Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha okej. Ja det ter sig verkligen olika!Inte direkt. Det var mest bara stooora jobbiga eksem. Tösen blev dock lös i magen varje gång vi åt pannkakor eller annat med mycket mjölk i, typ glass, men det tog ett tag innan vi såg sambandet där. Och det var först då som allergiproven gjordes
Från början hade han ett par torra fläckar, en på överarmen och en på ena kinden och de smorde jag med salva och blev inte mer än så tills vi började byta ut mål, från amning till fast föda. Det räckte att byta ett mål så eskalerade det och när prickarna blev koncentrerade till röda upphöjda fläckar på kinderna började jag bli misstänksam. Prickarna såg ut som gula finnar och brast efter ett tag med en klargul vätska. Han verkade dock inte alls besvärad. Han fick efter nån vecka även på utsidan av överarmen och i ett knäveck och det avfärdades som böjveckseksem av en läkare. Men eftersom jag haft det som liten och fortfarande har eksem köpte jag inte det alls för så ser inte mina ut. Och till sist fick jag träffa en annan läkare, och det var den här unga som ville att jag skulle sluta med mjölkprodukter. Det tog fyra veckor innan det var ute ur sonens kropp (2 v för min kropp och 2 v för hans) och sen ytterligare en vecka så var alla utslag läkta.Var det prickarna eller nåt annat som fick dig misstänka allergi? Eller var det bara läkaren som reagerade? Inga sår utan bara torr hud och finnar/prickar. Tycker som sagt att hon är så nöjd så det är bara den där kommentaren om prickar på magen som gör att jag tänkt på det.
Enmånadskontroll idag. Läkaren var lite osäker på höfterna även om han inte hittar något fel så remiss är skickad för att få en second opinion (mest för säkerhets skull som jag förstod det).
5190g så den kurvan fortsätter rakt upp.
Vad är det som de undersöker med höfterna? Inser att jag inte uppfattat vad de kollar, bara att de kollar.. Håller tummarna för att ni får grönt ljus på nästa kontroll iaf!
De kollar väl efter luxationer, dvs så de inte hoppar ur led eller så. I så fall kan de få skena mm (mer än så vet jag inte).
Tack för ditt svar! Lycka till med skenan.När vår gosse läkarundersöktes på BB tyckte sig läkaren känna instabilitet i ena höften. Vi fick en remiss till ultraljud och läkaren som gjorde ultraljudet såg att höger höft är instabil, det innebär att höften kan hoppa ur led eftersom höftledskula inte riktigt passar i ”skålen”. Vår son har fått en sk ”von rosen skena”som han ska ha dygnet runt i 6 veckor till att börja med. Sen görs ett nytt ultraljud och ser det bra ut då tar de bort skenan. Är höften fortsatt instabil då så får han ha skenan i ytterligare 6 veckor. Direkt efter ultraljudet fick vi följa med till ortopedmottagningen, där satte de på skenan och vi föräldrar fick information och möjlighet att ställa frågor. Läkaren ringde även upp dagen efter för att vi skulle ha möjlighet att ställa de ev frågor som dykt upp hos oss.
Skenan täcker hela ryggen och har ”armar” som är böjda över låren, axlarna och midjan. Barnet ligger i grodställning. Enligt läkaren gör inte skenan ont för barnet och för oss har det stämt. Vår son verkar inte bry sig så jättemycket om den. Han tycker att det är lite jobbigt att inte kunna röra sig som han vill, men i övrigt är han rätt nöjd. Det är nog mer jobbigt för oss föräldrar. Vi får inte ta av skenan så det är lite meckigt att byta blöja, speciellt när han bajsat. Vi får försöka tvätta med tvättlappar under skenan för att få rent överallt. En gång i veckan åker vi till ortopeden för att bada sonen. Då tar de av skenan innan bad och sätter på den efteråt.
Jag tyckte att det var väldigt jobbigt när vi fick beskedet, men nu när det gått en vecka känns det helt ok. Det är klart att jag önskar att sonen inte behövde ha skenan, men nu när det är som det är med höften så känns det bra att de upptäckt och behandlar den tidigt. Jag har förstått att behandlingen är mycket jobbigare när barnet blir äldre.
Jag håller tummarna för att allt ser bra ut för er @Jenka men om bebis får en skena så vill jag bara säga att det går rätt bra det med, även om det så klart kan kännas väldigt jobbigt från början Jag grät när vi fick beskedet och såg en massa problem framför mig. Men än så länge så går det bra
Är det vid två månader de får det? Informationen till oss omföderskor är inte alltid tydlig. Och med amningshjärna och utmattning minns man ingenting från två år tillbaka!Igår fick Walter första dosen rota-vaccin när vi var på Bvc! Han har bajsat mer än vanligt och bajset har vart lösare men annars verkar han än så länge må bra! Hoppas det fortsätter så
Han hade som vanligt växt på bra sen sist, dock börjar kurvan plana ut nu och går inte spikrakt upp som innan och tur är väll det
Är det vid två månader de får det? Informationen till oss omföderskor är inte alltid tydlig. Och med amningshjärna och utmattning minns man ingenting från två år tillbaka!
Ja, visst är det kul nu när man faktiskt börjar se utvecklingen hos dom!Vad har hänt med era små på senaste?
Hur gammal är han?Ja, visst är det kul nu när man faktiskt börjar se utvecklingen hos dom!
Walter pratar också en del, han tycker det är superkul när man tar hans ben och ”cyklar” med dom i luften! Då skrattas de friskt och då blir man ju bara så lycklig sen har han ju verkligen fått in snitsen hur man rullar från mage till rygg! Han har inte riktigt fattat det här med babygymmet än utan nöjer sig med att ligga och sprattla bara!
Jag har lyckats vara iväg varenda dag den här veckan. Roligt men lite lite vila. Dagens planer blev dock inställda och jag har sovit som en kratta (mer pga drömmar än barnen) så idag blir det vila! E har precis somnat efter lite maratonamning så hoppas hon låter de planerna gå i lås.
Natten till igår sov hon sin första hela natt. 22-06, ammade och sov vidare till 8,30 (aj mina bröst bara, men hon får gärna sova så igen ändå. Inte senaste natten dock).
Hur gammal är han?
Natten till igår sov hon sin första hela natt. 22-06, ammade och sov vidare till 8,30 (aj mina bröst bara, men hon får gärna sova så igen ändå. Inte senaste natten dock).
Jag kom på mig själv med att vara osäker på hur många veckor min bebis är. Ett andrabarnssyndrom? Med första hade jag nog stenkoll på antal veckor fram till iaf 16 veckor. Nu är bebis 9 veckor (tog fram kalendern och räknade )
Jag har ju fått första barnet men har ändå fått öppna Preglife appen några gånger för att kolla! Undra hur sjutton det ska gå för mig om jag får ett barn till?