Vilket resonemang?Se resonemang ovan inkl råttorna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket resonemang?Se resonemang ovan inkl råttorna.
Då är det inte jakten som skrämmer vargarna och lär dem att människan är farlig. Orsaken är i så fall att man påverkar det genetiska urvalet, vilket har mycket lite att göra med att skrämma vargar.Ja det är exakt den effekten jag menar. I förlängningen har det troligen också en avelsmässig betydelse.
Vilket resonemang?
Då är det inte jakten som skrämmer vargarna och lär dem att människan är farlig. Orsaken är i så fall att man påverkar det genetiska urvalet, vilket har mycket lite att göra med att skrämma vargar.
Död pga av råttgift tar minuter kanske längre tid. Död av skott är omedelbar.Förtom det så tas vargkroppenm omhand omedelbart medan råttan kan ligga kvar i timmar om inte dagar och lukt råttgift....ser nu hur jag uttryckte mig och vad du svarade på - jag tror även att de blir räddare. De är ju kloka djur. Jämför med råttor som snabbt lär sig att man dör av råttgift, inte har de heller konferenser om det.
Men huvudorsaken är just att man skjuter de mest orädda individerna.
Och då kommer vi tillbaks till frågan hur, lägg märke till att jag bemötte resonemanget att vargjaken skrämmer vargarna. Hur skrämmer vargjakten vargarna? Det är andra som pekat på eventuelle genetiska effekter och det efter du påstod att jakten i sig gör vargarna mer skygga och skrämmer dem.Jakten har effekten att vargarna blir mer skygga.
Och då kommer vi tillbaks till frågan hur, lägg märke till att jag bemötte resonemanget att vargjaken skrämmer vargarna. Hur skrämmer vargjakten vargarna? Det är andra som pekat på eventuelle genetiska effekter och det efter du påstod att jakten i sig gör vargarna mer skygga och skrämmer dem.
Frågan är snarare om människor är villiga att tex få mindre utrymme i jakten om älgen.Endast i ett ekosystem i balans. Frågan är om det är möjligt med de ingrepp människan gjort på naturen.
Fega djur är farliga djur och saknar förmåga att leda flocken på korrekt sätt.Fördel för människan dock.
Det var inte det du påstod tidigare. Varför detta cirkelresonemang? @Tora tog upp detta. Det handlar inte ett dugg om att skrämma eller att jakten i sig har betydelse.Snarare att man skjuter de mest orädda = de håller sig mer i skogen. Och, på sikt, blir de troligen mer rädda rent genetiskt.
Det var inte det du påstod tidigare. Varför detta cirkelresonemang? @Tora tog upp detta. Det handlar inte ett dugg om att skrämma eller att jakten i sig har betydelse.
FaktaGenerellt: ja. Men det som gör det värre är ju resonemanget att döda för att få döda ännu mera. Jägare snackar så ofta om behovet av jakt, om trafikolyckor osv, men vargarna som kan hjälpa till att reglera balansen vill de ändå döda...
Faktum är väl att vilt som bejagas blir skygga. de som inte jagas ger till slut blanka den i folk. Titta bara på rådjuren på landets kyrkogårdar. De står ju bakom de sörjande och väntar på att få sätta i sig blommorna...Det var inte det du påstod tidigare. Varför detta cirkelresonemang? @Tora tog upp detta. Det handlar inte ett dugg om att skrämma eller att jakten i sig har betydelse.
Ändrar det på vad du skrivit?Va? Läs gärna mina inlägg igen.
Då står samhället där och måste avlöna folk för att utbilda och hålla hundar + bilar, vapen , övningsskytte o man timmar...hä ble durt sa stämma....
Och de flesta är för att begränsa vargstammen, det är nivån man är oense om. Det är inte så att det är ont om älg i Sverige.Det tror inte jag, lägg ut det på anbud så ska du få se att det kommer finnas många som tar jobbet med låg eller ingen lön.
Med största sannolikhet gör naturen ett bra mycket bättre jobb att sköta viltvården än vad några jägare gör.
Att det kommer att finnas sökande betvivlar jag inte. men om du finner sökande med kompetens, lokalkännedom, bra hundar och rätt utrustning..det blir värre. Och ska sedan jakten avskaffas så lär det bli ännu svårare.Det tror inte jag, lägg ut det på anbud så ska du få se att det kommer finnas många som tar jobbet med låg eller ingen lön.
Var hittar du natur som inte är starkt eller mycket starkt påverkad av människor i Sverige?Med största sannolikhet gör naturen ett bra mycket bättre jobb att sköta viltvården än vad några jägare gör.