Så du menar att fåravelsförbundet ljuger när dom i artikeln hävdar att många lägger ner pga varg? Jag känner inte några stora lammproducenter men jag känner folk som har får och dom har det jobbigt iaf, vi bor även nära några av dom som är med i artiklarna.
Jag har heller aldrig skrivit att jag ogillar varg väldigt mycket, det jag vände mig mot var att det tycktes att våra bönder skulle anpassa sig medans det i uk var helt omöjligt.
Sedan tycker jag faktiskt att det är lite onödigt mycket varg I vårt område. Vet inte var du bor så du kanske inte har samma upplevelse som oss.
Hur många gånger har du själv sett varg? Eller är det upplevelsen av att veta att det finns varg i skogen som är besvärande?
Hur det känns att släppa ut fåren på betet när man vet att det finns stora rovdjur som varg och lo, björn och järv, räv, havsörn, kungsörn och korp är kanske svårt att förklara.
Men lika viktigt som att se till att dikena runt åkrarna fungerar för att förebygga översvämning, lika viktigt är det att ha en plan för hur man ska agera för att förebygga rovdjursattacker.
Man låter inte tackor lamma på betet, man ser till att lammen är ett antal veckor innan de får gå ut, man ser över sina stängsel och kompletterar med fler trådar och bättre aggregat, och kör en helskottas massa röjsåg under nedersta tråden på stängslet hela sommaren.
Och så håller man god ordning på sin fårhållning, så att den blir lönsam, trots extrajobbet man behöver göra.
Om du orkar läsa artikeln från ATL ordentligt, så står där precis samma sak som jag sa: nämligen att lönsamheten riskera att vara dålig, att många fårproducenter är äldre, och att när då vargen tillkommer, så orkar man inte längre ta höjd för "en sak till".
Att stämningen mot varg är hätsk i området Hölö-Mörkö, Järna m.fl angränsande område till Sjunda-reviret är väl känt.
Återigen, Molstaberg var ett väldigt speciellt fall. Där finns många turer som inte kommit till allmän kännedom.
Om personen i artikeln väljer att skylla på varg, när hen i själva verket har dålig lönsamhet och har fåren på arrenderad mark, så får det stå för honom.
Jag bor mitt inne ett vargrevir, med ytterligare vargrevir "vägg-i-vägg" och fler revir finns nära mig.
Tycker du att det är rätt att bönder ska behöva anpassa sig till att vissa gods, som tjänar bra med pengar på att sälja troféjakt, med hjälp av intensiv matning blåser upp stammarna med klövvilt som vildsvin och dovhjort, så att odling blir omöjlig? De här godsen är en kategori som brukar blåsa på varghatet, eftersom de vill ha extremt mycket vilt.
Enligt det beslut som togs i Riksdagen, när man så att säga tillät den naturliga återinvandringen av varg i Sverige, så skulle "inte tamdjurshållningen försvåras" p.g.a. varg (ursäkta om jag citerat oexakt - orkar inte leta reda på källan just nu, andemeningen är den sagda).
Det innebär alltså att stöd av olika slag ska/bör/borde ges till tamdjurshållning i områden där det finns varg. Dessa stöd saknas till stora delar eller är för små, och själva förvaltandet av vargen (inklusive licensjakten) har tyvärr inte ett optimalt fokus, för att främja tamdjurshållning i lantbruket.