Vargjakten är igång

Vilt som jagas får större respekt för människan.
Survival of the fittest - den som håller sig undan faror överlever. En jagande människa är vargens enda fiende.
Man hoppas ju t om på att på sikt att vargarna får större respekt för hundar om man jagar dem med hund. Den vargen som skjuts lär sig inte mycket, men de som kommer undan har lärt sig desto mer. Det är inte så ovanligt att vargar tar sig förbi passlinjerna, som de flesta vet är det ett intelligent djur.

Angående råttor har man ju förlängt tiden mellan förtäring och död på råttgiftet, idag kan det ta uppemot en vecka innan de dör, eftersom råttorna snabbt lärde sig att koppla samman snabbverkande råttgift med en säker död.
Har en varg jagats av hundar, ja hundar, för i flock driver de undan vargen så lär han sig snabbt att undvika dem som pesten oavsett de kommer ensamma eller i flock senare. Vargen är bygd för att löpa, den loöper fortare och längre än de hundar vi har så.....

Vilt som jagas får större respekt för människan.
Survival of the fittest - den som håller sig undan faror överlever. En jagande människa är vargens enda fiende.
Man hoppas ju t om på att på sikt att vargarna får större respekt för hundar om man jagar dem med hund. Den vargen som skjuts lär sig inte mycket, men de som kommer undan har lärt sig desto mer. Det är inte så ovanligt att vargar tar sig förbi passlinjerna, som de flesta vet är det ett intelligent djur.
Så länge viltet inser att människan jagar så stämmer det säkert. Skjuter man alla vargar i ett revir eller vargar som rör sig ensamma så blir det svårt agtt se hur det ska kunna påverka vargarna i stort.

Så länge viltet inser att människan jagar så stämmer det säkert. Skjuter man alla vargar i ett revir eller vargar som rör sig ensamma så blir det svårt agtt se hur det ska kunna påverka vargarna i stort.

Eftersom man går med drevkedja för att få igång vargarna inser de ju snabbt att de är jagade - annars hade de ju inte flyttat på sig. Även om syftet med jakten har varit att ta bort hela revir på sina ställen, så var det ju i flera områden varg kvar efter att kvoten fyllts - det fanns helt enkelt fler vargar i reviren än vad man trodde. De svenska reviren är ju väldigt små jämfört med t ex i Ryssland.
Därför fungerar förmodligen licensjakt bättre än skyddsjakt där man skjuter bort de störande individerna - oftast vargar som vandrar ensamma i jakt på partner och eget revir.

Eftersom man går med drevkedja för att få igång vargarna inser de ju snabbt att de är jagade - annars hade de ju inte flyttat på sig. Även om syftet med jakten har varit att ta bort hela revir på sina ställen, så var det ju i flera områden varg kvar efter att kvoten fyllts - det fanns helt enkelt fler vargar i reviren än vad man trodde. De svenska reviren är ju väldigt små jämfört med t ex i Ryssland.
Därför fungerar förmodligen licensjakt bättre än skyddsjakt där man skjuter bort de störande individerna - oftast vargar som vandrar ensamma i jakt på partner och eget revir.
Ja som jag skrev beror det på hur vargen jagas om det finns en chans för dem att bli rädda för människan

Det pågår ju skyddsjakt (utöver licensjakten) på två individer i Olsätersreviret, två har skjutits idag. Den ena var så fasansfullt angripen av skabb :( Stackars, stackars djur. Även tiken som sköts var skabbangripen, så hanen som är kvar och har gått med de här två individerna har förmodligen också skabb :(
http://svenskjakt.se/start/nyhet/tva-vargar-fallda-skyddsjakt/

Jag bor ungefär mitt i Gårdsjöreviret (lite på västkanten) så Olsäter ligger helt intill oss.

http://www.lansstyrelsen.se/Varmlan...atur/rovdjur/slutkarta-vargrevir-20160601.pdf

Alltså naturen hade nog fixat det men antagligen inte på ett sätt som passar människan.

Naturen hade så klart fixat det, men när människan sätter upp förutsättningar som aldrig hade uppstått i en natur som fått sköta sig själv så blir det så klart betydligt svårare.
Det är dock ett problem med romantiserandet av naturen, hade vi låtit naturen haft sin gilla gång hade vi inte haft någon fjällräv kvar alls t ex. Naturen är ju inte som Disney framställer den.

Jag bor ungefär mitt i Gårdsjöreviret (lite på västkanten) så Olsäter ligger helt intill oss.

http://www.lansstyrelsen.se/Varmlan...atur/rovdjur/slutkarta-vargrevir-20160601.pdf

Fy. Även i Brattfors sköts en skabbangripen varg för några dagar sedan, så illa angripen att den avlivades med stöd av paragraf 40b, djurskyddsskäl, och därmed inte kommer räknas med i avskjutningen. Det ligger ju på andra sidan om Olsäter från ditt håll sätt.
Det finns förmodligen fler vargar med skabb i det området.

http://svenskjakt.se/start/nyhet/skabbangripen-varg-skjuten-varmland/

Så mycket åsikter om varg- så lite kunskap, varg är sin egen fiende, det är vanligt att varg dödar artfräder, rivaliserande flockmedlemmar om de kommer över i icke eget revir och upptäckts.

Ja, naturligtvis. Utöver det så händer det så klart att vargar blir ihjälsparkade av älgar, överkörda, drunknar, får skabb osv osv. Men det enda som jagar varg (emellanåt) är ju människan. Det finns ingen predator över vargen.

Naturen hade så klart fixat det, men när människan sätter upp förutsättningar som aldrig hade uppstått i en natur som fått sköta sig själv så blir det så klart betydligt svårare.
Det är dock ett problem med romantiserandet av naturen, hade vi låtit naturen haft sin gilla gång hade vi inte haft någon fjällräv kvar alls t ex. Naturen är ju inte som Disney framställer den.
Fast nu romantiserar inte jag naturen.

Vad jag kommentera från början var att rovdjuren bara skulle fortsätta tills alla bytesdjur var borta.

Ja, naturligtvis. Utöver det så händer det så klart att vargar blir ihjälsparkade av älgar, överkörda, drunknar, får skabb osv osv. Men det enda som jagar varg (emellanåt) är ju människan. Det finns ingen predator över vargen.

Precis och det är därför den är sååå viktig. Precis som alla andra stora rovdjur är superviktiga för ekosystemet i andra länder oavsett om det är lejon eller tiger eller pumor...oj hoppssan är de inte hotade alla??

Vad jag kommentera från början var att rovdjuren bara skulle fortsätta tills alla bytesdjur var borta.

Problemet är ju att eftersom vi människor finns, så finns också tamdjur. Vilka ofta ganska snabbt blir byte för vargen när de andra blir för svårjagade.

Varför skulle de inte göra det? De tänker ju inte svälta ihjäl för att värna om rådjurs- eller älgstammen direkt. Om rovdjurstrycket blir för högt så kommer bytesdjuren försvinna, antingen genom att de flyttar eller att de blir uppätna.
Vår rådjursstam försvann nästan helt när vi fick lodjur på marken, eftersom vi redan hade ett högt predatortryck från räv. En kombination av väldigt utökad rävjakt och mycket vinterutfodring har gjort att vi idag har en liten rådjursstam, även om den knappast är jaktbar.

Precis och det är därför den är sååå viktig. Precis som alla andra stora rovdjur är superviktiga för ekosystemet i andra länder oavsett om det är lejon eller tiger eller pumor...oj hoppssan är de inte hotade alla??

Toppredatorer är absolut viktiga, jag har aldrig påstått något annat.

Varför skulle de inte göra det? De tänker ju inte svälta ihjäl för att värna om rådjurs- eller älgstammen direkt. Om rovdjurstrycket blir för högt så kommer bytesdjuren försvinna, antingen genom att de flyttar eller att de blir uppätna.
Vår rådjursstam försvann nästan helt när vi fick lodjur på marken, eftersom vi redan hade ett högt predatortryck från räv. En kombination av väldigt utökad rävjakt och mycket vinterutfodring har gjort att vi idag har en liten rådjursstam, även om den knappast är jaktbar.
Det råder ingen balans i naturen det finns alltid ett överskott antingen på bytesdjur eller rovdjur.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
495
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V