Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja hoppas att de fixerar sig innan det är dags! Jag skulle också vilja prova på en värkstart utan vattenavgång denna gång. Tyckte latensfasen var förjävla jobbig senast med pinvärkar, långsam progress och massa smärta. Fattar för mitt liv inte hur folk kan promenera, laga mat, kolla serier osv. Jag tänker mig att det kanske blir lite mindre intensivt om det inte börjar med att vattnet går, men det är en ren spekulation.
För mig gick inte vattnet förrän jag var på förlossningen och vart nästan fullt öppen. Jag kan säga att jag kunde verkligen inte ta en promenad efter att värkarna satt fart! Å andra sidan var hon ju ute 6h senare så jag är nog inte representativ på den fronten :D och när vattnet väl gick fick jag krystvärkar direkt...

Ni som packat den där förbenade väskan, vad har ni lagt ned i klädväg åt er själva?
Mjukisbyxor, amningslinnen, nån mysig tröja, underkläder, tofflor. Vi tänker nog åka hem till storasyster och inte ligga kvar på patienthotellet som vi gjorde förra gången (då var det dock guld värt!) men man vet ju aldrig ändå. Skulle det behövas mer är det ju inte så långt hem för att komplettera :)

För mig gick inte vattnet förrän jag var på förlossningen och vart nästan fullt öppen. Jag kan säga att jag kunde verkligen inte ta en promenad efter att värkarna satt fart! Å andra sidan var hon ju ute 6h senare så jag är nog inte representativ på den fronten :D och när vattnet väl gick fick jag krystvärkar direkt...
Nej hade det gått så fort hade jag nog haft överseende med det... Men min latensfas var riktigt utdragen och från vattenavgång tog det i princip ett dygn innan han kom. För mig var de första värkarna vid 1 cm precis lika smärtsamma som de i aktiv fas samt krystfas. Men då hade jag ju lustgasen som hjälpte mig en hel del att hantera dem iofs.

Nej hade det gått så fort hade jag nog haft överseende med det... Men min latensfas var riktigt utdragen och från vattenavgång tog det i princip ett dygn innan han kom. För mig var de första värkarna vid 1 cm precis lika smärtsamma som de i aktiv fas samt krystfas. Men då hade jag ju lustgasen som hjälpte mig en hel del att hantera dem iofs.
Då förstår jag att det var drygt!

Jag har för övrigt haft sådana kraftiga förvärkar de senaste dagarna att de nästan känts som riktiga värkar. Det är så frustrerande, kan det inte bara dra igång på riktigt nu då :arghh:

I klädväg har jag packat ett par gravidleggings, ett par mjukisbyxor, underkläder, kofta och några amningslinnen/tröjor. Och foppatofflor. Ska nog räcka men om inte så får jag väl använda patientkläder. Det är besöksförbud för barn på avdelningen pga RS-säsong och jag tänker ju inte be mannen åka 6.5 mil enkel väg med mer kläder med alla barn i släptåg utan att ens få komma in på avdelningen :( har stannat två dygn efter mina tidigare snitt så jag hoppas ju på samma flyt denna gång.

Google är döden och trots att jag var hur förnumstig som helst i början av graviditeten och bara skulle läsa på 1177 är jag nu i stort behov av barnlås på Google.

Bebben är utan tvekan helt rörlig här och har gått från att ligga stadigt ganska långt ned till att fladdra runt rätt bra nu. Jäkla ONGE! Skärpning!

Jag haffade en annan barnmorska i samband med en föräldrautbildning (jag fann mig inte för att hinna ställa frågor under besöket hos min barnmorska och tänkte att den här andra skulle få lugna mig) och hon sa att det är ligg still och ligg ned i bilen på vägen in som gäller. Jag får inte plats att ligga ned i vår bil (tredörrars, kommer inte in i baksätet pga foglossning och jävligt trångt), så ifall situationen skulle uppstå får vi se hur vi gör.

Tar taxi födande kvinnor, eller brukar de vägra? Jag tycker mig ha hört skräckhistorier, men de är väl kanske just historier och skrönor?
Alltså jag jobbar ju själv inom vården så jag är ju väl medveten om riskerna med att googla olika tillstånd :crazy::angel: ändå är det svårt att hejda sig och stressa upp sig över det man hittar. Men uppenbarligen så är det flera som får höra av sina BM att man ska ligga ner skynda sig in osv, så helt ogrundad är ju inte oron känns det som :crazy:

Jag har inte heller någon möjlighet att ligga ner i bilen, vi har ju barnstolar på alla platser bak och det är en timmes körtid till sjukhuset.... Jag hoppas att det inte händer helt enkelt... :crazy:

Alltså jag jobbar ju själv inom vården så jag är ju väl medveten om riskerna med att googla olika tillstånd :crazy::angel: ändå är det svårt att hejda sig och stressa upp sig över det man hittar. Men uppenbarligen så är det flera som får höra av sina BM att man ska ligga ner skynda sig in osv, så helt ogrundad är ju inte oron känns det som :crazy:

Jag har inte heller någon möjlighet att ligga ner i bilen, vi har ju barnstolar på alla platser bak och det är en timmes körtid till sjukhuset.... Jag hoppas att det inte händer helt enkelt... :crazy:
Jag tänker att vi ska vara medvetna om att det finns en risk för navelsträngsprolaps, men att den risken är rätt liten...började jag skriva och sen var jag där och googlade igen med följden att jag blev fullkomligt skräckslagen. Fasen också.

...och nu har jag hittat siffror på att det är 0,5% som drabbas av navelsträngsprolaps, att det finns en överrepresentation av sidliggande och sätesbjudningar i den där halv procenten, samt att det i nästan alla fall slutar väl. Dessa siffror tänker jag lita på.

Idag blev det sista ridturen på ett tag för min del. Har inte ridit på ett par veckor på grund av väldigt långa jobbdagar och riktigt skitväder, och idag när jag glad i hågen satte mig i sadeln så kändes det helt plötsligt inte alls som vanligt. När jag sedan skulle driva högg det till och kändes nästan som att något gick sönder i ena ljumsken... Och nu ligger jag på soffan och har ont. Nu behöver jag i alla fall inte fundera mer på hur länge jag ska rida, utan nu blev det tydligt att det är dags att pausa! Min mamma har i flera veckor ojat sig över att jag rider och barnmorskan har avrått mig vid varje besök på grund av risken för att ramla av (vilket jag tycker är helt fel), detta i kombination med att magen väääxer har gjort att jag haft lite dåligt samvete när jag har ridit det senaste. Samtidigt har jag hört från typ "alla" mina bekanta med häst att de minsann ridit fram till dagen innan förlossning, hej och hå. Men nu blev det som sagt ett enkelt beslut att byta ut ridningen mot träning från marken ett tag. Det är faktiskt bara välbehövligt för min unghäst så det känns bra!

I övrigt mår jag oförskämt bra, strax i vecka 30. Får blodtrycksfall ganska ofta när jag sitter ned, tror att det är någon nerv i kläm, men det är ju inte värre än att jag får köra ned huvudet och andas. Och kanske stå upp på möten m.m. Har gått upp rejält i vikt insåg jag häromdagen, kanske dags att få till lite mer promenader och lite mindre choklad... Det hände ingenting med vikten innan vecka 20 så jag har liksom inte tänkt på det, men nu har jag plötsligt gått upp 10 kg.

På tal om latensfas så kan jag inte säga att jag typ hade någon sådan. Började med att jag sipprade fostervatten, in till förlossningen, hade nån enstaka värk, sen drog det igång direkt med flera värkar på 10 minuter några minuter senare.

På tal om latensfas så kan jag inte säga att jag typ hade någon sådan. Började med att jag sipprade fostervatten, in till förlossningen, hade nån enstaka värk, sen drog det igång direkt med flera värkar på 10 minuter några minuter senare.
Hade också 3 på 10 från start. Och KRAFTIGA värkar. Men inget hände med tappen...

När man gör saker mot sitt bättre vetande trots att man vet att det kommer straffa sig... :crazy: igår var jag ute och åt med ett par kompisar (vilket ju inte innebar någon stor fysisk ansträngning direkt, men för mycket tydligen) - har vaknat varje timme i natt pga värk. Idag har jag varit med mellanbarnet på kalas, han ville inte bli lämnad där så jag har suttit på en hård bänk i en stimmig gympahall i ca två timmar. Känns som hela kroppen skulle ha körts genom en mangel! Allt gör ont! :cry:

Jag tänker att vi ska vara medvetna om att det finns en risk för navelsträngsprolaps, men att den risken är rätt liten...började jag skriva och sen var jag där och googlade igen med följden att jag blev fullkomligt skräckslagen. Fasen också.

...och nu har jag hittat siffror på att det är 0,5% som drabbas av navelsträngsprolaps, att det finns en överrepresentation av sidliggande och sätesbjudningar i den där halv procenten, samt att det i nästan alla fall slutar väl. Dessa siffror tänker jag lita på.

Det låter som bra siffror att hålla fast vid!

Herregud det här med amningsbhar! Var på Lindex igår och tänkte inhandla ngt enkelt till BB-väskan, trodde det var ett skämt till sortiment! :arghh: Typ de där enkla i mjukt tyg ser ut att knappt täcka bröstvårtan, tom i strl XL.. provade ngn med vadderad kupa, den största storleken de hade, E eller F, kommer inte ihåg exakt, passade precis men var allmänt kass i passform, och antar ju att brösten kommer växa rejält när mjölken rinner till.. så känns inte lönt att köpa.
men asså hur gör man? Var finns bh-arna som tillåter stora mamma-bröst liksom?? Hur tänker klädindustrin, tror de verkligen att alla ammande mammor har A eller b i kupstorlek?
Någon som beställt på nätet, typ bon prix eller liknande som jag sett verkar ha ett hyfsat utbud? Är de bra?

Herregud det här med amningsbhar! Var på Lindex igår och tänkte inhandla ngt enkelt till BB-väskan, trodde det var ett skämt till sortiment! :arghh: Typ de där enkla i mjukt tyg ser ut att knappt täcka bröstvårtan, tom i strl XL.. provade ngn med vadderad kupa, den största storleken de hade, E eller F, kommer inte ihåg exakt, passade precis men var allmänt kass i passform, och antar ju att brösten kommer växa rejält när mjölken rinner till.. så känns inte lönt att köpa.
men asså hur gör man? Var finns bh-arna som tillåter stora mamma-bröst liksom?? Hur tänker klädindustrin, tror de verkligen att alla ammande mammor har A eller b i kupstorlek?
Någon som beställt på nätet, typ bon prix eller liknande som jag sett verkar ha ett hyfsat utbud? Är de bra?

Abecitas är i den dyrare änden, men har bra utval av storlekar. Timarco har bra erbjudande emellanåt.

Minns inte märke eller nåt men köpte min på babyproffsen :)

Vet att många köper och tipsar om Bon Prix i amningsgruppen på FB så de verkar ok. Lite snårigt att inte kunna prova bara.

Jag köpte en ny på Lindex i veckan i storlek 85C. Tyckte jag tog i eftersom min "normala" storlek är 75B och den såg ENORM ut i mina ögon. Orkade inte prova men när jag kom hem insåg jag att jag knappt fick igen den i ryggen och att brösten vällde över. Bara att byta till en 85D vilket känns som ett skämt för mig som identifierar mig som någon med små bröst, haha! Den sitter bekvämt nu och har t o m lite plats så att det "glappar" lite när jag vinklar fram axlarna men jag vet ju att det kan svälla rejält när mjölkproduktionen är igång så det känns bra med lite marginaler.

Jag sliter mitt hår över samma sak och har nog gett upp nu. Första tiden får det funka med ett par amningslinnen som jag har sytt in i sidan så att de ger åtminstone lite stöd. Lindex, Kappahls och HMs utbud är ett skämt, Boobs likaså. Bon prix är kört för min del, eftersom de bara har BH:ar i stora kupstorlekar med stora omkretsar och inga med min omkrets. Inte ens de specialaffärer jag varit i har min storlek, bortsett från Change och den enda de hade när jag var där var jättehård och hade bygel, vilket jag vill slippa.

Det är tydligen så att man ska ha antingen små bröst och liten omkrets eller stora bröst och stor omkrets. Ja, jag är bitter, förorättad och har så jäkla ont i axlarna!

Jag har läst mig till att brösten i regel krymper lite efter någon månads ammande och jag tänker att jag tar itu med BH-problemet på nytt då. Då vet jag kanske lite bättre vilken omkrets jag behöver också (min bebis ligger högt än och därför gissar jag att jag behöver ännu lite mindre sen).

En butik som ändå verkar lite lovande är feminint.se, som har upp till K-kupa i amningsbh och vars omkretsar faktiskt börjar på 65. Dem tänker jag besöka sen!

Låter som att jag kommer behöva komplettera med större storlekar när jag hör er :p Köpt i större storlek men har inte enorm marginal som jag kanske borde haft. Jag har de mjuka i 2-pack från Lindex som inte ger stöd men är mjuka och sköna och en lite rejälare. Nåja, får klara mig tills jag vet hur stora brösten blir.

Kollar lite i amningsgruppen och tipsar vidare här om stora kupor och liten omkrets:

Freya Pure

brastop.com

bellelingurie.com

Change

Twilfit (abecita)

Bonprix

Amningslinnen
Tack för tipsen, jag ska kika på dem!
Change, Abecita och Bon prix går tyvärr bort för min del eftersom de senare bara har större omkretsar på stora kupor, men övriga ska jag titta på! Just nu behöver jag 65K eller 70J och gissningsvis betyder det 65L när bebben flyttat ut och kanske rentav ännu större beroende på hur brösten sväller när mjölkproduktionen kommer igång. Jag är så avundsjuk på alla med mer rimlig storlek och är precis som du sjukt ovan vid att ha stora bröst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 176
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 469
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka