Vårföräldrar 2016

Skönt! :bump: Skulle så gärna vilja göra KUB men är rätt säker på att man inte får göra det här om man är under 35 och inga särskilda skäl finns..

Jag räknar inte heller med att få KUB av landstinget, men vi har tänkt göra det privat. Det kostar inte orimligt mycket och om man är väldigt orolig för kromosomavvikelser så känns det som att det är värt pengarna.

TACK för magbilderna hörrni. Jag är i v 15 nu och kan liksom inte begripa hur jag kan ha fått en sådan kagge redan. Har kollat runt på nätet på hur stor det är normalt att vara men där är alla så smala och har bara en liiiten kula. Jag har gått upp 7 kg och sväller ut över alla bredder. Så det kändes skönt att se att det finns fler som redan har en mage!

TACK för magbilderna hörrni. Jag är i v 15 nu och kan liksom inte begripa hur jag kan ha fått en sådan kagge redan. Har kollat runt på nätet på hur stor det är normalt att vara men där är alla så smala och har bara en liiiten kula. Jag har gått upp 7 kg och sväller ut över alla bredder. Så det kändes skönt att se att det finns fler som redan har en mage!

Mina 10 kg i uppgång är inte bara mage :crazy: Rumpa, höfter och lår har växt såpass att jag redan fått gå upp 1 byxstorlek på gravidbyxor och leggings. Iofs med minste sonen gick jag från storlek M till XXL och ändå täcktes inte magen de sista veckorna, så jag tror jag vet vad som väntar :nailbiting::arghh:

Happ, idag blir jag hemma från jobbet. Spyr som en räv och känner mig allmänt sjösjuk. :crazy: Hoppas att det bara är något övergående. Har tyvärr inte ett jobb där det funkar att gå lite på halvfart och gå undan och må illa lite avskilt. :(

Happ, idag blir jag hemma från jobbet. Spyr som en räv och känner mig allmänt sjösjuk. :crazy: Hoppas att det bara är något övergående. Har tyvärr inte ett jobb där det funkar att gå lite på halvfart och gå undan och må illa lite avskilt. :(

Usch, vet hur det är :crazy:. Mitt enda råd är att ta det extremt lugnt :)

Arbetar som undersköterska, mest i hemtjänsten så jag är sjukskriven sedan juli och september ut. Men ser inga större hopp att kunna gå och arbeta för har känningar av att foglossning är på gång :grin:

Nu kommer jag med mina frågor igen ;)
Men när ni är bajsnödiga, får ni ont i magen då? Precis om det trängs därinne?
Jag kan få sjukligt ont ibland, går på toa o vips så är det borta.. Så det måste ju bero på att jag behöver uppsöka toa? Allt verkar ju normalt enligt sökningar men vill höra hur ni har det ;)

Usch, vet hur det är :crazy:. Mitt enda råd är att ta det extremt lugnt :)

Arbetar som undersköterska, mest i hemtjänsten så jag är sjukskriven sedan juli och september ut. Men ser inga större hopp att kunna gå och arbeta för har känningar av att foglossning är på gång :grin:

Oj! Har du varit sjukskriven för illamående?

Själv ska jag träffa nya BM på onsdag o fråga om sjukskrivning... Den förra gissa ju på att jag skulle jobba till vecka 30.. "För du mår ju så bra nu"
När jag nämnde mitt extremt fysiskt tunga jobb så sa hon, "kanske vecka 27"..
Så är lite nervös för att nästa BM ska va likadan.. Är INTE sugen på o föda tvillingar i vecka 30 för att jag jobbat länge...

Oj! Har du varit sjukskriven för illamående?

Själv ska jag träffa nya BM på onsdag o fråga om sjukskrivning... Den förra gissa ju på att jag skulle jobba till vecka 30.. "För du mår ju så bra nu"
När jag nämnde mitt extremt fysiskt tunga jobb så sa hon, "kanske vecka 27"..
Så är lite nervös för att nästa BM ska va likadan.. Är INTE sugen på o föda tvillingar i vecka 30 för att jag jobbat länge...

Är sjukskriven för extremt graviditetsillamående.
Här sjukskriver inte BM, utan man får till läkaren på MVC eller vårdcentralen. Denna graviditet har inte sjukskrivning varit svårt att få eftersom det finns dokumenterat att jag haft extremt graviditetsillamående under alla mina graviditeter. Nu sist frågade läkaren om vad jag arbetade med, och när jag berättade att jag är undersköterska sa han "Nej det går inte. Jag sjukskriver dig 2 månader. Hör av dig om det behöver förlängas".

