Vargjakten är igång

Jag vill nog även också påstå att du har fel. Framgångsrik forskning bygger på flera byggstenar, inte bara en. Att samla forskare på ett ställe ser jag som väldigt riskabelt, bland annat just på grund av objektiviteten och vilka som finansierar. Man riskerar att missa bredden och istället snäva in sig på smala spår med förödande konsekvenser.

Var snäll och utveckla.

Den debatten höll inte alls samma nivå som vargdebatten.
Internet var inte heller lika utvecklat på den tiden, så "folk" hade inte samma självklara fora att basunera ut sina åsikter.
Det är en del man måste ta hänsyn till när man försöker jämföra.

Min poäng är hur som helst att båda frågor är/har varit infekterade.
Och att djuren av båda slag accepteras av de flesta även där de är relativt vanligt förekommande. Och att det verkar rimligt att viss jakt sker på båda djurslag.

Var snäll och utveckla.

Jag antar att du inte regelbundet håller på med forskningsresultat?
Om du inte ser problematiken i att sätta all forskning om ett visst ämne på samma plats blir jag väldigt osäker på om det överhuvudtaget är värt att vidareutveckla.

Jägarna som grupp är ett problem i vargfrågan. Det betyder inte att jag tror att alla jägare är lika eller tycker lika (jag känner alldeles för många för att kunna tro det). Men som grupp, lobby om du så vill, är jägarna problematiska.

Du tar ansvar för all vidrig tjuvjakt om jag ska ta på mig misshandeln av en jägare då antar jag? Tråkigt att du precis sparkade ner ribban till marknivå.

Och det är inte de som är oreserverat för varg menar du?

@Snurrfian har inte sparkat ner någon ribba, det gjorde du redan när du likställer jägare med varghatare och kallar en hel grupp av befolkningen för "ett problem".

Vi var nere i Tyskland och jagade i höstas, och även där har de en snabbt växande vargstam, som numera inte är långt från Berlin.
Det ska bli spännande att se hur vargfrågan hanteras där när de har dem inne i huvudstaden.
Vargen är ju i Stockholm då och då och storstadsborna verkar mest försöka ta kort på dom. Ingen vargskräck där inte.
Här på bonnlandet i Skaraborg har vi ju lo som tar får då och då. Lokaltidningen har inte ens en notis om det. Men häromsistens när en varg strövade förbi och tuggade på en kalv - då jävlar vilket liv det blev - senare visade det sig att bonnen av ren slöhet inte plockat bort en döfödd kalv och tacka fasen för att vargen tog för sig.
Vargen hade då rört sig runt fårhagar med lamm - inget elstaket - i några dagar utan att något hände. Flera jägare var dock mycket upprörda och tjoade om jakt.

Det är inte någon som funderat över medias motiv när de basunerar ut varghat och citerar jägare som hatar varg? Jag har personligen varit med om att min bransch och företaget jag jobbar åt bli rätt svårt åtgånget i media pga att den tidningen har en viss agenda i frågan. Givetvis är jag part i målet sas men kan också säga att de källor de citerar är långt ifrån objektiva. Det råkar bara vara så att deras åsikter passar tidningens åsikter.

Att Wassberg fått så stort utrymme även i riksmedia är väl inte så konstigt, en gammal skidhjälte som uttalar sig tvärsäkert i en kontroversiell fråga. Skitbra dragning för att sälja lösnummer.

Jag tänker inte försöka länka till någon forskning, till och med i det material du länkar till framgår det att forskarna inte är eniga. Det tar några minuter att bekräfta den slutsatsen när man surfar på internet. Det är mest barnsligt att inte vilja se att det finns skilda åsikter och även olika tolkningar av den forskning som finns. Har du inte upptäckt det när du länkat till det själv så lär inte länkar för mig göra att du ser det.

Jag tror själv att viss jakt är nödvändig på varg, så nej jag är inte emot vargjakt, men besluten om jakt handlar mest om politik som det är nu.

Att det finns skilda åsikter har jag inte motsagt. I min länk hör du även deras forskningsresultat. Att det finns skilda åsikter- så är det alltid. Att tro annat känns naivt. Att jag är intresserad av att få veta ex namn på en forskare eller en länk där uppgiftsnämnaren grundar sig på ett forskningsresultat tycker jag inte är det minsta barnsligt. Snarare barnsligt att vägra någon den informationen.

Och det är inte de som är oreserverat för varg menar du?

@Snurrfian har inte sparkat ner någon ribba, det gjorde du redan när du likställer jägare med varghatare och kallar en hel grupp av befolkningen för "ett problem".

Inte till samma grad, nej. De har inte samma benägenhet att ta till vapen och ta saken i egna händer. Inte heller finns samma tysta acceptans när de begår brott.

Inte till samma grad, nej. De har inte samma benägenhet att ta till vapen och ta saken i egna händer. Inte heller finns samma tysta acceptans när de begår brott.

Lågt, mycket lågt.

Återigen, du klumpar ihop en rätt stor del av befolkningen och tillskriver dem samma åsikter. Jag ursäktar inte jaktbrott i någon form men jag vågar påstå att nog sjutton blir vargkramare som skär sönder däck, hotar jägare, misshandlar jägare osv påhejade av sina likar. Dvs samma attityd som du tillskriver hela jägarkåren.

Och ja, jag anser att de som gnäller över jägare kan lösa problemet själva när de kört på och skadat ett djur.

Nyanserat och objektivt? Nej, men jag är så jäkla less på att jägarna får så mycket skit kastat på sig.

Edit: Givetvis anser jag inte att djur ska plågas etc och det anser bevisligen inte eftersöksjägarna heller. Jag läste i en intervju med en eftersöksjägare att han var verkligen ledsen och illa berörd över vad jägarkåren anklagas för men att han inte med gott samvete kunde vägra att åka ut. Just pga djurens lidande.

Vargen är ju i Stockholm då och då och storstadsborna verkar mest försöka ta kort på dom. Ingen vargskräck där inte.

Jo, men jag är övertygad om att det är skillnad när det är strövargar som passerar då och då, jämfört med att ha flera revir runt stadsknuten.
Vi jagade knappt 40 min söder om Berlin (på ett område som inte står utmärkt med vargsymboler på bilden nedan) och hade 5 vargar i ett område vi jagade en dag. I ett närliggande område finns ytterligare 10 vargar. I Sachsen och Brandenburg finns det ett flertal vargflockar, totalt i Tyskland räknar man med ca 40 grupper och par. Till skillnad från i Sverige är de i Tyskland koncentrerade i området kring huvudstaden, vilket inte är så konstigt eftersom det är en ständig tillströmning från bl a Polen.
nabu-wolfskarte-vorkommen-deutschland-680.jpg

https://www.nabu.de/tiere-und-pflanzen/saeugetiere/wolf/deutschland/index.html

Jag är övertygad om att diskussionerna kommer bli annorlunda om vargen rutinmässigt börjar röra sig i Berlin.

Jägarna som grupp är ett problem i vargfrågan. Det betyder inte att jag tror att alla jägare är lika eller tycker lika (jag känner alldeles för många för att kunna tro det). Men som grupp, lobby om du så vill, är jägarna problematiska.

Du tar ansvar för all vidrig tjuvjakt om jag ska ta på mig misshandeln av en jägare då antar jag? Tråkigt att du precis sparkade ner ribban till marknivå.
Vargvärnare som grupp är ett problem i fråga om att skada människor då... Det var du som pratade om jägare som ett problem, och jag försöker peka på att det är en ganska liten del av jägarkåren som faktiskt är ett problem, däremot är vi många jägare som anser att en välskött vargstam är helt okej men som är väldigt trötta på att bli kallade problem och varghatare...

Jag vill nog även också påstå att du har fel. Framgångsrik forskning bygger på flera byggstenar, inte bara en. Att samla forskare på ett ställe ser jag som väldigt riskabelt, bland annat just på grund av objektiviteten och vilka som finansierar. Man riskerar att missa bredden och istället snäva in sig på smala spår med förödande konsekvenser.

Jag antar att du inte regelbundet håller på med forskningsresultat?
Om du inte ser problematiken i att sätta all forskning om ett visst ämne på samma plats blir jag väldigt osäker på om det överhuvudtaget är värt att vidareutveckla.

Tycker inte du att forskningsresultat från SLU är att betrakta som trovärdiga?

http://www.slu.se/institutioner/ekologi/forskning/teman1/rovdjur-och-vilt/

Via jägarnas årliga jaktkort finansieras Viltvårdsfonden, och härifrån får flera organisationer bidrag. Förutom de två största jägarorganisationerna så delas pengar också ut till Naturvårdsverket (25,0 mkr), Länsstyrelser (0,4 mkr), Statens veterinärmedicinska anstalt (3,1 mkr) och Svenska Naturskyddsföreningen (0,4 mkr). Siffrorna är från 2015.

Naturvårdsverkets forskningspengar, 19mkr, kommer alltså direkt från jägarna. De pengarna används till massvis av viltforskning, från allehanda forskare som söker bidrag:
http://www.naturvardsverket.se/Milj...iljoarbete-i-Sverige/Forskning/Viltforskning/

Är inte den forskningen objektiv då menar du?

Jo, men jag är övertygad om att det är skillnad när det är strövargar som passerar då och då, jämfört med att ha flera revir runt stadsknuten.
Vi jagade knappt 40 min söder om Berlin (på ett område som inte står utmärkt med vargsymboler på bilden nedan) och hade 5 vargar i ett område vi jagade en dag. I ett närliggande område finns ytterligare 10 vargar. I Sachsen och Brandenburg finns det ett flertal vargflockar, totalt i Tyskland räknar man med ca 40 grupper och par. Till skillnad från i Sverige är de i Tyskland koncentrerade i området kring huvudstaden, vilket inte är så konstigt eftersom det är en ständig tillströmning från bl a Polen.
nabu-wolfskarte-vorkommen-deutschland-680.jpg

https://www.nabu.de/tiere-und-pflanzen/saeugetiere/wolf/deutschland/index.html

Jag är övertygad om att diskussionerna kommer bli annorlunda om vargen rutinmässigt börjar röra sig i Berlin.
Men finns det käk för vargar i Berlin. Varför skulle dom etablera sig i Berlin?
I Stockholm finns det väl lite mer att äta kanske men revir som etablerar sig, njäää. Smålandskogarna däremot, där finns det väl plats.

Tack! @Lobeila ansåg min fråga barnslig.

Det skulle vara intressant att veta vad dessa forskare anser om dagens vargstam, inte den från 2010, 7 år sedan. Då de nämner just den population som var vid den tidpunkten. Vargstammen har ökat i antal sedan dess.

Hur ska vi se på Nordens Arks samarbete med bla. Jägarförbundet i ett antal projekt?

Just Guillaume Chapron har jag varit på föreläsning hos i Grimsö. Enligt honom så är det ett stort antal i populationen som inte räknas in vid inventering eftersom de ska kunna särskilja varje individ de räknar. Enligt honom fanns det vid den tidpunkten 2010, ca 100 st fler vargar än vad som var officiellt.
Det jag var mest frågande inför var hans åsikt om att man kunde se på en vargpopulation hur landet mådde. I ett land med krig där samhällsfunktionen minskat så ökade vargarnas antal markant, medan i ett land med väl fungerande samhällsfunktion hölls vargstammen nere. Han menade på att de återhämtade sig snabbt. Känns lite dubbelt mot vad han säger i denna artikel.

Du läste alltså inte artikeln jag länkade till? Hur många vargvärnare har blivit mordhotade? Vars barn har fått anonyma hot? Fått bilar uppbrända, däck uppskurna osv? Det är verkligen inte någon stor tyst acceptans när det gäller brott inom jägarkåren, ja det finns i vissa grupper men på det stora hela är det väldigt liten acceptans för att göra fel eftersom varje lite fel slår tillbaka på oss som grupp. Jägarkåren tar inte till vapen mot vargvärnarna, skulle de göra det tas vapen av dem omg och eftersom de flesta lever för jakten och skytte så är man väldigt noga med att inte riskera att bli av med dem.

Du läste alltså inte artikeln jag länkade till? Hur många vargvärnare har blivit mordhotade? Vars barn har fått anonyma hot? Fått bilar uppbrända, däck uppskurna osv? Det är verkligen inte någon stor tyst acceptans när det gäller brott inom jägarkåren, ja det finns i vissa grupper men på det stora hela är det väldigt liten acceptans för att göra fel eftersom varje lite fel slår tillbaka på oss som grupp. Jägarkåren tar inte till vapen mot vargvärnarna, skulle de göra det tas vapen av dem omg och eftersom de flesta lever för jakten och skytte så är man väldigt noga med att inte riskera att bli av med dem.

:bow:

Majoriteten av jägarna jag känner är extremt laglydiga på alla nivåer just pga risken att bli av med vapnen.

Men finns det käk för vargar i Berlin. Varför skulle dom etablera sig i Berlin?
I Stockholm finns det väl lite mer att äta kanske men revir som etablerar sig, njäää. Smålandskogarna däremot, där finns det väl plats.

De har ju redan börjat etablera sig runt Berlin?
Vilttätheten är generellt tätare i Tyskland än i Sverige, det finns mycket vilt inpå stadskärnorna.
T ex skulle Berlins stadsvildsvin kunna utgöra en helt fullgod meny >> http://www.bbc.com/news/world-europe-13251805

Tillägg: Förr i tiden jagade ju kungen varg på Djurgården ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V