Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har väl lite med naturen att göra också, Skottland består av 4% skog, jämfört med Sveriges ca 70%. Och då är Sverige väldigt mycket större. Plus att det finns minimalt med naturliga födodjur för varg i Skottland, så de skulle bli tvungna att leva på tamdjur. I Sverige har vi inte direkt älgbrist.

Med det sagt ska självklart problematiska/orädda/närgångna rovdjur ska skjutas, men det finns ju ingen anledning till att utrota rovdjur för att de existerar i skogen.
Älgen var faktiskt på väg att bli rödlistad då den har minskat mycket kraftigt.

Älgen var faktiskt på väg att bli rödlistad då den har minskat mycket kraftigt.
Hittade denna artikel från 2019:

”Trots att älgen uppenbarligen minskat kraftigt bedömer vi inte att det finns någon egentlig utdöenderisk, då älgstammens storlek är helt beroende av jakttrycket”

I samma artikel står detta:
”För vargen, däremot, menar Artdatabanken att läget försämrats. 2015 placerades vargen i kategorin ”sårbar” på rödlistan. Nu förslås att vargen istället ska flyttas till kategorin ”starkt hotad”.”

Så lösningen verkar ju vara ganska enkel. Bara i Dalarna fick det skjutas 6000 älgar förra året. I hela landet uppskattas vi ha ca 450 vargar, varav knappa 90 i Dalarna. 6000 älgar räcker rätt långt som föda till 90 vargar, så vi har nog alldeles tillräckligt med älg för att ha vargar också.

Var det inte förresten en människa som blev uppäten av en varg på Kolmården. Vad jag vet var det inte på 1800-talet.

Var det inte förresten en människa som blev uppäten av en varg på Kolmården. Vad jag vet var det inte på 1800-talet.
Du kan inte jämföra tama vargar med vilda vargar. Självklart är det en risk när vargen har noll rädsla för människor men har kvar sina naturliga instinkter. Framförallt när de på kolmården använde dominanstaktiker för att kontrollera vargarna. Sådant fungerar bara så länge man är frisk och fysiskt stor.

En vild varg har respekt för människor på ett helt annat sätt.

Nej det var inte domesticerade vargar. Det var tama vargar. Stor skillnad.

Det är samma ord, tämja/domesticera.

Avlar man sen vidare på de djur man tämjt börjar man få genetiska skillnader mellan de vilda och den tama populationen, vilket Kolmården hade börjat med. Dessutom så var det väl några generationer av djurparksvargar, inte vildfångade. Minns inte hur många generationer dom var uppe i dock.

Inte riktigt. Domesticering är ett längre förlopp där en art blir ett tamdjur genom avel. Hundar är domesticerade vargar. Grisar är domesticerade vildsvin.

Hundar är faktiskt inte domesticerade nutida vargar, men nutida vargar och nutida tamhundar har en gemensam utrotad vargförfader.

Vad ska vi kalla djurparksdjuren för något? Dom flesta är avlade i många generationer som just djurparksdjur. Dom är inte vildfångade.

Och i Kolmården avlade dom och tränade vargarna medvetet för umgänge med turister.

Genetic studies show that all ancient and modern dogs share a common ancestry and descended from an ancient, now-extinct wolf population – or closely related wolf populations – which was distinct from the modern wolf lineage.[3][4] The dog's similarity to the grey wolf is the result of substantial dog-into-wolf gene flow,[3] with the modern grey wolf being the dog's nearest living relative.[5] An extinct Late Pleistocene wolf may have been the ancestor of the dog.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Domestication_of_the_dog

Det är samma ord, tämja/domesticera.

Avlar man sen vidare på de djur man tämjt börjar man få genetiska skillnader mellan de vilda och den tama populationen, vilket Kolmården hade börjat med. Dessutom så var det väl några generationer av djurparksvargar, inte vildfångade. Minns inte hur många generationer dom var uppe i dock.
Det är ganska stor skillnad på att tämja och domesticera. Tämja ett djur kan du göra med vilken individ som helst typ. Domesticering är en process som ändrar genetiken på arten som domesticeras.

Kolmårdens vargar är tama vargar, mer komplicerat än så är det inte.

Hundar är faktiskt inte domesticerade nutida vargar, men nutida vargar och nutida tamhundar har en gemensam utrotad vargförfader.

Vad ska vi kalla djurparksdjuren för något? Dom flesta är avlade i många generationer som just djurparksdjur. Dom är inte vildfångade.

Och i Kolmården avlade dom och tränade vargarna medvetet för umgänge med turister.

Inte nutida som idag, men hundar kommer från vargar som domesticerades för tiotusentals år sedan. Det kan ha skett på olika platser ungefär samtidigt och från olika subpopulationer av vargar, men hunden kommer just från vargen.

Djurparksdjur är uppfödda i fångenskap. De kan ha blivit mer eller mindre tämjda men de skiljer sig inte från vilda artfränder genetiskt. Då skulle djurparker inte kunna hålla på med bevarandeprogram.

Genetic studies show that all ancient and modern dogs share a common ancestry and descended from an ancient, now-extinct wolf population – or closely related wolf populations – which was distinct from the modern wolf lineage.[3][4] The dog's similarity to the grey wolf is the result of substantial dog-into-wolf gene flow,[3] with the modern grey wolf being the dog's nearest living relative.[5] An extinct Late Pleistocene wolf may have been the ancestor of the dog.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Domestication_of_the_dog

"While it is clear that grey wolves gave rise to dogs, there is no consensus regarding when, where and how this happened"

Grey wolf genomic history reveals a dual ancestry of dogs

Inte nutida som idag, men hundar kommer från vargar som domesticerades för tiotusentals år sedan. Det kan ha skett på olika platser ungefär samtidigt och från olika subpopulationer av vargar, men hunden kommer just från vargen.

Djurparksdjur är uppfödda i fångenskap. De kan ha blivit mer eller mindre tämjda men de skiljer sig inte från vilda artfränder genetiskt. Då skulle djurparker inte kunna hålla på med bevarandeprogram.

Det Kolmården gjorde var första generationerna i domesticering, dom hade redan gjort det i 30 år. Hur många generationer hann dom med inom "avla turistvarg"-projektet innan det smällde?

Bara för att det är i ett tidigt stadie, betyder det inte att det inte är domesticering som pågår.

Ett klassiskt exempel är ju de ryska rävarna som fick vita tecken efter ganska få generationer.

Oavsett en dålig idé. Jag är moraliskt emot djurparker med rovdjur, finns inget sätt att tillgodose deras behov tillräckligt på det viset. Flergenerationsavlade bytesdjur på "safariparkdrift" och lågt turisttryck kan vara helt ok välfärd. Inhägnade naturreservat med lågt turisttryck kan vara ok för rovdjuren.

Det Kolmården gjorde var första generationerna i domesticering, dom hade redan gjort det i 30 år. Hur många generationer hann dom med inom "avla turistvarg"-projektet innan det smällde?

Bara för att det är i ett tidigt stadie, betyder det inte att det inte är domesticering som pågår.

Ett klassiskt exempel är ju de ryska rävarna som fick vita tecken efter ganska få generationer.

Oavsett en dålig idé. Jag är moraliskt emot djurparker med rovdjur, finns inget sätt att tillgodose deras behov tillräckligt på det viset. Flergenerationsavlade bytesdjur på "safariparkdrift" och lågt turisttryck kan vara helt ok välfärd. Inhägnade naturreservat med lågt turisttryck kan vara ok för rovdjuren.

De ryska rävarna avlades just för att bli tamare - vita fläckar och hängande öron var en oväntad och fascinerande effekt. Djurparksdjur avlas inte för att bli tamare.

Även OM det skulle vara ett domesticeringsprojekt så är inte domesticerad samma sak som tämjd. Man kan tämja även ett vilt djur.

Vargar tar katter också. Det var nån nyligen som såg från sitt köksfönster då vargen tog deras katt. Nu vet jag inte om dom vargar som springer runt husen är riktiga vargar eller hybrider. Det finns vargar som släpps ut från djurparker också.
Det finns fler exempel på rovdjur som tar katter. Har man sådana problem och har erforderlig, lagstadgad uppsikt över sina husdjur, katt är lika mycket husdjur, som hund, kanin, kakadua, akvariefisk och amazonpapegoja.... så finns det hjälp att få, vilket jag tar upp i slutet av mitt inlägg. Har du källa på att svenska djurparker, släpper ut vargar i Sverige, som jag hoppas är vad vi diskuterar just nu.

Och som sagt, du som privatperson har rätt att söka bidrag och hjälp till vargavvusabde stängsel om du är så invaderad av varg som äter folk och fä, i Sverige år 2023.

Det är väl folks förbannade skyldighet som skaffar hund att uppfostra sina hundar alternativt hålla dom kopplade/ i inhängnad tycker inte man kan skylla på hunden.
För att uttrycka sig lika trevligt som du...

Det är väl folks förbannade skyldighet som skaffar katt att läsa in sig på vilka lagar som gäller. Som kattägare har man skyldighet att hålla koll på sin katt. Det känns också som att det inte bara är att släppa ut den vind för våg.

Du kan inte jämföra tama vargar med vilda vargar. Självklart är det en risk när vargen har noll rädsla för människor men har kvar sina naturliga instinkter. Framförallt när de på kolmården använde dominanstaktiker för att kontrollera vargarna. Sådant fungerar bara så länge man är frisk och fysiskt stor.

En vild varg har respekt för människor på ett helt annat sätt.
Hur stor skillnad är det då mellan dessa vargar på Kolmården och vargar som regelbundet springer runt husknuten hos folk som inte bor nära någon skog? För så ska vi ju ha det nuförtiden vargar ska springa var och hur dom vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 548
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka