Status
Stängd för vidare inlägg.
2019 skadades eller dödades 674 hundar i samband med jakt i Sverige enligt försäkringsbolaget Agrias statistik. Av dessa skadades 240 i trafiken, 211 av vildsvin, nio av varg och sju fick skador eller dog av skott.

Så vi dödar ungefär lika många jakthundar själva med vådaskott.

2019 skadades eller dödades 674 hundar i samband med jakt i Sverige enligt försäkringsbolaget Agrias statistik. Av dessa skadades 240 i trafiken, 211 av vildsvin, nio av varg och sju fick skador eller dog av skott.

Så vi dödar ungefär lika många jakthundar själva med vådaskott.
Inga av björn? Det är förvånande för mig. Det var alltid min "stora skräck" när vi hade björn nära, att de skulle ge sig på hundarna, men där ser man!

Jag tycker också att det är synd när folk måste överge sina gårdar, men alternativ finns ju med rovstängsel till exempel. Hur det går ihop med vargstammen antar jag beror på storleken på fårbesättningen och annat - hur som helst finns vargen där nu och vad är alternativet? Hur är det orättvist? Här finns ingen varg, men i Sverige finns det varg och det är jag glad för.
Det har inte med rättvisa att göra, det är bara så det är.

Jag säger att vildmarksromantikerna här som vill se varg återimplanterad i UK inte förstår vad det skulle göra med fårhållningen här - den går inte att jämföra med hur vi håller lantbruksdjur i Sverige.
Det är väl oerhört orättvist att bara för att vargen kan gå hit så ska våra lantbrukare stå ut medans för att vargen inte kan ta sig till er ö så ska ni slippa anpassa er. Rovdjursstängsel är oerhört dyrt och du måste även sätta upp det själv även om du kan få bidrag till inköp. Dessutom är det inte 100% skydd.

Jag undrar ju nu hur många måste överge sina gårdar pga älgar och hundar som en del vill jämställa med vargen?
Vissa områden i Sverige har enormt täta populationer av klövvilt som Dovhjort, och vildsvin.

Odling av spannmål och ärter och bönor eller raps/rybs är omöjligt, eftersom det helt enkelt äts upp eller bökas sönder. Även vallfodret (hö, ensilage) äts upp eller bökas sönder.

Jag räknade själv ut hur stora förluster jag har haft p.g.a. klövvilt, och kom fram till att mellan 30-50 % av vallskörden har gått åt som mat till dovhjorten, och vildsvinen har tvingat fram förtida omläggning av vallar. Spannmål till foder går inte ens att odla.

Jag är alltså fårbonde (och föder upp hästar) och bor inom ett vargrevir. Vargen har förekommit här sedan 20 år ungefär.

Vi har vant oss vid vargen, och de som har får här i trakten har skaffat rovdjursavvisande stängsel, som faktiskt fungerar bra. Tyvärr så har inte bidragen till stängslen höjts på snart 20 år, så numera så täcker bidragen bara en bråkdel av kostnaden.

Ingen la ner p.g.a. vargen.

Nu däremot så har flera gett upp eftersom lönsam odling är omöjlig utan stängsel eftersom klövviltet går så hårt åt grödorna.

Jag har numera mina vallar bakom stängsel.

Man är väl också rädd om sig själv eller?
Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden. Du, i brist på bättre ord, förstorar upp vissa problem (tex antal jakthundar som dödas av vargar, när det knappt är jämförbart med trafiken tex), sprider påståenden som inte kan backas upp med fakta (utsläppta vargar) och verkar inte vilja ta emot fakta (tex att det finns vargjakt, att de fyller en funktion och att andra djur såsom älg också kan förstöra för markägare) trots att du fått flera bra källor. Så vart är det du vill komma? 😅

Det är väl oerhört orättvist att bara för att vargen kan gå hit så ska våra lantbrukare stå ut medans för att vargen inte kan ta sig till er ö så ska ni slippa anpassa er. Rovdjursstängsel är oerhört dyrt och du måste även sätta upp det själv även om du kan få bidrag till inköp. Dessutom är det inte 100% skydd.
Jag förstår fortfarande inte var orättvisan är? Här finns inte varg, i Sverige finns det varg. I andra länder finns det orkaner, i Sverige finns inte orkaner. Där min vän bor i Canada har de coyotes, grizzly, svartbjörn och pumor - varken Sverige eller Uk har coyotes, grizzly, svartbjörn eller pumor... Det är världen, inte orättvist. Det är ingen som planterat vargen i Sverige för att jävlas, men nu när den finns där är den något en måste leva med.
Vadå slippa anpassa? Ska vi börja skeppa över vargar för att det ska bli "rättvist"? Det finns inget behov av anpassning här eftersom det inte finns vargar - där du bor finns det behov av att anpassa djurhållningen så man får antingen göra det eller ge upp djurhållningen.

Det fanns som sagt varg i Sverige även när jag bodde där.

Vissa områden i Sverige har enormt täta populationer av klövvilt som Dovhjort, och vildsvin.

Odling av spannmål och ärter och bönor eller raps/rybs är omöjligt, eftersom det helt enkelt äts upp eller bökas sönder. Även vallfodret (hö, ensilage) äts upp eller bökas sönder.

Jag räknade själv ut hur stora förluster jag har haft p.g.a. klövvilt, och kom fram till att mellan 30-50 % av vallskörden har gått åt som mat till dovhjorten, och vildsvinen har tvingat fram förtida omläggning av vallar. Spannmål till foder går inte ens att odla.

Jag är alltså fårbonde (och föder upp hästar) och bor inom ett vargrevir. Vargen har förekommit här sedan 20 år ungefär.

Vi har vant oss vid vargen, och de som har får här i trakten har skaffat rovdjursavvisande stängsel, som faktiskt fungerar bra. Tyvärr så har inte bidragen till stängslen höjts på snart 20 år, så numera så täcker bidragen bara en bråkdel av kostnaden.

Ingen la ner p.g.a. vargen.

Nu däremot så har flera gett upp eftersom lönsam odling är omöjlig utan stängsel eftersom klövviltet går så hårt åt grödorna.

Jag har numera mina vallar bakom stängsel.
Staket fungerar som sagt utmärkt. Behöver ju inte gå så långt tillbaka i tiden för se hitta när det var vanligt att stängsla in där man inte ville ha djur.

Vi får väl se då vargen tar över.

Jag har bott i vargrevir i över 10 år. Jag är inte rädd för att gå ut med hunden, än mindre är jag rädd för egen del. Vet ingen hästägare här som håller hästar/ponnyer inne. När jag frågade en uppfödare här vad hen tycker om varg(just med tanke på föl) sa hen "jag har inga problem med varg - jag är inte jägare...".

Eftersom jag har en hund som håller sig nära och kommer på inkallning får hon vara lös när det inte är förbudstid - man måste ju alltid anpassa sig efter viltet i skogen. Skulle jag se varg skulle jag vända om, precis som jag vänt om när jag stött på färska björnspår.

Jag tycker det är jobbigare att vi fått hit vildsvin de senaste åren än att vi har rovdjur...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 551
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka