Vårföräldrar 2016 del 5

Vilken stol köpte ni?:)

Tycker vårt babyskydd från besafe börjar kännas litet även om L bara väger drygt 7kg (6,5mån).... Problemet är ju bara att för att få lite fler stolar att välja på behöver de ju väga tunt 9kg när man byter och det känns som det kommer dröja innan L gör det men känns samtidigt tråkigt att ha honom i babyskyddet. Upplever besafes babyskydd som lite litet jämfört med vissa andra märken:grin:

Vi köpte en Axkid Minikid. :)

Tycker vårt babyskydd från besafe börjar kännas litet även om L bara väger drygt 7kg (6,5mån).... Problemet är ju bara att för att få lite fler stolar att välja på behöver de ju väga tunt 9kg när man byter och det känns som det kommer dröja innan L gör det men känns samtidigt tråkigt att ha honom i babyskyddet. Upplever besafes babyskydd som lite litet jämfört med vissa andra märken:grin:

Om jag förstått det hela rätt så behöver dom inte väga 9 kg för att byta stol. (hoppas inte för det känns som ett tag till innan E är där)
Vi har köpt Maxi Cosi Mobi 9-25 kg och bvc sa att vi kunde byta när vi ville för det va säkrare att sitta i barnstolarna än babyskydden. Men dom måste kunna sitta ordentligt på rumpan först.
Denna stol kan man luta i 4 olika vinklar så dom inte sitter så upprätta. :)

Linus nya stol kom igår, det blev en BeSafe Izi Plus. Den är från 0-25 kg, men om man hellre vill ha en från 9 kg tror jag att det viktigaste är att axelbanden går att sänka tillräckligt mycket (axelhöjd, inte öronhöjd) och att barnet kan sitta självständigt. L var himla nöjd med stolen iaf och satt och tittade förundrat ut genom fönstret :)

Detta är vår tredje bilbarnstol, har en Britax Max-way till tre-åringen och hade en Maxi-Cosi Mobi som vi fick göra oss av med för att den var för bred med bälteshornen. Det är möjligt att Max-Wayen kan användas längre, men BeSafen känns mer ombonad för en bebis. Smidigt att kunna ställa lutningen under färd.

Axkid Minikid och Britax Maxway tycker jag man läser ofta som tips om barnen ska kunna sitta bakåtvända länge.

Nu i helgen är vi barnlediga hela tre dygn. Längsta ifrån min lilla plutt helt klart. Skönt att ta igen lite tid med varann, lite sömn, shoppa på black friday samt gå på horse show ende av helgen. :D

Vad har ni för er? :)

Nu i helgen är vi barnlediga hela tre dygn. Längsta ifrån min lilla plutt helt klart. Skönt att ta igen lite tid med varann, lite sömn, shoppa på black friday samt gå på horse show ende av helgen. :D

Vad har ni för er? :)
Det är ni väl värda efter er tuffa period!

Hade också tänkt utnyttja barnvakt ett par timmar idag (första gången:o) men min mamma blev förkyld så det blev inställt. Lite skönt ändå för jag känner mig extremt löjligt nervös med att lämna bort honom. Det är utbildande för mig att höra om andra som är mer normala med saken.

Min söte unge "sa" mamma igår, ok det kanske mer var ett maaa maa efter en kvarts idogt tjatande av min sambo men ändå! Annars rullar det på i maklig takt, jag jobbar 50% och min sambo 80% vilket innebär en del jobb hemifrån för mig på dagarna. Lite stressigt och osäkert hur länge det fungerar..

Förresten, det här med mat. Det började så bra med att han åt allt. Numera äter han bara fruktpure:( vad gör man då? Han har ju samtidigt ledsnat på mjölken och dricker typ hälften av det han gjorde förut.. Harni några tips på mat som "alla bebisar älskar"?

Förresten, det här med mat. Det började så bra med att han åt allt. Numera äter han bara fruktpure:( vad gör man då? Han har ju samtidigt ledsnat på mjölken och dricker typ hälften av det han gjorde förut.. Harni några tips på mat som "alla bebisar älskar"?

Sötpotatis är en stor favorit här! Kokar och mosar antingen med vanlig potatis eller låter den vara som den är, kryddar med vitpeppar och persilja och så i med smör innan servering. :d

Jag kokade rotfrukter i buljong och mixade med falukorv och smör, populärt värre. Går ju att utesluta korven beroende på hur gammalt barnet är.

Annars är grädde, vitlök, krossade tomater sånt som ger god smak. Leverpastej i små bitar, blodpudding.

Linus nya stol kom igår, det blev en BeSafe Izi Plus. Den är från 0-25 kg, men om man hellre vill ha en från 9 kg tror jag att det viktigaste är att axelbanden går att sänka tillräckligt mycket (axelhöjd, inte öronhöjd) och att barnet kan sitta självständigt. L var himla nöjd med stolen iaf och satt och tittade förundrat ut genom fönstret :)

Detta är vår tredje bilbarnstol, har en Britax Max-way till tre-åringen och hade en Maxi-Cosi Mobi som vi fick göra oss av med för att den var för bred med bälteshornen. Det är möjligt att Max-Wayen kan användas längre, men BeSafen känns mer ombonad för en bebis. Smidigt att kunna ställa lutningen under färd.

Axkid Minikid och Britax Maxway tycker jag man läser ofta som tips om barnen ska kunna sitta bakåtvända länge.
Har också hämtat ut en Besafe Izi plus till M. Hon har det sista tröttnat väldigt fort på att sitta i babyskyddet även om jag tycker att hon har gott om plats. Hoppas på mer åkglädje med nya stolen. (Även om jag kommer sakna smidigheten i att kunna koppla på barn och skydd på barnvagnschassit när bebis sover eller man bara ska göra ett snabbt ärende.) Trivs L fortfarande bra i sin stol?

Jag är så himla glad över att ha fått en bebis som verkar tycka ALLT är gott! Storebror är och har alltid varit superkrånglig med maten... det dom funkade bäst var att blanda grädde och smör i all mat samt att han fick något att pilla med själv vid sidan om, typ mjuk leverpastejmacka, smörgåsrån, ärtor osv. Då tyckte han även att det gick bra att äta det mamma försökte "förgifta" honom med. ;)

Är det någon dom har lite sådana där oumbärliga "måsten" att tänka på att packa med till liten för resa? Imorgon drar vi på semester till Thailand och jag tror att jag tänkt på det mesta men med tanke på hur rörig jag varit det sista har jag säkert glömt hälften... :angel:

Ska bli så vansinnigt skönt! Har dessutom tagit med både mormor, farmor och morbror så tänker att även jag ska få tid att bara ligga och blunda i en solstol någon timma.:)

Är det någon dom har lite sådana där oumbärliga "måsten" att tänka på att packa med till liten för resa? Imorgon drar vi på semester till Thailand och jag tror att jag tänkt på det mesta men med tanke på hur rörig jag varit det sista har jag säkert glömt hälften... :angel:

Ska bli så vansinnigt skönt! Har dessutom tagit med både mormor, farmor och morbror så tänker att även jag ska få tid att bara ligga och blunda i en solstol någon timma.:)

Jag skulle säga sjal (eller sele) för att kunna ta med bebis på ställen där det inte funkar/är knöligt med vagn. Tänker typ tempel, på bussar osv. När ni inte ligger i solstolen.

Har också hämtat ut en Besafe Izi plus till M. Hon har det sista tröttnat väldigt fort på att sitta i babyskyddet även om jag tycker att hon har gott om plats. Hoppas på mer åkglädje med nya stolen. (Även om jag kommer sakna smidigheten i att kunna koppla på barn och skydd på barnvagnschassit när bebis sover eller man bara ska göra ett snabbt ärende.) Trivs L fortfarande bra i sin stol?
Ja, L trivs fortfarande jättebra i sin nya stol! Tror höjden gör mycket, nu ser han bra ut och sitter på samma höjd som syskonen. Jag gillar den också, smidig att spänna fast barnet i. De där magneterna för att hålla undan selen när man sätter i barnet är en smart detalj, plus att inte selen tjorvar fast sig när man drar åt. Och nu är det väldigt färgglatt i baksätet med en röd, en blå och en lila stol + grönt och turkost ryggstödsskydd...

Lite sent för resetips, ha det bra i Thailand och hoppas att flygresan går bra!

Hur går det, har ni hittat nåt han gillar?
Om han tycker om söta saker som fruktpuré, kanske han gillar majs eller pumpa (tror muskat är sötast)?

Efter två helvetesveckor med uppvak och amning minst en gång i timmen på nätterna, ovanligt mycket gnäll, krånglande mage och en alltmer stökig sömn överlag fick damen plötsligt två små gaddar i underkäken i förrgår! Hurra! (Jag hade börjat fundera på om det var jag som gjorde nåt fel. :o )

Vi bytte till stol 2 (Besafe izi kid 2) när vår son var 9 månader. Då vägde han ca 7,5 kg. Det var inget som helst problem varken på längden eller på bredden. Det viktiga är som sagt att barnet kan sitta själv. Vår stol går att luta så ingen risk att de "tappar huvudet" när de somnar.

Om vi skulle behövt vänta till 9 kg hade vi haft babyskydd tills sonen var 14 månader gammal, känns som lite länge :D

Efter två helvetesveckor med uppvak och amning minst en gång i timmen på nätterna, ovanligt mycket gnäll, krånglande mage och en alltmer stökig sömn överlag fick damen plötsligt två små gaddar i underkäken i förrgår! Hurra! (Jag hade börjat fundera på om det var jag som gjorde nåt fel. :o )
Fy vad jobbigt, hoppas att det blir bättre nu när tänderna kommit fram!

Lilla E har världens utvecklingssprång nu, hon tar sig fram på golvet, ålandes och rullandes och har även fått kläm på hur man flyttar fötterna för att gå om någon håller i henne. Hon är så jäkla mycket på gång hela hon just nu.

Det är ju roligt men jag gillar inte den här perioden alls. Från att de börjar ta sig runt till de är typ två år handlar liksom allt om att hindra dem från att skada sig.
Dessutom tycker jag att det är så urbota tråkigt att hålla på att fixa med barnmat :wtf:.

Min man har dessutom gjort något med ryggen vilket gör att han har jättesvårt att ta hand om henne längre stunder. Och då känner jag mig helt livegen...

Jag känner mig så otroligt gnällig och otacksam men jag önskar verkligen tiden går fort nu.

Gaah, vilken skitmånad december är hittills! Jag och J är jätteförkylda båda två, hon verkar få fler tänder och sover typ aldrig...och igår halkade min man omkull och bröt foten så infernaliskt illa så han blir kvar på sjukhus fram till jul och sen kommer han hoppa runt med gips i 6 veckor när vi väl får hem honom. :cry::(

Gaah, vilken skitmånad december är hittills! Jag och J är jätteförkylda båda två, hon verkar få fler tänder och sover typ aldrig...och igår halkade min man omkull och bröt foten så infernaliskt illa så han blir kvar på sjukhus fram till jul och sen kommer han hoppa runt med gips i 6 veckor när vi väl får hem honom. :cry::(
Näe! Fy stackars er!

Åh fyfan :/

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar