Vårföräldrar 2016 del 3

Ja, jag glömde lägga till det, igångsättning. Det måste ju vara vanligare som du säger! Jag är ärligt mer orolig för att bli igångsatt än för ett eventuellt snitt i så fall faktiskt. Helst av allt får ju gärna Hf hålla sig borta helt istället såklart :)

I vilken vecka upptäcktes din Hf förra och denna gången? Det störiga är ju att det kan komma på en timme i princip, ena dagen är allt okej för att nästa inte vara det liksom. Men jag är faktiskt inte speciellt orolig, jag känner ju mig okej! Om än väääldigt gravid :cautious:

Och tack för förtydligande och info! :)
Första gången stack blodtrycket i v25 och jag blev inlagd v31. Låg i sjukhussäng i 6 seeeega veckor. Igångsatt v 37. Denna gången började blodtrycket stiga i v 31/32 har jag för mig. Protein i urinen kom senare. Igångsatt i v40.

När blodtrycket börjat stiga har jag fått gå på kontroll 2 ggr/vecka (BT och urin) hos BM. Den sista tiden har jag i tillägg fått åka till förlossningen för kontroll typ 1 ggr/v (BT,urin, blodstatus, UL och ctg). När jag låg inlagd var det kontroll varje dag, BT flera gånger/dag.

Tusen tack alla för alla fina gratulationer! :love:
Förlossningen gick bra, de fick ta hål på hinnorna o på en kvart var han ute :o Tog väl 12 timmar från att jag började få lite förvärkar till han var ute.
Frisk pigg hungrig liten krabat som är så söt. Glömt av hur små dom är... Ändå är yngsta 2år bara.. :nailbiting:
Mest imponerad av min make som är lugnet själv och bara bäst :heart

Bara som ett observandum så rekommenderas inte vaggposition mer än när barnet ammas. Det här tyvärr hänt tråkiga olyckor där barnet kvävts just i vagga då det är svårare att garantera fria luftvägar. Med vissa sjalar kommer det med en massa knyt i instruktionsböcker, men för trikå är det bara grodposition som rekommenderas, ja utom vid amning när barnet är under uppsikt. Upprätt i grodposition går däremot finfint (har man flexiboobs går det att amma så också..).

Tack för ditt inlägg för de som inte känner till det :)
Jag läste på massor innan jag köpte sjalen men då sonen älskar att sova i liknande vaggposition i famnen så fick det bli det även i sjalen under uppsikt :up:

Ja, jag glömde lägga till det, igångsättning. Det måste ju vara vanligare som du säger! Jag är ärligt mer orolig för att bli igångsatt än för ett eventuellt snitt i så fall faktiskt. Helst av allt får ju gärna Hf hålla sig borta helt istället såklart :)

I vilken vecka upptäcktes din Hf förra och denna gången? Det störiga är ju att det kan komma på en timme i princip, ena dagen är allt okej för att nästa inte vara det liksom. Men jag är faktiskt inte speciellt orolig, jag känner ju mig okej! Om än väääldigt gravid :cautious:

Och tack för förtydligande och info! :)
...och appropå igångsättning och snitt... Första igångsättningen var skit rent ut sagt, andra funkade klockrent! Att det slutade med snitt nu var ju inte pga igångsättningen. Och även om första igångsättningen var sådär väljer jag hellre det över snitt alla dagar i veckan. Snitt efteråt är skitjobbigt rent ut sagt (min erfarenhet såklart).

Så sjukt att det kommit en massa bebisar i tråden redan :bump: Jag har ju inte ens slutat jobba än men om 3-7 veckor borde min vara ute också, sjuuukt var fort det går. Jag har knappt hunnit vänja mig vid att vara gravid ju :D Så här lagom till v 35 har cravingsarna slagit till rejält också, Proviva Blåbär :d:love:

Så sjukt att det kommit en massa bebisar i tråden redan :bump: Jag har ju inte ens slutat jobba än men om 3-7 veckor borde min vara ute också, sjuuukt var fort det går. Jag har knappt hunnit vänja mig vid att vara gravid ju :D Så här lagom till v 35 har cravingsarna slagit till rejält också, Proviva Blåbär :d:love:
Det känns helsjukt! Trist att vara typ längst ner i listan bara:p jobbar också för fullt, och hade tänkt göra det tills det var dags. Men nu har jag börjat tänka om, så jag tänkte halvsluta två veckor innan han är beräknad:)

har inga direkta cravings, förutom att man liksom märker att socker smakar så himla bra. Jag brukade vara en chipsoman men nu trycker jag choklad ist. Vilket jag inte ens brukar gilla. För vecka 33 står det att man ska börja kolhydratladda nu, kanske är det som spökar för oss:)

Jag tycks ha jobbat färdigt nu i vecka 34. Sjukskrev mig precis hela sista jobbveckan p.g.a. extrem trötthet och mycket sammandragningar, så nu är det bara vila och bebis-förberedelser som gäller. Ska bli såååå skönt att bara dra omkring hemma. :)

Så tur! Min mvc-läkare var likadan.. Läkaren på sjukhuset däremot, inga problem öht! Man brukar träffa läkare ang snitt i v 32. :)

Jag börjar bli så stressad... Remissen är inskickad nu men dom trodde att det kunde ta upp till 4 veckor innan jag hör något från sjukhuset... då är jag i v34. Och först ville dom att jag skulle på Aurorasamtal innan jag får träffa en läkare. Det känns som att dom försöker dra ut på det in i det längsta så att jag inte ska hinna få ett beviljat snitt i tid. Får sån panik när jag tänker på det :(

I nästa vecka så ska jag ringa till sjukhuset och ligga på lite samt påtala att jag vill prata med en läkare direkt. Jag varken hinner eller vill prata med en Aurora innan för det finns ändå ingenting som dom kan säga som kommer att ändra min uppfattning.

Jag börjar bli så stressad... Remissen är inskickad nu men dom trodde att det kunde ta upp till 4 veckor innan jag hör något från sjukhuset... då är jag i v34. Och först ville dom att jag skulle på Aurorasamtal innan jag får träffa en läkare. Det känns som att dom försöker dra ut på det in i det längsta så att jag inte ska hinna få ett beviljat snitt i tid. Får sån panik när jag tänker på det :(

I nästa vecka så ska jag ringa till sjukhuset och ligga på lite samt påtala att jag vill prata med en läkare direkt. Jag varken hinner eller vill prata med en Aurora innan för det finns ändå ingenting som dom kan säga som kommer att ändra min uppfattning.
Säg att du inte vill på samtal (om du inte vill alltså), jag vägrade, inga problem. Jag fick min tid efter en vecka, och besök i v 32 verkar vara standard. 4 veckor ska det inte behöva ta, konstigt!!

Stå på dig och gråt gärna en skvätt hos läkaren. Det gjorde jag. Han förstod iaf allvaret! :up:

Det känns helsjukt! Trist att vara typ längst ner i listan bara:p jobbar också för fullt, och hade tänkt göra det tills det var dags. Men nu har jag börjat tänka om, så jag tänkte halvsluta två veckor innan han är beräknad:)

har inga direkta cravings, förutom att man liksom märker att socker smakar så himla bra. Jag brukade vara en chipsoman men nu trycker jag choklad ist. Vilket jag inte ens brukar gilla. För vecka 33 står det att man ska börja kolhydratladda nu, kanske är det som spökar för oss:)

Ta inte ut dig bara :) Min BM, som egentligen är pensionerad, säger varje gång jag är där att hon "nog tycker att man ska vara hemma och vila de sista veckorna" :D

Då förstår jag varför jag hinkar Proviva den här veckan och tryckte i mig glass förra :angel:

Oj, promenader? Just nu finns de inte alls på schemat eftersom vi haft så kladdig grusväg att skorna fastnar :down:. Har mätt att vi har 2,9 km grusväg tills vi når asfalten på "stora vägen" som leder till staden. Men kilona verkar ändå försvinna för det finns alltid något att göra i hemmet, nu när vi haft fint väder i veckan så har vi rensat betongplattan från skräp. Idag har vi tagit det lugnare och skurat några element som jag irriterat mig på länge. Idag kör vi premiären i bärsjalen så jag tänkte snart gå ut och mäta plankor inför vår framtida bänk på verandan. Sonen är nöjd i sjalen, jag är mindre nöjd eftersom vi provar vaggpositionen där sonen inte får plats ordentligt. Vilket är synd då han älskar att sova så i famnen men vi får prova grodpositionen under kvällen :)

Va synd med så kladdiga vägar :/ Vi har också grusvägar men så fint vårväder så dom är torra & hårda som asfalt.
Skönt att du har annat o sysselsätta dig med.. Det har egentligen jag med, men det spar jag till det är dåligt väder ute :p

@Calazirya och @robl - ni ger mig dåligt samvete... Har inte tagit någon längre promenad än utan såsar mest runt hemma och i kvarteret. Tänker att jag ska promenera när sonen börjar 15-timmars nästa vecka. Men mamma-mage, kan man träna magen redan när man är snittad? Tycker mycket av kg:na runnit av, men det är ju en oformlig deg där magen är...

Nä men få inte dåligt samvete! Njut av att såsa runt.. Jag va ju i princip stillasittande i 4 månader innan förlossning så jag har längtat länge efter att få röra mig :)
Ja, mammamage-appen kan du köra igång med så fort du inte har ont av snittet. Jag börja efter 1,5 vecka. Den är uppbyggd så du börjar med nivå 1, upprepar x antal gånger och sen vidare till nivå 2 osv osv. Jag har fortfarande bara övningar som inte känns typ. Mycket knip o så.

@robl
Jag går minst 5 km varje dag. Har som mål att gå minst 7 km, men så länge snittet läker får jag anpassa både fart och längd efter dagsform.

Mammamage har jag laddat ner idag och så fort jag får träna så ska jag köra Paolos pass också. Känner faktiskt ingen panik än. Den här ggn har graviditetskilona praktiskt nog runnit ut med bröstmjölken ;).

Men formen, herregud, där har jag en del kvar att tampas med :angel::D.

Va duktigt av dig!
Jag hade gärna kommit ut varje dag också men då dom matas var tredje timme under dagarna och det tar ganska lång tid o göra 1 & 1 så blir dom 2 andra dagarna till att mocka lösdriften & fixa övrig "vecko"rensning hos hästarna :)

Vad är Paolos pass?
Jag hade tänkt köra på Olga Rönnbergs bok :)

Va duktigt av dig!
Jag hade gärna kommit ut varje dag också men då dom matas var tredje timme under dagarna och det tar ganska lång tid o göra 1 & 1 så blir dom 2 andra dagarna till att mocka lösdriften & fixa övrig "vecko"rensning hos hästarna :)

Vad är Paolos pass?
Jag hade tänkt köra på Olga Rönnbergs bok :)

Ja herregud, jag förstår att det tar mycket tid för dig. Själv behöver vi hela förmiddagen på oss om vi ska iväg vid lunch haha :o. Man glömmer fort hur svårt det är att passa någon form av tid när man har spädbarn...

Träna en kvart om dagen (bok skriven av Paolo Roberto). Olika pass för olika nivåer, väl investerade pengar för passen ger otroligt mycket :up:

Stackare. Du verkar genomgå samma skit som jag fick med första dottern gällande snitt. Behöver du råd eller skriva av dig så skicka ett pm.

Jag har fått planerat snitt i stockholm, om jag då åker bort en helg till ett annat landsting och behöver föda där typ, vad händer då? Vaginalt, akut snitt som de hade blivit hemma om de drar igång tidigare, nån som vet? :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 994
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat