Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och @Luktpion , vi har tänkt börja med babynest i vår säng, med vagnen som back up-sovplats. Känns det som att vi behöver en får vi väl skaffa en spjälsäng sen, tänker vi, men babynestet känns som en bra satsning för både dag och natt och praktiskt eftersom det både går att flytta med sig med en sovande unge i och stoppa i vagnen för att göra den mer ombonad i början. Vår vagns liggdel känns för övrigt ENORM. Bebisen kommer ju trilla runt som en lite ärta däri om vi inte stoppar i babynestet!
Vi hade också babynest i vagnen till en början. Som du säger studsar små nyfödingar omkring helt okontrollerat annars. Vi hade en stor kombivagn dessutom så liggdelen var verkligen stor! Nu har vi ju en Bugaboo Donkey som är rätt mycket smalare så vet inte om babynestet går i men annars får jag väl rulla filtar eller nåt för att kila fast.

Så tröttsamt, vi kan väl åtminstone hålla oss friska tycker man. :meh: Tack för att ni berättar vad era bebisar sover i, jag har verkligen noll koll på detta. Ska se till att skaffa mig ett babynest av något slag i alla fall! Cocoonababy och sovpåsar har nog bebisar i alla tider överlevt utan. :D Men man VET ju aldrig. De kanske är SUPERBRA! Så tänker jag typ om alla bebisgrejer jag ramlar över...

Härligt! Vi köpte en jätteklumpig vagn eftersom det inte fanns så många att välja på när man behöver stora, fasta hjul så vi kommer nog inte släpa med vagnen i bilen så hemskt mycket, så sele är nog väldigt händigt då. Det finns ju mycket begagnat att få tag på så det är ju super! :)

Hur långt är det till BF för dig? Måste leta fram listan känner jag. Det känns typ som att du och din stackars kropp varit gravid dubbelt så länge som alla andra. :heart Å så fint av fyraåringen, fick samla mig lite för att inte börja snyfta, haha! Fina barn.

Ja det är väldigt kort användningstid på cocoonababy, några månader bara. Jag läste att den är lite lutad så det minskar risken för reflux, och eftersom barnet ligger som i en kupa så kan det kännas mer ombonat för den. Men jag vet inte hur stor skillnad det är mot ett vanligt nest. Gud, liggamning. Mycket man har framför sig att lära sig. :o

Jag tyckte det såg ut som att skyddet står bra när man väl fått till det. Ska vi skaffa isofix lär vi byta bil eftersom vår inte hade några sådana fästen att sätta fast isofixet i. Många problem man stöter på som man inte visste fanns!

Det finns mycket bra babygrejer och mycket som är totalt onödigt ja :D men i mångt och mycket är det en smakfråga också :)

Jag snittas om 17 dagar så jag räknar ner för fullt, det är väldigt skönt att iaf ha ett fast datum och veta hur länge till jag måste stå ut :up: Skriver under på att det känns som att den här graviditeten har varit evighetslång! :angel: Ja, hon är underbar 4-åringen, så omtänktsam och go och längtar verkligen efter bebisen. :heart Även om hennes energi kör rätt slut på mig så förgyller det dagarna att ha henne hemma på heltid!

Vad har ni för ett babyskydd? Alla baser kräver som sagt inte isofix. :)

Vi hade också babynest i vagnen till en början. Som du säger studsar små nyfödingar omkring helt okontrollerat annars. Vi hade en stor kombivagn dessutom så liggdelen var verkligen stor! Nu har vi ju en Bugaboo Donkey som är rätt mycket smalare så vet inte om babynestet går i men annars får jag väl rulla filtar eller nåt för att kila fast.
Vi blev faktiskt lite chockerade över hur stor liggdelen var när vår beställda Bugaboo Fox kom. Jag har svårt att se vitsen med det, men kanske kommer jag ändra mig om en fem månader eller så:D

Vi blev faktiskt lite chockerade över hur stor liggdelen var när vår beställda Bugaboo Fox kom. Jag har svårt att se vitsen med det, men kanske kommer jag ändra mig om en fem månader eller så:D
Det är ju skönt om de inte måste flytta till sittdel pga att de växer ur liggdelen :) Vi hade en Emmaljunga Duo Edge och han kunde med lätthet ligga i liggdel till 6 månader trots att han var en stor kille. Hade storleksmässigt funkat ännu längre men sen började han vilja sitta och titta på allt som hände runtomkring.

Jag har skjutit på det ett bra tag nu, men efter att ha haft ordentligt med förvärkar för någon dag sedan insåg jag att en dag, när som helst eller om några veckor, kommer de där förvärkarna övergå i riktiga värkar, så jag får nog ta mig i kragen och påbörja lite väskpackning. Jag hatar att packa!:p

Det är ju skönt om de inte måste flytta till sittdel pga att de växer ur liggdelen :) Vi hade en Emmaljunga Duo Edge och han kunde med lätthet ligga i liggdel till 6 månader trots att han var en stor kille. Hade storleksmässigt funkat ännu längre men sen började han vilja sitta och titta på allt som hände runtomkring.
Precis, det vore ju trist om vi behövde gå över till sittdel innan bebisen egentligen är redo för det bara för att liggdelen blir för trång!

Jag tror jag hittade senaste listan, annars ber jag om ursäkt om någon får ändra datum igen!

28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Förresten, har ni andra preppat något i matväg hemma? Någon som fyllt frysen eller tänker göra det?
Jag tänkte försöka baka upp några laddningar med matbröd så det finns för det är nog inget jag prioriterar i början. Men mat, nej, det ska nog gå bra ändå, det har det gjort de andra gångerna. :) Tanken på att stå och laga en massa storkok nu såhär i förväg gör mig mer matt än att laga maten sen faktiskt, det finns ju mycket som inte kräver någon enorm arbetsinsats och tid. :)

Det finns mycket bra babygrejer och mycket som är totalt onödigt ja :D men i mångt och mycket är det en smakfråga också :)

Jag snittas om 17 dagar så jag räknar ner för fullt, det är väldigt skönt att iaf ha ett fast datum och veta hur länge till jag måste stå ut :up: Skriver under på att det känns som att den här graviditeten har varit evighetslång! :angel: Ja, hon är underbar 4-åringen, så omtänktsam och go och längtar verkligen efter bebisen. :heart Även om hennes energi kör rätt slut på mig så förgyller det dagarna att ha henne hemma på heltid!

Vad har ni för ett babyskydd? Alla baser kräver som sagt inte isofix. :)

Ja det är inte lätt när utbudet är så himla enormt och man inte har någon erfarenhet att gå på! Men faktiskt så är det ju ingen panik på de allra flesta grejerna, man kan ju beställa så kommer det på ett par dagar... Men det blir ju en hel del googlande. Borde kanske dra ned på googlingen. 🙈

Så skönt att ha ett datum för dig när det är så kämpigt! Härligt att kunna räkna ned dagarna så "på riktigt". Vi har ett BeSafe babyskydd och vad jag förstod förut när jag undersökte saken så behövde man ha som två hällor bak i sätet att kroka fast isofixen i. Jag kom på nu att det kanske man annars kan installera i bilen?

Jag har skjutit på det ett bra tag nu, men efter att ha haft ordentligt med förvärkar för någon dag sedan insåg jag att en dag, när som helst eller om några veckor, kommer de där förvärkarna övergå i riktiga värkar, så jag får nog ta mig i kragen och påbörja lite väskpackning. Jag hatar att packa!:p

Känner detsamma, ska ta tag i den där väskan i dagarna... När jag hörde att en kollega fått alla sina barn i vecka 36 så blev jag lite stressad. I så fall skulle jag ha typ två veckor kvar. :eek: Jag har i alla fall tänkt skriva ihop en packlista väldigt snart så man har någon aning om vad man ska riva med sig om det skulle bli bråttom.

