Vargjakten är igång

Generellt sett så tycker väl folk att det är obehagligt när de inte själva kan påverka riskerna. Man kan ju välja att inte jaga i närheten av större vägar samt ha koll på vart man skjuter, men man kan kanske inte undvika vargen om jaktmarken ligger i ett vargrevir.

Samma mekanism som gör att fler människor är rädda för att flyga än för att åka bil.

Det finns väl ingen som tvingar någon att släppa hunden lös i vargrevir? Det är i högsta grad något du själv har kontroll över.

För vilken gång i ordningen skall det dras i långbänk på buke?

Alla tamdjursägare i vargrevir vill inte utrota varg, lika lite som att alla jakthundsägare i nämnda revir vill utrota varg. Dock har de svårt att komma till tals där SGT maffian härskar.

Fast släpp det där med hat och jägare. Det är bara i sociala medier som den polariseringen finns... vi som lever i verkligheten, som lever med varg på knuten är oftast inte alls jägare utan bara vanliga landsbygdsbor. Ofta med djur eller barn, ibland med en överdriven vargrädsla men trots allt måste man ha förståelse för den.

Jag är absolut för varg men den ska hålla sig i skogen och på en större yta än Värmland plus moms.
Uppenbarligen har du inte levt i varghatarlän. Varghat bland ff.a jägare existerade långt innan sociala medier var uppfunna.

Jag tycker det är bra jakten har kommit igång då det dragits i långbänk förut och värnarna säger att vargarna utrotas när jakten är igång men det är så få som får skjutas så det gör nog varken från eller till !

Jag tycker det är bra jakten har kommit igång då det dragits i långbänk förut och värnarna säger att vargarna utrotas när jakten är igång men det är så få som får skjutas så det gör nog varken från eller till !

En del kanske säger det, men de flesta menar på att vi försämrar vargens chans till att växa sig till en livskraftig stam när jakten bedrivs som idag. I bästa fall gör den varken från eller till, men i värsta fall försvagas vargstammen.

För att jag anser att vargen måste förvaltas. I synnerhet för sin egen skull. Legitim jakt legitimerar vargen så att säga.

Sen är jag av den bestämda uppfattningen att vargar snabbt lär sig att vi är farliga. Vi märkte stor skillnad här efter jakten 2015.
Jag anser också att vargen skall förvaltas o där ingår jakt, de skall dock inte jagas av kreti o pleti i SGT maffian.
En större vargstam skulle tillåta ett större jakttryck till förmån för den genetiska variationen.

Grannens vargrivna hund var ingen vacker syn. Men hunden klarade sig med ett par veckors behandling inneliggande på smådjurssjukhus.
Samma granne har tidigare fått en annan hund dödad av varg också.

Är det vackrare med skott eller trafikskador? Björn, grisskador? Jag fattar inte alls logiken.

Det är en risk man tar och ett trauma oavsett hur hunden dör, men att se sin hund delvis uppäten levande eller för den delen så skadad att tarmarna hänger ut är naturligtvis något som berör mer än om den är hel.

Jag vet inte om du har/vad du har för djur men nog föredrar du som de flesta andra människor att de djur du har dör snabbt och smärtfritt än att de blir mer eller mindre uppätna levande, eller att det får plågas okänd tid med tarmarna hängandes ut och andra sådana skador som innebär ren och skär plåga?

Så du menar att skott, trafik, gris o andra skador som kan uppkomma (de kan ju fastna, trilla ner i hålor etc också) alltid blir snabbt o smärtfritt medan just varg med flit lemlästar och sedan lämnar vid liv? Annars är det ju ett rätt underligt argument. Jag har sett trafikskadade och skottskadade och det är inte snyggt alls. Inte smärtfritt heller. De här omkring som fått sina hundar vargdödare (pressen älskar att lägga ut bilder..) har hittat dem döda btw.

Vill man att ens hund ska vara säker från den typen av död (traumatisk) får man strunta i jakt helt enkelt. Så hårt är det ju, även om många jägare och ett gäng här på buke verkar tro att all hunddöd i skogen beror på varg och inte alls på att ägaren utsätter hunden för en risk.

Alltså.. Jag släpper mina lösa när vi är bortom trafik (inte jakthundar) trots att jag vet att det finns en risk att något händer som inte finns på samma sätt vid koppelpromenader runt kvarteret, men det är MITT ansvar att bedöma den risken och jag tar den för att jag anser att deras liv är bättre om de får kuta lösa. Skulle jag gråta ögonen ur mig om nån av dem blev skadad eller strök med, tex av ormbett? Gud ja. Hade jag gått bananas och tyckt att fan de här onda huggormarna måste bort från jordens yta och det är deras fel alltihop? Nej, det är mitt ansvar som ägare. Min bedömning, mitt val att utsätta dem för risken.

Uppenbarligen har du inte levt i varghatarlän. Varghat bland ff.a jägare existerade långt innan sociala medier var uppfunna.

