäller fjällräv och myskoxen så hör man inget och oxen finns det inte många själarna kvar av !

Fjällräven har ett massivt och intensivt hjälpprogram, mer än vargens, och räknades för ett tag sedan som akut hotad, den hjälp som fjällräven behöver och får har stor skillnad mot den vargens , bla så matas fjällräven, rödrävar skjuts av från viktiga fjällrävsområden/matplatser, etc.
Det trodde jag alla visste?
Vargen är hotad i Sverige och det är där den gör nytta, att det finns varg i Ryssland eller någon annan stans blir det inte bättre för här, och som jag förstått det så är det inaveln som är problemet, synd att det är så svårt att lägga ut/byta valpar, nya gener, automatik en friskare stam som skulle tåla licensjakt bättre.

För att jag anser att vargen måste förvaltas. I synnerhet för sin egen skull. Legitim jakt legitimerar vargen så att säga.

Sen är jag av den bestämda uppfattningen att vargar snabbt lär sig att vi är farliga. Vi märkte stor skillnad här efter jakten 2015.
Fast det är ju inte riktigt så det funkar. Det är inte så att vargen lärt sig att människan är farlig.

Ja, för jaktmotståndare är det så klart så.
För andra är jägare en del av naturen, som självklart också beskattar överskottet precis som rovdjuren.
Den stora skillnaden är att jägare kan välja att sluta när vi anser att stammarna inte klarar jakttryck mer, rovdjuren äter naturligtvis till det tar slut.
Med största sannolikhet gör naturen ett bra mycket bättre jobb att sköta viltvården än vad några jägare gör.

Har du belägg för det?
Ja det togs tom upp i P1 efter första omgången på jakt. Det är (tyvärr) en vanlig felaktig slutsats (att vargar blir rädda för människor pga vargjakt).

Jag är nyfiken på hur du tror att vargar lär sig att människor är farliga när en varg blir skjuten på långt håll av en gömd jägare (dvs vargen såg antagligen inte ens jägaren). Det är ju knappast så att vargarna har möten efter vargjakten där dom diskuterar hur farliga människor är.

Vad som händer är att de djuren som är lättast att skjuta är de som är tuffast och minst fega (det är också de djur som oftast vågar sig närmast människor). De djur som blir kvar är de mest försiktiga och fega.

Vad som händer är att de djuren som är lättast att skjuta är de som är tuffast och minst fega (det är också de djur som oftast vågar sig närmast människor). De djur som blir kvar är de mest försiktiga och fega.

Ja det är exakt den effekten jag menar. I förlängningen har det troligen också en avelsmässig betydelse.

...ser nu hur jag uttryckte mig och vad du svarade på - jag tror även att de blir räddare. De är ju kloka djur. Jämför med råttor som snabbt lär sig att man dör av råttgift, inte har de heller konferenser om det.

Men huvudorsaken är just att man skjuter de mest orädda individerna.

Har du belägg för det?
För att vargen ska lära sig att människan är farlig så krävs det att någon/något för kunskapen vidare. Att skjuta en varg till döds kan möjligen lära den individen att människan är farlig (och väl sent när den är död) och eventuellt de individer som är i närheten om de kan uppfatta att det är människan som dödat.

Det måste finnas något att dra erfarenhet av för att få erfarenhet. Ren logik.

I min värld får det egentligen finnas hur många vargar som helst. Jag vill bara inte påverkas alldeles för mycket av dem.

För att vargen ska lära sig att människan är farlig så krävs det att någon/något för kunskapen vidare. Att skjuta en varg till döds kan möjligen lära den individen att människan är farlig (och väl sent när den är död) och eventuellt de individer som är i närheten om de kan uppfatta att det är människan som dödat.

Det måste finnas något att dra erfarenhet av för att få erfarenhet. Ren logik.

Se resonemang ovan inkl råttorna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V