Vargjakten är igång

Det var vad jag också hört. Att vargen inte rår på grisen.
Faktum är att det är älg o rådjur vargen tar. Och tamdjur i någon utsträckning. Och älgen anses tillhöra jaktfolket. Här blir det en krock. För många är jakten en underbar hobby. För andra en viktig social OCH ekonomisk tillgång.

Jo, den rår visst på vildsvinen - framförallt kultingarna. De har betydligt svårare med vuxna vildsvin.
Älg och rådjur är enklare byten, därför står de först på tur om vargen inte lärt sig att ta tamdjur.

"Forskningsresultat från Polen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar. Men samma forskning visar att vargen hellre väljer hjortdjur framför vildsvin. I Polen är vargens huvudsakliga bytesdjur kronhjort.
 Sviktar hjortstammen för predatortrycket måste vargarna välja andra bytesdjur och då står vildsvinen på tur.
– Det är ytterst ovanligt att en varg lyckas fälla ett vuxet vildsvin, kommenterar Henrik Thurfjell i NWT. "

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/varg-kan-ta-90-procent-av-kultingarna/

Hört talas om märkta vargar och vargforskningen?

Ett problem där, är att vargar ses som ohyra och trafikdödas, smygskjuts och kastas i sjöar och andra vattendrag, kastas i diken eller grävs ned, med eller utan söndersparkat/sönderbrutet pejlhalsband.

Jag bor ganska nära Grimsö forskningsstation och har varit där med jobbet ett antal gånger på studiebesök. Jag har även god kontakt med Länsstyrelsens viltansvariga, vilken en av dem varit föredragningshållare nere hos oss ett antal gånger.

Så märkta vargar, enligt vargforskningen utrotas ofta vilket gör att ny, frisk, livaktig stam, fri från inavel är svår att få fram. En viss licensjakt behövs självklart, efter att man har säkerställt att de vargar som valts fram som viktiga finns kvar, i annat fall måste nya märkas upp.

Men jag hoppas på det bästa och är säkert på att Länsstyrelserna i landet har koll på läget, i gott samarbete med Jägarförbundet och deras seriösa jägare som inte ser vargen som ett hot mot deras "hobby".

Med vänlig hälsning

IngelaH, natur- och kulturvägledare

Såvitt jag vet äter inte vargen gris i ngn större utsträckning.
Varg har vildsvin mycket långt ner på sin lista över mat. I Polen, som har en utbredd population av både gris och varg, utgör svinen endast 5% av vargens föda, sett till de obduktioner man utfört på döda vargar. I Sverige har man hittat noll (0) spår av vildsvin i de obducerade vargarna. Därav är utplantering av varg i syfte att decimera vildsvinsstammen helt onödig.

Källa: bland annat Naturskyddsföreningens sida men liknande information står att finna hos flera av varandra oberoende källor om man googlar.

Senast ändrad:
Jag är för en reglerad vargstam. Vi har vildsvin i mängder hos oss, och de är ett större problem eftersom de är direkt närvarande. Jag tycker vargen är ett vackert djur som absolut har ett existensberättigande, men jag kan också se problematiken som uppstår när vargrevir upprättas i områden med mycket tamboskap (då tänker jag främst på de som har fårbesättningar).

Jag har en fråga som ingen har svarat på;
Varför är det ett sånt trauma att få sin hund dödad av vargen? Men när den blir dödad på annat sätt under jakt, vare sig den är överkörd, skjuten eller ihjälsparkad av älgen så är det sånt man får räkna med.
Jag förstår att det är ledsamt att tappa hunden oavsett, men det framställs alltid som ett sådant trauma när vargen har varit framme.

Varför är det ett sånt trauma att få sin hund dödad av vargen? Men när den blir dödad på annat sätt under jakt, vare sig den är överkörd, skjuten eller ihjälsparkad av älgen så är det sånt man får räkna med.
Jag förstår att det är ledsamt att tappa hunden oavsett, men det framställs alltid som ett sådant trauma när vargen har varit framme.

Grannens vargrivna hund var ingen vacker syn. Men hunden klarade sig med ett par veckors behandling inneliggande på smådjurssjukhus.
Samma granne har tidigare fått en annan hund dödad av varg också.

Det är en risk man tar och ett trauma oavsett hur hunden dör, men att se sin hund delvis uppäten levande eller för den delen så skadad att tarmarna hänger ut är naturligtvis något som berör mer än om den är hel.

Jag vet inte om du har/vad du har för djur men nog föredrar du som de flesta andra människor att de djur du har dör snabbt och smärtfritt än att de blir mer eller mindre uppätna levande, eller att det får plågas okänd tid med tarmarna hängandes ut och andra sådana skador som innebär ren och skär plåga?

Det är en risk man tar och ett trauma oavsett hur hunden dör, men att se sin hund delvis uppäten levande eller för den delen så skadad att tarmarna hänger ut är naturligtvis något som berör mer än om den är hel.

Jag vet inte om du har/vad du har för djur men nog föredrar du som de flesta andra människor att de djur du har dör snabbt och smärtfritt än att de blir mer eller mindre uppätna levande, eller att det får plågas okänd tid med tarmarna hängandes ut och andra sådana skador som innebär ren och skär plåga?
Ja absolut föredrar jag det. Därför väljer jag att inte släppa mina terriers på grävling. Men det är ju inte alltid de dör snabbt om de blir tex påkörda heller. Som sagt var hunden som kom in på jobbet och hade blivit skjuten i pungen. Testiklarna hängde och det vara på håret att det hade penetrerat buken.

Jag skulle säga att det är ett trauma oavsett hur hunden dör i skogen. För min del skulle jag nog bli mera chockad av att hunden blivit vargtagen än ihjälkörd, eftersom det inte är det troligaste att hunden blir vargdödad i min del av landet.
I vargtäta områden blir man förmodligen inte lika chockad över att det är just vargen som dödat hunden.
Det är ju alltid en risk att hunden dör vid jakt, det är ju något man alltid har i bakhuvudet.
I vargtäta områden är det relativt stor risk att hunden blir vargtagen, precis som att det är relativt stor risk att hunden blir sprättad av vildsvin på marker med hårt jakttryck och mycket gris.

Halvt OT
Lite statistik:

Trafiken är det som tar flest hundliv procentuellt sett, men där har du åtminstone en chans att förhindra att hunden blir påkörd genom att du ser på pejlen om den har riktning mot en väg och kan försöka stoppa den.

I Värmland-Dalarna-Gävleborg är det bara trafiken som är en större risk än vargen. I övriga delen av landet är risken inte så hög, av förklarliga skäl.

Så här ser t ex Agrias statistik ut:
Tabellen nedan visar graden av risk för olika olycksfall, inklusive vargmöte. Gävleborg-Dalarna-Värmland är de län som har störst vargpopulation och får därför stå som jämförelse med övriga landet. Observera att risktalet inte innebär att hunden har dött utan den har skadats eller dött.

Värmland-Dalarna-Gävleborg
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,2
Dödad eller skadad av varg 3,4
Dödad/skadad av vilt 0,5
Dödad eller skadad av vildsvin 0,8
Skottskada 0,9
Trafikskada 22,2

Övriga landet
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,3
Dödad eller skadad av varg 0,3
Dödad/skadad av vilt 0,6
Dödad eller skadad av vildsvin 2,4
Skottskada 0,3
Trafikskada 20,2

Länk: http://www.agria.se/pressrum/statis...k-for-vargmote-och-andra-olycksfall-for-hund/

Så här ser tabellen ut för skador under jakt, observera dock att de skriver:
Runt 500 hundar drabbas av trafikskador varje år. Det händer att antalet trafikskadade jämförs med viltskador, alltså hundar som dödats eller skadats under jakt. Då är det viktigt att komma ihåg är att vår statistik över trafikskador visar alla raser i alla delar av landet.
Till skillnad från trafikskador handlar viltskador oftast om hundar som skadats under jakt. Trafikskador är en av de vanligaste orsakerna till att Agria betalar ut ersättning.

test.jpg

Länk: http://www.agria.se/pressrum/statis...lsa/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt/

Procentuellt sett är risken för att få hunden vargtagen hög, sett till hur många/få vargar vi har i landet jämfört med vildsvin eller älg som vi ju ändå har typ 300 000 vardera av.
Risken för att hundarna blir skadade av andra rovdjur är också låg.

Ja absolut föredrar jag det. Därför väljer jag att inte släppa mina terriers på grävling. Men det är ju inte alltid de dör snabbt om de blir tex påkörda heller. Som sagt var hunden som kom in på jobbet och hade blivit skjuten i pungen. Testiklarna hängde och det vara på håret att det hade penetrerat buken.
En uppfödning fick pungen och delar av buken sprättad av gris och det var inte heller snyggt, men det var ju inte direkt dödligt som en vargattack/björnattack/loattack oftast är.

En illa skada är plågsamt javisst men det kan hundar råka ut för även på en vanlig promenad och som jag skrev så är det ju alltid ett trauma oavsett hur hunden skadas svårt/dör.

Det var ett trauma när den gamle blev påkörd av tåget och fick svåra skador, men det hade varit ett än större trauma om han- som andra hundar jag sett efter tågpåkörning- haft ben avslitna, varit mer eller mindre i 2 delar, om hela magpaketet hängt på utsidan osv.

Jag skulle säga att det är ett trauma oavsett hur hunden dör i skogen. För min del skulle jag nog bli mera chockad av att hunden blivit vargtagen än ihjälkörd, eftersom det inte är det troligaste att hunden blir vargdödad i min del av landet.
I vargtäta områden blir man förmodligen inte lika chockad över att det är just vargen som dödat hunden.
Det är ju alltid en risk att hunden dör vid jakt, det är ju något man alltid har i bakhuvudet.
I vargtäta områden är det relativt stor risk att hunden blir vargtagen, precis som att det är relativt stor risk att hunden blir sprättad av vildsvin på marker med hårt jakttryck och mycket gris.

Halvt OT
Lite statistik:

Trafiken är det som tar flest hundliv procentuellt sett, men där har du åtminstone en chans att förhindra att hunden blir påkörd genom att du ser på pejlen om den har riktning mot en väg och kan försöka stoppa den.

I Värmland-Dalarna-Gävleborg är det bara trafiken som är en större risk än vargen. I övriga delen av landet är risken inte så hög, av förklarliga skäl.

Så här ser t ex Agrias statistik ut:
Tabellen nedan visar graden av risk för olika olycksfall, inklusive vargmöte. Gävleborg-Dalarna-Värmland är de län som har störst vargpopulation och får därför stå som jämförelse med övriga landet. Observera att risktalet inte innebär att hunden har dött utan den har skadats eller dött.

Värmland-Dalarna-Gävleborg
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,2
Dödad eller skadad av varg 3,4
Dödad/skadad av vilt 0,5
Dödad eller skadad av vildsvin 0,8
Skottskada 0,9
Trafikskada 22,2

Övriga landet
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,3
Dödad eller skadad av varg 0,3
Dödad/skadad av vilt 0,6
Dödad eller skadad av vildsvin 2,4
Skottskada 0,3
Trafikskada 20,2

Länk: http://www.agria.se/pressrum/statis...k-for-vargmote-och-andra-olycksfall-for-hund/

Så här ser tabellen ut för skador under jakt, observera dock att de skriver:
Runt 500 hundar drabbas av trafikskador varje år. Det händer att antalet trafikskadade jämförs med viltskador, alltså hundar som dödats eller skadats under jakt. Då är det viktigt att komma ihåg är att vår statistik över trafikskador visar alla raser i alla delar av landet.
Till skillnad från trafikskador handlar viltskador oftast om hundar som skadats under jakt. Trafikskador är en av de vanligaste orsakerna till att Agria betalar ut ersättning.

test.jpg

Länk: http://www.agria.se/pressrum/statis...lsa/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt/

Procentuellt sett är risken för att få hunden vargtagen hög, sett till hur många/få vargar vi har i landet jämfört med vildsvin eller älg som vi ju ändå har typ 300 000 vardera av.
Risken för att hundarna blir skadade av andra rovdjur är också låg.

Lite krångliga siffror att läsa, faktiskt. Men om vi spekulerar lite: trafikskadade/dödade gäller alla hundar alla raser.
Jaktskadorna (vilt, vildsvin, varg, försvunnen under jakt et c) är nästan hälften så många om man slår ihop siffrorna, som trafikskadorna.
Jag är rätt säker på att inte hälften av alla hundar används vid jakt.

Alltså verkar det väldigt farligt för hund att vara med på jakt?

Generellt sett så tycker väl folk att det är obehagligt när de inte själva kan påverka riskerna. Man kan ju välja att inte jaga i närheten av större vägar samt ha koll på vart man skjuter, men man kan kanske inte undvika vargen om jaktmarken ligger i ett vargrevir.

Samma mekanism som gör att fler människor är rädda för att flyga än för att åka bil.

Generellt sett så tycker väl folk att det är obehagligt när de inte själva kan påverka riskerna. Man kan ju välja att inte jaga i närheten av större vägar samt ha koll på vart man skjuter, men man kan kanske inte undvika vargen om jaktmarken ligger i ett vargrevir.

Samma mekanism som gör att fler människor är rädda för att flyga än för att åka bil.
Jag väljer att inte släppa hunden på grävling för jag tycker att det är för stor skaderisk.
Man kan ju välja att inte släppa hunden i vargrika marker, mig veterligen är det få i Sverige som måste jaga för att överleva.

Lite krångliga siffror att läsa, faktiskt. Men om vi spekulerar lite: trafikskadade/dödade gäller alla hundar alla raser.
Jaktskadorna (vilt, vildsvin, varg, försvunnen under jakt et c) är nästan hälften så många om man slår ihop siffrorna, som trafikskadorna.
Jag är rätt säker på att inte hälften av alla hundar används vid jakt.

Alltså verkar det väldigt farligt för hund att vara med på jakt?

Enligt denna artikeln/dokumentet från SKK är ungefär 80 000 av våra hundar aktiva jakthundar.

Ja, jakthundslivet är ett farligt liv.
Alla hundar vars syfte är att ha kontakt med andra djur på stora avstånd från sin förare lever ett farligt liv, dels eftersom att föraren inte alltid finns i omedelbara närheten för att hjälpa, dels för att det finns en annan part med som tänker och agerar på eget bevåg.
Vallhundar lever också ett farligt liv t ex.

Jag väljer att inte släppa hunden på grävling för jag tycker att det är för stor skaderisk.
Man kan ju välja att inte släppa hunden i vargrika marker, mig veterligen är det få i Sverige som måste jaga för att överleva.
Visst. Men ligger ens jaktmark i ett vargrevir så är ju alternativen att antingen ta risken, eller att inte jaga alls. Och att inte jaga alls upplever nog de flesta jägare som betydligt mer begränsande än att kolla var hunden är innan man skjuter.

Ja, alltså, folk jagar ju inte som förr på områden där det nu finns vargrevir.
Det är gamla artiklar, men flera stora markägare, typ kyrkan och skogsbolagen, har ju fått sänka sina arrenden med 25-30% på sina håll för att överhuvudtaget kunna arrendera ut jaktmarkerna.
http://www.atl.nu/skog/vargen-sanker-jaktarrenden/

I Uppsala stift sänktes arrendet med uppemot 60% på sina håll.
http://svenskjakt.se/uncategorized/kyrkan-sanker-arrendepriser-i-vargrevir/

Det finns ingen som skulle välja att jaga på mark med varg, om valet fanns att jaga på mark utan varg. För alla finns inte det valet, därför har det ju blivit en stor ökning för t ex bandhund/ledhundsjakt i vargtäta områden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V