Förresten, har ni andra preppat något i matväg hemma? Någon som fyllt frysen eller tänker göra det?

Nu när jag jobbar mindre (samt går hem helt snart) så har jag tänkt göra ett gäng matlådor. Jag tänker att det är smidigt att bara göra dubbel sats när man ändå lagar mat. Jag börjar nog med det... nästa vecka. :D

Tänkte på det senast idag. Känns som en bra idé att göra typ 20 lunchlådor för att överleva första tiden :) Vi har dessutom långt till stan och hämtmat
Jag tänkte försöka baka upp några laddningar med matbröd så det finns för det är nog inget jag prioriterar i början. Men mat, nej, det ska nog gå bra ändå, det har det gjort de andra gångerna. :) Tanken på att stå och laga en massa storkok nu såhär i förväg gör mig mer matt än att laga maten sen faktiskt, det finns ju mycket som inte kräver någon enorm arbetsinsats och tid. :)
Ärligt talat får jag rysligt ont i fogarna och fötterna av att stå i köket, så mina tidigare så ambitiösa planer har krympt till att jag funderar på att baka lite piroger, ungefär. Vi bor dessutom alldeles intill en hyfsad mataffär, så vi blir ju inte precis strandsatta.

Ja det är inte lätt när utbudet är så himla enormt och man inte har någon erfarenhet att gå på! Men faktiskt så är det ju ingen panik på de allra flesta grejerna, man kan ju beställa så kommer det på ett par dagar... Men det blir ju en hel del googlande. Borde kanske dra ned på googlingen. 🙈

Så skönt att ha ett datum för dig när det är så kämpigt! Härligt att kunna räkna ned dagarna så "på riktigt". Vi har ett BeSafe babyskydd och vad jag förstod förut när jag undersökte saken så behövde man ha som två hällor bak i sätet att kroka fast isofixen i. Jag kom på nu att det kanske man annars kan installera i bilen?

Känner detsamma, ska ta tag i den där väskan i dagarna... När jag hörde att en kollega fått alla sina barn i vecka 36 så blev jag lite stressad. I så fall skulle jag ha typ två veckor kvar. :eek: Jag har i alla fall tänkt skriva ihop en packlista väldigt snart så man har någon aning om vad man ska riva med sig om det skulle bli bråttom.

Nu när jag jobbar mindre (samt går hem helt snart) så har jag tänkt göra ett gäng matlådor. Jag tänker att det är smidigt att bara göra dubbel sats när man ändå lagar mat. Jag börjar nog med det... nästa vecka. :D
Jag är i vecka 38 om någon dag, så det kan ju egentligen vara dags när som helst och den där väskan borde varit packad för länge sen, förstås, men jag har verkligen varken haft ork eller tid. Från nästa vecka tänkte jag ta ledigt, men borde nog försöka packa ASAP:o:D

Alltså vi köpte spjälsäng till sonen men han har nog bara sovit i den några få gånger när han var stor nog att rulla ur vår säng men för stor för bedside crib:en.

Man kan bara testa. En del hävdar att deras barn sover själva från start och för andra är det praktiskt omöjligt att få bebis att sova utan hudkontakt. Om bebis vaknar många gånger per natt kan det vara bökigt att lyfta i och ur en spjälsäng.

Jag lyckades nog ha vår son i egen säng till 3 månaders ålder hyfsat konsekvent men visst hände det att jag helt enkelt somnade medan han ammade. Jag kunde liksom inte hjälpa det. Sömnbrist i kombination med amningshormoner är extremt starkt. Jag förpassade mannen till soffan och nöp fast täcket under bäddmadrassen för att inte riskera att dra det över bebis huvud när vi (ofrivilligt) samsov. Det finns massor att läsa om "säker" samsovning men rekommendationerna är som sagt egen säng till bebis.

Ja såklart individuellt. Hm, får helt enkelt hoppas att det funkar. Maken vägrar flytta ut på soffan, kommer kanske ev gå att jag sover på den med barnet bredvid mig på schäslongen.. fast då hade jag nog nojjat att barnet på ngt vis rullat ut, även om de inte kan det så tidigt (väl?). Svårt! Aja, får lösa sig, den dagen den sorgen helt enkelt!

Krokarna i bilen är själva isofixen och det går att eftermontera i vissa bilar men inte alla tror jag. Till Besafe finns det nog bara baser med isofixfäste dessvärre.

Gå inte loss på alla prylar som finns att köpa är väl mitt tips ;) eller det är såklart upp till var och en men mycket är verkligen inte nödvändigt.

Har också skaffat ett babynest, hoppas på att få användning av det! Jag har planer på att barnet får sova i sin egen säng från första början, men är det för naivt tänkt av mig? Känns bara inte så jättetryggt att ha honom i vår säng, både jag och maken viftar rätt mkt med amar osv när vi sover, rädd att en arm ska täppa till luftvägar etc.. :crazy: Ngn med erfarenhet som vet om det funkar bra i spjälsäng från typ dag 1??
Jag sov mycket bättre när vi flyttade över barnet till spjälsäng, då hade hon sovit i babynestet i vår säng i en dryg månad. Jag upplevde att det gick rätt enkelt eftersom vi bara flyttade över nestet, så det gjorde ingen större skillnad för bebis. Spjälsängen stod precis intill vår säng så jag kunde sticka in och hålla en hand på henne när det behövdes. Sen somnade jag ändå vid amning ibland, när jag inte orkade sitta upp :p

Jag sov mycket bättre när vi flyttade över barnet till spjälsäng, då hade hon sovit i babynestet i vår säng i en dryg månad. Jag upplevde att det gick rätt enkelt eftersom vi bara flyttade över nestet, så det gjorde ingen större skillnad för bebis. Spjälsängen stod precis intill vår säng så jag kunde sticka in och hålla en hand på henne när det behövdes. Sen somnade jag ändå vid amning ibland, när jag inte orkade sitta upp :p

Låter lovande! :up::)

Härligt att trådens första bebis tittat ut! Här känns det som en evighet kvar, gick in i v.29 idag. Har varit på tillväxt-ul idag, då jag haft 28 i sf mått varje gång sen de började mäta. Hade dock normal mängd fostervatten och bebis såg lagom stor ut för sin ålder, och inget annat avvikande syntes. Så jag antar att det kanske kan bero på att jag har mycket hull på magen sedan innan och lång överkropp🤔
i alla fall, bebis har på de två senaste ul legat dubbelvikt så han har fötterna i pannan, enligt bm är det normalt men känns ändå lite lustigt att han inte sträcker ut sig när vi tittar på honom och bökar med magen.
Har börjat få sura uppstötningar på kvällarna nu, finns det något receptfritt för gravida att ta? Kanske har skrivits i tråden redan men orkar inte leta ikväll😁

Härligt att trådens första bebis tittat ut! Här känns det som en evighet kvar, gick in i v.29 idag. Har varit på tillväxt-ul idag, då jag haft 28 i sf mått varje gång sen de började mäta. Hade dock normal mängd fostervatten och bebis såg lagom stor ut för sin ålder, och inget annat avvikande syntes. Så jag antar att det kanske kan bero på att jag har mycket hull på magen sedan innan och lång överkropp🤔
i alla fall, bebis har på de två senaste ul legat dubbelvikt så han har fötterna i pannan, enligt bm är det normalt men känns ändå lite lustigt att han inte sträcker ut sig när vi tittar på honom och bökar med magen.
Har börjat få sura uppstötningar på kvällarna nu, finns det något receptfritt för gravida att ta? Kanske har skrivits i tråden redan men orkar inte leta ikväll😁
Jag tror de flesta receptfria är ok för gravida men det har apotekspersonalen koll på :) typ samarin, gaviscon, novalucol, Omeprazol ska vara helt ok men hör med personalen som sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 179
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 469
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka