Bra jobbat och hoppas ni mår bra!tänkte dela med mig av hur det gick till när pojkisen kom till världen. Vaknade upp i fredags morgon, dagen efter bf. Gick på toa och upptäckte då att jag blödde lite och sipprade fostervatten. Fostervattnet var grönfärgat. Sambon ringer in till förlossningen och vi får komma in på kontroll. Är där inne runt 8.30 . Gör ctg som ser bra ut och får träffarna läkare som gör ultraljud och som bedömer att det är okej med fostervatten kvar. Allt bedöms som vattenavgång med mekonium i fostervattnet. Vi bestämmer att vi får åka hem ett par timmar och komma in på kontroll 13.30. Väl hemma drar värkarna igång ordentligt. Sambon håller på att göra lunch (han älskar mat) och jag bara skriker ”du kan väl för fan inte göra korvstroganoff nu”. Värkarna kommer tätt, jag börjar kräkas och får jätteont och vi får åka tillbaka till förlossningen direkt. Är där inne strax innan 13. Får träffa en bm som undersöker mig och får då besked att jag är öppen 10 cm. Yes tänker jag. Nu är det inte långt kvar. Jag får testa lustgas och det hjälper lite, men känner mig hög. Vet att jag säger att jag håller på att bli galen. Ber om Eda och har tur att narkos har möjlighet att komma rätt så direkt. Får eda av en av sambons kollegor som önskar oss lycka till. Edan tar sjukt bra och jag känner typ inget. Ser på skärmen att värkarna kommer men känner knappt av det. Kan släppa lustgasen. Vid 15 kommer nya barnmorskan och vill undersöka mig. Hon säger då att den första bedömt fel och att jag bara är öppen 5 cm. Vilket var en motgång såklart. Jag fortsätter att testa olika positioner och får påfyllning av edan. Hon undersöker mig igen under em och jag har då öppnat mig till 6 cm. Därefter ska jag få påfyllning av eda igen och då får jag ett blodtrycksfall. Min puls går ner, barnets hjärtljud går ner. Jag får syrgas och bricanyl för att stoppa värkarna. Det kommer in massor av folk på salen och jag får jättemkt ångest. Bebin hämtar sig rätt så snabbt. Jag fortsätter några timmar till men öppnar mig inte mer trots att man satt värlstimulerande dropp. Ska sen byta position och sätta mig i sängen vilket fungerat bra innan. Barnets hjärtljud går ner igen, men återhämtar sig snabbt. Börjar nu få mer ont och anv lustgas igen. Ber om påfyllning av eda men bm och läkare är iväg på annat håll. Börjar få panik av smärtan. När de väl kommer in skriker jag av smärta. Läkaren undersöker mig och jag är forfarande 6 cm öppen. Det har inte hänt ngt trots 9 h värkar. Jag gråter och ber om snitt. Läkaren ringer sin bakjour och beslut om snitt tas. Får vänta runt 1,5 h pga av andra akuta operationer. 03.11 på lördagen 2 mars föds vår lilla pojke, 51 cm och 3115 gr. Apgar 9-10-10. Snittet går lugnt till och blir en bra upplevelse. Dock mår jag illa som jag gjort under förlossning också och kräks flera gånger efteråt. Vi får komma upp till BB på lördagmorgonen och stannar sedan till söndag kväll. Vi får eget rum, vilket kändes jättebra och personalen var helt fantastisk.