Vårföräldrar 2016 del 5

6mån koll på BVC idag, 7025g och drygt 64cm lång. Följer sin egen kurva fint även om han ligger under normalkurvan:)

Har börjat äta lite mer mat, gröt på em och ca 1/3 burkmat till lunch:)

Jag har tänkt, minst en gång om dagen, att jag ska gå in och skriva lite här ett bra tag nu men se tiden bara rinner iväg och helt plötsligt är det nog säkert en månad sedan jag skrev sist :eek:

Vi har haft lite att stå i, för 3 veckor sedan tog vi pick och pack och flyttade äntligen in i nya lägenheten, så nu har Z eget rum och sover precis lika bra där som hon gjorde i vårt sovrum. Det är mest vi som fått mer frihet alltså :D

Jag och Z har även klarat av en hel helg utan pappan och det gick, som vanligt med henne, alldeles strålande.

Hon blev 6 månader i lördags och det går framåt med matintroduktionen. Hade Z fått bestämma så hade hon ätit alla mål med "vuxenmat", men hennes mage tyckte det gick lite snabbt så vi har fått backa lite. Nu får hon gröt och katrinplommonpuré varje morgon/förmiddag och sen smakar hon på det vi äter på kvällen, där emellan äter hon ersättning. Så hon får fortfarande lika mycket ersättning som innan fortfarande. Dock hänger hennes mage med bättre om hon får plommonpurén varje dag. I lördags åt hon till exempel boeuf bourguignon med potatismos och det var ungefär världens största hit :laugh:

Idag lyckades bebis med det där som "alla bebisar gör förr eller senare", hon trillade ner från sängen :cry: Helt och hållet mitt fel så klart som lämnat henne ensam för att fixa mat till henne, så nu är det kuddberg och vallar med täcken om hon ska få ligga själv kvar i sängen i framtiden. Ongen har liksom aldrig rullat mer än ett halvt varv åt gången innan men nu jädrar passade hon på och rullade 3 hela varv innan sängen tog slut. Som tur var så slog hon inte sig speciellt illa (en bula på huvudet bara) och det var mest jag som blev rädd och för henne var det över på en minut sen var hon glad igen medan det inte gick över riktigt så snabbt för min del.

Här fick vi femmånadersvaccin igår och mätte in på 7,02 kg och 66 cm.
Har fått smaka på morotspuré och päron vilket var ja...helt ok för en första smakupplevelse :)
Storebror var ju väldigt skeptiskt väldigt länge (och är än till viss del) men denna lilla kotte tittar på storebror där de sitter i varsin matstol brevid varandra, och allt han gör är fantastiskt intressant! Så jag tror det går lättare att börja intressera sig för mat för den lilla faktiskt. :up:

De är för övrigt så gulliga tillsammans, tittar på varann och skrattar eller storebror hämtar nappen eller ger honom slla sina leksaker eller delar sin macka :love:

Det där @sicx med trilla från sängen hoppas jag jag får vänta med, fy det är sån skräck ju! Storebror överlevde ju sin gång iaf utan blessyrer och en fasligt massa nedtrillningar nu när han är 'äldre' :grin:

Här fick vi femmånadersvaccin igår och mätte in på 7,02 kg och 66 cm.
Har fått smaka på morotspuré och päron vilket var ja...helt ok för en första smakupplevelse :)
Storebror var ju väldigt skeptiskt väldigt länge (och är än till viss del) men denna lilla kotte tittar på storebror där de sitter i varsin matstol brevid varandra, och allt han gör är fantastiskt intressant! Så jag tror det går lättare att börja intressera sig för mat för den lilla faktiskt. :up:

De är för övrigt så gulliga tillsammans, tittar på varann och skrattar eller storebror hämtar nappen eller ger honom slla sina leksaker eller delar sin macka :love:

Det där @sicx med trilla från sängen hoppas jag jag får vänta med, fy det är sån skräck ju! Storebror överlevde ju sin gång iaf utan blessyrer och en fasligt massa nedtrillningar nu när han är 'äldre' :grin:

Vad mysiga dina små låter! Skönt att det funkar bra trots att storebror inte är så himla stor :D:love:

Ja, jag hade gärna sluppit den här erfarenheten för jäklar vad rädd jag hann bli. Hörde ju bara en hög duns och ett illvrål en sekund senare. Vi har dessutom en lite högre säng så det blir ett lite högre fall :cry: Usch. Men hon hämtade sig som sagt väldigt snabbt, fick maten jag var och gjorde och sen var hon go och glad igen. Jag däremot satt och lipade medan hon åt :cautious: Kommer förmodligen inte sova speciellt bra inatt och vara uppe och kolla henne en halv miljon gånger. Men så får det väl vara då. Hon ligger och snarkar på lika gott som vanligt så henne är det nog ingen fara med :love:

Tack för alla svar om käket!
Jag tycker det låter lite spännande med blw men samtidigt läskigt. Så hon får puréer. Hon käkar gröt med Katrinplommon någon gång/dag och får smaka på det vi äter resten av tiden. Hennes mage älskar verkligen att få lite annat än ersättning, även om hon fortfarande äter lika mkt ersättning som innan.

Här serveras det gröt med katrinplommon på morgonen, de delar på en dryg smakportion än så länge. Sen får de någon typ av puré vid lunch och eventuellt fruktpure på eftermiddagen. Inga större mängder än, Agnes mage hinner inte riktigt med så vi tar det lugnt. De får alltid amning/ersättning efteråt, så vi har inte ersatt något mål än. De tycker dock det är superkul med mat och slukar det mesta, och sträcker sig efter skeden och tallriken :)

Jag tänkte på en annan grej, har ni bytt till sittdelen på vagnen? Ni som har gjort det när bytte ni och varför?

Jag är lite mitt emellan nu känner jag, bebis sitter bra med stöd och sitter gärna, är superduktig i matstolen. Hon tycker att det är bebisgöra att ligga på rygg och gör helst inte det däremot gnäller hon inte i liggdelen även om hon är vaken och är nöjd så länge hon har något att pilla med eller titta på/prata med. Hon sover också en del i liggdelen hemma, mest eftersom jag tycker det är smidigt. Sen känns ju liggdelen så himla mycket mysigare och "varmare" nu när det börjar bli kallt ute också :angel:

Bonusfråga, har någon bytt till större bilstol än?

Jag tänkte på en annan grej, har ni bytt till sittdelen på vagnen? Ni som har gjort det när bytte ni och varför?

Jag är lite mitt emellan nu känner jag, bebis sitter bra med stöd och sitter gärna, är superduktig i matstolen. Hon tycker att det är bebisgöra att ligga på rygg och gör helst inte det däremot gnäller hon inte i liggdelen även om hon är vaken och är nöjd så länge hon har något att pilla med eller titta på/prata med. Hon sover också en del i liggdelen hemma, mest eftersom jag tycker det är smidigt. Sen känns ju liggdelen så himla mycket mysigare och "varmare" nu när det börjar bli kallt ute också :angel:

Jag tog bort liggdelen så nu ligger han i åkpåse i liggdelen istället. Har steglös rygg så det går att få upp näsan lite på honom utan att behöva sitta och det gillar han!
Han sitter inte själv än (fem mån)

Vi bytte redan när S var 4 månader, då hade hon tröttnat helt på liggdelen. Men på vår vagn finns ett viloläge som fungerar ypperligt tillsammans med en typ inovidyna.

Vi har precis bytt till bilstol också och nu har vi en skrutt som gillar att åka bil igen, hon ser ju ut så mycket bättre nu.

Annars traskar livet på. Så här ser det ut mest hela dagarna:
IMG_20161102_122902_zpsahbm8dix.jpg

Går, står och drar sig upp mot allt. Ålar sig fram har hon precis lärt sig dock. Fyller 8 månader i morgon :D

Vi bytte redan när S var 4 månader, då hade hon tröttnat helt på liggdelen. Men på vår vagn finns ett viloläge som fungerar ypperligt tillsammans med en typ inovidyna.

Vi har precis bytt till bilstol också och nu har vi en skrutt som gillar att åka bil igen, hon ser ju ut så mycket bättre nu.

Annars traskar livet på. Så här ser det ut mest hela dagarna:
IMG_20161102_122902_zpsahbm8dix.jpg

Går, står och drar sig upp mot allt. Ålar sig fram har hon precis lärt sig dock. Fyller 8 månader i morgon :D

Hoppar in från sommartråden och frågan varifrån overallen är? :love::love:

Försöker hänga med i tråden och tänker att jag ska skriva men så händer något och ytterligare en vecka har passerat.

Idag var vi på 8-månaders koll och lilla fröken väger nu 8,2 kg till sina 70 cm. Har precis börjat krypa några steg i taget, även om hon helst ålar och rullar fram än så länge. Drar sig liksom @Calazirya :s S också upp sig till stående mot allt hon kommer åt så nu får man vara på sin vakt för hon har inte vett nog att förstå att hon inte har balans för att släppa taget och vända sig om än. ;)

M äter ca 500-600 ml ersättning per dag + 1 mål gröt, två mål lagad mat och fruktmellanmål. Hon får alltid greppvänlig mat, alternativt fingerfärdighetsmat (dvs stavar eller typ ärtor) att pilla med själv när vi äter så kan jag kombinera matning av henne med eget matintag utan att fröken blir alltför otålig. :D

Sittvagn bytte vi till vid dryga 6 månader eftersom hon då drog sig upp till sittande själv och hävde sig mot/över kanterna. I början växlade jag mellan sitt- och liggdel beroende på om fröken skulle sova eller inte (ergonomisk sittdel) men nu tycker jag hon sover gott ändå i sittdelen (liggläge såklart) och fluffig åkpåse.

Bilstol ja... vi kom faktiskt på i helgen att vi nog borde bytt för länge sedan eftersom fisen suttit stadigt i flera månader. Det har liksom bara passerat förbi medvetandet att det är dags att byta babyskydd mot bilstol när de sitter. :o Hon sitter fortsatt snällt i stolen och får ju plats bra men ändå... Ni som bytt, vad har ni för stolar? Jag vill gärna ha en med bra viloläge i som går att justera under färd så vi slipper hängande huvud när liten somnar.

Kanske dags att ge ifrån mig ett livstecken här inne jag också. Lillan är nu 5 månader och mättes till 70 cm och 10230 gram förra veckan. :D Vi kör smaksensationer några gånger om dagen, har bytt till sittdelen på vagnen och hon har lärt sig åla baklänges och tar sig runt tämligen snabbt i lägenheten med backväxeln i, så vi har fått barnsäkra allt. :D

Vi har hela tiden haft en sittvagn med mjuklift och har sedan ca en månad tagit bort mjukliften och låtit henne sitta upp om det inte är en sådan promenad där hon ska somna, (vi söver alltid i vagnen.)
Hon tycker att det är helt fantastiskt att sitta och kolla på allt på promenaderna och om hon ändå skulle somna kan vi fälla ryggstödet.
Hon har i och för sig kunnat sitta själv ungefär lika länge.

Babyskyddet passar bra än och jag hoppas att hon ska kunna ha det några månader till i alla fall.

Kanske dags att ge ifrån mig ett livstecken här inne jag också. Lillan är nu 5 månader och mättes till 70 cm och 10230 gram förra veckan. :D Vi kör smaksensationer några gånger om dagen, har bytt till sittdelen på vagnen och hon har lärt sig åla baklänges och tar sig runt tämligen snabbt i lägenheten med backväxeln i, så vi har fått barnsäkra allt. :D
Visst är både du och din man långa? Var din tjej stor redan från födseln eller har hon lagt på en växtspurt utanför magen? Börjar fundera på om min tös är en mini-tjej för bara förra veckan träffade vi en 4,5-månaders bebbe som var 69 cm lång och vägde 11,5 kg. :)

Visst är både du och din man långa? Var din tjej stor redan från födseln eller har hon lagt på en växtspurt utanför magen? Börjar fundera på om min tös är en mini-tjej för bara förra veckan träffade vi en 4,5-månaders bebbe som var 69 cm lång och vägde 11,5 kg. :)
frågan var ju inte till mig men :p

Min är fem månader, mäter 66 cm och väger 7,02 kilo.
Jag blandar ihop kurvorna men på ena ligger han på medelkurvan ganska exakt och på den andra kurvan över. Tror vikten är medelkurvan.

Upplever honom (och storebror i samma ålder) inte varken som stor eller liten liksom utan lagom för sin ålder. Inte spinkig inte knubbig alså :D

Jag är 179 cm lång, min man är mer "normal" på ca 183 cm. Hon var precis normal-liten när hon föddes och sen drog hon iväg som sjutton. O_o Men det är ju hon som är ovanligt stor, inte andra barn som är små. :)

Otto var vid fem månader 69 cm och vägde 7600. Han är tydligen långsmal och vägde och mätte lustigt nog exakt som sin mamma vid samma ålder. Jag fick höra långsmal hela min uppväxt så jag anar att det blir samma för vår lille pojke.
Han har suttit i sittvagn sen en månad tillbaka, liggvagn ratade han för ca 2 månader sedan. Vill gärna se världen.

Hur gör ni utan syskon med öppna förskolan etc? Tänker att de kanske vill se lite andra barn men samtidigt är jag så himla nojig för alla smittor.

Jag velar också lite mellan sitt-& liggdel. Har provat sittdelen en kortare sväng och den fick klart godkänt, men nu när det blev så kallt har jag tagit liggdelen när vi traskar milen. Hon sover ofta gott i vagnen, & brukar vara nöjd även vaken men man märker att hon nog hade uppskattat lite mer upprätt ställning när hon vaknar efter 1 och en halv timme och vi har lika långt kvar. Har fullt liggläge på sittdelen så egentligen hade jag nog kunnat ha den, men det ser så mysigt ut i liggdelen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar