F
Fruentimber
Är du forskare?
Nej, hurså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du forskare?
Nej, om nu vargarna skulle vara så otroligt oskygga som det allt som oftast påstås så behövs det verkligen ingen snö för att hitta dem.
KL
Ett vilt djur blir inte oskyggt bara för att man råkar se det, eller spåren efter det. Vi har rådjur i närheten, jag har träffat på älgar på myyyycket nära håll, jag har sett spår efter björn och lodjur några hundra meter från bebyggelse. Inget av dessa djur hade helt plötsligt blivit oskyggt.
När det gäller varg så är toleransen dock otroligt låg.
Och du missar minDu verkar helt missa min poäng.Igen.
Jag menade knappast att det inte existerar någon form av rädsla eller konflikt kring björn, bara att det aldrig skriks lika högt om som vargen, trots dödsfall och betydligt större population. Licensjakten är absolut ett sätt för acceptans, frågan är då varför vi tolererar björnens population men inte vargens. Förmodligen för att den senare i princip blev utrotad för inte alls länge sedan, och därför drar med sig betydligt mer känslor.
Nej, hurså?
Jo, det blev datatekniskt fel.
Det syntes inte att det var avsett som kritik.
Kanske därför det blir missförstånd?
Du är inte tillräckligt tydlig för att bli förstådd?
Du kan inte bara jämföra björnen och vargens population rakt av sådär. De har helt olika förutsättningar, björnhonan föder ex färre ungar än vargen.Vi får nog backa bandet lite. Jag har mig veterligen inte visat totalt oförstånd gentemot den frågan och är absolut för skyddsjakt, t ex av individer som uppehåller sig i närheten av samhällen. Däremot anser jag (och många andra organisationer och forskare) att vargstammen fortfarande är på tok för känslig för att klara licensjakt. Jämför björnens population med vargens, t ex.
Jag tror snarare att ditt påpekande om otydlighet mer handlar om att vi står på olika sidor i debatten, än att jag skulle vara så väldigt otydlig, och att du istället angriper mitt uttryckssätt snarare än det jag faktiskt skriver. Alternativt att du tog väldigt illa upp när jag bad dig att inte delcitera och sätta in citatet i en annan kontext, samt att gärna svara på ett inlägg i ett inlägg istället för att dela upp. Det var bara vänliga tips, eftersom det som sagt blir svårt att hänga med annars bland alla inlägg. Ledsen om du tog så illa upp.
Eftersom du i det inlägg jag citerade, hänvisade till dig själv och ANDRA organisationer och forskare.
Därmed har du inkluderat dig själv i gruppen "organisationer och forskare".
Man skulle kunna tolka det som ett försök från din sida att öka din egen trovärdighet i diskussionen.
Jag tog inte illa upp men tycker att du tramsar genom en argumentationsteknik som går upp på att fostra mig i stället för att bemöta det jag skrivit.
Tagit illa upp?
Nej.
Du påstår att de inte är objektiva i sina forskningsresultat och nämner Jägarförbundet som en orsak. De får även bidrag av rovdjursföreningen och WWF, men deras forskningsresultat godkänns inte för dig för att Jägarförbundet gett bidrag?Inte såhär iaf:
Jag skulle påstå att det är en ganska grov förvridning av mina ord.
Du tar mitt citat ur sin kontext. Det får du gärna undvika. Det blir himla märkligt. Jag har nämligen inte påstått att beslutet om vargjakt inte har ifrågasatts, så som du får det att låta nu.
Så länge man inte är vegan ser jag inte heller varför man skulle föra ett resonemang som ditt. Den stora skillnaden ligger nämligen i att varg är en art i Sverige som anses sårbar i sitt bestånd, medan älg och rådjur inte gör det. Numerärt är ju bestånden extremt olika, eller hur? Därav det extra "skyddsvärdet" och det är väl också därför den svenska vargjakten får skit från EU.
Ingen har ju mig veterligen heller påstått att människor som bor i eller i närheten av vargrevir ska flytta, men det kan ha gått mig förbi.
Du påstår att de inte är objektiva i sina forskningsresultat och nämner Jägarförbundet som en orsak. De får även bidrag av rovdjursföreningen och WWF, men deras forskningsresultat godkänns inte för dig för att Jägarförbundet gett bidrag?
De flesta forskningsområden får också bidrag från privata aktörer, så du menar att även de bör ogiltiga?
Fast släpp det där med hat och jägare. Det är bara i sociala medier som den polariseringen finns... vi som lever i verkligheten, som lever med varg på knuten är oftast inte alls jägare utan bara vanliga landsbygdsbor. Ofta med djur eller barn, ibland med en överdriven vargrädsla men trots allt måste man ha förståelse för den.
Jag är absolut för varg men den ska hålla sig i skogen och på en större yta än Värmland plus moms.
OK, blidkar jag dig nu när jag tar med hela inlägget?
Problemet är att jägarna inte vill ha vargen i skogen heller. Därför talar jag om jägarna (av vilka jag känner en hel del), de utgör det största problemet.
Jag har inte talat om godkända och icke-godkända forskningsresultat, jag har talat om objektivitet. Ja, jag tycker att forskning ska bedrivas statligt, det betyder inte att den forskning som inte gör det per automatik är ogiltig. Att forskning ska få skattemedel är väl ändå en ganska vedertagen åsikt, eftersom det t ex hade kunnat gynna forskningen inom cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Istället för att vara beroende av andras bidrag.
Var är björnen accepterad?
I Stockholm, ja.
Där jag bor - nja. Fast här är det ju varg som är "mass-varan" så att säga.
Visst skadas människor av björn - fast huvudsakligen människor som i bildlig och ibland bokstavlig mening "gett sig in i björnens håla". Ganska sällan man ser björnar som är och spankulerar i Sunne eller Hulteby.
Det finns statliga anslag också, även inom de forskningsgrenar du beskriver här nedan.
Men jag misstänker att det är lite likartat: enbart statlig finansiering räcker inte till för att bedriva den forskning man vill kunna göra utan andra aktörer är också med och finansierar. Sverige skulle varken ha ekonomiska eller kapacitetsmässiga resurser att forska oberoende om cancer.
När det gäller varg: båda parter, dvs Jägarförbundet (som dock INTE huvudsakligen består av skjutglada tomtar utan faktiskt av människor med seriöst naturvårdsintresse) och WWF är med och finansierar forskningen. Det ger ju vissa förutsättningar för att båda "sidor" i debatten får föra fram sina åsikter.
Tex. i Strömsund, Sveriges björntätaste kommun. Har släkt där (jägare) och björnen är helt accepterad. Vi ser björn när vi är ute och promenerar där. Lite läskigt är det, men jag har aldrig hört någon uttala hat mot björn eller förslag om utrotning. Trots att björnen faktiskt finns alldeles runt husknuten där.