Mina graviditeter börjar alltid med antingen kräkningar eller starkt illamående redan veckan innan mens. Samma vecka som mensen skulle kommit så ökar illamåendet så kraftigt att jag går som en zombie mellan toaletten och sängen. 2013 fick jag åka in på flertal vätskedropp (2004 hade jag en nonchalant barnmorska som bara sa att jag skulle uthärda :yuck:). 2004 slutade illamåendet runt 5e månaden, 2013 slutade det extrema illamåendet nånstans runt vecka 12-14, illamående hade jag dock tiden ut så fick ta bort kött, kolsyrad dryck, kaffe osv för att hålla illamåendet i schack. Denna gång blev det en aning lugnare då jag började med åksjukeband och postafen redan veckan innan mens och när testet visade positivt så fick jag Lergigan Comp utskrivet (precis som 2013, 2004 fick jag prova massa annat :crazy:). Sedan några få veckor tillbaka så har de extrema kräkningar avtagit, förmodligen för att jag kan min kropps signaler.

En vanlig dag:
06.00 Sambons väckarklocka ringer, så jag tar morgontabletten och somnar om. Kan jag inte somna om eller behöver kissa så slutar det med kräkmaraton på toaletten. Går upp mellan 08-11 beroende på hur måendet är (har en påse nötter vid sängen att ta om illamåendet kräver). Sen går dagen ut på att ta det extremt lugnt. (Vissa dagar sover jag bort om illamåendet jäklas :yuck:) Har i princip varit konstant inne sedan juli då illamåendet blir värre om jag promenerar eller åker bil. Numera mår jag relativt bra om jag är stillasittande, så det är inte varje dag som lunch-tabletten tas. Men när sambo + barn kommer hem runt 17 tiden så börjar illamåendet igen då jag inte klarar av den stimulans det ger. Inte heller kan jag prata för mycket så jag kan inte ringa mina vänner eller ha dom på besök för då kräks jag.
Lägger mig mellan 19.00 - 20.30 för då är illamåendet så kraftigt att jag måste hinna somna innan det blir värre för annars är det att kräkas. Tar min kvällstablett och startar båda fläktarna i sovrummet för att värme ökar också illamåendet.

Kosten är ensidig: äter mest ljusa limpor, mjölk och äpple för kroppen accepterar ofta inget annat.

Vilken lång text :o

Är sjukskriven för extremt graviditetsillamående.
Här sjukskriver inte BM, utan man får till läkaren på MVC eller vårdcentralen. Denna graviditet har inte sjukskrivning varit svårt att få eftersom det finns dokumenterat att jag haft extremt graviditetsillamående under alla mina graviditeter. Nu sist frågade läkaren om vad jag arbetade med, och när jag berättade att jag är undersköterska sa han "Nej det går inte. Jag sjukskriver dig 2 månader. Hör av dig om det behöver förlängas".

Mina graviditeter börjar alltid med antingen kräkningar eller starkt illamående redan veckan innan mens. Samma vecka som mensen skulle kommit så ökar illamåendet så kraftigt att jag går som en zombie mellan toaletten och sängen. 2013 fick jag åka in på flertal vätskedropp (2004 hade jag en nonchalant barnmorska som bara sa att jag skulle uthärda :yuck:). 2004 slutade illamåendet runt 5e månaden, 2013 slutade det extrema illamåendet nånstans runt vecka 12-14, illamående hade jag dock tiden ut så fick ta bort kött, kolsyrad dryck, kaffe osv för att hålla illamåendet i schack. Denna gång blev det en aning lugnare då jag började med åksjukeband och postafen redan veckan innan mens och när testet visade positivt så fick jag Lergigan Comp utskrivet (precis som 2013, 2004 fick jag prova massa annat :crazy:). Sedan några få veckor tillbaka så har de extrema kräkningar avtagit, förmodligen för att jag kan min kropps signaler.

En vanlig dag:
06.00 Sambons väckarklocka ringer, så jag tar morgontabletten och somnar om. Kan jag inte somna om eller behöver kissa så slutar det med kräkmaraton på toaletten. Går upp mellan 08-11 beroende på hur måendet är (har en påse nötter vid sängen att ta om illamåendet kräver). Sen går dagen ut på att ta det extremt lugnt. (Vissa dagar sover jag bort om illamåendet jäklas :yuck:) Har i princip varit konstant inne sedan juli då illamåendet blir värre om jag promenerar eller åker bil. Numera mår jag relativt bra om jag är stillasittande, så det är inte varje dag som lunch-tabletten tas. Men när sambo + barn kommer hem runt 17 tiden så börjar illamåendet igen då jag inte klarar av den stimulans det ger. Inte heller kan jag prata för mycket så jag kan inte ringa mina vänner eller ha dom på besök för då kräks jag.
Lägger mig mellan 19.00 - 20.30 för då är illamåendet så kraftigt att jag måste hinna somna innan det blir värre för annars är det att kräkas. Tar min kvällstablett och startar båda fläktarna i sovrummet för att värme ökar också illamåendet.

Kosten är ensidig: äter mest ljusa limpor, mjölk och äpple för kroppen accepterar ofta inget annat.

Vilken lång text :o

Herregud! Stackare.. Då förstår jag att du är sjukskriven..

Här sjukskriver också läkare men det är BM som bokar in tid med läkare.
Blev lite orolig när den förra BM inte ville boka in läkare från v 25.
Jag mår visserligen rätt bra. Är trött, har huvudvärk och mår ibland väldigt illa men kräks inte.
Läste att tvillinggravida bör bli sjukskrivna vid v 25 för att förhindra förtidig förlossning. Speciellt vid fysiska jobb vilket mitt är..
Men men, får se vad hon säger på onsdag :)

@fia-lisa Kul med bilder, ska se om jag kan lägga in på min mage samt en bild från när jag väntade minste sonen 2013. Magen är större redan. :)

Till er andra, fler bilder vore skog :bump::banana:

Trodde inte att jag hade kvar några bilder från förra graviditeten. Dessutom trodde jag att magen var betydligt större denna gång. Hittade tillslut en bild men jag tycker inte att det är sådan stor skillnad? Möjligtvis att magformen har förändrats kanske.

Magbild från 2008, vecka 15
magen%20003_zpswkjhjadv.jpg

Magbild från 2015, vecka 14
11988376_10153066373541641_1331232465295496633_n_zpsly8yflyi.jpg

Mat min kropp kan tänka sig att behålla idag: mjölk, mandelmassa, hallonsylt och billig fryspizza.

Mat min kropp inte kan tänka sig att behålla idag: allt annat. :( Så bra gick det med mitt nyttiga ätande...

Mat min kropp kan tänka sig att behålla idag: mjölk, mandelmassa, hallonsylt och billig fryspizza.

Mat min kropp inte kan tänka sig att behålla idag: allt annat. :( Så bra gick det med mitt nyttiga ätande...

Mandelmassa?! :rofl:

Min kropp beter sig både bättre och sämre. Mår inte lika illa längre men kan helt plötsligt kräkas. Bara en gång per dygn så där sen är det bra :cool:

Gud vill bara att tiden ska hoppa fram till v 13 nu. Såå drygt att oroa sig för missfall och hålla det hemligt! Magen putar ut på eftermiddagarna och idag valde jag en för tajt tröja, såg minst 2 kollegor som kikade misstänkt på mig :sneaky:

@Bexzor

Usch vad jobbigt med sånt illamående :/ skönt att du fått träffa bra läkare iaf. Jag skulle få nytt recept på lergigan Comp i typ v 18 eftersom jag spydde läääänge. Då sa en sjuksköterska till mig att "alla slutar faktiskt kräkas efter v 12!" Man ba ehhhhh??
Så enligt henne borde du också slutat spy nu ju! ;)

Trodde inte att jag hade kvar några bilder från förra graviditeten. Dessutom trodde jag att magen var betydligt större denna gång. Hittade tillslut en bild men jag tycker inte att det är sådan stor skillnad? Möjligtvis att magformen har förändrats kanske.

Magbild från 2008, vecka 15
magen%20003_zpswkjhjadv.jpg

Magbild från 2015, vecka 14
11988376_10153066373541641_1331232465295496633_n_zpsly8yflyi.jpg

:o:rofl: Jag tänkte: "Åh, vilket sammanträffande, jag var också gravid 2008 och 2015 :p", sen kom jag på att eeeeeh NEJ eller så var jag inte gravid 2008, däremot var ena hästen dräktig med en av mina andra. Jag måste sluta betrakta uppfödningarna som mina barn :angel:

Snygg du är :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar