Vårföräldrar 2017 del tre

@Ariane Enligt min BM så ska jag heller inte gå upp mer än typ 5 kg. Enligt läkaren på speciallistmödravården var det viktigare att jag mådde bra och åt ordentligt än att jag skulle svälta mig och ha dåligt samvete under graviditeten. Sen sa hon ju att jag självklart skulle undvika sötsaker och likande men läkaren hade enligt mig en mycket sundare inställning till viktuppgång.
Min BM säger inte så mycket om vikten nu men vi får väl se vad hon säger i februari på nästa besök. Jag vet att jag har gått upp typ 1-2 kg sen v 18.

@Petronella @kakan89
Jag försöker få tanten (bm) att förstå att det är inte mitt ätande som är orsaken till att jag gått upp, det är foglossningen som gör att jag inte kan röra mig som jag brukar.
Det finns en övervikt i grunden så bm anser att max sex kilo är ok för mig att gå upp. (landade nog på sju förra gången).
Rent mentalt sitter jag och pekar finger åt damen när hon anmärker.
Förra graviditeten grät jag när hon klagade, övertygad om att det var jag som gjorde fel. Den här gången är jag tryggare i mig själv och jag vet att jag kommer gå ner det, om inte annat efter amning. (förra gången gick jag upp 7 och ner 13 så jag är inte särskilt oroad)
Tråkigt när BM gnäller över 0,5kg.. jag har gått upp 12kg enl vågen i morse:meh: Fortsätter jag i samma takt slutar jag på 16kg upp skulle jag tro. Blir lite att bita i när bebis kommit ut.

Gaah varför finns det så många osmidiga BM för??? Vår BM är bra, hon har inte klagat nåt på min vikt och "skäms" nästan när hon sagt att sf måttet kan vara svårare att mäta och att jag behövde göra glukosbelastningen! Hon förstår att jag vet om min övervikt, lixom inget konstigt med det! Vägde mig imorse, gått upp två kg sen i torsdags dock! Men får nog vänta tills torsdag innan jag ojjar mig över viktuppgång eftersom man helst ju bara ska väga sig en gång i veckan!

Än så länge har ingen på BMM sagt nått om vikt. Mer än att hon som skrev in mig frågade om jag visste vad jag brukade väga och sen frågade den BM jag träffade nu senast (första gången jag träffade henne eftersom jag bytte BM) om den vikten som stod inskriven stämde som min utgångsvikt typ. Jag tom frågade om jag skulle väga mig vid senaste besöket och fick svaret att det fick jag väll göra om jag ville, men hon skrev ju inte upp vad jag vägde eller så.
Vet inte om det beror på att jag inte har några bekymmer med min vikt eller om de har som policy att inte väga folk rutinmässigt.

En sak som jag tycker vore intressant att få veta är ungefär hur många kilo i v. 40 som består av ökad blodmängd, fostervatten, moderkaka, ökad volym i brösten och bebis. För de kilona måste man ju få "räkna bort"...

Än så länge har ingen på BMM sagt nått om vikt. Mer än att hon som skrev in mig frågade om jag visste vad jag brukade väga och sen frågade den BM jag träffade nu senast (första gången jag träffade henne eftersom jag bytte BM) om den vikten som stod inskriven stämde som min utgångsvikt typ. Jag tom frågade om jag skulle väga mig vid senaste besöket och fick svaret att det fick jag väll göra om jag ville, men hon skrev ju inte upp vad jag vägde eller så.
Vet inte om det beror på att jag inte har några bekymmer med min vikt eller om de har som policy att inte väga folk rutinmässigt.

En sak som jag tycker vore intressant att få veta är ungefär hur många kilo i v. 40 som består av ökad blodmängd, fostervatten, moderkaka, ökad volym i brösten och bebis. För de kilona måste man ju få "räkna bort"...

Jag har googlat nån gång vad bäbis inkl allt väger, tror det var nånstans mellan 7-10 kg men minns inte exakt, orkar inte googla nu :p

Jag har googlat nån gång vad bäbis inkl allt väger, tror det var nånstans mellan 7-10 kg men minns inte exakt, orkar inte googla nu :p
Isåfall borde man ju få gå upp typ 10kg utan att det gnälls alla fall... Annars har man ju "gått ner" i vikt.. Lite väl mycket att kräva att folk ska lyckas gå ner i vikt när de är gravida..

Isåfall borde man ju få gå upp typ 10kg utan att det gnälls alla fall... Annars har man ju "gått ner" i vikt.. Lite väl mycket att kräva att folk ska lyckas gå ner i vikt när de är gravida..

"Normalt" är 12-16kg.

Kroppen vill ju gärna spara lite depåer på mamman också rent hormonellt. Det som sätter sig på rumpa och lår typ.

Ja jag håller med, jag har googlat mig till att jag som är så överviktig inte bör gå upp mer än 8-9 kg men samtidigt så känner jag mig inte så jättenervös att ha gått upp typ 11-12 kg o lär gå upp nåt kg till innan ungen är ute!

@Petronella @kakan89
Jag försöker få tanten (bm) att förstå att det är inte mitt ätande som är orsaken till att jag gått upp, det är foglossningen som gör att jag inte kan röra mig som jag brukar.
Det finns en övervikt i grunden så bm anser att max sex kilo är ok för mig att gå upp. (landade nog på sju förra gången).
Rent mentalt sitter jag och pekar finger åt damen när hon anmärker.
Förra graviditeten grät jag när hon klagade, övertygad om att det var jag som gjorde fel. Den här gången är jag tryggare i mig själv och jag vet att jag kommer gå ner det, om inte annat efter amning. (förra gången gick jag upp 7 och ner 13 så jag är inte särskilt oroad)
Jag har ju också en sån dum BM. Och också övervikt och speciellt enligt BMI är jag ju extremt stor men de vet jag ju att jag inte är ;) Men jag har sagt åt min BM att hon får väga mig men hon får inte Kommentera det, det går så där för henne :sneaky: Men jag är stenhård, jag vet att jag gått upp snart 9kg sen kräkveckorna slutade = 5kg upp från normalvikten. Dom 3sista har kommit snabbt sen jag slutade Rida döe fullt 15dec...typ vecka 22 eller nått. Men jag tycker fortfarande att det är mitt problem.

Jag är gladare om jag äter än om jag inte äter. Mina hormoner är extremkänsliga sen ett par veckor tillbaka. Skulle jag vara striktare med maten skulle jag inte kunna vara bland folk, hungrig = gråter för allt....

Hejja dig helt enkelt!!!

Enligt min läkare på speciallistmödravården så räknar man i snitt med ungefär att 11 kg är bäbisen och fostervatten mm. Och att allt under det innebär att man egentligen gått ner i vikt.

Men jag tycker inte att de borde stirra sig blinda på vikten. Jag tycker inte att jag borde få dåligt samvete över varje kg på vågen som visar uppåt. Speciellt inte när jag i princip fick en utskällning när jag gick ner i vikt under första tiden pga illamående... Den läkaren behöver jag som tur är inte träffa något mer. Nu har jag en bra läkare på MVC och en bra på speciallistmödravården. Har funderingar på att byta ut BM men har inte bestämt mig ännu.

Hittade en tub lidokain :love:

Och har beställt massor av choklad. Räcker säkert till att muta sambon med på förlossningen sen också.

Jag hittade den infon på nätet. Ska se om jag kan hitta den igen

Ni som har barn sen innan; Ungefär hur mycket kläder kan vara rimligt att skaffa? I 50 tänker jag inte direkt skaffa något, har några plagg som jag fått men jag tänker att det är inte ens säkert att det passar ju så skulle bebis visa sig vara superliten så får man lösa det då..
Men hur många bodys och byxor kan vara rimligt att ha i strl 56 och 60? Vad tycker ni? :)

Ni som har barn sen innan; Ungefär hur mycket kläder kan vara rimligt att skaffa? I 50 tänker jag inte direkt skaffa något, har några plagg som jag fått men jag tänker att det är inte ens säkert att det passar ju så skulle bebis visa sig vara superliten så får man lösa det då..
Men hur många bodys och byxor kan vara rimligt att ha i strl 56 och 60? Vad tycker ni? :)

Jag har nog redan för mkt kläder! Då har jag knappt köpt nånting men fick lov att köpa några plagg i 50, var ju helt säker på att få ett stort barn men blir nog ganska normalt eller ngt mindre och då blir 56 för stort... men har kanske 4-5 bodysar, 3-4 byxor och runt 4 pyjamaser i 50. I 56 och 62 har jag desto mer, kanske runt 8-12 plagg av varje sort, tror inte jag kommer använda allt knappt!

5-8 bodys i varje storlek, 4-5 par byxor?
Jag kör på heldress/pyjamas med muddar från pop och liknande, enkelt och längre livstid. Jag viker upp och ner muddarna.
Har ni egen tvättmaskin känns det rätt lagom, med tvättstuga kanske 10 bodys om man kan tvätta 1-2 ggr/vecka.

Jag torkar ju lite kräks och tycker det är ok, andra byter kläderna omgående vid kräk. Jag satsade på dreggellappar istället.

I alla fall förra gången fick jag snabbt favoritkläder, främst sånt som var enkelt att sätta på. Bodys var läskigt tyckte jag när hen var pytte, hellre en pyjamas man lade barnet på och sen bara knäppte igen.

I alla fall förra gången fick jag snabbt favoritkläder, främst sånt som var enkelt att sätta på. Bodys var läskigt tyckte jag när hen var pytte, hellre en pyjamas man lade barnet på och sen bara knäppte igen.

Finns ju omlott bodys! Ska vara mkt smidigare är dom man drar över huvudet :)

5-8 bodys i varje storlek, 4-5 par byxor?
Jag kör på heldress/pyjamas med muddar från pop och liknande, enkelt och längre livstid. Jag viker upp och ner muddarna.
Har ni egen tvättmaskin känns det rätt lagom, med tvättstuga kanske 10 bodys om man kan tvätta 1-2 ggr/vecka.

Jag torkar ju lite kräks och tycker det är ok, andra byter kläderna omgående vid kräk. Jag satsade på dreggellappar istället.

Vi har egen tvättmaskin så det är inga problem, men vill ju heller inte köra halvfulla maskiner :p
Har fått en hel del plagg från syster och vänner, det är mest vanliga bodys med knäppning i grenen och olika typer av byxor (med och utan fot). Men behöver nog komplettera lite så det är därför jag undrar. Jag vill ju inte köpa mer än nödvändigt :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 060
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 417
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka