Vårföräldrar 2016 del 5

Är det någon här vars barn fortfarande vaknar många gånger per natt eller är jag helt ensam om det?
Inte en, två gånger utan iallafall fyra gånger per natt. Ibland mer.
Problemet är att hon dagtid inte äter så mycket, och därav äter ikapp nattetid. Nattetid äter hon minst 600 ml. Dagtid ett par flaskor.
Dagtid har hon svårt att äta eftersom allt annat är så intressant.. Nattetid övar hon mest på att åla och krypa.
Hon äter lite vanlig mat på inrådan av bvc då hon fortfarande inte väger så mycket (6.2 kg sist för en vecka sen knappt). Så funderar på att ge henne nåt matigare innan läggdags, typ gröt, och se om hon sover bättre av det. Ätit lite gröt dagtid utan reaktion på magen.
Någon som har några idéer för bättre sömn?
Vi har rutiner, lägger henne i rätt tid, samma varje dag. Vi kan inte låta henne sova i eget rum än eftersom hon äter mycket nattetid.
:)

Är det någon här vars barn fortfarande vaknar många gånger per natt eller är jag helt ensam om det?
Problemet är att hon dagtid inte äter så mycket, och därav äter ikapp nattetid. Nattetid äter hon minst 600 ml. Dagtid ett par flaskor.
Dagtid har hon svårt att äta eftersom allt annat är så intressant.. Nattetid övar hon mest på att åla och krypa.
Hon äter lite vanlig mat på inrådan av bvc då hon fortfarande inte väger så mycket (6.2 kg sist för en vecka sen knappt). Så funderar på att ge henne nåt matigare innan läggdags, typ gröt, och se om hon sover bättre av det. Ätit lite gröt dagtid utan reaktion på magen.
Vi har rutiner, lägger henne i rätt tid, samma varje dag. Vi kan inte låta henne sova i eget rum än eftersom hon äter mycket nattetid.
Det går lite upp och ner med sovandet, nu har lilla E börjat vara vaken en stund sent på kvällen igen vilket gör att hon sover bättre på natten och att hon sover lite längre på morgonen. Men för några veckor sedan var hon väldigt knölig, visst sov hon hyffsat men men mycket knök och bök och tuttande hela natten vilket var jättejobbigt för mig.

Har tyvärr inget bra tips utom att själv gå och lägga sig svintidigt så att man i alla fall får många timmars sömn om de blir väldigt sönderhackade.

Linus (7 mån om en vecka) vaknar också och äter på natten, oftast tre gånger. Jag tror vi har lite liknande problem som ni, att allt annat är så intressant på dagen att han inte kan koncentrera sig på att äta ordentligt. Antagagligen i kombination med att han behöver mer nu när han är större. Har inga bra tips, vi har inte provat gröt på kvällen (bara puré). Han får i sig mikroskopiskt lite av puré & co så tror inte det hade hjälpt i vårt fall. Han har inte riktigt listat ut hur man transporterar maten bakåt o sväljer, så det mesta trillar ut igen även fast han verkar gilla smaken.

Otto sover hela natten men har ändå svårt att äta på dagen. Vår lösning är att gå runt runt runt medan han äter. Står man för stilla så slutas det ätas och ska snackas istället. Vissa måltider går bra sittandes men då ska han ha en gyllene kombination av lite trött och hungrig på samma gång.

Min lilla vaknar massor! Sover oftast 1/1,5h åt gången, och en eller två ggr/natt två timmar. Någon gång längre. Natten till idag vaknade han 9 ggr, natten till lördag 5 ggr (bra natt). Han är dock lättsövd på kvällen, men vaknar ibland efter 20-30 min och behöver sövas om. Min dröm just nu är att han "bara" ska vakna 3 ggr. Jag tar alla uppvak.

Lille skroten här hemma vaknar flera gånger per natt. Inte för hunger men för att han tappar nappen och vänder sig till mage. Napp och ryggläge är något han kräver när han sover tydligen, så det är vår uppgift att leta rätt på nappen och vända rätt - flera gånger per natt. Vissa dagar är man otroligt seg i huvudet då chansen att vila på dagen är minimal.

Men för övrigt har han blivit ett lättanpassat barn. Efter att ha bott i min famn de 3 första månaderna så utökade han världen allt eftersom. Numera är livet toppen oavsett om vi är på öppna förskolan eller ute på utflykter. Igår tillbringade vi 7 timmar på Liseberg, det var typiskt höstväder så han satt nedbäddad i vagnen hela tiden och var nöjd hela tiden. Somnade bredvid högljudda karuseller, vilket iofs inte så konstigt för han kräver hårdrock för att sova hemma :laugh:

Min lilla vaknar massor! Sover oftast 1/1,5h åt gången, och en eller två ggr/natt två timmar. Någon gång längre. Natten till idag vaknade han 9 ggr, natten till lördag 5 ggr (bra natt). Han är dock lättsövd på kvällen, men vaknar ibland efter 20-30 min och behöver sövas om. Min dröm just nu är att han "bara" ska vakna 3 ggr. Jag tar alla uppvak.
Samma här ungefär då, segt!

Jaa.. :( testat att ge lite puré ikväll så får vi hoppas på lite längre sammanhängande sömn!
Det är annars makens och min mammas lösningsförslag - att vi ska ge ersättning (min mamma tror inte att min mjölk räcker och att han därför är hungrig).
Men vi ska testa gröt och se om det hjälper. Det har det inte gjort för en kompis med motsvarande problem.

Jag tror att det där är lite av en myt, faktiskt. Känner många som gett ersättning och som jag upplevt det så varierar det lika mycket hur de barnen sover som det gör hos barn som ammas.
Det tror jag också som har två barn som varit helt olika i sömn och mat-mönster trots samma förutsättningar. Sonen var "jättedålig" på att sova längre pass, vaknade och krånglade på natten fram tills han var drygt 2 år. Spelade ingen roll om jag ammade, gav ersättning, matade med gröt eller mat osv. Han ammades varannan timme dygnet runt och var således också hungrig så ofta även när kosten förändrades. Dottern har däremot sovit bra på nätterna sedan hon var bara någon månad. Har gjort så när jag helammade och fortsätter att göra så nu när hon är snart 8 månader och äter både mat, gröt och ersättning. Hon har ända sedan början haft längre faser mellan måltiderna (3-4 h på dagarna). Fördelen med att ge ersättning kontra amma på natten tyckte jag med sonen var att då kunde även maken avlasta med att ta nätter så att jag slapp gå som en zombie alla dagar i veckan. ;)

Det tror jag också som har två barn som varit helt olika i sömn och mat-mönster trots samma förutsättningar. Sonen var "jättedålig" på att sova längre pass, vaknade och krånglade på natten fram tills han var drygt 2 år. Spelade ingen roll om jag ammade, gav ersättning, matade med gröt eller mat osv. Han ammades varannan timme dygnet runt och var således också hungrig så ofta även när kosten förändrades. Dottern har däremot sovit bra på nätterna sedan hon var bara någon månad. Har gjort så när jag helammade och fortsätter att göra så nu när hon är snart 8 månader och äter både mat, gröt och ersättning. Hon har ända sedan början haft längre faser mellan måltiderna (3-4 h på dagarna). Fördelen med att ge ersättning kontra amma på natten tyckte jag med sonen var att då kunde även maken avlasta med att ta nätter så att jag slapp gå som en zombie alla dagar i veckan. ;)

Man får det barn man får, helt enkelt. :D

Vi som fick två barn exakt samtidigt kan ju verkligen jämföra! Sonen sover hela nätter utan att vilja äta och är inte vrålhungrig när han vaknar. Sover helst i sin egna säng och behöver sällan tröst på nätterna. Dottern ammar minst en gång per natt och behöver ofta samsova för att sova bra resten av natten, då för båda ersättning inför natten.

Vinkar slött. Här är en till som snart kan använda påsarna under ögonen när man storhandlar på ICA.:meh:

Tur som 17 att hon är så jädra söt och att hon är en riktig gladfis mest hela tiden :love:

Lillfis här vaknar 1-4 gånger per natt. storebror var likadan, tills han blev 2,5 år så började han sova hela nätter. Så det blir väl samma visa med lillfisen med :crazy:.
Han äter bra dagtid, sover leker o busar. Han äter gröt innan läggdags och oftast en välling när han skall sova. Han vaknar ändå 1-4 gånger och är vrålhungrig :crazy:..

Dåligt klös i den här tråden nu, så jag tar och ställer en fråga till er lite mer rutinerade.

Hur gör ni med ongarnas smakportioner/mat? BLW el puréer eller lite av varje?

Dåligt klös i den här tråden nu, så jag tar och ställer en fråga till er lite mer rutinerade.

Min har övergått från smakportioner till 50/50 mat/ersättning. En stor skål gröt till frukost, burkmat till lunch och middag (köper enbart färdig nu när det är så pass lite, gör egen när det blir större mängd). Hon äter ungefär en bruk på 190 g per dag, utöver gröten då. Sen blir det ersättning som mellanmål.
Hon älskar mat. Äter hur bra som helst och äter upp precis allt hon erbjuds. :) Enbart puréer, ibland kan hon smaka lite frukt från oss, det är ju lite mer bitar, men inte i övrigt.

Nu har min lilla tjej sovit i eget rum ett par nätter. Hon sover 12-13 h per natt med endast ett kort uppvak med mat på Max fem minuter. Otroligt härligt! Stor skillnad från att vakna 4-6 ggr per natt med ibland långa uppvak när hon sov med oss. Glad mamma! :D
Trodde inte det skulle bli sån skillnad faktiskt.

Lilla E får lite gröt och fruktpure och sådana "färdiga" saker men hon gillar bäst att äta själv, typ gnaga på äpplen, morötter, kex osv.
Sen ammas hon mycket fortfarande, så hon får äta det hon vill, testa och leka och så.
Hon äter alltså inga stora mängder av maten utan det är fortfarande amningen som är huvudsakliga näringskällan.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar