Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det inte förresten en människa som blev uppäten av en varg på Kolmården. Vad jag vet var det inte på 1800-talet.
Nej, fel igen. Hur skulle det vara om du höll dig till fakta istället för att sprida dina lögner på nätet?
Den tragiska olyckan på Kolmården när den kvinnliga djurparksskötaren blev dödad, inte uppäten, berodde delvis på att hon bröt mot deras egna regler att inte gå inte till vargarna ensammen.

De vargarna var uppfödda med nappflaska så en himmelsvid skillnad mot en vild och i det här fallet antar jag en ungvarg som letar efter något att äta. En katt är ett enkelt byte, precis som en hare eller en liten hund. Har man varg i området så tigger man om problem om man släpper sina djur vind för våg och utan uppsikt.

Nej, fel igen. Hur skulle det vara om du höll dig till fakta istället för att sprida dina lögner på nätet?
Den tragiska olyckan på Kolmården när den kvinnliga djurparksskötaren blev dödad, inte uppäten, berodde delvis på att hon bröt mot deras egna regler att inte gå inte till vargarna ensammen.

De vargarna var uppfödda med nappflaska så en himmelsvid skillnad mot en vild och i det här fallet antar jag en ungvarg som letar efter något att äta. En katt är ett enkelt byte, precis som en hare eller en liten hund. Har man varg i området så tigger man om problem om man släpper sina djur vind för våg och utan uppsikt.
Då fanns det ju åtminstone något att begrava då. Att vargar dödar människor är ju knappast någon nyhet.

Då fanns det ju åtminstone något att begrava då. Att vargar dödar människor är ju knappast någon nyhet.

Sluta sprida en massa felaktiga uppgifter utan att ha nåt som backar upp det!!

"För 200 år sedan, år 1821, dödade en varg nio barn i Gysinge. Efter det har ingen människa dödats av en vild varg i Sverige. Den så kallade ”Gysinge-vargen” var med stor sannolikhet en varg som tidigare hållits i fångenskap och släppts ut, utan att ha lärt sig att jaga. Före Gysinge-vargen finns fyra bekräftade fall av vargangrepp på människa i Sverige, och de ägde rum på 1700-talet."

Länk: https://www.wwf.se/djur/varg/#fakta

Notera att Gysinge-vargen med stor sannolikhet hade hållits i fångenskap tidigare och släppts ut utan att ha lärt sig att jaga.

Sluta sprida en massa felaktiga uppgifter utan att ha nåt som backar upp det!!

"För 200 år sedan, år 1821, dödade en varg nio barn i Gysinge. Efter det har ingen människa dödats av en vild varg i Sverige. Den så kallade ”Gysinge-vargen” var med stor sannolikhet en varg som tidigare hållits i fångenskap och släppts ut, utan att ha lärt sig att jaga. Före Gysinge-vargen finns fyra bekräftade fall av vargangrepp på människa i Sverige, och de ägde rum på 1700-talet."

Länk: https://www.wwf.se/djur/varg/#fakta

Notera att Gysinge-vargen med stor sannolikhet hade hållits i fångenskap tidigare och släppts ut utan att ha lärt sig att jaga.

Från samma länk:

"När det gäller angrepp från icke rabiessmittad varg finns det uppgifter som gäller från 1950-talet och fram till idag om totalt ca 50 angrepp i Nordamerika, Ryssland och övriga Europa. I Europa var det senaste angreppet i Spanien 1974."

Det är alltså otroligt sällsynt att vargar (som inte har rabies) angriper människor. 50 st under 70 års tid i Nordamerika, Ryssland och Europa är väldigt väldigt få!

Fast flera i tråden har ju lagt in källo som visar att det är extremt ovanligt att det händer. Eller menar du att folk som anmälts saknade i själva verket har ätits upp av vargar?

Som kontrast då, så har du inte kommit med en enda källa för att styrka något av dina påståenden.

Från samma länk:

"När det gäller angrepp från icke rabiessmittad varg finns det uppgifter som gäller från 1950-talet och fram till idag om totalt ca 50 angrepp i Nordamerika, Ryssland och övriga Europa. I Europa var det senaste angreppet i Spanien 1974."

Det är alltså otroligt sällsynt att vargar (som inte har rabies) angriper människor. 50 st under 70 års tid i Nordamerika, Ryssland och Europa är väldigt väldigt få!

I samma länk står det också om test som forskare i Sverige har gjort gällande vad som händer när människor närmar sig vilda vargar. Vargarna gav sig av och undvek människorna och medelavståndet var 85 m. Ju fler vargar i flocken desto tidigare gav de sig av, högst troligt för att då fanns det fler som kunde upptäcka människorna tidigare. Man hade även kopplad hund och även då avlägsnade sig vargarna och visade aldrig upp nån aggressivitet eller offensiv reaktion.

Tidigare i tråden finns en video där någon är ute och går med hunden och blir jagad av varg om det är källor du vill ha. Hur var det nu vilda vargar är skygga för människor, skulle inte tro det.

Tidigare i tråden finns en video där någon är ute och går med hunden och blir jagad av varg om det är källor du vill ha. Hur var det nu vilda vargar är skygga för människor, skulle inte tro det.
Att en ungvarg är nyfiken på sin omgivning och lite väl orädd är inget konstigt. Rävar går igenom en liknande period då man ofta kan få dem väldigt nära sig. Ger man dem några månader så är de precis så skygga som de ska vara :)

Att en ungvarg är nyfiken på sin omgivning och lite väl orädd är inget konstigt. Rävar går igenom en liknande period då man ofta kan få dem väldigt nära sig. Ger man dem några månader så är de precis så skygga som de ska vara :)
Tycker du människan verkar uppskatta detta?

Nej, de blev inte "jagade". Vargen följde efter; det är något helt annat än att jaga. Den var med all säkerhet bara nyfiken på hunden - då har den fullt fokus på den och "ser" inte människan. Inte på något sätt farligt. Och ja, troligen en ungvarg.

@aglaonema är det bara vargen du anser inte har något existensberättigande eller gäller det även elefanter (som äter upp småbönders grödor och dödar dem när de springer ut och desperat försöker rädda dem). Vilda schimpanser som någon nämnde, älgar som orsakar bilolyckor med dödlig utkomst. Späckhuggare. Isbjörnar som går runt på gatorna i småstäder i Alaska och äter sopor och hundar. Gråsälarna som äter upp fisk. Det finns enormt många exempel där mötet mellan vilda djur och människor resulterar i död.

Svenska vargar är inte en av de arterna.

Edit: Det djur som orsakar flest dödsfall i Afrika är flodhästar. De bör alltså utrotas.

Tycker du människan verkar uppskatta detta?

Tidigare i tråden attackerade du hundägare som inte har koll på sin hund. Nu försvarar du dem. Börjar argumenten tryta, eftersom du vänder kappan efter vinden

Denne person hade hunden kopplad tror jag men i långkoppel och den gick flera meter från ägaren. Har ägaren kontroll på sin hund då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 377
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
663
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar