Status
Stängd för vidare inlägg.
200 000 vargar uppskattas det till, 26 döda på 20 år, dvs drygt 1/år.

340 000 älgar i Sverige, mellan år 2010-2018 (9 år) dog 39 personer i viltolyckor med älg i Sverige. Det är drygt 4/år. Så fyra gånger så många dödsfall på knappt dubbelt så många djur. Ändå är det få som förfasas över mängden älg i landet.
Har varit eftersöksjägare själv så vet mycket väl att både älg och vildsvinsolyckor kan ha dödlig utgång, ja att köra bil är farligt men att kalla djuret farligt för att vi människor kör på det tycker jag inte. Finns massa med hål i våra viltstaket vid vägarna och viltolyckor skulle sjunka massor om viltstaketen hunderhålls bättre.

Självklart kan älgar vara farliga, har själv ätit av älgen som gick till anfall och gjorde dessa skador https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/den-folkilskna-algen-i-lindome-nu-skjuten.

Hundar och andra husdjur får man ju alltid akta för vilt, så är det... och får och varg är välkänt en dåig kombo - jag blir alltid gråhårig när visssa vilmarksromantiker tycker att de bör reintroducera varg här i Skottland. Med tanke på hur de håller får skulle det helt enkelt inte funka. Rena rama smörgåsbordet spritt över kullarna.
Trist för fårbönderna i Sverige är det, men det vore ännu mer trist att leva utan varg tycker jag.
Fast det där är ju lite oschysst, som tyvärr är relativt vanligt, javisst till varg men inte där jag bor. Det fanns inte varg häromkring när jag var barn heller utan dom har kommit sista 10-20 åren så våra fårbönder har ju fått ställa om eller sluta vilket många valt att göra.

Har varit eftersöksjägare själv så vet mycket väl att både älg och vildsvinsolyckor kan ha dödlig utgång, ja att köra bil är farligt men att kalla djuret farligt för att vi människor kör på det tycker jag inte. Finns massa med hål i våra viltstaket vid vägarna och viltolyckor skulle sjunka massor om viltstaketen hunderhålls bättre.

Självklart kan älgar vara farliga, har själv ätit av älgen som gick till anfall och gjorde dessa skador https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/den-folkilskna-algen-i-lindome-nu-skjuten.

Och vildsvin har både skadat och dödat människor vid flera incidenter i olika länder i Europa under de senaste 10 åren. Då räknar jag inte med tillfällen då jägare skadats under jakt.

Fast det där är ju lite oschysst, som tyvärr är relativt vanligt, javisst till varg men inte där jag bor. Det fanns inte varg häromkring när jag var barn heller utan dom har kommit sista 10-20 åren så våra fårbönder har ju fått ställa om eller sluta vilket många valt att göra.

Det är väl stor skillnad på att ett djur återinvandrar till ett område där det utrotades och att aktivt plantera in det igen?

Menade inte att djuret i sig är farligt för att vi kör på det, utan ville bara peka på relationen antalet djur och risken att dö.

Vad gäller oskygga vargar så är det inte konstigare att en ungvarg under en period är nyfiken och orädd än att ungrävar är det. Så det måste absolut inte vara något konstigt eller farligt om man någon gång ser en varg från huset. Huvudsaken är att den inte fortsätter att söka sig till folk, då är det läge för skyddsjakt.

Skabb kan också få vargar att söka sig till bebyggelse och de individerna ska förstås också skjutas för att slippa lida. Skrämmande nog är varghatet så stort bland vissa jägare att jag sett folk tycka att man ska låta bli att göra något åt skabbvargar, så att de kan fortsätta sprida skabben till andra vargar. :rage:

Jag menar inte att det inte är orgligt att det inte funkar, men som skogsbrukare får man stå tillbaka för älgen som äter planteringen och skotten, som lantbrukare rår man inte på vädret och som djurbonde får en antingen hitta någon slags lösning eller avsluta eller flytta på sin verksamhet om man drabbas av rovdjur. Så är det ju. Vad är alternativet?

Hamnar vargen på något märkligt vänster här på naturligtvis är det en fråga de får ta då. Men att människor forcerat ska reintroducera stora rovdjur bara för att folk tycker att det vore trevligt att se en då och då är inte sunt förnuft.

Det fanns varg i Sverige när jag bodde där. Jag har sett dem. Jag har även sett björn, järv och lo, och räv. <3

Varför är det skillnad egentligen? Så om vargen simmade till Skottland då vore det ok?

Skillnaden är huruvida vi människor lägger oss i eller inte. Så ja, det vore onekligen en annan femma om en varg simmade till Skottland(förutom att det inte skulle vara en renrasig varg då utan någon slags sälhybrid).

Skillnaden är huruvida vi människor lägger oss i eller inte. Så ja, det vore onekligen en annan femma om en varg simmade till Skottland(förutom att det inte skulle vara en renrasig varg då utan någon slags sälhybrid).
Fast vi har ju redan lagt oss i när dom utrotade vargen i Skottland. Så att återinföra den vore ingen större skillnad som om den hade återvandrat tycker jag i så fall. Om man anser att varg ska få finnas då ska man oxå tycka att det är ok att den återförs dit den en gång fanns annars blir det hårklyveri. Såtillvida den inte dött ut av naturliga orsaker..

Jag menar inte att det inte är orgligt att det inte funkar, men som skogsbrukare får man stå tillbaka för älgen som äter planteringen och skotten, som lantbrukare rår man inte på vädret och som djurbonde får en antingen hitta någon slags lösning eller avsluta eller flytta på sin verksamhet om man drabbas av rovdjur. Så är det ju. Vad är alternativet?

Hamnar vargen på något märkligt vänster här på naturligtvis är det en fråga de får ta då. Men att människor forcerat ska reintroducera stora rovdjur bara för att folk tycker att det vore trevligt att se en då och då är inte sunt förnuft.

Det fanns varg i Sverige när jag bodde där. Jag har sett dem. Jag har även sett björn, järv och lo, och räv. :heart
Jag tycker det är en svår fråga, jag tycker absolut att vargen ska få finnas men jag tycker samtidigt att det är lite väl mycket vargar på ganska tätbebyggt område. Jag tycker oxå det är fruktansvärt sorgligt när lantbrukare som haft sin gård i generationer inte ska kunna fortsätta pga vargen. Du tycker ju oxå att det vore katastrof om det kom in varg hos er för att det inte skulle fungera för all fårdrift ni har där. Tror nog våra lantbrukare tycker det är lika jobbigt att inte kunna driva sin verksamhet vidare. Men bara för att inte vi bor på en ö så ska dom stå ut, nä känns inte rättvist alls tycker jag faktiskt!

Fast vi har ju redan lagt oss i när dom utrotade vargen i Skottland. Så att återinföra den vore ingen större skillnad som om den hade återvandrat tycker jag i så fall. Om man anser att varg ska få finnas då ska man oxå tycka att det är ok att den återförs dit den en gång fanns annars blir det hårklyveri. Såtillvida den inte dött ut av naturliga orsaker..

Jag tycker att vi människor har samma ansvar när vi återinplanterar som när vi utrotar. Det är inte så lätt som att bara släppa ut några individer på en plats vi tycker är lämplig, t ex.

En återintroduktion av vildsvin i Sverige skulle t ex förhoppningsvis skötts bättre än som det ser ut nu. Och vill vi ha visent tillbaka i Sverige? Den har också funnits här i vilt tillstånd.

Vad gäller oskygga vargar så är det inte konstigare att en ungvarg under en period är nyfiken och orädd än att ungrävar är det. Så det måste absolut inte vara något konstigt eller farligt om man någon gång ser en varg från huset. Huvudsaken är att den inte fortsätter att söka sig till folk, då är det läge för skyddsjakt.

Skabb kan också få vargar att söka sig till bebyggelse och de individerna ska förstås också skjutas för att slippa lida. Skrämmande nog är varghatet så stort bland vissa jägare att jag sett folk tycka att man ska låta bli att göra något åt skabbvargar, så att de kan fortsätta sprida skabben till andra vargar. :rage:
Det där läste jag något jättemärkligt om. Länsstyrelsen tyckte att jägare skulle skjuta en varg med skabb men kunde inte medge skyddsjakt utan jägaren skulle få ta det rättsligt sedan?! Hur märkligt är inte det? Varför ska en enskild behöva stå till svars för något som lst självklart borde lösa omgående. Herregud, vargen lider ju något kopiöst! I det läget skulle det vara självklart att den som kan och vet och har licens skulle få skjuta stackarn omgående utan en massa krångel.

Jag tycker det är en svår fråga, jag tycker absolut att vargen ska få finnas men jag tycker samtidigt att det är lite väl mycket vargar på ganska tätbebyggt område. Jag tycker oxå det är fruktansvärt sorgligt när lantbrukare som haft sin gård i generationer inte ska kunna fortsätta pga vargen. Du tycker ju oxå att det vore katastrof om det kom in varg hos er för att det inte skulle fungera för all fårdrift ni har där. Tror nog våra lantbrukare tycker det är lika jobbigt att inte kunna driva sin verksamhet vidare. Men bara för att inte vi bor på en ö så ska dom stå ut, nä känns inte rättvist alls tycker jag faktiskt!
Jag tycker också att det är synd när folk måste överge sina gårdar, men alternativ finns ju med rovstängsel till exempel. Hur det går ihop med vargstammen antar jag beror på storleken på fårbesättningen och annat - hur som helst finns vargen där nu och vad är alternativet? Hur är det orättvist? Här finns ingen varg, men i Sverige finns det varg och det är jag glad för.
Det har inte med rättvisa att göra, det är bara så det är.

Jag säger att vildmarksromantikerna här som vill se varg återimplanterad i UK inte förstår vad det skulle göra med fårhållningen här - den går inte att jämföra med hur vi håller lantbruksdjur i Sverige.

Jag undrar ju nu hur många måste överge sina gårdar pga älgar och hundar som en del vill jämställa med vargen?

Vi har klarat oss utan varg mycket länge vi behöver den inte nu heller, mer skyddsjakt. Älgjakt och hjortjakt har vi redan på regelbunden basis.
Vargjakt sker också på regelbunden basis. Det finns bara så många djur vi kan skjuta för att bibehålla en sund population. Det vore otroligt tråkigt om vi utrotade vargen (igen).
Ska vi bara tillåta flora och fauna som vi anser att vi "behöver"?

Senast ändrad:
Vargjakt sker också på regelbunden basis. Det finns bara så många djur vi kan skjuta för att bibehålla en sund population. Det vore otroligt tråkigt om vi utrotade vargen (igen).
Ska vi bara tillåta flora och fauna som vi anser att vi behöver?
Ja hur många måste t.ex vara rädda för att gå ut å rasta hunden pga älgar. Vet du hur många jakthundar som dödas av varg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 551
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka