Vissa områden i Sverige har enormt täta populationer av klövvilt som Dovhjort, och vildsvin.
Odling av spannmål och ärter och bönor eller raps/rybs är omöjligt, eftersom det helt enkelt äts upp eller bökas sönder. Även vallfodret (hö, ensilage) äts upp eller bökas sönder.
Jag räknade själv ut hur stora förluster jag har haft p.g.a. klövvilt, och kom fram till att mellan 30-50 % av vallskörden har gått åt som mat till dovhjorten, och vildsvinen har tvingat fram förtida omläggning av vallar. Spannmål till foder går inte ens att odla.
Jag är alltså fårbonde (och föder upp hästar) och bor inom ett vargrevir. Vargen har förekommit här sedan 20 år ungefär.
Vi har vant oss vid vargen, och de som har får här i trakten har skaffat rovdjursavvisande stängsel, som faktiskt fungerar bra. Tyvärr så har inte bidragen till stängslen höjts på snart 20 år, så numera så täcker bidragen bara en bråkdel av kostnaden.
Ingen la ner p.g.a. vargen.
Nu däremot så har flera gett upp eftersom lönsam odling är omöjlig utan stängsel eftersom klövviltet går så hårt åt grödorna.
Jag har numera mina vallar bakom stängsel.