Vargjakten är igång

Du är allvarligt nära en blockning om du inte slutar tramsa runt med andras ord. Beblanda mig inte med din svartvita värld.

och gällande ditt sarkastiska och förminskande inlägg mot mig:

du av alla har synpunkter på argumentationsteknik???

när du "snällt" föreslår hur man ska bemöta dina inlägg...
och så skriver du i nedsättande ton om en förmodad ovana att ta del av forskning, du klumpar ihop dig med "andra organisationer och forskare" och blir sarkastisk när man påpekar ditt lite luriga sätt att argumentera.

och å ena sidan beskriver du att Skandulv inte är tillförlitligt för att de bland annat fonderas från Jägarförbundet; å andra sidan tycker du Naturvårdsverket och SLU är tillförlitliga - trots att de också fonderas från bl a Jägarförbundet.

Nåja.

Din grundinställning är tydlig, och självklart ska den respekteras: du tycker inte att varg ska jagas.

Själv tycker jag att begränsad jakt är OK, särskilt i områden där reviren duggar tätt.

De värmländska Länsstyrelsetjänstemännen hotades på Svenska Rovdjursföreningens Facebook-sida så sent som i förrgår. Också. Av militanta värnare alltså.

Lika goda kålsupare, men än så länge är det fortfarande bara jägare som har dödat pga. sitt vargmotstånd (dödat vargar om det nu måste förtydligas).

Jodå, när vargar tjuvjagas på diverse vidriga sätt sprider sig en talande tystnad. Brott begås inte alltid mot människor.

Men även brott mot människor förekommer:

http://jinge.se/natur/vargkramare-hotas-och-trakasseras-av-jagare.htm (Jägare hotar jägare)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879041.ab

Söker man mer finner man fler artiklar bl.a. om hot mot tjänstemän på Länsstyrelsen.
Dina artiklar var från 2008 och 2011... Det har hänt rätt mycket sen dess med attityder och många av de värsta varghatarna har blivit uteslutna från jaktlag. De jag känner på länsstyrelsen säger att hoten mot dem kommer numera i allt större mängd från bevarande sidan, tidigare stämmer det att det kom från jägarhåll, men som sagt tiderna förändras och idag står vargvärna för flest hot, mest skadegörelse och dessutom misshandel av folk rätt godtyckligt. Men jag märker att du inte ens vill bemöta det, utan drar upp annat istället.
Det har visat sig att tjuvjakten på varg är betydligt mindre än vad vargvärnarna påstår, den finns antagligen, idioter finns det överallt men de fall där man har trott att det har handlat om tjuvjakt har flera gånger visat sig bero på naturliga orsaker. Men sånt är vargvärnar sidan väldigt dåliga på att ta till sig, utan ser bara rubriken "misstänkt tjuvjakt" hur det faktiskt var sen, ja det är väl inte lika intressant.

Men med den logiken kan man inte heller se forskningsresultat för älgar som skogsbolag delvis finansierar som trovärdiga heller då? Eller vildsvinsforskning som delvis finansieras av LRF?

Det är ju inte konstigt att organisationer med intresse i en fråga är med och sponsrar, det sker ju överallt, i alla ämnen.

Jag finner det inte särskilt märkligt att vara kritisk till sina källor, men det verkar vara främmande för andra.

För en som tragglar sig igenom doktorsavhandlingar, artiklar och analyser på daglig basis sen ett decennium tillbaka är källkritiken en stor del av arbetet när man ska bygga fram en analys. Sen får man givetvis väga innehållet mot det. Det är förstås en stor gråzon och absolut inte så svartvitt som det verkar i den här tråden.

Jag har en nyanserad bild av vargjakten, MEN bor i Värmland och har tagit ställning för vargjakt för ett par år sedan. Vargen är väldigt närvarande här, hela tiden och inte helt sällan på helt fel ställen för en varg.

Så jag glädjer mig åt att jakten blir av i år.

och gällande ditt sarkastiska och förminskande inlägg mot mig:

du av alla har synpunkter på argumentationsteknik???

när du "snällt" föreslår hur man ska bemöta dina inlägg...
och så skriver du i nedsättande ton om en förmodad ovana att ta del av forskning, du klumpar ihop dig med "andra organisationer och forskare" och blir sarkastisk när man påpekar ditt lite luriga sätt att argumentera.

och å ena sidan beskriver du att Skandulv inte är tillförlitligt för att de bland annat fonderas från Jägarförbundet; å andra sidan tycker du Naturvårdsverket och SLU är tillförlitliga - trots att de också fonderas från bl a Jägarförbundet.

Nåja.

Din grundinställning är tydlig, och självklart ska den respekteras: du tycker inte att varg ska jagas.

Själv tycker jag att begränsad jakt är OK, särskilt i områden där reviren duggar tätt.

Men allvarligt talat. Jag har bett om ursäkt flera gånger nu. Jag har inte klumpat ihop mig med någon, det var ett enkelt syftningsfel men uppenbarligen är du bara ute efter att misskreditera mig. Jag föreslår samma lösning; är det så väldigt jobbigt att läsa mina inlägg finns det en blockeringsknapp.

Och som extra tillägg: peka gärna ut var jag skrivit att varg inte ska jagas överhuvudtaget?
Jag drar mig till minnes att jag tvärtom skrivit i ett inlägg i denna tråd att jag anser att licensjakt på varg borde införas när stammen är större.

Lägg inte ord i min mun.

Vad är det jag vill veta? :confused:
Det blir tyvärr ingen större poäng av att dra lösryckta citat ur deras kontext, som jag redan påpekat till annan användare i tråden. Jag förstår dina intentioner men tycker det är en ganska ful argumentationsteknik, men jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till. Min ståndpunkt i frågan är ju fortfarande att forskning vars resultat står till grund för politiska beslut också borde vara skattefinansierad när det gäller en så infekterad samhällsfråga som vargstammen. Åtminstone borde den ha en större bredd.
Det är JAG som vill veta.;)

Jag tar ut de delar där jag uppfattar det som att du pratar runt dig själv och vill ha ett förtydligande på vad du egentligen menar. Det är ett vanligt förfarande här på buke att visa vad man svarar på. Jag uppskattar själv det. För då kan jag svara på den delen och vet vad den andra syftar på.
Skandulvs resultat är ju skattefinansierad, men har liksom som annan forskning även andra bidragstagare.
Exempel har vi ju det @AraSlei tar upp. Det blir även politiska beslut av dessa forskningsrapporter.

Dina artiklar var från 2008 och 2011... Det har hänt rätt mycket sen dess med attityder och många av de värsta varghatarna har blivit uteslutna från jaktlag. De jag känner på länsstyrelsen säger att hoten mot dem kommer numera i allt större mängd från bevarande sidan, tidigare stämmer det att det kom från jägarhåll, men som sagt tiderna förändras och idag står vargvärna för flest hot, mest skadegörelse och dessutom misshandel av folk rätt godtyckligt. Men jag märker att du inte ens vill bemöta det, utan drar upp annat istället.
Det har visat sig att tjuvjakten på varg är betydligt mindre än vad vargvärnarna påstår, den finns antagligen, idioter finns det överallt men de fall där man har trott att det har handlat om tjuvjakt har flera gånger visat sig bero på naturliga orsaker. Men sånt är vargvärnar sidan väldigt dåliga på att ta till sig, utan ser bara rubriken "misstänkt tjuvjakt" hur det faktiskt var sen, ja det är väl inte lika intressant.

Jag håller med, saker ändras. Jag känner jägare som nu lämnar Jägareförbundet pga. deras varglinje. De jägare som helt enkelt inte håller med utan som vill se en större och friskare vargstam orkar inte längre kvar. Det är möjligt att attityden har mjuknat, men tyvärr håller Jägareförbundet en linje som vissa nu inte orkar strida mot längre. De känner sig inte längre välkomna i jaktlagen och de orkar inte med gliringarna längre.

Jag finner det inte särskilt märkligt att vara kritisk till sina källor, men det verkar vara främmande för andra.

För en som tragglar sig igenom doktorsavhandlingar, artiklar och analyser på daglig basis sen ett decennium tillbaka är källkritiken en stor del av arbetet när man ska bygga fram en analys. Sen får man givetvis väga innehållet mot det. Det är förstås en stor gråzon och absolut inte så svartvitt som det verkar i den här tråden.

Absolut ska man vara kritisk - men på en forskningsstation som drivs av och till största delen finansieras av Sveriges Lantbruksuniversitet får man ju innerligt hoppas att de inte publicerar köpta rapporter.
Skulle de göra det vore det ju en skandal.

Annan intressant läsning:

Attityder till rovdjur och rovdjursförvaltning
http://pub.epsilon.slu.se/11365/23/sandstrom_c_etal_140926.pdf

Syftet med undersökningen är att undersöka attityder till de fyra stora rovdjuren – björn, järv, lodjur och varg, samt attityder till rovdjurspolicy och förvaltning. Undersökningen genomfördes mars-juni 2014 och skickades till 1067 slumpmässigt utvalda personer i hela landet i åldern 16-65 år och till 150 slumpmässigt utvalda personer i 111 kommuner, totalt 16650 personer i åldern 16-65 år i åtta län; Västerbotten, Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Norrbotten, Västernorrland, Stockholm och Värmland med en svarsfrekvens på i genomsnitt 42 % på länsnivå.

Bakom undersökningen står forskare vid institutionen för Statsvetenskap vid Umeå universitet och institutionen för Vilt, fisk och miljö vid Sveriges lantbruksuniversitet. Undersökningen är en del av forskningsprojektet – Hållbar landsbygdsutveckling – på vems villkor och är finansierad av Formas och FOMA Vilt.

Du läste alltså inte artikeln jag länkade till? Hur många vargvärnare har blivit mordhotade? Vars barn har fått anonyma hot? Fått bilar uppbrända, däck uppskurna osv? Det är verkligen inte någon stor tyst acceptans när det gäller brott inom jägarkåren, ja det finns i vissa grupper men på det stora hela är det väldigt liten acceptans för att göra fel eftersom varje lite fel slår tillbaka på oss som grupp. Jägarkåren tar inte till vapen mot vargvärnarna, skulle de göra det tas vapen av dem omg och eftersom de flesta lever för jakten och skytte så är man väldigt noga med att inte riskera att bli av med dem.
Jag är inte någon organiserad "vargvärnare", men när jag i egenskap av fårbonde och engagerad i Fåravelsföreningen blev intervjuad i lokalradion över ämnet "samexistens mellan får och stora rovdjur", så blev jag ordentligt hotad till liv och egendom.

I intervjun tog jag huvudsakligen upp olika aspekter av vad vi som fårbönder önskar för stöd och hjälp för att kunna hantera "vargar i skogen runtomkring", alltså generösa bidrag till rovdjursavisande stängsel, och uppsättning samt skötsel av dessa, väl fungerande rutiner hos LST vid angrepp (akutgrupper), och snabba beslut om skyddsjakt vid behov.

Hoten kom från "extremister" som hävdar noll existensberättigande för vargar i Sverige. Dessa var uteslutande jägare. Anledning till hoten var att jag inte sa att enda lösningen var total utrotning.

Men jag bor granne med jägare, jag har själv (numera) jägarexamen, och de flesta är "vettiga", men ändå finns det några individer bland de jag känner till i grannskapet som ser sig som jägare men som verkar vara lite väck. T.ex. de som sköt ihjäl kungsörnarna som häckade någon mil härifrån....

Absolut ska man vara kritisk - men på en forskningsstation som drivs av och till största delen finansieras av Sveriges Lantbruksuniversitet får man ju innerligt hoppas att de inte publicerar köpta rapporter.
Skulle de göra det vore det ju en skandal.

-raderat, missförstod-

Nu hänger jag inte riktigt med. Skandulvs största finansiär är genom Naturvårdsverket via Viltvårdsfonden, alltså Jägarförbundet. Inte SLU i sig. Eller missförstår jag ditt inlägg?

Skandulv drivs ju av SLU. Sedan får projektet ytterligare bidrag av Naturvårdsverket (via Viltfonden - som finansieras genom inbetalningarna av det statliga jaktkortet, inte av Jägareförbundet), Svenska Jägareförbundet, WWF och andra, t ex:

Miljødirektoratet
FORMAS
Norges forskningsråd
NINA
Høgskolen i Hedmark
Marie-Claire Cronstedts Stiftelse
Olle och Signhild Engkvists Stiftelser
Carl Tryggers Stiftelse
Stiftelsen Oscar och Lili Lamms Minne
Kolmårdens Insamlingsstiftelse
Svenska Rovdjursföreningen
Stora Enso Skog
Borregaard Skoger AS
Glommen Skogeierforening
Norskog
Norges Skogeierforening
Elverum kommune
Stor-Elvdal kommune
Trysil kommune
Våler kommune
Åmot kommune
Åsnes kommune

Skandulv drivs ju av SLU. Sedan får projektet ytterligare bidrag av Naturvårdsverket (via Viltfonden - som finansieras genom inbetalningarna av det statliga jaktkortet, inte av Jägareförbundet), Svenska Jägareförbundet, WWF och andra, t ex:

Miljødirektoratet
FORMAS
Norges forskningsråd
NINA
Høgskolen i Hedmark
Marie-Claire Cronstedts Stiftelse
Olle och Signhild Engkvists Stiftelser
Carl Tryggers Stiftelse
Stiftelsen Oscar och Lili Lamms Minne
Kolmårdens Insamlingsstiftelse
Svenska Rovdjursföreningen
Stora Enso Skog
Borregaard Skoger AS
Glommen Skogeierforening
Norskog
Norges Skogeierforening
Elverum kommune
Stor-Elvdal kommune
Trysil kommune
Våler kommune
Åmot kommune
Åsnes kommune

Jag raderade inlägget eftersom jag missförstod. :)
Märkligt, gjorde det för flera minuter sen?

Jag tror att det är svårt och farligt för varg att jaga vildsvin. Vildsvinen har inga naturliga fiender i svenska fauna. sägs det.
Det var vad jag också hört. Att vargen inte rår på grisen.
Faktum är att det är älg o rådjur vargen tar. Och tamdjur i någon utsträckning. Och älgen anses tillhöra jaktfolket. Här blir det en krock. För många är jakten en underbar hobby. För andra en viktig social OCH ekonomisk tillgång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V