Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh jobbigtÅh, det har varit en så jobbig dag idag. Låter som jag alltid har det, men de senaste veckorna har det känts allt bättre. Vi har fått in bättre rutiner och bebis accepterar sele och sjal vilket gör att det är lättare att göra annat på dagarna och också att vi inte behöver lägga så mkt tid och energi på att gå honom att somna.
Men, igår när han sovit 2,5h på dagen vaknade han upp och vägrade ta bröstet, sjukt frustrerande när det brukar funka. Vi fick istället ge honom flaska med utpumpad mat. Samma mönster följde under kvällen. I natt fick jag honom att äta vid bröstet något tillfälle, i morse gick det efter att vi gett honom flaskan en stund.
Kontaktade amningsmottagningen i morse, för jag vill verkligen inte sluta amma redan. Han är ju bara två mån. De tyckte jag gjort rätt och tycker jag ska försöka ge honom bröstet när han inte hunnit bli ledsen och annars ge honom utpumpat innan jag provar att amma och att aldrig tvinga honom om han blir ledsen. De tyckte också att jag skulle köpa en Calmaflaska. I förmiddags lyckades jag amma honom direkt när han vaknat. Då tog han bröstet direkt. I eftermiddags har jag fått pumpa och ge honom flaskan så jag och mamma har lagt hela eftermiddagen på att pumpa, försöka amma och träna in tekniken med Calma, sjukt jobbigt. Bm trodde att detta är en övergående fas och att han är inne i en tillväxtperiod när han behöver mkt mat och att han då blir frustrerad.
Låter kanske överdrivet men är så rädd att detta är slutet. Trivs med att amma och känner framförallt att det är sjukt mkt smidigare än att hålla på med flaska. Trodde inte att jag skulle känna så...
Nej, vet att inget är säkert vad gäller flaska. Har prövat kopp både nu och tidigare med liten blir så fäktig när han är hungrig så svårt att få till det utan att spilla ner honom. Amningsmottagningen tyckte också att det handlar om för stor mängd nu när han är större.Åh jobbigtAmning kan vara så jäkla knepigt och ibland så enkelt. Flaska är ju alltid lite riskabelt (i och med risken för tuttförvirring) att blanda in men jag förstår att man gärna tar till det när det känns som att inget annat funkar.
Calma är ju trögare att suga ur men egentligen finns det ingen flaska som är "säker" för amningen utan det är mest ett marknadsföringsknep. De flesta jag känner till som blivit tuttförvirrade har blivit det av just Calmaflaskan, på grund av att man tror att den flaskan är safe. Sen är det ofta svårt att få bebisen att ta den flaskan med - vi försökte med sonen men den har lite udda form och är så jäkla trög att få flöde ur så det var helt hopplöst.
Det finns ju lite alternativ till flaska man kan testa - koppmatning, skedmatning - finns en Medela Soft cup på apoteket, eller tillmatningsset som är menat att fästas på bröstet men även kan fästas på t ex ett finger.
Om ni ändå vill ge flaska så kan ni läsa på lite om paced bottlefeeding/flaska lungt vilket är menat att efterlikna amningen så mycket som möjligt för att minska risken för just tuttförvirring.
Hoppas ni får det att funka så att du får amma så länge du önskar![]()
Nej, vet att inget är säkert vad gäller flaska. Har prövat kopp både nu och tidigare med liten blir så fäktig när han är hungrig så svårt att få till det utan att spilla ner honom. Amningsmottagningen tyckte också att det handlar om för stor mängd nu när han är större.
Låt oss hoppas det är övergående för faen vad det tär på mig...
Åh, det har varit en så jobbig dag idag. Låter som jag alltid har det, men de senaste veckorna har det känts allt bättre. Vi har fått in bättre rutiner och bebis accepterar sele och sjal vilket gör att det är lättare att göra annat på dagarna och också att vi inte behöver lägga så mkt tid och energi på att gå honom att somna.
Men, igår när han sovit 2,5h på dagen vaknade han upp och vägrade ta bröstet, sjukt frustrerande när det brukar funka. Vi fick istället ge honom flaska med utpumpad mat. Samma mönster följde under kvällen. I natt fick jag honom att äta vid bröstet något tillfälle, i morse gick det efter att vi gett honom flaskan en stund.
Kontaktade amningsmottagningen i morse, för jag vill verkligen inte sluta amma redan. Han är ju bara två mån. De tyckte jag gjort rätt och tycker jag ska försöka ge honom bröstet när han inte hunnit bli ledsen och annars ge honom utpumpat innan jag provar att amma och att aldrig tvinga honom om han blir ledsen. De tyckte också att jag skulle köpa en Calmaflaska. I förmiddags lyckades jag amma honom direkt när han vaknat. Då tog han bröstet direkt. I eftermiddags har jag fått pumpa och ge honom flaskan så jag och mamma har lagt hela eftermiddagen på att pumpa, försöka amma och träna in tekniken med Calma, sjukt jobbigt. Bm trodde att detta är en övergående fas och att han är inne i en tillväxtperiod när han behöver mkt mat och att han då blir frustrerad.
Låter kanske överdrivet men är så rädd att detta är slutet. Trivs med att amma och känner framförallt att det är sjukt mkt smidigare än att hålla på med flaska. Trodde inte att jag skulle känna så...
Vi kände precis som Ni!vi hade två namn som vi inte kunde bestämma mellan så vi skrev två lappar med namnen på och la dem i en keps sen drog vi, bäst av sju det namnet tog vi
![]()
Säg inte sådär! Vi har äntligen hittat två namn som båda känns jättefina nu medan bebis ligger i magen (förutsatt att det blir det kön vi förväntar oss, vettetusan vad vi gör om de sett fel på UL). Har liksom tänkt att det ska kännas självklart sedan när vi väl har bebis på utsidan!
![]()
Precis sådana jag letat efter ju! Tack! Nu har jag rullat ihop en liten duk och lagt i en ring runt bröstvårtan så den slipper klämmas mot bhn, haha. Det är så synd om den för tillfället.![]()
Alltså amning är ju så mkt mer än bara mat.Alltså hur hungriga kan bäbisar en vecka gamla vara? Sen kl 17.00 här jag ammat 3 gånger....![]()
Kan också vara så att din produktion behöver öka. Vi hade också så för en vecka sen. Två dagar i rad ammade hon nästan varje timmeAlltså hur hungriga kan bäbisar en vecka gamla vara? Sen kl 17.00 här jag ammat 3 gånger....![]()
Detta har jag inte hört talas om innan. Som en pipmugg? Låter helt klart som ett alternativ. Köpt? Eller hemmabygge?Hoppar in från vintertråden (igen). Håller med om allt som @Elin_B skrivit. Min snart 4-månaders matas av pappa någon gång ibland och det som funkat bäst (vi har inte/vill inte testa flaska) är ett genomskinligt 3-decilitersmått med pip på. Genomskinligt för att man ska se hur mycket som kommer, pip för att man ska kunna lägga pipen en bit in på den lilla tungan och lite större just för att hon äter lite större mängder än vad som får plats i matningskopp. Att ha hennes armar inlindade i en filt/handduk för att undvika "fäktningen" kan ibland behövas. Om du är rädd om amningen och han har det beteendet du beskriver skulle jag genast sluta ge flaska, konstigt att inte amningsmottagningen ger det rådet.
Lycka till ❤
Alltså jag tänkte bara att jag inte ville köra flaska, på grund av risken för s.k tuttförvirring. Testade med vanlig pipmugg vilket kan rekommenderas till lite större bebisar om flaska av olika anledningar väljs bort men jag tycker det var svårt att inte se hur mycket som kom in i munnen så därför rinner mycket ut igen. Kollade vad vi hade i skåpen och tog något som kändes lagom, vilket blev ett mått liknande det här:Detta har jag inte hört talas om innan. Som en pipmugg? Låter helt klart som ett alternativ. Köpt? Eller hemmabygge?