Vårföräldrar 2016

Mår alla här "dåligt" eller är det nån förutom mig som mår precis som vanligt? Absolut inga symtom. Kännt lite mindre sug efter vissa maträtter, men inte mer än så. *peppar peppar*

Idag mår jag toppen igen;) har nån typ av "periodisk ruttenhet" verkar det som för det är allt eller inget som gäller. Så idag har jag jobbat, käkat lunch med en släkting och nu ska jag storstäda huset.

Mår alla här "dåligt" eller är det nån förutom mig som mår precis som vanligt? Absolut inga symtom. Kännt lite mindre sug efter vissa maträtter, men inte mer än så. *peppar peppar*

trots att jag gnäller mår jag faktiskt ryktigt bra. enda sättet jag märker av det är ömma bröst och lätt konstant mensvärk. lätt illamående ibland men vet ej om det är graviditet eller att jag inte fått ta mina magmediciner (van att må illa ogravid) inte ens mannens kaffe stör mig

Jag mår också bra! Har inte kräkts eller haft några smärtor, men är till och från ganska trött. Längtar till kub-testet för att få se att allt fortfarande är ok! Gissar att vi bokar tid för det på inskrivningen nästa vecka.

Är det inte massa andra som ska på RUL nu snart?
Själv är det dags imorgon! Jag är supernervös som vanligt ;)

Jo jag! Jag får dock vänta till nästa vecka, är i v 20 då.

Här har du en till som mår hyfsat normalt. Lite lättare till tårar och så har jag lite ligamentkänningar efter träning, men annars rullar livet på. Tog nya bilder i dag och jag börjar dock se en slående likhet med Barbamamma O_o:nailbiting:

Tjofaderittan, nu har jag gått halva tiden :banana::D

Min sambo ville muntra upp mig och köpte hem ett jättepaket Brie... Och kände sig såklart lite dum när jag sa att man inte får äta brie... Det stog ju pastöriserat på förpackni gen.
Nu går jag och glor på den där osten och undrar hur stor sannolikhet det är att den är laddad med Listeria... Provat äta den på macka och värma i micron tills det bubblar men det var inte särskilt gott tyvärr.
Äter ju smörgåspålägg utan betänkligheter, massa annat oxå som skulle kunna ha bakterier i sig. Men eftersom BM noggrant förklarade att man inte skulle äta brie så känns det som att det är typ det värsta man kan göra- värre än ett glas vin till och med.
Ett glas vin skulle jag rent krasst inte tro skadar fostret alls. Nu dricker jag i te ändå såklart men jag tror inte barnet blir skadat av liten mängd alkohol. Försökte förresten köpa lite gott dricka för gravida men 90%av allt vi stoppade i korgen visade sig ha typ 1%alkohol. Vi stod och vred på flaskorna och liksom- hur farligt kan det vara ? Men köpte bara helt utan alkohol. Mest för att slippa kommentarer.
Hur gör ni med cider som har låg alkoholprocent?
Vakuumförpackad smörgåspålägg?

Min sambo ville muntra upp mig och köpte hem ett jättepaket Brie... Och kände sig såklart lite dum när jag sa att man inte får äta brie... Det stog ju pastöriserat på förpackni gen.
Nu går jag och glor på den där osten och undrar hur stor sannolikhet det är att den är laddad med Listeria... Provat äta den på macka och värma i micron tills det bubblar men det var inte särskilt gott tyvärr.
Äter ju smörgåspålägg utan betänkligheter, massa annat oxå som skulle kunna ha bakterier i sig. Men eftersom BM noggrant förklarade att man inte skulle äta brie så känns det som att det är typ det värsta man kan göra- värre än ett glas vin till och med.
Ett glas vin skulle jag rent krasst inte tro skadar fostret alls. Nu dricker jag i te ändå såklart men jag tror inte barnet blir skadat av liten mängd alkohol. Försökte förresten köpa lite gott dricka för gravida men 90%av allt vi stoppade i korgen visade sig ha typ 1%alkohol. Vi stod och vred på flaskorna och liksom- hur farligt kan det vara ? Men köpte bara helt utan alkohol. Mest för att slippa kommentarer.

Kan du inte köra den i ugnen ordentligt, som man gör med en brietårta? Jag tycker det är supergott med honung, torkad frukt och nötter. Eller koka i en pastasås eller något?

Min man är jättesöt och kör bara säkra kort. I går fixade han specialrullar till mig när vi köpte sushi. Jag var jätteavis på hans laxbitar!

Enligt Vårdguiden går allt med under 1,2 volymprocent alkohol bra. Jag har druckit alkoholfritt vin och bubbel några gånger. Men jag skulle inte dricka det jämt och hela dagarna.

• Gilla
Reactions: Ray
Kan du inte köra den i ugnen ordentligt, som man gör med en brietårta? Jag tycker det är supergott med honung, torkad frukt och nötter. Eller koka i en pastasås eller något?

Min man är jättesöt och kör bara säkra kort. I går fixade han specialrullar till mig när vi köpte sushi. Jag var jätteavis på hans laxbitar!

Enligt Vårdguiden går allt med under 1,2 volymprocent alkohol bra. Jag har druckit alkoholfritt vin och bubbel några gånger. Men jag skulle inte dricka det jämt och hela dagarna.
Hur smält smält ska den vara? Måste det allt bubbla eller?
Då kunde jag frossat lite mer på cider hyllan -tack för tipset:)

Min absoluta favoritgrej att äta är tryffelsalami och det är ju inte helt hundra att äta längre, men jag googlade på hur hög risken faktiskt är och sen åt jag några skivor ändå för att jag kände att det var rätt så himla lugnt. Jag älskar ju allt som är lufttorkat och som köps i charken i princip. Angående alkohol så var jag med på en champagneprovning på jobb typ två dagar efter jag fått reda på att jag var gravid, drack givetvis inte upp några fulla glas utan tog en-två små klunkar av varje och det kändes okej (4 olika champagner). Samma med att jag faktiskt serverar alkoholhaltig dryck på jobb och ibland kommer behöva smaka av vinet så det inte är dåligt innan det serveras, men det känner jag måste vara okej.

Jag tror inte heller att någon klunk skadar kiddot eller att en så pass låg alkoholhalt som 1% skulle göra någon skillnad faktiskt, hade absolut kunnat dricka cider med den "styrkan" om det vore så att jag gillade det.

• Gilla
Det är mycket mat som innehåller lite alkohol (1%) som man inte är medveten om, tex a-fil.
Så allt upp till den procenten anser jag är ok, men som med allt annat så är det inga mängder.
Jag har råkade äta en del ost i början av graviditeten och har även ätit lufttorkad skinka, ibland kopplar man inte hahaha Men ja, jag försöker vara mer medveten och inte göra om det.
Som jag har förstått det så ska det rätt mkt till för att det ska vara någon fara.
Ett eller flera glas med alkohol skulle jag dock aldrig dricka, tänker att så påverkad som man ändå blir av alkohol som fullvuxen hur påverkad blir då inte en liten bebis?
Skulle jag däremot i mitt jobb behöva provsmaka någon gång då och då som @sicx beskriver så tror jag inte att jag skulle ha något problem med det då det rör sig om så ytterst små mängder.

• Gilla
Jag tänker ibland på ett gammalt avsnitt av How I met your mother där Lilly är gravid och hennes läkare säger "Just a little bit" varje gång Lilly frågar om hon kan äta/dricka ditten och datten av livets goda. Ted o Marshal blir till slut galna och tycker läkaren är inkompetent som säger så. Men slutklämmen blir att det viktigaste är en harmonisk mamma med balans i livet. Och det kan vara svårt med totalförbud. Man är ju nojig så det räcker ändå!

• Gilla
Pastöriserad ost är ok, med brie jan man skära bort kanterna så undviker man möglet.

Ang pålägg står det att det är ok när det är nytt och färskt.

Pastöriserad ost är ok, med brie jan man skära bort kanterna så undviker man möglet.

Ang pålägg står det att det är ok när det är nytt och färskt.

Jag läste att man rekomenderar att inte äta brie även om den är gjord på pastöriserad :)

Ang att det bubblar så är det 70 grader man ska värma dom till :)

Detta hitta jag på Livsmedelsverkets hemsida :)

Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen

man skall inte skjuta upp saker för länge... har visdonständer som borde dras ut, men de har inte blivit av (en orsak är att tandläkaren vägrar tro på mig när jag säger att bedövningen inte tar)

märkte nu att jag har HÅL i en tvärliggande visdomstand, tvivlar att se går att laga, eller är ju ingen större ide om man säger så....

så nu MÅSTE jag på nått sätt få ut tanden

man skall inte skjuta upp saker för länge... har visdonständer som borde dras ut, men de har inte blivit av (en orsak är att tandläkaren vägrar tro på mig när jag säger att bedövningen inte tar)

märkte nu att jag har HÅL i en tvärliggande visdomstand, tvivlar att se går att laga, eller är ju ingen större ide om man säger så....

så nu MÅSTE jag på nått sätt få ut tanden
Fy din stackare!
Dra visdomstand och föda barn är nästan lika laddat för min del och då tog ändå bedövningen bra när jag drog min. Kändes ändå som att tandis ville ta livet av mig...

Ok - nästa matfråga. Om ngn har koll. Nötkött, typ biff och liknande, vill jag ju helst ha medium rare. Men då allt måste vara upphettat till 70 grader, måste jag börja äta dem helt genomstekta? Eller hur genomstekt är mitten när det är 70 grader??

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.