Vårföräldrar 2016 del 5

Jag tänkte på en annan grej, har ni bytt till sittdelen på vagnen? Ni som har gjort det när bytte ni och varför?
Bonusfråga, har någon bytt till större bilstol än?

Vi hade mjuklift så den plockades bort i början på sommaren och sen ökade vi sittdelen lite allteftersom. Vi bytte till stor bilstol på sensommaren, vi har en Maxi cosi mobi som går att fälla bak så den liknar lite ett babyskydd. Vi bytte för att han blev för tungt helt enkelt att bära i babyskyddet, men han är både lång och tung för sin ålder så kroppsmässigt passade det att byta tidigare :)

@fia-lisa & @Calazirya Kul att läsa om era jämngamla till min D, era har verkligen bråttom ut i storas världen medan D mest satsar helt hjärtat på att lära sig krypa. Han tar sig fram genom att rulla så man får verkligen vara observant på vilka leksaker som ligger på golvet. Han har dessutom lärt sig sitt första ord - vilket även är 3 åringens favoritord - Nej. Verkligen ett bra ord att lära sig först :grin:
:mad: Har era barn börjat med några ord?

Märker att det är många tungviktare i tråden, häftigt att se hur olika vikterna kan diffa runt samma ålder men ändå är allt oftast okej :up::p D har 8 mån-kontroll på måndag så antar att han hamnar på mellan 12-13 kg om man kollar tidigare viktökningar (och matintag på en dag :o)
En vanlig matdag ser ut som
ca 05-07 -ca 250 ml ersättning
ca 09 - 1 portion gröt
ca 12-13 1 st burkmat på ca 200 gram + ljummet vatten (kallt vatten dricker han inte)
ca 16 -17 - ca 250 ml ersättning eller burkmat
(ca 18 1 portion gröt om han åt ersättning vid 16)
ca 20 ca 250 ml ersättning

Vi försöker införa mellanmål på förmiddagen men yoghurt på burk var inte ätbart enligt herrn. Frukt och smörgås är gott, men inte tillräckligt gott för att missa eller förlänga tiden till ett annat mål mat. Hemlagad mat är inte heller ätbart utan det ska vara burkmat med fast konsistens. Är det av lösare variant så spottas det ut. Gröt ska bara vara Sempers barngröt, annat spottas också ut. Jag får inte ihop logiken att vara matglad men ändå kräsen :angel::cautious:

Ja nu var det längesedan man skrev igen, läser oftast det som skrivits men hinner sällan skriva själv:p

H var på 6 mån kontrollen för ett par veckor sedan och vägde in på 9110 g och 67 cm lång. Planat ut liite med tillväxten, men följer sin kurva.
Han sitter utan stöd. Ligger han på mage går han runt med händerna så han kan se se åt alla håll vad som händer. Katten är typ det roligaste han vet, skriker av förtjusning typ varje gång han ser henne:D Klappa är också mysigt.
Han äter puré iaf en gång per dag, ibland två gånger och ibland gröt, bröd eller smakar (lite) på vår mat. han älskar verkligen mat! Godingen:love: Ammar fortfarande morgon och kväll som vanligt, men lite mindre dagtid. Äter mest bara några minuter efter maten. Har inte fått honom att förstå hur man dricker vatten hur flaska ordentligt än, tuggar mest på den, men det kommer väl det med.
Sover fortfarande hela nätter i sin säng i vårt rum (eget rum kan han inte få som det ser ut nu då vi bor i en tvåa).

Å han ä himla go, vår lille skit:love:

Och just det, vi har fortfarande liggdelen för han trivs fortfarande i den. Dock har han snart vuxit ur den. Och använder babyskyddet också, har ju några kg kvar till maxvikten och maxlängden. Och det är himla bekvämt att ha honom däri när man bara kan sätta skyddet på barnvagnschassit när man ska in i nån affär! Älskar den funktionen!
men vi har iaf testat och bestämt vilken stol vi ska ha sedan. Det blir en besafe izi plus.

