Vargjakten är igång

Ja det är exakt den effekten jag menar. I förlängningen har det troligen också en avelsmässig betydelse.
Då är det inte jakten som skrämmer vargarna och lär dem att människan är farlig. Orsaken är i så fall att man påverkar det genetiska urvalet, vilket har mycket lite att göra med att skrämma vargar.

...ser nu hur jag uttryckte mig och vad du svarade på - jag tror även att de blir räddare. De är ju kloka djur. Jämför med råttor som snabbt lär sig att man dör av råttgift, inte har de heller konferenser om det.

Men huvudorsaken är just att man skjuter de mest orädda individerna.
Död pga av råttgift tar minuter kanske längre tid. Död av skott är omedelbar.Förtom det så tas vargkroppenm omhand omedelbart medan råttan kan ligga kvar i timmar om inte dagar och lukt råttgift.

Din jämförelse haltar betänkligt.

Jakten har effekten att vargarna blir mer skygga.
Och då kommer vi tillbaks till frågan hur, lägg märke till att jag bemötte resonemanget att vargjaken skrämmer vargarna. Hur skrämmer vargjakten vargarna? Det är andra som pekat på eventuelle genetiska effekter och det efter du påstod att jakten i sig gör vargarna mer skygga och skrämmer dem.

Och då kommer vi tillbaks till frågan hur, lägg märke till att jag bemötte resonemanget att vargjaken skrämmer vargarna. Hur skrämmer vargjakten vargarna? Det är andra som pekat på eventuelle genetiska effekter och det efter du påstod att jakten i sig gör vargarna mer skygga och skrämmer dem.

Snarare att man skjuter de mest orädda = de håller sig mer i skogen. Och, på sikt, blir de troligen mer rädda rent genetiskt.

Snarare att man skjuter de mest orädda = de håller sig mer i skogen. Och, på sikt, blir de troligen mer rädda rent genetiskt.
Det var inte det du påstod tidigare. Varför detta cirkelresonemang? @Tora tog upp detta. Det handlar inte ett dugg om att skrämma eller att jakten i sig har betydelse.

Generellt: ja. Men det som gör det värre är ju resonemanget att döda för att få döda ännu mera. Jägare snackar så ofta om behovet av jakt, om trafikolyckor osv, men vargarna som kan hjälpa till att reglera balansen vill de ändå döda...
Fakta
Vi behöver engagerade jägare med duktiga hundar för att kunna skapa effektiva eftersökekipage.
Det är nog de flesta införstådda med.
Men för att få dessa jagare så måste det även finnas jakt.
Utan jakt och jaktbart vilt försvinner intresset att jaga.
Då står samhället där och måste avlöna folk för att utbilda och hålla hundar + bilar, vapen , övningsskytte o man timmar...hä ble durt sa stämma....

Det var inte det du påstod tidigare. Varför detta cirkelresonemang? @Tora tog upp detta. Det handlar inte ett dugg om att skrämma eller att jakten i sig har betydelse.
Faktum är väl att vilt som bejagas blir skygga. de som inte jagas ger till slut blanka den i folk. Titta bara på rådjuren på landets kyrkogårdar. De står ju bakom de sörjande och väntar på att få sätta i sig blommorna...

Vilt som jagas får större respekt för människan.
Survival of the fittest - den som håller sig undan faror överlever. En jagande människa är vargens enda fiende.
Man hoppas ju t om på att på sikt att vargarna får större respekt för hundar om man jagar dem med hund. Den vargen som skjuts lär sig inte mycket, men de som kommer undan har lärt sig desto mer. Det är inte så ovanligt att vargar tar sig förbi passlinjerna, som de flesta vet är det ett intelligent djur.

Angående råttor har man ju förlängt tiden mellan förtäring och död på råttgiftet, idag kan det ta uppemot en vecka innan de dör, eftersom råttorna snabbt lärde sig att koppla samman snabbverkande råttgift med en säker död.

Det tror inte jag, lägg ut det på anbud så ska du få se att det kommer finnas många som tar jobbet med låg eller ingen lön.
Att det kommer att finnas sökande betvivlar jag inte. men om du finner sökande med kompetens, lokalkännedom, bra hundar och rätt utrustning..det blir värre. Och ska sedan jakten avskaffas så lär det bli ännu svårare.
Och de ska ju avlönas för dels eftersök, träning av sig själva och hundar+ bil, vapen o annat...dä blir dyrt de...

Med största sannolikhet gör naturen ett bra mycket bättre jobb att sköta viltvården än vad några jägare gör.
Var hittar du natur som inte är starkt eller mycket starkt påverkad av människor i Sverige?
För det är ju där och endast där naturen har en möjlighet att reglera det hela. Idag så kan ett par kalhyggen, en kraftledningsgata och några bönders val av gröda ge helt andra förutsättningar.
För att 2 år senare andras igen...så snabbt kan inte naturen reagera utan att både djur o människor blir lidande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V