Värkarna smygstartade lite på förmiddagen men var inte särskilt regelbundna. Mamma och pappa som skulle vara barnvakt till storasyster hade redan planer på att komma över för lite påskfika så förvarnade dem om att det kanske skulle hända någonting nu i helgen.
Under dagen så gjorde värkarna några timmars uppehåll för att sedan komma tillbaka och bli starkare och regelbundna vid 22-tiden. Provade att ligga i ett varmt bad och det hjälpte lite. Straxt innan midnatt ringde vi till förlossningen för att kolla läget och höra när de tyckte att jag borde åka in (eftersom jag är andragångsföderska och förra gången gick det ganska fort). I princip sa att de att jag fick känna efter själv, orkade jag vara hemma ett tag till så kunde jag vara det och sedan ringa igen. Klarade en timme till hemma med TENS-apparaten innan jag inte orkade längre och ringde tillbaka, då var vi välkomna! Packade det sista, kräktes, och sedan tog vi med storasyster för att köra henne till mamma och pappa (som bor 5 min från sjukhuset).
Kom till förlossningen straxt innan kl. 02 och värkarna var vid den här tiden lika hemska som jag mindes dem - med undantaget att de kom mycket tätare än med första barnet så fick ingen vila emellan. Hade kvar ca 1 cm av tappen men var öppen 6 cm så det kändes skönt att det var på gång på riktigt! Pratade smärtlindring och gick med på att prova lustgas men visste med mig att de knappt hjälpte förra gången eftersom mina värktoppar kommer direkt och då hinner inte lustgasen få effekt. Minns sedan inte jättemycket då jag gått in i mig själv för det gör så ont. Kräks också en hel del p.g.a smärtan och får vätskedropp men eftersom förlossningsskedet löper på så fint ändå hoppas de att jag ska hinna öppna mig helt och slippa ta EDA. Personalen frågar flera gånger om jag inte känner något tryck nedåt men tyvärr inte. Bebis ligger fortfarande högt upp så vattnet tas för att se om det ska hjälpa. Nu är jag dock så trött av smärtan att jag ber min man säga till att jag vill ha EDA och barnmorskan beställer detta.
Ca timmen senare får jag äntligen ryggmärgsbedövningen och först nu känner jag mig delaktig i förlossningsarbetet! Jag är med och kan prata, dricka lite och vill, efter att ha vilat en stund, komma upp och röra på mig för att få bebisen att sjunka ned. Får sitta på pilatesbollen vilket känns väldigt bra. Börjar sedan känna av värkarna igen och får en liten påfyllnad av EDAn. Inte långt därefter känner jag att det börjar bli dags och med en förhoppning om att hinna föda innan skiftbytet av personalen så hoppar jag upp på britsen igen. Första förlossningen låg jag i gynställning men blev avrådd detta av personalen testar istället att ligga på sidan. Kommer en mängd blod tillsammans med fostervattnet när jag krystar så extra personal kallas in. Allting går dock bra och ca 10 minuter senare kommer äntligen vår dotter!
Måste säga att jag hade en mycket mer positiv upplevelse av denna förlossning jämfört med min första (som blev väldigt stressig på slutet). Personalen var otroligt gullig och det enda negativa jag kan säga är att de avvaktade med EDA:n så pass länge. De själva medgav efter jag fick bedövningen att detta var helt rätt för mig. Fick ett par bristningar som behövde sys men de har läkt fint och jag har mått mycket bättre fysiskt efteråt än vad jag vågat hoppas på!