@fia-lisa & @Calazirya Kul att läsa om era jämngamla till min D, era har verkligen bråttom ut i storas världen medan D mest satsar helt hjärtat på att lära sig krypa. Han tar sig fram genom att rulla så man får verkligen vara observant på vilka leksaker som ligger på golvet. Han har dessutom lärt sig sitt första ord - vilket även är 3 åringens favoritord - Nej. Verkligen ett bra ord att lära sig först :grin:

Märker att det är många tungviktare i tråden, häftigt att se hur olika vikterna kan diffa runt samma ålder men ändå är allt oftast okej :up::p D har 8 mån-kontroll på måndag så antar att han hamnar på mellan 12-13 kg om man kollar tidigare viktökningar (och matintag på en dag :o)
ca 09 - 1 portion gröt
ca 12-13 1 st burkmat på ca 200 gram + ljummet vatten (kallt vatten dricker han inte)

Vi försöker införa mellanmål på förmiddagen men yoghurt på burk var inte ätbart enligt herrn. Frukt och smörgås är gott, men inte tillräckligt gott för att missa eller förlänga tiden till ett annat mål mat. Hemlagad mat är inte heller ätbart utan det ska vara burkmat med fast konsistens. Är det av lösare variant så spottas det ut. Gröt ska bara vara Sempers barngröt, annat spottas också ut. Jag får inte ihop logiken att vara matglad men ändå kräsen :angel::cautious:

Stina har inte haft någon vilja alls att ta sig någonstans. Hon är nöjd med att sitta på sin filt och leka, jämfört med storasyster som går att likna vid en överaktiv apa :D:o. Men sedan en vecka tillbaks kan hon ål/krypa. Hon drar sig dock upp mot saker, men hon far inte runt, himla praktiskt :D.

S väger 9,2 kg och är 70 cm lång. Äter allt, men tyvärr inga mängder av något. Hon säger mamma och igår kom nog ordet nej här med.

Vi hade mjuklift så den plockades bort i början på sommaren och sen ökade vi sittdelen lite allteftersom. Vi bytte till stor bilstol på sensommaren, vi har en Maxi cosi mobi som går att fälla bak så den liknar lite ett babyskydd. Vi bytte för att han blev för tungt helt enkelt att bära i babyskyddet, men han är både lång och tung för sin ålder så kroppsmässigt passade det att byta tidigare :)

ca 09 - 1 portion gröt

Matilda har inte sagt några ord än, mamam men jag tror mest det är ljud/joller. Likadant låter det nejnejnejnej när M inte vill någonting, typ ligga still på skötbordet när mamma torkar bajs. :)

Jag tänkte på en annan grej, har ni bytt till sittdelen på vagnen? Ni som har gjort det när bytte ni och varför?...
Bonusfråga, har någon bytt till större bilstol än?

Vi har kört sittdel från början, men har den fortfarande i liggläge. Han ligger gärna på mage och tittar ut där fram om han inte sover. Nu skulle han säkert gilla att sitta upp, ska testa!
Vi har inte bytt bilstol ännu, han sitter inte själv ännu (välter ganska direkt). Tänkte kolla om det blir något erbjudande på black friday. Skulle helst vilja ha en BeSafe Izi Plus, men vet inte om den får plats. Annars får det bli Britax Maxway, samma som syrran har.

Tänk att en del redan säger sina första ord! Det går så himla fort. Linus pratar ganska mycket, men inga ord man förstår. Han är en lättviktare i denna tråden, tror det var 7 kg och 68 cm på sexmånaderskontrollen.

Ammar fortfarande huvudsakligen, men verkar gilla pumpa som vi har käkat varje dag denna veckan (hela familjen...). Har lyckats klämma i sig två isbitar flera gånger!

Vi har förresten äntligen börjat på babysim :) Kul tycker L och plaskar o sprattlar ordentligt. Syskonen såg det mer som en spa-upplevelse och låg och guppade fridfullt, vilket kanske inte är meningen.

@Ottisen (var det väl) angående öppna förskolan: nu har L ju iofs syskon, men svarar ändå: han har varit med på barnsånggrupp sen han var två-tre veckor och tycker det är jätteroligt! Efter sommaren märkte man att han verkligen hängde med och tittar o lyssnar osv. Älskar även att hämta/lämna på lekgrupp etc och titta på när de äldre barnen leker och bli hälsad på och gosas med av alla bebisälskande äldre barn (och föräldrar). Så jag tror att öppna förskolan eller liknande kan vara kul även för små barn. Nu när de inte är pyttesmå längre känner jag att smittorisken är en del av livet.

Vi har musiklek på fredagar, jätteintressant tycker båda barna! Lillebror tittar storögt och intresserat på allting, så det är verkligen uppskattat!

Meen efter varje gång har vi blivit sjuka så det har inte blivit så många vändor efter sommaren.
Lite tröttsamt men det är bortåt 30 barn så risken är ju överhängande.
Försöker träffa kompisar med barn i samma ålder också men även där får vi ställa in titt som tätt för att nåt barn är febrig eller sllmänpåverkad.
Härliga tider :cautious::p

Då hoppar jag också in o visar lite livstecken ifrån oss!

Våra är snart 8,5 månad, väger 7,9 & 8,9 kg, är 67 och 69 cm långa.
Får ersättning morgon o kväll men resten av målen äter dom vår mat. E kryper o försöker resa sig mot allt men är ganska försiktig, H däremot är helt galen, han klättrar på allt, en gång va han halvvägs upp i soffan när jag kom från toaletten. Går runt med gåstolen och ger sin mamma hjärtattacker varje dag!!
Det är ju en sjukt rolig tid nu! Dom är så med och lär sig saker varje dag! H pratar hela tiden, E räcker tunga o vinkar. :love::love:

Kul att läsa om er! Va SÅ längesen jag va här inne o läste!
Kram på er! :):)

Hur mkt vatten ger ni till maten? Vår kille på drygt 6mån äter enbart gröt och mat nu dagtid då han får sånna kräkningar av ersättning men tycker det är svårt att veta hur mkt vatten man ska försöka få i honom...

Han äter bara ersättning när han går och lägger sig och på natten äter han inte alls

Hur mkt vatten ger ni till maten? Vår kille på drygt 6mån äter enbart gröt och mat nu dagtid då han får sånna kräkningar av ersättning men tycker det är svårt att veta hur mkt vatten man ska försöka få i honom...

Han äter bara ersättning när han går och lägger sig och på natten äter han inte alls
Ger mest ersättning till/efter maten, så blir inga mängder vatten. Ett par klunkar bara. Ersättning blir det ca två flaskor per dag av, så hon får väl i sig nån halvliter per dag plus endel i maten. :)

Jag ger inget vatten och vi har knappt kommit igång med mat. Har för mig att jag hört att de inte ska ha vatten till maten, och att amning/ersättning ska vara huvudfödan?

Har du pratat med BVC om kräkningarna? De borde kunna råda dig om vätska, kolla varför han kräks och få kostråd kring hur han får i sig alla näringsämnen genom mat.

Är han mjölkproteinallergisk? Har du provat att byta sort till ngn mildare/mjölkfri? Gissar av din text att du inte delammar. Men om du gör det kan man ju också trappa upp det lite om det går.

Jobbig sitts! Lycka till!

Jag ger inget vatten och vi har knappt kommit igång med mat. Har för mig att jag hört att de inte ska ha vatten till maten, och att amning/ersättning ska vara huvudfödan?

Har du pratat med BVC om kräkningarna? De borde kunna råda dig om vätska, kolla varför han kräks och få kostråd kring hur han får i sig alla näringsämnen genom mat.

Är han mjölkproteinallergisk? Har du provat att byta sort till ngn mildare/mjölkfri? Gissar av din text att du inte delammar. Men om du gör det kan man ju också trappa upp det lite om det går.

Jobbig sitts! Lycka till!

Nu är ju hans huvudföda gröt samt mat och enbart ersättning vid läggdags så då måste jag ju ge vatten för att få i honom tillräckligt med vätska... Men får kanske ringa BVC och fråga lite kring hur mkt han bör dricka.

Jag har pratat med dem ang kräkningarna och fick då rådet att ge gröt/mat om det fungerade bättre eftersom han gärna äter det och det fungerar bra.

Han har varit känslig mot mjölkprotein men visade inget på pricktestet som gjordes nyligen så vi ska försiktigt börja ge lite saker med mjölk i. Han har enbart ätit ersättning sen han var 2mån eftersom amningen inte kom igång ordentligt och han var lite plus gick upp dåligt i vikt. Tyvärr är den ersättningen hans mage fungerar bra på (ger fortfarande mjölkfri) känd för att ge lite mer kräkningar och jag tycker det blivit värre nu när han är aktiv och ligger mkt på mage. Får han på kvällen när han ska sova kräks han iaf inget.

Jobbigt! Hoppas du får bra hjälp av BVC! och tur det fungerar bra med mat i alla fall!

Är gröten mjölkfri? Finns det mjölkfri välling? I så fall kanske du kan byta ut ngt grötmål mot välling så ökar ju vätskemängden.

Lycka till!

Nu är ju hans huvudföda gröt samt mat och enbart ersättning vid läggdags så då måste jag ju ge vatten för att få i honom tillräckligt med vätska... Men får kanske ringa BVC och fråga lite kring hur mkt han bör dricka.

Jag har pratat med dem ang kräkningarna och fick då rådet att ge gröt/mat om det fungerade bättre eftersom han gärna äter det och det fungerar bra.

Han har varit känslig mot mjölkprotein men visade inget på pricktestet som gjordes nyligen så vi ska försiktigt börja ge lite saker med mjölk i. Han har enbart ätit ersättning sen han var 2mån eftersom amningen inte kom igång ordentligt och han var lite plus gick upp dåligt i vikt. Tyvärr är den ersättningen hans mage fungerar bra på (ger fortfarande mjölkfri) känd för att ge lite mer kräkningar och jag tycker det blivit värre nu när han är aktiv och ligger mkt på mage. Får han på kvällen när han ska sova kräks han iaf inget.

Jag tänker att eftersom gröten blandas med vatten så får han ju i sig lite vätska där, du skulle ju kunna ha i lite mer vatten än vad man ska också om det funkar.

Jag frågade på BVC sist faktiskt, och det enda jag fick till svar var att när bebisen äter "fullständiga" måltider (alltså inte bara provsmakar och inte ammar/får ersättning efter) så bör man ge vatten till. Men hur mycket var lite vagt..

Jag erbjuder vatten till allt hon äter som inte är ersättning men hon tycker mest det smakar kasst, som mest får hon i sig ett par klunkar och oftast bara en. Men då äter hon bara riktig mat en-två gånger om dagen.

Hoppas kräkningarna blir bättre och att han mår bra på den nya kosten :)

Mina får dricka så mycket vatten dom vill, ibland dricker H en hel flaska (120ml) och ibland ingenting, E dricker väldigt lite vatten. Jag erbjuder dom vatten även mellan måltiderna också. :)

Mina får dricka så mycket vatten dom vill, ibland dricker H en hel flaska (120ml) och ibland ingenting, E dricker väldigt lite vatten. Jag erbjuder dom vatten även mellan måltiderna också. :)

Samma här. Vi introducerade vatten ganska tidigt, Stina gillar verkligen vatten :D.

6-månaderskontroll i förrgår och lilla plutten är nu 73 cm lång och väger ganska precis 11 kilo. :)

Hon sitter utan stöd nu och har fått byta från babyskydd till riktig bilstol = sjukt nöjd tjej som sitter och kvittrar av glädje under bilresorna! :D Verkar som att hon tänker lära sig krypa snart också för hon drar sig upp på alla fyra och står och gungar om man lägger henne på mage. Känns helt galet, hon föddes ju typ igår?! :o

6-månaderskontroll i förrgår och lilla plutten är nu 73 cm lång och väger ganska precis 11 kilo. :)

Hon sitter utan stöd nu och har fått byta från babyskydd till riktig bilstol = sjukt nöjd tjej som sitter och kvittrar av glädje under bilresorna! :D Verkar som att hon tänker lära sig krypa snart också för hon drar sig upp på alla fyra och står och gungar om man lägger henne på mage. Känns helt galet, hon föddes ju typ igår?! :o
Vilken stol köpte ni?:)

Tycker vårt babyskydd från besafe börjar kännas litet även om L bara väger drygt 7kg (6,5mån).... Problemet är ju bara att för att få lite fler stolar att välja på behöver de ju väga tunt 9kg när man byter och det känns som det kommer dröja innan L gör det men känns samtidigt tråkigt att ha honom i babyskyddet. Upplever besafes babyskydd som lite litet jämfört med vissa andra märken:grin:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!