Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick i fredags morses en dotter 03.43 på samma sjukhus dog ett barn och dennes mor på förlossningen på lördagnatten
Stryp och kvävningsrisk står det på några modeller?! Ska man vara rädd för allt..
Men jaha? Ja om man lindar in ungen i sänghimmeln eller om ungen svingar sig i den som en lian kan jag kanske tänka mig att det är lite farligt, men hänger man den utanpå sängen så att säga kan det ju inte vara jättestor risk
Grattis @FadeAway, mår ni alla bra?
Här händer det grejer, värkarna drog igång runt 3 tiden inatt o slemproppen har gått. Inte mycket till sömn inatt inte
Värkarna är fof oregelbundna men satan vad ont vissa gör redan
Vi mår alla bra. Hade en okej förlossning. Denna gången har jag fått epidural! Fantastiska grejer. Var gränsfall mellan att skickas till Halmstad eftersom Neo var full men fick stanna på grund av att vi var nära 37+0 och snabba tidigare förlossningar.
Åkte in vi 11-tiden och kom in vid 12 kanske. Hade fantastisk personal till att börja med men däremot inget värkarbete/sporadiska värkar å vi blev tyvärr av med dem i personalbytet. Så vi hängde där i ett förlossningsrum och hade allmänt tråkigt. Vid 23.30 undersöktes jag och konstaterades att här händer händer inget på länge och beordrades att sova.
Vi kollade på usel film och vid halv två försökte barnmorskan få mig att sova och jag vägrade. Vid två tiden hade jag sporadiska värkar men de började bli plågsamma och jag insisterade på ett förlossningsrum igen och fick det motvilligt. Vid tjugo i tre beställdes epiduralen och vid tre-tiden fick jag den. Värkarna blev något mer regelbundna men där hängde vi jag och sambon. Sen gick allt på en gång värkarna kom i gång och hon föddes på en värk och tre krystningar i den fina nättrosorna och jättebindan medan personalen kom rusandes. Misstänker att de trodde de skulle dröja avsevärt längre tid än väntat. Men det gick bra fick sy två stygn.
Tydligen ansågs dottern (Emma) vara stor för att vara prematur (36+3) då hon var 48cm lång och vägde 3680g). Mina tidigare barn är födda i v 39 och har vägt 4.2-4,4kg.
Men man undrar ju lite hur det är med personaltätheten på nätterna nu i efterhand. Var personalen inte där för att det var personalbrist eller för att de trodde att det skulle ta längre tid och att jag som omföderska hade koll på läget.
Min lilla fia har börjat krångla vid amningen. När det är dags river hon mest runt vid bröstet och skriker, tar inte tag utan blir bara argare och argare. Efter en stunds fäktande brukar hon koppla greppet och så funkar det fint. Vet inte det kan vara lite förvirring eftersom jag fått pumpa och tilläggsmata med flaska (visserligen sk amningsvänlig sådan). Är det bättre att gå över till att koppmata pump-mjölken istället tror ni? Känns som om hon helst vill att mjölken ska spruta in i munnen på henne så fort hon lägger sig för matstund och riktigt så bra tryck är det inte...
Här händer det grejer, värkarna drog igång runt 3 tiden inatt o slemproppen har gått. Inte mycket till sömn inatt inte
Värkarna är fof oregelbundna men satan vad ont vissa gör redan
Kommer också ha en sänghimmel till spjälsängen, alltså så länge ongen inte kan röra sig så ser jag ingen fara med det. Värre blir det väl när småbarn kan ställa sig upp och sådär i sängen men det dröjer ju en del tills dess liksom
Jaha! Då har jag fått se insidan på förlossningen jag också då. Haft en del konstiga symptom och när det började blixtra för ögonen igen så kände jag att det i alla fall var dags att rådfråga barnmorskan. Hon i sin tur sa åt mig att ringa förlossningen, så det blev nästan 2 timmar spenderat på sjukhuset ikväll, ensam eftersom sambon är sjukling.
Ongen tyckte det var ungefär det festligaste någonsin att få ctg på magen och sparkades och visade alla konster hen kan. Jag å andra sidan har alla symptom på havandeskapsförgiftning förutom högt blodtryck och "tillräckligt" med protein i kisseriet. Läkaren tyckte avvakta och se om saken blir värre, hålla koll på blodtryck och hoppas att det håller sig borta, typ.
Har inte svullnat supermycket heller så jag är inte speciellt orolig men skönt att jag fick det kollat! BM tog inte blodtrycket sist så jag hade ingen aning vad det låg på och i och med att jag både varit yr, haft rejält med huvudvärk och blixtrandet för ögonen senaste veckan så var det lika bra att kolla upp.
Såatteeh.. Då sitter man i soffan med sina sammandragningar igen och hoppas veckorna går fortare då
Jag fick i fredags morses en dotter 03.43
Just det där med att hon somnar vid bröstet är vårt dilemma också och är anledningen till att jag matar på extra med flaska efter amningen. Jag flaskmatade sonen också mellan amningar ibland (för att kunna komma iväg till stallet) men kommer inte ihåg att han bråkade så vid bröstet. Nackdel med kopp är att det tenderar att bli så kladdigt. Kanske ska fortsätta med flaska och lite fäktande ändå.Så kan min lilla också göra, hon har gjort så sedan dag 1. Det kommer när hon sovit länge 3-4 h och är vrålhungrig. Jag delammar och kör med flaska, oftast har hon tålamod att amma, problemet är att hon tycker att det är så himla mysigt så hon somnar oftast och får då inte i sig tillräckligt. Helst av allt hade nog bebis legat hud mot hud hela dagarna med fri tillgång till mina bröst när som .
Jag tror att du får göra en egen bedömning. Forts med flaska (liten risk för att hon ratar bröstet) eller gå över till kopp. Min äldre dotter var likadan vid amning och hon fungerade det bra att delamma ändå.