Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt att trådens första bebis tittat ut! Här känns det som en evighet kvar, gick in i v.29 idag. Har varit på tillväxt-ul idag, då jag haft 28 i sf mått varje gång sen de började mäta. Hade dock normal mängd fostervatten och bebis såg lagom stor ut för sin ålder, och inget annat avvikande syntes. Så jag antar att det kanske kan bero på att jag har mycket hull på magen sedan innan och lång överkropp🤔
i alla fall, bebis har på de två senaste ul legat dubbelvikt så han har fötterna i pannan, enligt bm är det normalt men känns ändå lite lustigt att han inte sträcker ut sig när vi tittar på honom och bökar med magen.
Har börjat få sura uppstötningar på kvällarna nu, finns det något receptfritt för gravida att ta? Kanske har skrivits i tråden redan men orkar inte leta ikväll😁
Jag har ätit omeprazol, 20 mg, dagligen sedan i mitten på hösten och har god hjälp av det. Viktigt är att inte köpa esomeprazol, för den är inte lämplig för gravida (av skäl jag inte känner till). Innan jag hittade omeprazol testade jag gaviscon och novalucol, men jag klarade inte av att behålla dem:yuck:

Jag var just hos barnmorskan och le bébé är ännu inte fixerad (jäkla ONGE!), så jag fick info om att det är brått om vattnet skulle gå. Åh, varför kan det inte bara flyta på och vara alldeles, alldeles normalt någon gång? Jag vet ju att det här inte behöver vara något allvarligt och kanske hinner ongen fixera sig, men jag var redan lite orolig för syrebrist i samband med förlossningen och detta ökade liksom den oron lite.

Jag har ätit omeprazol, 20 mg, dagligen sedan i mitten på hösten och har god hjälp av det. Viktigt är att inte köpa esomeprazol, för den är inte lämplig för gravida (av skäl jag inte känner till). Innan jag hittade omeprazol testade jag gaviscon och novalucol, men jag klarade inte av att behålla dem:yuck:
Både omeprazol och esomeprazol är okej att använda. :)

Oj, vad ni har skrivit sen igar.

Idag känns det bra igen, lite svag huvudvärk bara. Blodtrycket är fortfarande lite högre än vanligt men längre än igar. Fötterna är svullna men det har det varit tidigare graviditeter ocksa. Urinsticka visade inget igar men idag lite svagt posetivt pa äggvita. Däremot var leuktozyter (eller vad det heter) pa nästan +3, vad betyder det? (@Ja88 )

Jag har en blodtrycksapparat hemma som jag kontrollerar med hemma eftersom mitt blodtryck alltid är högt hos läkaren, men normalt hemma. Köpte urinstickor förra graviditeten da jag har valt att inte göra sa mkt kontoller hos läkaren. Sa kan jag ha lite koll själv om ngt känns konstigt.

Oj, vad ni har skrivit sen igar.

Idag känns det bra igen, lite svag huvudvärk bara. Blodtrycket är fortfarande lite högre än vanligt men längre än igar. Fötterna är svullna men det har det varit tidigare graviditeter ocksa. Urinsticka visade inget igar men idag lite svagt posetivt pa äggvita. Däremot var leuktozyter (eller vad det heter) pa nästan +3, vad betyder det? (@Ja88 )

Jag har en blodtrycksapparat hemma som jag kontrollerar med hemma eftersom mitt blodtryck alltid är högt hos läkaren, men normalt hemma. Köpte urinstickor förra graviditeten da jag har valt att inte göra sa mkt kontoller hos läkaren. Sa kan jag ha lite koll själv om ngt känns konstigt.
Leukocyter är ju vita blodkroppar så det kan tyda på en uvi. Skulle lämna en urinodling in jag var som du. :)

Jag var just hos barnmorskan och le bébé är ännu inte fixerad (jäkla ONGE!), så jag fick info om att det är brått om vattnet skulle gå. Åh, varför kan det inte bara flyta på och vara alldeles, alldeles normalt någon gång? Jag vet ju att det här inte behöver vara något allvarligt och kanske hinner ongen fixera sig, men jag var redan lite orolig för syrebrist i samband med förlossningen och detta ökade liksom den oron lite.
Hoppas han kryper ner och fastnar snart, han har ju lite tid på sig än :) så du slipper oroa dig, förstår att det tär!

Även jag var hos bm idag, precis efter @Schleten :D lite högre blodtryck än tidigare, men inte farligt högt (129/81). Bokade in besök nästa vecka, för kontroll så blodtrycket inte stigit och eventuell hinnsvepning. Annars allt bra.

Även jag var hos bm idag, precis efter @Schleten :D lite högre blodtryck än tidigare, men inte farligt högt (129/81). Bokade in besök nästa vecka, för kontroll så blodtrycket inte stigit och eventuell hinnsvepning. Annars allt bra.
En glad överraskning:D

...Inte det något förhöjda blodtrycket, då, men att springa på dig där!

Janusinfo är ett bra tips, de uppdaterar ofta och baserar sig på de senaste rönen :) det brukar vara där läkare läser.
Javisst, janusinfo är super! I det här fallet kände jag dock inget behov att kolla upp flera gånger förut, när två oberoende experter yttrat sig och det fanns ett läkemedel att använda🙂 Självklart ska vi dock inte sprida desinformation här!

Jag har besök hos bm på torsdag, har då gått fulla 33 veckor.

Hur ofta går man sen?

Erbjuder er mvc föräldraträffar? Det gör den vi går på, 4 träffar.
Vi var på första men har inte kunnat gå sen pga vak av min sjuka pappa som tyvärr somnade in i lördags efter en tids sjukdom. 😥

Hur ofta går man sen?

Vi var på första men har inte kunnat gå sen pga vak av min sjuka pappa som tyvärr somnade in i lördags efter en tids sjukdom. 😥
Det kan skilja mellan landsting och bero på förstföderska eller ej men iaf här är det varannan vecka from v 33. Jag vill minnas att det erbjöds föräldragrupp/träffar när vi väntade första barnet men vi gick aldrig på det.

Beklagar verkligen sorgen :heart:heart

Hur ofta går man sen?

Här är det också varannan vecka (Skåne).

Tror det var 2 träffar här, vi gick förra graviditeten men inte denna.

Beklagar sorgen ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 178
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 469
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka