Jag skulle säga att det är ett trauma oavsett hur hunden dör i skogen. För min del skulle jag nog bli mera chockad av att hunden blivit vargtagen än ihjälkörd, eftersom det inte är det troligaste att hunden blir vargdödad i min del av landet.
I vargtäta områden blir man förmodligen inte lika chockad över att det är just vargen som dödat hunden.
Det är ju alltid en risk att hunden dör vid jakt, det är ju något man alltid har i bakhuvudet.
I vargtäta områden är det relativt stor risk att hunden blir vargtagen, precis som att det är relativt stor risk att hunden blir sprättad av vildsvin på marker med hårt jakttryck och mycket gris.
Halvt OT
Lite statistik:
Trafiken är det som tar flest hundliv procentuellt sett, men där har du åtminstone en chans att förhindra att hunden blir påkörd genom att du ser på pejlen om den har riktning mot en väg och kan försöka stoppa den.
I Värmland-Dalarna-Gävleborg är det bara trafiken som är en större risk än vargen. I övriga delen av landet är risken inte så hög, av förklarliga skäl.
Så här ser t ex Agrias statistik ut:
Tabellen nedan visar graden av risk för olika olycksfall, inklusive vargmöte. Gävleborg-Dalarna-Värmland är de län som har störst vargpopulation och får därför stå som jämförelse med övriga landet. Observera att risktalet inte innebär att hunden har dött utan den har skadats eller dött.
Värmland-Dalarna-Gävleborg
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,2
Dödad eller skadad av varg 3,4
Dödad/skadad av vilt 0,5
Dödad eller skadad av vildsvin 0,8
Skottskada 0,9
Trafikskada 22,2
Övriga landet
Per 10 000 hundar
Drunkning 1,3
Dödad eller skadad av varg 0,3
Dödad/skadad av vilt 0,6
Dödad eller skadad av vildsvin 2,4
Skottskada 0,3
Trafikskada 20,2
Länk:
http://www.agria.se/pressrum/statis...k-for-vargmote-och-andra-olycksfall-for-hund/
Så här ser tabellen ut för skador under jakt, observera dock att de skriver:
Runt 500 hundar drabbas av trafikskador varje år. Det händer att antalet trafikskadade jämförs med viltskador, alltså hundar som dödats eller skadats under jakt. Då är det viktigt att komma ihåg är att vår statistik över trafikskador visar alla raser i alla delar av landet.
Till skillnad från trafikskador handlar viltskador oftast om hundar som skadats under jakt. Trafikskador är en av de vanligaste orsakerna till att Agria betalar ut ersättning.
Länk:
http://www.agria.se/pressrum/statis...lsa/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt/
Procentuellt sett är risken för att få hunden vargtagen hög, sett till hur många/få vargar vi har i landet jämfört med vildsvin eller älg som vi ju ändå har typ 300 000 vardera av.
Risken för att hundarna blir skadade av andra rovdjur är också låg.