Status
Stängd för vidare inlägg.
Katter dödas även av räv och kan komma i bråk med grävling med dödlig utgång.
... Och blir överkörda, ihjälplågade av människor, eller "bara" ihjälslagna för att de gick in på fel gård, osv...
Ja hur många måste t.ex vara rädda för att gå ut å rasta hunden pga älgar. Vet du hur många jakthundar som dödas av varg?

Om man inte vill leva med naturen runt knuten är det ju ganska rimligt att flytta till stan istället för att försöka ta bort naturen. ("Rasta hunden" och jakt med löshund är verkligen inte situationer som ska likna varandra. Och som flera andra redan tagit upp, varg är en av de minsta anledningarna till att hundar dör under jakt.)

Det är väl oerhört orättvist att bara för att vargen kan gå hit så ska våra lantbrukare stå ut medans för att vargen inte kan ta sig till er ö så ska ni slippa anpassa er. Rovdjursstängsel är oerhört dyrt och du måste även sätta upp det själv även om du kan få bidrag till inköp. Dessutom är det inte 100% skydd.

Det kan gå att få hjälp av rovdjursföreningen om det är mycket som behöver stängslas. Det avhjälper inte att bidragen är för låga, men det kan vara bra för folk att veta. De som är volontärer brukar vara rätt hygglig arbetskraft, och har stängslat en del förr.

Det här pratas det alldeles för lite om. Hur den rika eliten för nöjesjakts skull låter svin o hjort bre ut sig. Och det kära hästvänner påverkar oss. Grovfoderproduktionen försvåras ordentligt.

Gris är det jag på riktigt är rädd för när jag rider. Deras stråk går ofta nära stall och bebyggelse, och det spelar inte så stor roll att grisen inte attackerar normalt sett, om även en annars bombsäker häst (van vid helikoptrar, tåg, luftballonger och allsköns otyg) får panik och springer hem på bilvägen. På något magiskt sätt gick ett par kilometer idiotgalopp på vägen inte värre än ett par skrubbsår och ett knäckt stängsel när hon valde rakaste vägen till sin box. Grisrädsla verkar dessutom väldigt svårt att träna, med tanke på att hästarna aldrig vande sig trots att de promenerade förbi hagarna varje kväll.

Det innebär alltså att stöd av olika slag ska/bör/borde ges till tamdjurshållning i områden där det finns varg. Dessa stöd saknas till stora delar eller är för små, och själva förvaltandet av vargen (inklusive licensjakten) har tyvärr inte ett optimalt fokus, för att främja tamdjurshållning i lantbruket.

Det här känns lite som pudelns kärna. Vargmotståndare säger sig värna om fårbönder, men man vill inte ge det stöd de flesta djurhållare efterfrågar. Så fort man börjar prata om ersättningsnivåer på rivna djur och förvaltning fokuserad på att minimera skador orsakade av varg har man nämligen kommit bort från deras huvudsakliga ståndpunkt - att vargen inte går att ha i den svenska faunan och därför måste bort helt. Har man den åsikten är varje anpassning till verkligheten fel, även om den räddar både djurliv och fårbönders verksamhet.

Det är väl oerhört orättvist att bara för att vargen kan gå hit så ska våra lantbrukare stå ut medans för att vargen inte kan ta sig till er ö så ska ni slippa anpassa er. Rovdjursstängsel är oerhört dyrt och du måste även sätta upp det själv även om du kan få bidrag till inköp. Dessutom är det inte 100% skydd.

Nja alltså Skottland har ju ett förändrat landskap och en helt annan fårhållning än Sverige.

Även om många av våra skogar inte är skog längre, utan plantage, så står dom ändå där mellan myrmarker och håller människorna på lite avstånd.

Skottland har blivit fårbetat utan varg i många hundra år mer. 1680 dog deras sista varg.

Eftersom landskapet är så förändrat så vore det oshysst att plantera in varg. Dom kommer direkt börja äta får, det är ekosystemet som är där nu.

Den här snubben pratar om att elstängsla in ett naturreservat och ha varg inuti: https://www.sundaypost.com/fp/scotl...s-in-1680-but-could-they-be-set-for-a-return/

Nja alltså Skottland har ju ett förändrat landskap och en helt annan fårhållning än Sverige.

Även om många av våra skogar inte är skog längre, utan plantage, så står dom ändå där mellan myrmarker och håller människorna på lite avstånd.

Skottland har blivit fårbetat utan varg i många hundra år mer. 1680 dog deras sista varg.

Eftersom landskapet är så förändrat så vore det oshysst att plantera in varg. Dom kommer direkt börja äta får, det är ekosystemet som är där nu.

Den här snubben pratar om att elstängsla in ett naturreservat och ha varg inuti: https://www.sundaypost.com/fp/scotl...s-in-1680-but-could-they-be-set-for-a-return/

Det är rätt jämförbart med hur mycket skada vildsvinen orsakar lantbruket. Eftersom vi inte haft vildsvin under så oerhört lång tid i Sverige innan de nu åter kommit tillbaka finns ingen förberedelse eller erfarenhet att skydda åkrarna. Visserligen har man tidigare hägnat in åkrar, men att hålla tamdjur ute är något helt annat än att hindra vildsvin från att gå dit de vill nattetid.

I länder där vargen aldrig försvunnit är inte heller metoderna att skydda djur borta. Man har t ex kvar boskapsvaktande hundar, och på vissa ställen herdar.

Vi har varg, lo och björn in på knuten och fått en hel del djur rivna. Kaniner, katter, dvärggetter och en minigris. Men jag har väl egentligen inget större agg mot de rovdjuren för det. Vi har valt att bo som vi gör och vi har inte haft något vargstängsel.

Jag är också jägare med jakthundar och jag vet att jag tar en risk varje gång jag släpper mina hundar. Jag jagar inte de större rovdjuren mest för att jag inte har ett intresse av det. De mindre rovdjuren jagar jag för att skydda hönsen, ankorna och gässen. Kanske att jag skulle jaga de större rovdjuren om det var så pass mycket av dem att det var en allmän jakt på dem men så är det inte i dagsläget.

Jag är heller inte rädd för dem utan tycker mest att det är kul att få dem lite då och då.

Bifogade filer

• IMG_20230304_023636_798.webp
    IMG_20230304_023636_798.webp
    69,5 KB · Visningar: 76
Fast vi har ju redan lagt oss i när dom utrotade vargen i Skottland. Så att återinföra den vore ingen större skillnad som om den hade återvandrat tycker jag i så fall. Om man anser att varg ska få finnas då ska man oxå tycka att det är ok att den återförs dit den en gång fanns annars blir det hårklyveri. Såtillvida den inte dött ut av naturliga orsaker..
Det har väl lite med naturen att göra också, Skottland består av 4% skog, jämfört med Sveriges ca 70%. Och då är Sverige väldigt mycket större. Plus att det finns minimalt med naturliga födodjur för varg i Skottland, så de skulle bli tvungna att leva på tamdjur. I Sverige har vi inte direkt älgbrist.

Med det sagt ska självklart problematiska/orädda/närgångna rovdjur ska skjutas, men det finns ju ingen anledning till att utrota rovdjur för att de existerar i skogen.

Det har väl lite med naturen att göra också, Skottland består av 4% skog, jämfört med Sveriges ca 70%. Och då är Sverige väldigt mycket större. Plus att det finns minimalt med naturliga födodjur för varg i Skottland, så de skulle bli tvungna att leva på tamdjur. I Sverige har vi inte direkt älgbrist.

Med det sagt ska självklart problematiska/orädda/närgångna rovdjur ska skjutas, men det finns ju ingen anledning till att utrota rovdjur för att de existerar i skogen.
Jag måste vara otroligt dålig på att förklara eftersom min poäng verkar ha gått alla förbi!! Jag har inte sagt att det ska återinföras varg i Skottland, det jag reagerade på var att man gärna värnar om vargen så länge man själv slipper ha den på sin bakgård!!

Jag tycker att vargen häromkring ofta har varit ganska närgången och oskygg. Jag har inga problem med varg så länge den befinner sig i skogen men vi har som sagt haft väldigt många close encounters häromkring. Så skulle dom komma hit och skjuta varje gång så skulle vi inte ha något vargrevir kvar. Det var oxå en av sakerna jag reagerade på att vargen skulle vara lättskrämd och om den inte är det så är det en hund. När verkligheten inte är så!

Så hur man ska lösa det vet jag faktiskt inte, tycker inte heller att utrotning är ett alternativ men någon form av skrämma så dom skyr människor och bebyggelse vore ju bra. Vargarna häromkring verkar ju iaf inte ha någon större respekt för människor som det är nu och rör sig gärna på tomter och i bostadsområden. Bara i Sörmland finns uppemot 45 vargar enligt ganska färsk räkning. Januari/februari 23

Jag måste vara otroligt dålig på att förklara eftersom min poäng verkar ha gått alla förbi!! Jag har inte sagt att det ska återinföras varg i Skottland, det jag reagerade på var att man gärna värnar om vargen så länge man själv slipper ha den på sin bakgård!!

Jag tycker att vargen häromkring ofta har varit ganska närgången och oskygg. Jag har inga problem med varg så länge den befinner sig i skogen men vi har som sagt haft väldigt många close encounters häromkring. Så skulle dom komma hit och skjuta varje gång så skulle vi inte ha något vargrevir kvar. Det var oxå en av sakerna jag reagerade på att vargen skulle vara lättskrämd och om den inte är det så är det en hund. När verkligheten inte är så!

Så hur man ska lösa det vet jag faktiskt inte, tycker inte heller att utrotning är ett alternativ men någon form av skrämma så dom skyr människor och bebyggelse vore ju bra. Vargarna häromkring verkar ju iaf inte ha någon större respekt för människor som det är nu och rör sig gärna på tomter och i bostadsområden. Bara i Sörmland finns uppemot 45 vargar enligt ganska färsk räkning. Januari/februari 23
Fast skulle det vara ett problem om hela reviret sköts bort om alla vargarna var oskygga? Det tycker inte jag. Dock inte nödvändigtvis att det behövs, om några skjuts kan det räcka för att de andra ska hålla sig borta.

Jag värnar om varg och har som sagt haft den på ”bakgården” i många år. Hört dem yla i skogen då jag kvällsfodrade, en stallkamrat stötte på en varg som jagade älg på en ridtur. Fårbönderna i det området hade rejäla staket och boskapsvaktande hundar. Bor nu med varg i närheten, haft lodjur traskandes förbi ytterdörren, regelbundet räv på altanen och älg i trädgården. Bor med skog runtom och intill ett stort naturreservat. Går regelbundet med lös hund i skogen och red även med lösa hundar i skogen i det område jag skrev om först.

Oftast finns det ju möjlighet att bosätta sig längre från stora skogsområden om man inte vill ha vilda djur i närheten, och dyker de upp där de inte bör vara får man ju trycka på hos länsstyrelsen eftersom det är de som lokalt beslutar om skyddsjakt.

Något det pratas alldeles för lite om är Trollen i skogen. De lurar iväg små barn och andra oskyldiga. Kan även ses smyga i trädgårdar i skymningen och smida ondskefulla planer. Något att akta sig noga för, det har min fasters kusin berättat så det är helt sant.

https://varldenshistoria.se/samhalle/mytologi/troll-spred-radsla-i-norden
+ @Dentaku

Ni vet att det är mobbning ni håller på med nu va? Att ha olika åsikter om saker och argumentera för dom är helt ok men att håna folk som inte tycker samma är mobbning! Och ni som trycker gilla och skrattagubbar ni driver på mobbningen. Hoppas ni skäms!

En av sakerna jag tycker sämre om på buke och i forum är att vissa användare gärna gaddar ihop sig och börjar håna användare som är oliktänkande. Man får tycka att folk är dumma i huvudet men man behöver inte skriva ut det. Kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt, annars blir det inte mycket till diskussionsforum kvar. Om en eller två person har upplyst en oliktänkande att dom tycker hen har fel, måste verkligen 15-20 st till skriva samma sak? Tror ni inte användaren förstått efter kanske dom första fem likadana svaren?

Nä skippar den här tråden nu då folk enbart verkar vilja trycka till dom som inte håller med eller kan se folk som faktiskt är rädda. Ni vinner inget på att trycka till användare kan jag säga.
Jag tog inte åt mig av dessa inlägg men mår faktiskt illa av den gruppmentalitet som uppstår ibland!

Fast skulle det vara ett problem om hela reviret sköts bort om alla vargarna var oskygga? Det tycker inte jag. Dock inte nödvändigtvis att det behövs, om några skjuts kan det räcka för att de andra ska hålla sig borta.

Jag värnar om varg och har som sagt haft den på ”bakgården” i många år. Hört dem yla i skogen då jag kvällsfodrade, en stallkamrat stötte på en varg som jagade älg på en ridtur. Fårbönderna i det området hade rejäla staket och boskapsvaktande hundar. Bor nu med varg i närheten, haft lodjur traskandes förbi ytterdörren, regelbundet räv på altanen och älg i trädgården. Bor med skog runtom och intill ett stort naturreservat. Går regelbundet med lös hund i skogen och red även med lösa hundar i skogen i det område jag skrev om först.

Oftast finns det ju möjlighet att bosätta sig längre från stora skogsområden om man inte vill ha vilda djur i närheten, och dyker de upp där de inte bör vara får man ju trycka på hos länsstyrelsen eftersom det är de som lokalt beslutar om skyddsjakt.
Fast här pratar jag om ganska stora bostadsområden som funnits längre än vargen i området, ska alla då flytta för att dom inte vill ha vargen på tomten.
Det har som sagt varit skyddsjakt men man vet ju inte om dom tog rätt varg. Kanske var en stackare som bara just då råkade vara på fel ställe.

Vargreviret ligger nära flera tätbebygda områden och då antar jag att vargarna vänjer sig vid att stöta på människor hela tiden. Hur man ska komma tillrätta med det har jag ju tyvärr inget bra svar på.

+ @Dentaku

Ni vet att det är mobbning ni håller på med nu va? Att ha olika åsikter om saker och argumentera för dom är helt ok men att håna folk som inte tycker samma är mobbning! Och ni som trycker gilla och skrattagubbar ni driver på mobbningen. Hoppas ni skäms!

En av sakerna jag tycker sämre om på buke och i forum är att vissa användare gärna gaddar ihop sig och börjar håna användare som är oliktänkande. Man får tycka att folk är dumma i huvudet men man behöver inte skriva ut det. Kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt, annars blir det inte mycket till diskussionsforum kvar. Om en eller två person har upplyst en oliktänkande att dom tycker hen har fel, måste verkligen 15-20 st till skriva samma sak? Tror ni inte användaren förstått efter kanske dom första fem likadana svaren?

Nä skippar den här tråden nu då folk enbart verkar vilja trycka till dom som inte håller med eller kan se folk som faktiskt är rädda. Ni vinner inget på att trycka till användare kan jag säga.
Jag tog inte åt mig av dessa inlägg men mår faktiskt illa av den gruppmentalitet som uppstår ibland!

Nej, det är inte mobbning och jag skäms inte det minsta. Du är inget internettroll, så varför skulle du ta åt dig av lite fånigt skämtande? Från min sida var det öht inte riktat mot dig just eftersom du inte är ett troll.

Fast här pratar jag om ganska stora bostadsområden som funnits längre än vargen i området, ska alla då flytta för att dom inte vill ha vargen på tomten.
Det har som sagt varit skyddsjakt men man vet ju inte om dom tog rätt varg. Kanske var en stackare som bara just då råkade vara på fel ställe.

Vargreviret ligger nära flera tätbebygda områden och då antar jag att vargarna vänjer sig vid att stöta på människor hela tiden. Hur man ska komma tillrätta med det har jag ju tyvärr inget bra svar på.

Nä alltså varg har garanterat funnits längre än bostadsområdet. Det blev ett glapp bara, när den blev utrotad. Sen vandrade den tillbaks.

"Vargen invandrade i Sverige för 10 000-12 000 år sedan – en av de första arterna i landet. I början på 1800-talet var vargen vanlig i hela Sverige. Därefter jagades den hårt. Under 1900-talet fanns den kvar i en liten stam i norra Sverige. Vargen var då nära utrotning och fridlystes därför 1965. Omkring 1980 ökade stammen"

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/rovdjur/varg.8138.html

En systematisk utrotning pådriven av svenska staten skedde från 1600-talet fram till...

"Den sista kända föryngringen i Sverige ägde rum 1964 i Lule lappmark[12] och när vargen fridlystes i Sverige, vid halvårsskiftet 1966[13], fanns högst ett 10-tal vargar kvar.[10] I Norge fridlystes vargen temporärt 1972[14] och permanent 1973.[15] Det fanns under vintern 1975–1976 sannolikt endast en varg kvar i Sverige och Norge, en ensam hane i Sarek-Padjelanta[16]. Med tanke på att det endast fanns en varg i Sverige och Norge var en naturlig tillväxt högst osannolik,[17] och med denna individ dog den ursprungliga skandinaviska vargstammen ut."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Varg_i_Skandinavien

Jag tycker inte vi ska underskatta 400 år av statlig anti-varg propaganda, och vad det gör med folks åsikter. De allra flesta människor reflekterar inte särskilt mycket över varför de tycker som de tycker. De bara känner och repeterar sånt de hört andra säga.

Nej, självklart ska inte alla flytta. I såna områden är det ju annorlunda, då tycker jag det är rimligare med skyddsjakt som sagt. Folk som håller får och hästar bor dock sällan i stora villaområden utan närmre naturen och då behöver man ju hitta sätt att samverka med den.

Sen är det ju rent krasst så att vargar som bor i stora skogsområden lättare kan ”hålla sig” där, medan områden med flera mindre skogsområden och villaområden däremellan har större risk att få varg vandrandes mellan husen - i och med att vargar rör sig långt och mycket. Det behöver ju inte innebära att vargen är där för att leta föda, utan att den helt enkelt förflyttar sig och inte har något annat val än att då vandra förbi/igenom bebyggelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 548
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka