Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det har varit en så jobbig dag idag. Låter som jag alltid har det, men de senaste veckorna har det känts allt bättre. Vi har fått in bättre rutiner och bebis accepterar sele och sjal vilket gör att det är lättare att göra annat på dagarna och också att vi inte behöver lägga så mkt tid och energi på att gå honom att somna.

Men, igår när han sovit 2,5h på dagen vaknade han upp och vägrade ta bröstet, sjukt frustrerande när det brukar funka. Vi fick istället ge honom flaska med utpumpad mat. Samma mönster följde under kvällen. I natt fick jag honom att äta vid bröstet något tillfälle, i morse gick det efter att vi gett honom flaskan en stund.

Kontaktade amningsmottagningen i morse, för jag vill verkligen inte sluta amma redan. Han är ju bara två mån. De tyckte jag gjort rätt och tycker jag ska försöka ge honom bröstet när han inte hunnit bli ledsen och annars ge honom utpumpat innan jag provar att amma och att aldrig tvinga honom om han blir ledsen. De tyckte också att jag skulle köpa en Calmaflaska. I förmiddags lyckades jag amma honom direkt när han vaknat. Då tog han bröstet direkt. I eftermiddags har jag fått pumpa och ge honom flaskan så jag och mamma har lagt hela eftermiddagen på att pumpa, försöka amma och träna in tekniken med Calma, sjukt jobbigt. Bm trodde att detta är en övergående fas och att han är inne i en tillväxtperiod när han behöver mkt mat och att han då blir frustrerad.

Låter kanske överdrivet men är så rädd att detta är slutet. Trivs med att amma och känner framförallt att det är sjukt mkt smidigare än att hålla på med flaska. Trodde inte att jag skulle känna så...
 
Här är bebisen mest lillebror vilket blir lite konstigt när jag pratar pa tyska med ngn. Men han har fatt en riktigt namn ocksa, Leo. Eller vi har inte spikat det till 100 % än men det känns ganska färdigt.

Annars flyter det pa. Lillebror är en trött bebis som vi far tvinga till att äta men nu börjar den riktiga mjölken rinna till sa da kommer han nog piggna till när det kommer mer mjölk.

Annars känns kroppen helt ok, lite ont i rygg och bäcken men det beror nog mest pa avsaknaden av muskler. jag sprack inget men däremot lyckades jag fa hemoröjder under förlossningen, väldigt obekvämt men jag hoppas dom försvinner av sig själv snart.

Jag längtar efter att börja ga promenader, skulle vilja ga en liten kort imorgon men det ska snöa (!) sa det far nog vänta. Nästa vecka blir det fullt upp med läkarbesök, födelseanmälan i stadshuset och massa sana praktiska saker som maste ordnas med sa det är nog bra att ta det lugnt imorgon.
 
Åh, det har varit en så jobbig dag idag. Låter som jag alltid har det, men de senaste veckorna har det känts allt bättre. Vi har fått in bättre rutiner och bebis accepterar sele och sjal vilket gör att det är lättare att göra annat på dagarna och också att vi inte behöver lägga så mkt tid och energi på att gå honom att somna.

Men, igår när han sovit 2,5h på dagen vaknade han upp och vägrade ta bröstet, sjukt frustrerande när det brukar funka. Vi fick istället ge honom flaska med utpumpad mat. Samma mönster följde under kvällen. I natt fick jag honom att äta vid bröstet något tillfälle, i morse gick det efter att vi gett honom flaskan en stund.

Kontaktade amningsmottagningen i morse, för jag vill verkligen inte sluta amma redan. Han är ju bara två mån. De tyckte jag gjort rätt och tycker jag ska försöka ge honom bröstet när han inte hunnit bli ledsen och annars ge honom utpumpat innan jag provar att amma och att aldrig tvinga honom om han blir ledsen. De tyckte också att jag skulle köpa en Calmaflaska. I förmiddags lyckades jag amma honom direkt när han vaknat. Då tog han bröstet direkt. I eftermiddags har jag fått pumpa och ge honom flaskan så jag och mamma har lagt hela eftermiddagen på att pumpa, försöka amma och träna in tekniken med Calma, sjukt jobbigt. Bm trodde att detta är en övergående fas och att han är inne i en tillväxtperiod när han behöver mkt mat och att han då blir frustrerad.

Låter kanske överdrivet men är så rädd att detta är slutet. Trivs med att amma och känner framförallt att det är sjukt mkt smidigare än att hålla på med flaska. Trodde inte att jag skulle känna så...
Åh jobbigt :( Amning kan vara så jäkla knepigt och ibland så enkelt. Flaska är ju alltid lite riskabelt (i och med risken för tuttförvirring) att blanda in men jag förstår att man gärna tar till det när det känns som att inget annat funkar.

Calma är ju trögare att suga ur men egentligen finns det ingen flaska som är "säker" för amningen utan det är mest ett marknadsföringsknep. De flesta jag känner till som blivit tuttförvirrade har blivit det av just Calmaflaskan, på grund av att man tror att den flaskan är safe. Sen är det ofta svårt att få bebisen att ta den flaskan med - vi försökte med sonen men den har lite udda form och är så jäkla trög att få flöde ur så det var helt hopplöst.

Det finns ju lite alternativ till flaska man kan testa - koppmatning, skedmatning - finns en Medela Soft cup på apoteket, eller tillmatningsset som är menat att fästas på bröstet men även kan fästas på t ex ett finger.

Om ni ändå vill ge flaska så kan ni läsa på lite om paced bottlefeeding/flaska lungt vilket är menat att efterlikna amningen så mycket som möjligt för att minska risken för just tuttförvirring.

Hoppas ni får det att funka så att du får amma så länge du önskar :)
 
Åh jobbigt :( Amning kan vara så jäkla knepigt och ibland så enkelt. Flaska är ju alltid lite riskabelt (i och med risken för tuttförvirring) att blanda in men jag förstår att man gärna tar till det när det känns som att inget annat funkar.

Calma är ju trögare att suga ur men egentligen finns det ingen flaska som är "säker" för amningen utan det är mest ett marknadsföringsknep. De flesta jag känner till som blivit tuttförvirrade har blivit det av just Calmaflaskan, på grund av att man tror att den flaskan är safe. Sen är det ofta svårt att få bebisen att ta den flaskan med - vi försökte med sonen men den har lite udda form och är så jäkla trög att få flöde ur så det var helt hopplöst.

Det finns ju lite alternativ till flaska man kan testa - koppmatning, skedmatning - finns en Medela Soft cup på apoteket, eller tillmatningsset som är menat att fästas på bröstet men även kan fästas på t ex ett finger.

Om ni ändå vill ge flaska så kan ni läsa på lite om paced bottlefeeding/flaska lungt vilket är menat att efterlikna amningen så mycket som möjligt för att minska risken för just tuttförvirring.

Hoppas ni får det att funka så att du får amma så länge du önskar :)
Nej, vet att inget är säkert vad gäller flaska. Har prövat kopp både nu och tidigare med liten blir så fäktig när han är hungrig så svårt att få till det utan att spilla ner honom. Amningsmottagningen tyckte också att det handlar om för stor mängd nu när han är större.

Låt oss hoppas det är övergående för faen vad det tär på mig...
 
Nej, vet att inget är säkert vad gäller flaska. Har prövat kopp både nu och tidigare med liten blir så fäktig när han är hungrig så svårt att få till det utan att spilla ner honom. Amningsmottagningen tyckte också att det handlar om för stor mängd nu när han är större.

Låt oss hoppas det är övergående för faen vad det tär på mig...

Hoppar in från vintertråden (igen). Håller med om allt som @Elin_B skrivit. Min snart 4-månaders matas av pappa någon gång ibland och det som funkat bäst (vi har inte/vill inte testa flaska) är ett genomskinligt 3-decilitersmått med pip på. Genomskinligt för att man ska se hur mycket som kommer, pip för att man ska kunna lägga pipen en bit in på den lilla tungan och lite större just för att hon äter lite större mängder än vad som får plats i matningskopp. Att ha hennes armar inlindade i en filt/handduk för att undvika "fäktningen" kan ibland behövas. Om du är rädd om amningen och han har det beteendet du beskriver skulle jag genast sluta ge flaska, konstigt att inte amningsmottagningen ger det rådet.

Lycka till ❤
 
Här rullar graviditeten på. Känns overkligt att vi snart har en bebis att ta hand om. Jag jobbade sista dagen igår. Känns lite trist just nu. Gillar min nya chef massor så det känns trist att vara borta från jobbet 8 månader och missa en massa utveckling. Men förhoppningsvis känns det bättre när bebis väl är här.

BF på måndag men inte mycket som tyder på att det ska hända något snart. Lite annorlunda känsla till och från sen i tisdags typ stickande i underlivet framförallt. Men inget slem eller liknande. Eftersom jag inte haft en enda förvärk lär jag väl bli helt chockad när de börjar.

Vi var på en liten privatkurs i "föda utan rädsla" denna vecka eftersom vi missade den gemensamma tillfället när vi var magsjuka. För mig var det inget nytt direkt men jag tror det var nyttigt för oss att landa lite mer mentalt inför förlossningen.
 
Åh, det har varit en så jobbig dag idag. Låter som jag alltid har det, men de senaste veckorna har det känts allt bättre. Vi har fått in bättre rutiner och bebis accepterar sele och sjal vilket gör att det är lättare att göra annat på dagarna och också att vi inte behöver lägga så mkt tid och energi på att gå honom att somna.

Men, igår när han sovit 2,5h på dagen vaknade han upp och vägrade ta bröstet, sjukt frustrerande när det brukar funka. Vi fick istället ge honom flaska med utpumpad mat. Samma mönster följde under kvällen. I natt fick jag honom att äta vid bröstet något tillfälle, i morse gick det efter att vi gett honom flaskan en stund.

Kontaktade amningsmottagningen i morse, för jag vill verkligen inte sluta amma redan. Han är ju bara två mån. De tyckte jag gjort rätt och tycker jag ska försöka ge honom bröstet när han inte hunnit bli ledsen och annars ge honom utpumpat innan jag provar att amma och att aldrig tvinga honom om han blir ledsen. De tyckte också att jag skulle köpa en Calmaflaska. I förmiddags lyckades jag amma honom direkt när han vaknat. Då tog han bröstet direkt. I eftermiddags har jag fått pumpa och ge honom flaskan så jag och mamma har lagt hela eftermiddagen på att pumpa, försöka amma och träna in tekniken med Calma, sjukt jobbigt. Bm trodde att detta är en övergående fas och att han är inne i en tillväxtperiod när han behöver mkt mat och att han då blir frustrerad.

Låter kanske överdrivet men är så rädd att detta är slutet. Trivs med att amma och känner framförallt att det är sjukt mkt smidigare än att hålla på med flaska. Trodde inte att jag skulle känna så...

Det behöver inte vara slutet - låt honom få både ock under en period eller resten av amningen om det funkar för honom. Alla mina tre både ammades och fick flaska - även om amning är extremt praktiskt så finns det fördelar med att flaskmata också. Du kommer landa detta bra
 

Precis sådana jag letat efter ju! Tack! Nu har jag rullat ihop en liten duk och lagt i en ring runt bröstvårtan så den slipper klämmas mot bhn, haha. Det är så synd om den för tillfället. :crazy:

Vi kände precis som Ni! 🤣 vi hade två namn som vi inte kunde bestämma mellan så vi skrev två lappar med namnen på och la dem i en keps sen drog vi, bäst av sju det namnet tog vi 🙈😂

Haha, jag gillar att ni tog bäst av sju! :laugh: Ja det får nog faktiskt bli någon liknande lösning här också snart...

Säg inte sådär! Vi har äntligen hittat två namn som båda känns jättefina nu medan bebis ligger i magen (förutsatt att det blir det kön vi förväntar oss, vettetusan vad vi gör om de sett fel på UL :nailbiting::laugh:). Har liksom tänkt att det ska kännas självklart sedan när vi väl har bebis på utsidan! :o

Ja vi hade väl hoppats det, att det liksom skulle lösa sig själv. Men här står vi nu! :p Det svåra när man har bara ett par namn är ju att man tänkt så mycket på dem tillslut. Jag kan tänka mig att det är lättare på ett vis om man har många olika förslag man funderar på, och är lite mer "öppen" för namn. Dessa två har vi ju vänt ut och in på hur många gånger som helst, så de blir nästan lite konstiga som det blir när man övertänker ord.

Vad händer om man inte kan välja namn? 🙈
 
Precis sådana jag letat efter ju! Tack! Nu har jag rullat ihop en liten duk och lagt i en ring runt bröstvårtan så den slipper klämmas mot bhn, haha. Det är så synd om den för tillfället. :crazy:

Ja jag tyckte det var sjukt obehagligt att ha bara tyg emot bröstvårtan där ett tag men eftersom det var november var jag rädd o gå näck pga risk för mjölkstockning + att det läckte en massa inte så trevligt heller 😅 De funkade bra för mig!
 
Alltså hur hungriga kan bäbisar en vecka gamla vara? Sen kl 17.00 här jag ammat 3 gånger.... 🙄
Alltså amning är ju så mkt mer än bara mat. :) Och särskilt i början är det ju viktigt att de får suga ofta för att dra igång produktionen ordentligt. Men ja, amning av spädisar tar mycket tid. Jag har ingen koll på hur många gånger vi ammar på en dag men många är det. Ibland är det korta snuttar och ibland maratonamning...
 
Hoppar in från vintertråden (igen). Håller med om allt som @Elin_B skrivit. Min snart 4-månaders matas av pappa någon gång ibland och det som funkat bäst (vi har inte/vill inte testa flaska) är ett genomskinligt 3-decilitersmått med pip på. Genomskinligt för att man ska se hur mycket som kommer, pip för att man ska kunna lägga pipen en bit in på den lilla tungan och lite större just för att hon äter lite större mängder än vad som får plats i matningskopp. Att ha hennes armar inlindade i en filt/handduk för att undvika "fäktningen" kan ibland behövas. Om du är rädd om amningen och han har det beteendet du beskriver skulle jag genast sluta ge flaska, konstigt att inte amningsmottagningen ger det rådet.

Lycka till ❤
Detta har jag inte hört talas om innan. Som en pipmugg? Låter helt klart som ett alternativ. Köpt? Eller hemmabygge?
 
Uppdatering. Har gått bättre med amningen. I natt funkade det båda gångerna. Idag har vi fått ge flaska nån gång när bebis varit hysterisk men flera gånger har han tagit bröstet direkt. Fortfarande är han inte så glad i hö bröst där han får kämpa mer för mjölken, men har ammat också där. Vi har också kört en variant att tillmatning som vi körde när han var nyfödd, att med sond trycka in utpumpad mjölk i amningsnappen. För oss verkar en framgångsfaktor vara att lägga honom till bröstet när han precis har vaknat/ är på gång att vakna. Låt oss hoppas att det fortsätter åt rätt håll!
Tack för alla tips och råd!
 
Detta har jag inte hört talas om innan. Som en pipmugg? Låter helt klart som ett alternativ. Köpt? Eller hemmabygge?
Alltså jag tänkte bara att jag inte ville köra flaska, på grund av risken för s.k tuttförvirring. Testade med vanlig pipmugg vilket kan rekommenderas till lite större bebisar om flaska av olika anledningar väljs bort men jag tycker det var svårt att inte se hur mycket som kom in i munnen så därför rinner mycket ut igen. Kollade vad vi hade i skåpen och tog något som kändes lagom, vilket blev ett mått liknande det här:
 

Bifogade filer

  • bc5be4d0-e220-44e0-812b-df9d3bf80f5e.jpg
    bc5be4d0-e220-44e0-812b-df9d3bf80f5e.jpg
    2,1 KB · Visningar: 7
Tycker kroppen att man som höggravid ska förbereda sig på att vakna och ta hand och barn på nätterna?

Jag har vaknat vid kl. 4 och varit pigg (svårt att somna om) de flesta nätter i ett par veckor nu. Har varit upp på toa minst en gång innan dess också. Har inget dålig sömn och är pigg på dagarna men vill ju passa på att sova innan den lilla kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 355
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 089
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 366
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp