Vårföräldrar 2016 del 3

För mig har det inte alls varit jobbig att få igenom snitt. Sa till bm en ggn att jag ville ha remiss till läkare. Träffa läkare på mvc 10 min som skrev remiss till överläkaren på sjukhuset och berätta risker etc. Träffa läkaren på sjukhuset Max 5 min som bara "du har bestämt dig står det i remissen, så då har väl jag inte mycket att säga till om". Precis så. :) Fick en tid i brevlådan två dagar efter, imponerad faktiskt!

Det låter ju underbart!!

Alltså det här med mensvärk - vad är det egentligen? För mig är det en dov molande värk som får mig att vilja ligga i fosterställning i sängen ett par dar, men den är inte värre än att jag kan gå till jobbet (även om jag mår kasst den dagen/de dagarna). Jag känner mig också lite orolig i magen när jag har mens. Men jag kopplar inte plötsliga hugg eller kramper till min mensvärk.

När jag läser om graviditet och det som ska liknas mensvärk läser jag in ngt helt annat än det jag upplever vid mens, och som också kommit i perioder under hela graviditeten.

Så - vad är mensvärkskänsla för er? Och vid graviditet?

Alltså det här med mensvärk - vad är det egentligen? För mig är det en dov molande värk som får mig att vilja ligga i fosterställning i sängen ett par dar, men den är inte värre än att jag kan gå till jobbet (även om jag mår kasst den dagen/de dagarna). Jag känner mig också lite orolig i magen när jag har mens. Men jag kopplar inte plötsliga hugg eller kramper till min mensvärk.

När jag läser om graviditet och det som ska liknas mensvärk läser jag in ngt helt annat än det jag upplever vid mens, och som också kommit i perioder under hela graviditeten.

För mig har mensvärk varit både den molvärk du beskriver men även en häftigare smärta som kommit och gått och som när det varit som värst gjort mig alldeles svettig och svimfärdig.

Antar att det är den senare smärtan som liknar förlossningsvärkar.

Jag har under graviditeten till och från känt av molvärk på samma sätt som vid mens, däremot inga kramper eller hugg (än :nailbiting:)

För mig är mensvärk en dov molande värk i bäckenet, ryggen och nedre delen av buken. Den är tillräckligt stark för att vara irriterande, men inte så att jag blir inkapaciterad och måste ligga och vila eller något sådant. Jag har haft så från och till under graviditeten, men mest i början. Då förstod jag det som att det var växtvärk när livmodern expanderade. Det kan tydligen fortfarande vara växtvärk även nu under den sista delen men kan, som jag förstått det, även innebära förvärkar.

Jag har aldrig haft skarp smärta, hugg eller kramper när jag haft mens och de enda gånger jag haft det under graviditeten är det där vidriga ligamentsmärtorna som kan komma som ett knivhugg när man nyser eller reser sig hastigt.

För min del så är min mensvärk i stort sett samma som nu när jag har molvärk. Går som ett band runt ländrygg nederdel av magen. Skillnaden är att för min del att magen drar ihop sej och jag får sammandragningar/förvärkar vid ansträngning nu. Men jag är ju på sluttampen och då är det väl mer vanligt än ovanligt.
En irriterande värk som inte går att vila bort.

I början av graviditeten hade jag mer "växtvärk" och "dragande" känsla.

Jag vet inte haha, tycker det verkar väldigt oklart allting. Jag har typ haft mensvärk två ggr i hela mitt liv (peppar peppar ta i trä) och ja det var väl ungefär så jag hade igår. Huggen tänker jag är ligament och sånt? Men det här dova är mensvärksliknande?

Ni som smittats nyligen. Hur länge har ni gått på smärtstillande? När kände ni att ni rört er obehindrat på vanlig promenad?

3.5 dygn efter går jag som en 80 årig kärring trots Alvedon.

Ni som smittats nyligen. Hur länge har ni gått på smärtstillande? När kände ni att ni rört er obehindrat på vanlig promenad?

Jag är ju fel person eftersom det strular för mig (snittet är infekterat) men jag har 15 dagar efter snitt fortfarande ont i snittet och går lite krumt de första stegen när jag legat eller suttit stilla länge.

Det gick över från ena dagen till den andra i princip. Men dag 3 åt jag fortfarande citodon för smärtorna och dag 5 gick jag på en längre promenad men åt fortfarande alvedon.

Nu 2 veckor efter rör jag mig i princip helt obehindrat, går långpromenader och äter inte smärtstillande för snittets skull.

Jag fick morfin de första fem dagarna pga kunde inte ens sätta mig upp utan, tyckte ändå det gjorde vidrigt ont. Så tycker det är starkt att klara sig på alvedon! Vanlig promenad gick jag på typ dagen efter vi fick komma hem från bb, så ca en vecka efter förlossning.

Jag fick morfin de första fem dagarna pga kunde inte ens sätta mig upp utan, tyckte ändå det gjorde vidrigt ont. Så tycker det är starkt att klara sig på alvedon! Vanlig promenad gick jag på typ dagen efter vi fick komma hem från bb, så ca en vecka efter förlossning.
Då ska jag inte gnälla då. Fick morfin på sjukhuset men det hjälpte inte mycket tyckte jag...
Minns inte riktigt hur det var förra gången- var nog en 4-5 dar innan jag kom hem.
Nu har vi åkt ut och grillat och valt ställen där man går typ 250 m från bilen och jag liksom smyger fram. Tar en evighet...

Då ska jag inte gnälla då. Fick morfin på sjukhuset men det hjälpte inte mycket tyckte jag...
Minns inte riktigt hur det var förra gången- var nog en 4-5 dar innan jag kom hem.
Nu har vi åkt ut och grillat och valt ställen där man går typ 250 m från bilen och jag liksom smyger fram. Tar en evighet...

Äsch man får gnälla! Hur mycket man vill. Enligt min sambo så skred jag fram som en lucia i början, såg nog lite liknande ut som ditt smygande. Bara man ger det lite tid så kan man snart gå som vanligt, jag gick lite ihopvikt för jag fick så ont i snittet annars när jag sträckte ut, ajaj.

• Gilla
Reactions: Ray

Vi åkte hem dag 4. Då kunde jag inte gå själv för att det gjorde så ont, maken fick utskällning för att trappan ute skiljde 4mm på ett trappsteg så jag fick lyfta foten ännu högre (ja han har kontrollmätt efteråt). Jag fick med mej Ketogan hem och åt i 10 dagar. Låg och grinade i soffan för att jag hade ont. Efter tre veckor hade jag värsta brytet. Sen tyckte jag det vände och det blev bättre med själva smärtan. Efter 6 veckor var jag ganska ok tycker jag.

En del känner av kejsarsnittet mycket. Andra har det lättare.

Mvh Miks

Efter 1a kejsarsnittet gick jag långpromenad redan 4 dagar efter snittet, och slutade med värktabletter ungefär samtidigt.

Efter 2a kejsarsnittet åt jag värktabletter länge, och runt 2 månader efter snittet gick jag långpromenad. Snittet ömmade 1 år efter, tydligen vanligt enligt MVC.

Nu efter 3e kejsarsnittet fick jag diklofenak och alvedon, och inom en vecka hade jag slutat med båda. Gick obehindrat på promenad runt samma period även om jag ännu inte påbörjat långpromenader pga usel väg och ryggont. Däremot grejar jag inne och utomhus utan större bekymmer.

• Gilla
Pust vad jag är trött på sjukhus... Ny dag i väntans tecken på sjukhuset pga det där satans snittet som återigen blossat upp så hela magen är stekhet och illröd och nu dessutom i tillägg är snittet igenkläggat med inte bara sårvätska utan var också. Kan det inte bara läka nu?

Pust vad jag är trött på sjukhus... Ny dag i väntans tecken på sjukhuset pga det där satans snittet som återigen blossat upp så hela magen är stekhet och illröd och nu dessutom i tillägg är snittet igenkläggat med inte bara sårvätska utan var också. Kan det inte bara läka nu?
Hade iofs bytt med dig vilken sekund som helst... Men fy ändå! Nu är det ju 4 e dagen för mig och med värktabletter är det mycket bättre än igår redan. Tycker det är lite äckligt med såret- man vet ju att det är djupt och är ju rädd om det utan att det ska behöva vara inflammerat.
Sympatikram!

Hade iofs bytt med dig vilken sekund som helst... Men fy ändå! Nu är det ju 4 e dagen för mig och med värktabletter är det mycket bättre än igår redan. Tycker det är lite äckligt med såret- man vet ju att det är djupt och är ju rädd om det utan att det ska behöva vara inflammerat.
Sympatikram!
Så är det ju, vad är väl en sårinfektion egentligen när vi faktiskt mår bra på det stora hela i familjen. Men lite äckligt är det med allt klägg som snittet producerar. :yuck:
Tack för sympatikramen!

• Gilla
Jag åt alvedon + nån lite starkare tablett 3 gånger om dagen första 2-3 dagarna, fick även nån tabell mellan när det gjorde ont.
Sen hade jag alvedon vid behov i 2-3 dagar till sen helt utan.
Men jag tror att jag haft det väldigt smidigt o lätt i läkning & smärta.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 754
Senast: Reville
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 041
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar