Vargjakten är igång

Är det vackrare med skott eller trafikskador? Björn, grisskador? Jag fattar inte alls logiken.

Så du menar att skott, trafik, gris o andra skador som kan uppkomma (de kan ju fastna, trilla ner i hålor etc också) alltid blir snabbt o smärtfritt medan just varg med flit lemlästar och sedan lämnar vid liv? Annars är det ju ett rätt underligt argument. Jag har sett trafikskadade och skottskadade och det är inte snyggt alls. Inte smärtfritt heller. De här omkring som fått sina hundar vargdödare (pressen älskar att lägga ut bilder..) har hittat dem döda btw.

Vill man att ens hund ska vara säker från den typen av död (traumatisk) får man strunta i jakt helt enkelt. Så hårt är det ju, även om många jägare och ett gäng här på buke verkar tro att all hunddöd i skogen beror på varg och inte alls på att ägaren utsätter hunden för en risk.

Alltså.. Jag släpper mina lösa när vi är bortom trafik (inte jakthundar) trots att jag vet att det finns en risk att något händer som inte finns på samma sätt vid koppelpromenader runt kvarteret, men det är MITT ansvar att bedöma den risken och jag tar den för att jag anser att deras liv är bättre om de får kuta lösa. Skulle jag gråta ögonen ur mig om nån av dem blev skadad eller strök med, tex av ormbett? Gud ja. Hade jag gått bananas och tyckt att fan de här onda huggormarna måste bort från jordens yta och det är deras fel alltihop? Nej, det är mitt ansvar som ägare. Min bedömning, mitt val att utsätta dem för risken.

Gud ja. /uppvuxen i skjut-gräv-tig-område där en varg som vandrade genom Sverige till slut blev skjuten i skogen.. never found offentligt men lokalt visste alla vem som knäppte den. Fanns många många hemikring som hade som bestämd åsikt att kommer vargen går vi allihop ihop och skjuter den.

Som alltid när det gäller varg förundras jag över det stenåldersmässiga HAT som ofta kommer fram, om än ibland något tillsnyggat. Undrar om det fortfarande är rödluvan och andra skrönor som hänger i. Björnar får anfalla barn och det tycker man är helt lugnt, kanske att just DEN björnen ska skjutas men alla andra är ju teddybjörnen fredriksson, men har nån SETT en varg så ska kvinnor och barn hållas inlåsta och gud vet vad. Och att älgar har ihjäl folk det verkar man inte ens notera. Ingen bryr sig. Blir en människa skadad av varg kommer varenda varg ligga väldigt risigt till, men är det älg, gris, rottweiler, björn, orm, ja vad fasen som helst, då är det ok. Det är en väldigt emotionell debatt och det gör att det för mig är svårt att ta "utrota-sidan" på riktigt allvar då de mest påminner mig om de värsta karaktärerna från "Jägarna" del 1.
Ursäkta, men vilket fult inlägg!

Gällande döda hundar oavsett orsak, så är det givetvis en tragisk händelse oavsett.
Jag har inte förlorat någon hund själv pga olycka eller varg så det blir spekulationer. Men funderar jag på det så tror jag just att ätandet på hunden är det som upprör. Precis som en människa som dör i en trafikolycka "inte känns lika hemskt" som om denne hade blivit mördad.

Sedan blir ditt inlägg mest bara dravvel. Det finns rötägg i alla samhällsskikt och intressegrupper. Ska man dra alla över en kam?

När blev ett barn björnattackerad senast förutom det som åkte skidor ner i ett björnide? Har minne av att det blev en väldans massa liv och att denna björn blev uppletad och skjuten.
Det är egentligen knappt värt att kommentera. Men personligen så har jag aldrig någonsin mött någon som påstår på det viset du nämner. Däremot har jag mött på ett antal frustrerade människor som dessvärre hatar sina meningsmotståndare och gärna provocerar dem - detta från båda sidor.

Eller så är det dags att acceptera att vargens vara eller inte vara är en nationell fråga med internationellt samarbete. Det handlar inte om komunens angelägenhet som enbart påverkar komunens invånare. Och att i Stockholm sitter folkvalda från hela landet som fattar besluten, även representanter från den egna regionen.
Precis! Men många här inne glömmer att det också innefattar att man valt licensjakt på varg.

Ursäkta, men vilket fult inlägg!

Gällande döda hundar oavsett orsak, så är det givetvis en tragisk händelse oavsett.
Jag har inte förlorat någon hund själv pga olycka eller varg så det blir spekulationer. Men funderar jag på det så tror jag just att ätandet på hunden är det som upprör. Precis som en människa som dör i en trafikolycka "inte känns lika hemskt" som om denne hade blivit mördad.

Sedan blir ditt inlägg mest bara dravvel. Det finns rötägg i alla samhällsskikt och intressegrupper. Ska man dra alla över en kam?

När blev ett barn björnattackerad senast förutom det som åkte skidor ner i ett björnide? Har minne av att det blev en väldans massa liv och att denna björn blev uppletad och skjuten.
Det är egentligen knappt värt att kommentera. Men personligen så har jag aldrig någonsin mött någon som påstår på det viset du nämner. Däremot har jag mött på ett antal frustrerade människor som dessvärre hatar sina meningsmotståndare och gärna provocerar dem - detta från båda sidor.

Haha "fult" och "dravel"? Men du har ändå "aldrig någonsin stött på någon som påstår på det viset jag nämner" (mycket oklar svenska där). Rätt tragikomiskt att du skriver ett sådant inlägg för att dissa mitt, ditt är ju enbart kasst retoriskt, du framför inte mycket i sak egentligen. Dravel.. :laugh: Jaja, det är den vanliga nivån på varghatarna.

Precis! Men många här inne glömmer att det också innefattar att man valt licensjakt på varg.
Problemet är att när varghatarna tar saken i egna händer så har de den ultimata metoden, de kan inte som "motståndarsidan" bara utöva diverse mer eller mindre lagliga påtryckningar utan rent boksavligt röja "problemet" ur vägen och skjuta vargarna.

Det blir också lätt att man fastnar i diskussionen om att överföra besluten på lokalnivå. Det blir lite jämförbart med att besluta att bygga ut ett vattenkraftverk lokalt eller att minska trafikstörningarna och riva sin del av E4:an. Beslutet påverkar andra regioner också oavsett om man planterar in varg eller skjuter av den.

Problemet är att när varghatarna tar saken i egna händer så har de den ultimata metoden, de kan inte som "motståndarsidan" bara utöva diverse mer eller mindre lagliga påtryckningar utan rent boksavligt röja "problemet" ur vägen och skjuta vargarna.

Det blir också lätt att man fastnar i diskussionen om att överföra besluten på lokalnivå. Det blir lite jämförbart med att besluta att bygga ut ett vattenkraftverk lokalt eller att minska trafikstörningarna och riva sin del av E4:an. Beslutet påverkar andra regioner också oavsett om man planterar in varg eller skjuter av den.
Tror det beror på att folk känner sig överkörda därför skjuter dom varg olagligt !

Haha "fult" och "dravel"? Men du har ändå "aldrig någonsin stött på någon som påstår på det viset jag nämner" (mycket oklar svenska där). Rätt tragikomiskt att du skriver ett sådant inlägg för att dissa mitt, ditt är ju enbart kasst retoriskt, du framför inte mycket i sak egentligen. Dravel.. :laugh: Jaja, det är den vanliga nivån på varghatarna.
Haha! Du har en poäng gällande att nu har jag hört det. På Buke. Men inte bland människor som jag misstänker du menar.

Sedan fortsätter du precis som du började. Där kom det där egenpåhittade påståenden och gnäll på meningsuppbyggnad:meh:. Men det beteende kunde man egentligen förvänta sig när du började med sådana inlägg . :meh: Citera gärna i vilket inlägg jag vill utrota vargen.

Sedan var det tydligen inte intressant med själva diskussionen i mitt inlägg.

Jag försvarar inte de som tar saken i egna händer - från någon sida.
Men nu får du förklara för mig vad detta har med beslutet för licensjakten att göra. Det finns en majoritet av människor i vargområden som inte är militanta, men som känner sig påverkade. Det är väl ändå för dessa just det argumentet av licensjakten är för. Inte de varghatare som skjuter oavsett.

Tror det beror på att folk känner sig överkörda därför skjuter dom varg olagligt !
Jo jag har hört det som argument. Tillåt vargjakt annars skjuter jägarna ändå och bryter mot lagen. Det är att jämställa med andra brott.

