Vårföräldrar 2016 del 5

Är det nån här vars barn fortfarande spyr mycket? Här spyr det så mycket att jag behöver byta lakan nattetid. Vet inte om det är vanligt eller nåt man bör kolla upp? Går inte upp så bra i vikt. Ligger på nedersta kurvan. I övrigt alltid missnöjd, skriker massor. Spyr inte enbart i samband med mat.

Nån idé eller är det vanligt? Bvc är värdelösa, så inget råd att hämta där tyvärr.
Testat olika sorters ersättningar, ammat etc, ingen skillnad.

Mjölkfritt, som flera har föreslagit, men om det inte hjälper så tycker jag definitivt att du ska boka tid hos en bra barnläkare och kolla upp om hon möjligen har reflux. Då blir de skrikiga eftersom de kräks så galet mycket att de får ont. Finns medicin att få!

Här har vi äntligen hittat knepet att få honom att äta mat i puréform ; burkmat :up: Ingen lagad mat i pureform går ner men däremot kan han sätta i sig 1/2 burk. Men inte vilka smaker som helst så vi har en lapp med plus och minus mat så vi inte riskerar mat som han inte äter. Dricka vatten är också något han avskyr så han får ersättning till maten.

7 månader var han på kanelbullens dag så hela familjen firade hans dag :angel: :d

Hur har ni det allihopa? Här har jag och kidsen klarat av första veckan med pappa på jobbet! Det har verkligen varit lyxigt och bra för alla att vara hemma bägge två så här länge, men vi har klarat oss fint på egen hand också. De har varit synkade och lättroade nästan hela tiden mina små superbebisar, herregud så prima små människor vi har byggt! :love: Sömnen har dock varit lite tjorvig igen, men det verkar vanligt när de närmar sig 6 månader. De somnar gott i vanlig tid men framförallt A vaknar lätt under natten och kan vara vaken upp till en timme. V som börjat sova hela nätter har jag behövt gå upp och vagga till sömns de senaste nätterna också. Snark!

Hej på er! Har varit väldigt dålig på att uppdatera här, men läser för det mesta. Först ett sent men stort grattis till @Lazy Lady till nya graviditeten! Härligt att höra :heart

Linus har hunnit bli drygt 6 månader och är oftast en glad kille. Jämfört med de andra bebisarna i tråden är han nog ganska sen med att vända sig etc. För några veckor sen vände han sig ofta från mage till rygg, men nu har han slutat igen... Puré gillar han, men får inte i sig några större mängder ännu så länge. Kul iaf att sitta med vid bordet :)

Han kissar på toaletten 2-3 gånger per dag, jättekul tycker syskonen (jag med). När han har sovit funkar det nästan jämt, annars får man ha tur med timingen.

@Elisha Han sover fortfarande i vårt rum, har inget direkt alternativ pga för få rum. Skulle iofs ändå haft kvar honom hos oss ett halvår till eller så. Dessutom har han börjat amma igen på nätterna, misstänker att han behöver mer nu när han är större (eller om han är i en tillväxtfas, vore skönare).

@Ottisen vi har haft sittdelen från början (i fullt liggläge). Det är en antagligen urgammal Emmaljunga som jag ursprungligen köpte begagnad för att ha i stallet, men eftersom den tar sig fram överallt och är stor och bra att ligga i har vi nästan bara använt den (iaf på hemmaplan, den fyller nästan hela bagaget på bilen...). Kan inte uttala mig om Emmaljunga Viking dock.

Här rullar livet på. :up:
Ongen är drygt fyra månader, 65 cm lång över havet och 6.5 kg tung. Hon spenderar dagarna att med att rulla runt och gnaga på fötterna typ. :idea: Och gurgla! Det är det nya svarta.

Katrinplommon var verkligen super för magen,1 liten tesked morgon o kväll gör att vi slipper oljan i käket. Hon har helt plötsligt fått lite rutin på ätandet, & äter nog kanske bara 5-6 gånger/dygn nu. Hon får smaka en del annat också och älskar precis allt som hamnar i truten. :love:

Nätterna är lite upp och ner nu. :angel:
Varannan natt är hon som vanligt, somnar för natten vid 19-20 och sover till 6-7, äter och somnar om till 9. Varannan är lite mer intensiv. :o Hon vaknar typ vid 2 och vid 5 och ska äta. Vi är helt slut. Men det kan vi fan ha, som sambon säger så gött som vi haft det med sömn.

Här växer gosse så det knakar, 6,5 kg till 65 cm vid fyra månaderskontrollen.
En rörlig en som inte vill ligga still och absolut inte för sej själv :p
Storebror busar runt en massa och gossar med lillebror dagarna i ända, så himla gulligt!

Sover bra om natten men har en period ätit tre gånger per natt,men somnat lika fort igen. Senaste veckan har hunger börjat övergå till närhet dock och reducerat mattillfällena till en, ungefär. Skönt! Det har hänt mycket denna period, förutom tillväxt rent fysiskt då, så extramat på natten har nog varit välbehövligt.

Äter fortfarande ca varannan timme om dagarna men ska prova öka mängden får vi se. Har märkt att han nu börjar verka inte helt nöjd med sin tilldelning så det är nog dags igen :)

Hej på er! Har varit väldigt dålig på att uppdatera här, men läser för det mesta. Först ett sent men stort grattis till @Lazy Lady till nya graviditeten! Härligt att höra :heart

Linus har hunnit bli drygt 6 månader och är oftast en glad kille. Jämfört med de andra bebisarna i tråden är han nog ganska sen med att vända sig etc. För några veckor sen vände han sig ofta från mage till rygg, men nu har han slutat igen... Puré gillar han, men får inte i sig några större mängder ännu så länge. Kul iaf att sitta med vid bordet :)

Han kissar på toaletten 2-3 gånger per dag, jättekul tycker syskonen (jag med). När han har sovit funkar det nästan jämt, annars får man ha tur med timingen.

@Elisha Han sover fortfarande i vårt rum, har inget direkt alternativ pga för få rum. Skulle iofs ändå haft kvar honom hos oss ett halvår till eller så. Dessutom har han börjat amma igen på nätterna, misstänker att han behöver mer nu när han är större (eller om han är i en tillväxtfas, vore skönare).

@Ottisen vi har haft sittdelen från början (i fullt liggläge). Det är en antagligen urgammal Emmaljunga som jag ursprungligen köpte begagnad för att ha i stallet, men eftersom den tar sig fram överallt och är stor och bra att ligga i har vi nästan bara använt den (iaf på hemmaplan, den fyller nästan hela bagaget på bilen...). Kan inte uttala mig om Emmaljunga Viking dock.
Tack:heart Vi har snart v10 avklarad och en liten rundning av magen har börjat:heart

Det här med barnvakt har har diskuterats tidigare, och flera av er har haft barnvakt i olika utsträckning.

Lillens farmor har passat honom någon eller ett par timmar då och då, när mitt och makens planering krockat. Mitt intryck är att det fungerat sådär eller ganska dåligt. Makens bild är att det funkar bra. Om kvällarna är lillen ganska kinkig, och han somnar bäst av amning. Maken kan söva honom hyffsat, men hos farmor skriker han tills han somnar, en gång i uppemot timmen. Han kan ta flaska men tycker inte om den. Vaknar just nu 5-6 ggr per natt och ammas till sömns. Skriker en del hos farmor. Har flaskvägrat hos farmor och bara druckit ca 20 ml (av 100) den enda gång han tagit den av henne.

I kväll ska vi på konsert och farmor ska passa. Den håller, enligt biljetten, på till 23:30. Inklusive transport är vi hos farföräldrarna först vid halv ett. Och vi lämnar honom kring åtta tror jag.

Det känns verkligen inte bra i mammamagen. Och jag är egentligen inte intresserad av bandet, det är inget jag lyssnar på. Men maken har sett fram emot detta jättelänge Och jag vill inte göra honom besviken. Men jag önskar faktiskt att jag slapp.

För övrigt vet jag inte hur jag ska klara av att vara vaken så länge, då jag vanligtvis lägger mig vid nio-tio och då sover sammanlagt ca sex timmar.

Pepp och tips tack!!

Det här med barnvakt har har diskuterats tidigare, och flera av er har haft barnvakt i olika utsträckning.

Lillens farmor har passat honom någon eller ett par timmar då och då, när mitt och makens planering krockat. Mitt intryck är att det fungerat sådär eller ganska dåligt. Makens bild är att det funkar bra. Om kvällarna är lillen ganska kinkig, och han somnar bäst av amning. Maken kan söva honom hyffsat, men hos farmor skriker han tills han somnar, en gång i uppemot timmen. Han kan ta flaska men tycker inte om den. Vaknar just nu 5-6 ggr per natt och ammas till sömns. Skriker en del hos farmor. Har flaskvägrat hos farmor och bara druckit ca 20 ml (av 100) den enda gång han tagit den av henne.

I kväll ska vi på konsert och farmor ska passa. Den håller, enligt biljetten, på till 23:30. Inklusive transport är vi hos farföräldrarna först vid halv ett. Och vi lämnar honom kring åtta tror jag.

Det känns verkligen inte bra i mammamagen. Och jag är egentligen inte intresserad av bandet, det är inget jag lyssnar på. Men maken har sett fram emot detta jättelänge Och jag vill inte göra honom besviken. Men jag önskar faktiskt att jag slapp.

För övrigt vet jag inte hur jag ska klara av att vara vaken så länge, då jag vanligtvis lägger mig vid nio-tio och då sover sammanlagt ca sex timmar.

Pepp och tips tack!!
Finns det ingen annan maken kan gå med som uppskattar det mer? Annars är det ju inte så många timmar att bebisen inte står ut om farmor nu inte skulle få i så mycket mat. Se till att mata ordentligt precis innan ni drar. Testat olika flaskor? Testa lite lite vaniljsocker eller sådär i flaskan för en bättre upplevelse om det smakar lite bättre, det har jag fått tips om och testade med framgång när vi skulle ge ersättning åt ovilligt barn. :-)
Vi har haft barnvakt i fyra dag på rad som mest. Funkade jättebra och det var så himla härligt att bara få vara vuxen.

Pepp och tips tack!!

Jag förstår att det inte alls känns kul!
Jag lämnar bort min en del, men det är till min egen mamma som känner henne absolut bäst efter oss föräldrar. Hon träffar henne typ varje dag och lillfia är precis lika nöjd med henne som med oss ungefär. Andra lämnar jag inte bort henne till, eftersom hon blir ledsen då också som din, och jag står inte riktigt ut med tanken på att hon ska behöva gråta sig till sömns "i onödan".

Nu kände jag mig inte superpeppig, förlåt! :o

Alltså - vår Onge!

Skippade förbandet och åkte sent från farmor. Jag ammade till sömns, när han somnat och jag lirkade ur bröstet tog han tummen. Händer sällan, oftast duger bara tutten! Lyfte över honom till vagnen där han sov när vi gick.

Vaknar tre timmar senare. Farmor drar ut vagnen från sovrummet där farfar sover och ger honom nappen. Och han somnar om typ direkt. Sover när vi kommer ytterligare en timme senare.

Vaknar när vi tar ut honom till bilen, men är inte ledsen eller visar hunger. Är vaken en timme med oss.

Alltså FEM timmar mellan amningarna! Det är ju toppen att det gick bra. Men hemma är den lilla pirayan superhungrig efter två och nästan äter upp mig. Tänk om han sov så när jag sover!

Liten uppdatering ifrån oss.
Lillfis är snart 7 månader (om 7 dagar exakt),
Han rullar,snurrar och ålar runt som en vilde.

Var på BVC häromdagen för läkarbesök, vägde nästan 10kg :o.
Men så upptäckte läkaren blåsljud på hjärtat, så vi fick en remiss till sjukhuset, väntar på tid för utredning.
Läkaren konstaterade oxå att lillfis är lite efter motoriskt sett och att hans kräkningar absolut inte är normala längre. Så ytterligare sjukhusbesök väntar framöver :(.

MEN! Han ser, han följer saker, hittar saker, flinar mot oss som en dåre :love:.
Och det känns så himla bra att han ser något. :love:
Återbesök i december hos ögon.

Han är fantastisk söt vår lilla kille.
Samtidigt skönt att han inte är lika tidig som storebror som stod och gick med stöd när han var 6mpmader och gick för egen maskin när han var 8 mån.. :o:D

Mjölkfritt, som flera har föreslagit, men om det inte hjälper så tycker jag definitivt att du ska boka tid hos en bra barnläkare och kolla upp om hon möjligen har reflux. Då blir de skrikiga eftersom de kräks så galet mycket att de får ont. Finns medicin att få!
Tack för tipset om mjölkfritt. Vi har inte haft en enda spya sen vi testade mjölkfritt!! Lite trist att bvc inte gett de förslaget trots vi frågat om det är normalt med den mängden spya, dålig viktuppgång, diarre etc. :(

Jösses alltså, blir jag inte utbränd nu så blir jag det aldrig känns det som. Har ju börjat jobba 60% men min sambo är bara hemma 20%. Resterande procent ska jag alltså försöka få till medan min älskade unge sover alt. leker i gym etc. Fick genast ett slaskprojekt som ingen på min grupp velat ta i med tång så nu lackar svetten vill jag lova.

Bortsett från det så lunkar det på här hemma. Är så fruktansvärt kär i min pojke att man knappt kan tro att det är sant. Världens härligaste!
Examensprov på babysim imorgon, tror man ska hälla en hink vatten över de stackars bebisarna. Tror att vi tar en paus sen, känns som att han "lärt" sig allt som man ska för åldern, dvs. egentligen bara gilla att vara i vatten, på rygg och på mage. Han känns för liten för mer avancerade övningar ändå. Och snordyrt är det! Framförallt för en mamma som är hästsamlare:P

Ni som ger ersättning, när slutar ni med antocolicflaskor och kör vanliga?
Ja, om ni kör med anticolicflaskor av nån sort förstås :D

När flaskan liksom inte räckte till för den mängd som han äter :o MAM anti-colic går upp till 260 ml så vi har kunnat ha dem väldigt länge. Nu äter han 270 ml vatten + 9 mått när han äter ersättning men ju mer "riktigt mat" han äter desto mindre mängd ersättning vill han ha under dagen :up:

Vi körde förvisso inte med anti-kolik, men väl med Calmaflaskor som folk också brukar vilja byta bort när barnen är lite äldre. I ett försök att byta till en flaska med lite färre delar testade jag en vanlig flaska när dottern var runt 10-12 månader, men hon ställde inte upp på det så jag la ner projektet, insåg att det var lika bra att köra vidare på ett vinnande koncept. Nu är ongen 1,5 år och hon äter fortfarande sin kvällsersättning ur Calmaflaskan.

Tack @Bexzor och @Tassetass !
Han äter 180 ml nu så de räcker ju till än (Mam).
Satt och funderade på hur länge just colicflaskorna är 'nödvändiga' ,men när de inte räcker till kanske ändå är en liten riktlinje.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar