Vargjakten är igång

Eftersom jägarförbundet står för merparten finner jag det något otroligt att alla sidor skulle ha samma möjlighet att uttrycka sig, men det kan förstås bara vara jag som är cynisk.

Har inte koll på storleken på anslagen från olika håll, du kanske kan länka?
Men jag tror inte att det är storleken på anslagen som direkt ger återspegling, nej, utan snarast på om det finns företrädare för respektive organisation i själva forskningsgruppen.
Dessutom är jag helt övertygad om att Jägarförbundet inte förespråkar en "utrota-linje".

Själv är jag för både varg och jakt. Speciellt när skyddsjakt så sällan beviljas.

Själv har jag en överdriven björnskräck och erfarenhet utav närgångna björnar. Hade en som tog en älg bakom vedboden, 15m ifrån huset ungefär. Inte alls ovanligt att ngn promenerar omkring i skogsdungen där, senast i höstas.

Minns ramaskriet när licensjakten på björn återupptogs. Som tidigare boende i Uppsala med fritidsboende (senare heltidsbonde) i Hälsingland har jag hört båda sidor samtidigt.

Jag har inte talat om godkända och icke-godkända forskningsresultat, jag har talat om objektivitet. Ja, jag tycker att forskning ska bedrivas statligt, det betyder inte att den forskning som inte gör det per automatik är ogiltig. Att forskning ska få skattemedel är väl ändå en ganska vedertagen åsikt, eftersom det t ex hade kunnat gynna forskningen inom cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Istället för att vara beroende av andras bidrag.
Men du verkar inte godkänna Skandulvs forskningsresultat.?

Även Skandulv får statligt stöd, men behöver som många andra stöd från privata aktörer också. Liksom forskningen inom cancer, hjärt-och kärlsjukdomar får privata bidrag.
Ser nu att jag är tvåa på den bollen.

Om vargens bevarandestatus klassats gynnsam, så vad är problemet med licensjakten?

Finns åsikter på enskilda håll inom alla ämnen.
Det är omtvistat när det gäller vargens bevarandestatus. Främst är det forskare knutna till jaktförespråkare som är av en åsikten.

Problemet ligger i att många forskare anser att vargen i Sverige behöver skyddas och inte tål licensjakt.

Jag är för varg och för vargjakt.

Sedan inventeringen 05/06 har vargpopulationen ökat från 29 familjegrupper och par till 70st (inventeringen 15/16). Det finns garanterat fler djur än inventerat, eftersom det bara är revirhävdande par och familjegrupper som inventeras. (Källa: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Varg-population-skandinavien/ )

Trots licensjakt 2010, 2011 och 2015 har vargpopulationen fortsatt öka. Vargen har under samma period gått från "starkt hotad" till "sårbar" på rödlistan, trots jakt.
Det finns numera dessutom en femårig plan för genetisk förstärkning.
(https://www.naturvardsverket.se/upl...genetisk-forstarkning-av-vargstammen-2016.pdf)

Även Skandulv får statligt stöd, men behöver som många andra stöd från privata aktörer också. Liksom forskningen inom cancer, hjärt-och kärlsjukdomar får privata bidrag.
Det handlar inte om att godkänna eller inte godkänna utan att det saknas enighet. Forskning i många läger kritiseras för att vara partisk utifrån vem som finansierar, det gäller inte enbart vargar.

Ser nu att jag är tvåa på den bollen.

Jag har svårt att "godkänna" (om vi nu ska använda det uttrycket) Skandulv överhuvudtaget. Åtminstone anser jag att forskning som påverkar politiska beslut bör bedrivas på fler ställen i Sverige, av fler forskare.

https://www.rovdjur.se/objfiles/1/Forskarkritik_-1362681685.pdf

Det är omtvistat när det gäller vargens bevarandestatus. Främst är det forskare knutna till jaktförespråkare som är av en åsikten.

Problemet ligger i att många forskare anser att vargen i Sverige behöver skyddas och inte tål licensjakt.
Jag har nämnt Skandulv som anser den gynnsam, skön även tog hjälp av ett amerikanskt forskarteam. Vilka är dessa forskare som har annan åsikt och länka gärna till deras forskning.

Åtminstone anser jag att forskning som påverkar politiska beslut bör bedrivas på fler ställen i Sverige, av fler forskare.
Oj.
En ren utopi, faktiskt.

Om vi går från andra hållet: de flesta politiska beslut grundas mer på åsikter än fakta.
Jag tror att vi får vara glada att det ligger forskning och estimerade fakta bakom vissa politiska beslut.

Estimerade, i den här frågan, eftersom varginventeringen bygger på en estimation.

OK. Är vi på personlig-erfarenhet-nivån.

Där jag bor stöter vi ofta på varg när vi är ute och promenerar eller rider.
Jag tycker inte ens att det är läskigt (men är inte odelat förtjust i tanken på att ha hästarna på lösdrift).
Trots att vargen faktiskt finns alldeles runt husknuten (i grannars trädgård) har jag inte hört någon uttala hat mot varg eller föreslå utrotning.
Faktiskt.

Den jag hört uttala sig "hårdast" är den jägare som önskar få skjuta lite fler än de sex djur som är godkända, eftersom personen i fråga är övertygad om att Lst har underskattat antalet individer i området. Han har önskat ca 10 djur inklusive de sex godkända.

Men visst: man kan ju inte undgå att höra att det finns stollar som förespråkar helt utrotande av vargstammen. De är ungefär lika kloka och välbalanserade och respekterade som de stollar som hotar eftersöksjägare.

Hur tycker du att debatten i media ser ut om vi jämför björn och varg? Hur många dokumentärer om tjuvjakt på björn har du sett de senaste åren? Hur många nyhetsinslag om ser du om björn? Hur ofta uttalar sig någon stolle (typ Wassberg) om att vi inte behöver björn, den ställer bara till det osv. i rikstäckande media? Hur många björndödade hundar cirkulerar i din Facebook-feed? Hur många björnrivna får och kvigor ser du i tidningen?

Menar du på allvar att den allmänna inställningen till björn kan jämföras med den till varg?

Verkligen? Du anser det helt rimligt att vargforskningen som används till politiska beslut i princip är begränsad till just Grimsö?
Okej.

Jag är kanske mer cynisk än du, som inser att de flesta politiska beslut bygger på annat än forskning.

Och visst kan jag ha fel men jag tror att kvaliteten på forskning (generellt) har ganska stor chans att vara OK om man samlar forskare på samma ställe, i stället för att spreta.

Sedan kan jag missförstå dig:
menar du att det är fel att forskarna sitter på en plats, eller menar du att man enbart har en observationspunkt?

Problemet är att jägarna inte vill ha vargen i skogen heller. Därför talar jag om jägarna (av vilka jag känner en hel del), de utgör det största problemet.
Du får ursäkta men nu är jag väldigt trött på att bli kallad ett problem, eftersom du drar alla jägare över en kam så hoppas jag att du även tar på dig ansvaret för att ha slagit ner den eftersöksjägare som efter instruktioner från polisen sköt ihjäl en skadad varg. http://www.expressen.se/gt/mattias-slogs-ned--for-att-han-jagar/ Hur kan du stå bakom det? Det var ju människor som säger sig värna om vargen och det gör ju även du, alltså så är det sånt du ställer dig bakom?
Jodå, jag förstå att du kommer att säga att du inte alls ställer dig bakom det, och att det är några individer som ställer till det, men tänk då på samma sätt om jägarkåren, den stora massan är kanske inte hundraprocentigt positiva till vargen, men de flesta anser att det går att leva med den om den får hanteras som annat vilt, dvs jagas och viltvårdas utan att man riskerar att bli nerslagen.

Hur tycker du att debatten i media ser ut om vi jämför björn och varg? Hur många dokumentärer om tjuvjakt på björn har du sett de senaste åren? Hur många nyhetsinslag om ser du om björn? Hur ofta uttalar sig någon stolle (typ Wassberg) om att vi inte behöver björn, den ställer bara till det osv. i rikstäckande media? Hur många björndödade hundar cirkulerar i din Facebook-feed? Hur många björnrivna får och kvigor ser du i tidningen?

Menar du på allvar att den allmänna inställningen till björn kan jämföras med den till varg?

Jag är ganska säker på att det är en fråga om tidpunkt.
Som @YlvaG skrev: när man inledde licensjakt på björn gick känslorna lika höga, fast det är ett antal år sedan.
Jag tror att varg-debatten också kommer att tystna med tid.

Jag är kanske mer cynisk än du, som inser att de flesta politiska beslut bygger på annat än forskning.

Och visst kan jag ha fel men jag tror att kvaliteten på forskning (generellt) har ganska stor chans att vara OK om man samlar forskare på samma ställe, i stället för att spreta.

Sedan kan jag missförstå dig:
menar du att det är fel att forskarna sitter på en plats, eller menar du att man enbart har en observationspunkt?

Jag vill nog även också påstå att du har fel. Framgångsrik forskning bygger på flera byggstenar, inte bara en. Att samla forskare på ett ställe ser jag som väldigt riskabelt, bland annat just på grund av objektiviteten och vilka som finansierar. Man riskerar att missa bredden och istället snäva in sig på smala spår med förödande konsekvenser.

Du får ursäkta men nu är jag väldigt trött på att bli kallad ett problem, eftersom du drar alla jägare över en kam så hoppas jag att du även tar på dig ansvaret för att ha slagit ner den eftersöksjägare som efter instruktioner från polisen sköt ihjäl en skadad varg. http://www.expressen.se/gt/mattias-slogs-ned--for-att-han-jagar/ Hur kan du stå bakom det? Det var ju människor som säger sig värna om vargen och det gör ju även du, alltså så är det sånt du ställer dig bakom?
Jodå, jag förstå att du kommer att säga att du inte alls ställer dig bakom det, och att det är några individer som ställer till det, men tänk då på samma sätt om jägarkåren, den stora massan är kanske inte hundraprocentigt positiva till vargen, men de flesta anser att det går att leva med den om den får hanteras som annat vilt, dvs jagas och viltvårdas utan att man riskerar att bli nerslagen.

Jägarna som grupp är ett problem i vargfrågan. Det betyder inte att jag tror att alla jägare är lika eller tycker lika (jag känner alldeles för många för att kunna tro det). Men som grupp, lobby om du så vill, är jägarna problematiska.

Du tar ansvar för all vidrig tjuvjakt om jag ska ta på mig misshandeln av en jägare då antar jag? Tråkigt att du precis sparkade ner ribban till marknivå.

Jag har nämnt Skandulv som anser den gynnsam, skön även tog hjälp av ett amerikanskt forskarteam. Vilka är dessa forskare som har annan åsikt och länka gärna till deras forskning.
Jag tänker inte försöka länka till någon forskning, till och med i det material du länkar till framgår det att forskarna inte är eniga. Det tar några minuter att bekräfta den slutsatsen när man surfar på internet. Det är mest barnsligt att inte vilja se att det finns skilda åsikter och även olika tolkningar av den forskning som finns. Har du inte upptäckt det när du länkat till det själv så lär inte länkar för mig göra att du ser det.

Jag tror själv att viss jakt är nödvändig på varg, så nej jag är inte emot vargjakt, men besluten om jakt handlar mest om politik som det är nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
497
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V