- Gör bankrån lagligt, bankrånarna rånar banken ändå.
- Gör mord lagligt - mördarna mördar ändå
- Gör det lagligt att köra för fort- fortkörarna kör för fort i vilket fall som helst.

Det handlar inte om att någon är överkörd, det handlar om att respektera politiska beslut och det gäller givetvis de som tar till olagligheter när det gäller att stoppa vargjakt. Den som anser att beslut som vargens vara eller inte vara och mängden varg ska föras över på lokal nivå ignorerar hur ett ekosystem fungerar. Sedan förstår jag mycket väl att de som påverkas mest av besluten vill ha mer att säga till om, det vill de som bor där man bygger en motorväg/järnväg/fabrik/skola/kyrka/flyktingförläggning mm också. Ska de som är närmst berörda få bestämma så blir det många veto lagda med följder som inga flygplatser, järnvägar, motorvägar, skolor byggda. De flesta vill ha dem, men ingen vill ha dem som närmsta granne.

Men nu får du förklara för mig vad detta har med beslutet för licensjakten att göra. Det finns en majoritet av människor i vargområden som inte är militanta, men som känner sig påverkade. Det är väl ändå för dessa just det argumentet av licensjakten är för. Inte de varghatare som skjuter oavsett.
Dödar folk varg på eget bevåg så minskar utrymmet för licensjakt.

Eller hur? Exakt den här diskussionen är jag så hjärtinnerligt trött på. Jag känner ingen som tjuvskjutit en varg och har aldrig hört namn på nån som gjort det, inte ens rykten. Det förekommer säkert, men jag bor mitt i ett revir som gränsar till flera och det kan knappast vara särskilt vanligt?

Eller hur? Exakt den här diskussionen är jag så hjärtinnerligt trött på. Jag känner ingen som tjuvskjutit en varg och har aldrig hört namn på nån som gjort det, inte ens rykten. Det förekommer säkert, men jag bor mitt i ett revir som gränsar till flera och det kan knappast vara särskilt vanligt?
Flera här vittnar om tjuvskytte.
Din erfarenhet av att det inte förekommit i dina trakter är ungefär lika valid som andras att det förekommer eller kanske mindre då bristen på rykten/info kan bero på att folk i dina trakter håller det hemligt lika gärna som att det inte förekommer. Rykten är dock inte det samma som att det är sant.

Flera här vittnar om tjuvskytte.
Din erfarenhet av att det inte förekommit i dina trakter är ungefär lika valid som andras att det förekommer eller kanske mindre då bristen på rykten/info kan bero på att folk i dina trakter håller det hemligt lika gärna som att det inte förekommer. Rykten är dock inte det samma som att det är sant.

Som jag skrev, det förekommer säkert. Men att ha det som belägg för tro att folk hatar vargar är liksom helt verklighetsfrånvänt.

Som jag skrev, det förekommer säkert. Men att ha det som belägg för tro att folk hatar vargar är liksom helt verklighetsfrånvänt.
Likaså att det är rent verklighetsfrånvänt att ha det som bevis att det inte hänt att du inte upptäckt det. Hur fick du idén att det skulle vara ett bevis för att folk hatar vargar, helt verklighetsfrånvänt?

Dock finns det flera exempel på när tjuvjakt bevisligen skett. Inget nyligen vad jag vet dock. Och varghat har flödat på internet och i tidningar liksom det finns en hel del i andra riktningen.

Jag vet inte hur vanligt det är men jag känner en som skryter med att han skjutit varg och en som varit lite mer försiktig i sina uttalanden men som jag tolkar honom så har han gjort detsamma.

Jag vet inte hur vanligt det är men jag känner en som skryter med att han skjutit varg och en som varit lite mer försiktig i sina uttalanden men som jag tolkar honom så har han gjort detsamma.

Ja, för tredje gången, det förekommer säkert men är knappast vanligt. Och det borde inte få lägga grunden för andras bedömning av oss andras åsikter.

Ja, för tredje gången, det förekommer säkert men är knappast vanligt. Och det borde inte få lägga grunden för andras bedömning av oss andras åsikter.
Hade inte läst resten av diskussionen. Jag hoppas verkligen det är ovanligt.
Tyvärr förstör tjuvjakten extremt mycket och är helt kontraproduktiv till vad de vill uppnå, förutom att den är olaglig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
498
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V