Gud ja. /uppvuxen i skjut-gräv-tig-område där en varg som vandrade genom Sverige till slut blev skjuten i skogen.. never found offentligt men lokalt visste alla vem som knäppte den. Fanns många många hemikring som hade som bestämd åsikt att kommer vargen går vi allihop ihop och skjuter den.

Som alltid när det gäller varg förundras jag över det stenåldersmässiga HAT som ofta kommer fram, om än ibland något tillsnyggat. Undrar om det fortfarande är rödluvan och andra skrönor som hänger i. Björnar får anfalla barn och det tycker man är helt lugnt, kanske att just DEN björnen ska skjutas men alla andra är ju teddybjörnen fredriksson, men har nån SETT en varg så ska kvinnor och barn hållas inlåsta och gud vet vad. Och att älgar har ihjäl folk det verkar man inte ens notera. Ingen bryr sig. Blir en människa skadad av varg kommer varenda varg ligga väldigt risigt till, men är det älg, gris, rottweiler, björn, orm, ja vad fasen som helst, då är det ok. Det är en väldigt emotionell debatt och det gör att det för mig är svårt att ta "utrota-sidan" på riktigt allvar då de mest påminner mig om de värsta karaktärerna från "Jägarna" del 1.

Om man läser vad jag svarade på så blir det kanske mer logiskt, men jag skulle naturligtvis ha radat upp exakt alla sätt en hund kan bli skadad/dödad på...

Poängen med mitt svar på en specifik fråga var dock att OAVSETT HUR HUNDEN DÖR så är det traumatiskt som ägare och ju plågsammare död, desto mer. Att man är jägare betyder ju inte att man inte älskar sina hundar eller att man reagerar annorlunda än vilken annan människa som helst när ens djur skadas/dödas.

Om man läser vad jag svarade på så blir det kanske mer logiskt, men jag skulle naturligtvis ha radat upp exakt alla sätt en hund kan bli skadad/dödad på...

Poängen med mitt svar på en specifik fråga var dock att OAVSETT HUR HUNDEN DÖR så är det traumatiskt som ägare och ju plågsammare död, desto mer. Att man är jägare betyder ju inte att man inte älskar sina hundar eller att man reagerar annorlunda än vilken annan människa som helst när ens djur skadas/dödas.

Det förstår jag absolut. Men ditt svar såg jag som att du verkade anse att det oftare är så att hunden lämnas vid liv vid vargdåd än annars, "plågad okänd tid med tarmarna hängandes ut" apropå hur hemskt det är med just varg. Jag kan ju tycka att plågad okänd tid fast i gryt/skjuten/sprattlandes i ett dike är lika illa oavsett. Jag fattar inte hur det är ett argument mot specifikt varg om du nu anser att all trauma är lika illa?

Det finns väl ingen som tvingar någon att släppa hunden lös i vargrevir? Det är i högsta grad något du själv har kontroll över.
Nej, det är bara att låta bli att utföra något som för många är en väldigt viktig hobby. Vilket folk inte är så glada över.

Halvt knapplån
Jag tror att vargmotståndet är minst lika mycket riktat mot att folk i Stockholm bestämmer saker på landsbygdens bekostnad, som mot vargen i sig. Många är missnöjda och känner sig överkörda av någon sorts diffus maktelit. Vissa hanterar det genom att rösta SD, andra hatar varg. Jag kan väl inte tycka någotdera är särskilt konstruktivt, men att ytterligare ignorera och köra över dessa människor är ungefär som att försöka släcka en brasa med bensin.

Nej, det är bara att låta bli att utföra något som för många är en väldigt viktig hobby. Vilket folk inte är så glada över.

Halvt knapplån
Jag tror att vargmotståndet är minst lika mycket riktat mot att folk i Stockholm bestämmer saker på landsbygdens bekostnad, som mot vargen i sig. Många är missnöjda och känner sig överkörda av någon sorts diffus maktelit. Vissa hanterar det genom att rösta SD, andra hatar varg. Jag kan väl inte tycka någotdera är särskilt konstruktivt, men att ytterligare ignorera och köra över dessa människor är ungefär som att försöka släcka en brasa med bensin.
Eller så är det dags att acceptera att vargens vara eller inte vara är en nationell fråga med internationellt samarbete. Det handlar inte om komunens angelägenhet som enbart påverkar komunens invånare. Och att i Stockholm sitter folkvalda från hela landet som fattar besluten, även representanter från den egna regionen.

Var är björnen accepterad?
I Stockholm, ja.
Där jag bor - nja. Fast här är det ju varg som är "mass-varan" så att säga.

Visst skadas människor av björn - fast huvudsakligen människor som i bildlig och ibland bokstavlig mening "gett sig in i björnens håla". Ganska sällan man ser björnar som är och spankulerar i Sunne eller Hulteby.

Eh, jag bor i Jämtland nu och upplever att björnen är accepterad här (visserligen jagas den ju, men det gör ju även rådjur liksom). Ingen björnskräck eller björnhat trots att björnar ger sig på människor även utan att de "gett sig in i björnens håla". Hur ofta ger sig vargar på människor?

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V