Vårföräldrar 2016 del 3

Och jag har aldrig hört talas om hur man får/ska/inte ska sova :o
Jag sov på höger sida stora delar av hela första halvan av graviditeten då jag mådde mindre illa då. Med sonen osså.

Jag sover så som är bekvämt :o
Annars har bebis helt enkelt sagt ifrån och bett mig om bekvämare position :cool:

Njae. Enligt den här artikeln (som hänvisar till forskning) så stämmer inte det där: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17089 och barnmorskorna tar minskade fosterrörelser på stort allvar, även om det är sent i graviditeten.
Aha, jag har haft moderkakan i framvägg i båda grav. och har ringt in ett par ggr förra ggr o läkarna eller ja, sjuksköterskorna som jag antagligen pratade med var inte oroade alls. :-) trots det kunde gå dagar utan minsta känning. Kollade upp det en ggn iaf, ingen fara då iaf!

Jag nojar också väldigt mycket över fosterrörelser. Min unge verkar ha ett mönster att gå bananas i 1 dygn, sedan lugn i 2 dygn. Så har den gjort sedan jag började känna den ordentligt men ändå blir jag skitnojig de dagar den är lugnare. Den struntar också oftast i om jag knuffar på den och dricka kallt har aldrig funkat. Det enda som brukar få igång den är om jag badar och låter kranen rinna, den verkar gilla det ljudet :)

Nojar lite över fosterrörelser...
Jag både känner och.ser bäbis varje dag men har ingen koll på hur ofta egentligen.
Nu hade vi kollade i fredags och allt var ok.
I morse vet jag att det var nåt bök vid frukost.
Nu läste jag nåt om hur viktigt det var att känna fosterrörelser nu mot slutet. Försökt provocera bäbis med puffar och påskrift men det händer ingenting... Jag har aldrig nojar över detta innan och därför inte försökt påkalla något när det.är stilla. Mer puffat när det ändå rör sig.
Just det att jag inte får svar gör mig lite orolig. Kan det verkligen bli trubbel med barnet på så kort tid?

Till att börja med så ska man alltid höra av sig till förlossningen om man upplever att fosterrörelserna inte är som de brukar. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Däremot behöver det du beskriver inte alls vara onormalt. Brukade du förut kunna provocera fram rörelser eller har det ändrats nu på slutet?

När jag var gravid upplevde jag sonen som väldigt lugn i magen. Det där med att sparkar kunde göra ont fick jag aldrig uppleva. Kunde inte heller provocera fram rörelser, varken dricka kallt vatten, ligga på mage eller putta på bebisen fungerade.

Jag hade medelstort sf-mått exakt på gröna kurvan men sonen var liten när han föddes (2,4 kg). Så han hade gott om plats i magen och kanske därför det inte kändes mycket. Även utanför magen är han rätt lugn av sig som en liten tjuren Ferdinand :love:

Ironiskt nog kunde jag inte dricka vatten och amma samtidigt. Det tyckte den lille herrn var mycket obehagligt och sprattlade som en tok :cautious:

... I samma skräckhistoria så berättade mamman om henne teori varför barnet dött, att hon sovit på höger sida?!? Får man bara sova på vänster sida alltså eller är det lite överdrivet? Har försökt göra det två nätter i rad men jag blir galen på hur ont det gör på örontippen när man inte kan växla sida:( rygg får man väl inte heller sova på?
I den skriftliga informationen jag fick i början av graviditeten avrådde de från att sova på rygg efter vecka 20. De rekommenderade även att sova på vänster sida, eftersom det påvisats högre risk för dödfött barn om man sover på höger sida (pga sämre cirkulation). Jag brukar tänka på det, men nu med foglossning etc är det helt omöjligt för mig att ligga på samma sida hela natten! Har också läst om forskningen som @sicx nämnde, men har ingen länk nu. Tror att jag läste om det i en tråd här på buke första gången, kanske fanns någon länk i den tråden...

I den skriftliga informationen jag fick i början av graviditeten avrådde de från att sova på rygg efter vecka 20. De rekommenderade även att sova på vänster sida, eftersom det påvisats högre risk för dödfött barn om man sover på höger sida (pga sämre cirkulation). Jag brukar tänka på det, men nu med foglossning etc är det helt omöjligt för mig att ligga på samma sida hela natten! Har också läst om forskningen som @sicx nämnde, men har ingen länk nu. Tror att jag läste om det i en tråd här på buke första gången, kanske fanns någon länk i den tråden...

Den rekommendationen fick jag med och det är därför även förlossningen rådde att ligga ner 2 h på vänster sida och räkna fosterrörelser.

Tillägg: NEJ, minskade fosterrörelser beror inte på att det blir trångt på slutet. Ändrade/minskade rörelser ska tas på allvar och inte nonchaleras.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.
Jag tänker att det är en dålig dröm. Eller ett dåligt skämt. Men lillasyster åkte till himlen innan vi ens träffat henne.
Nu ska jag sättas igång och föda ett barn jag vet är dött. Och sen ska livet vidare.

Orättvist. Oförståeligt. Sånt som händer andra händer nu mig, oss. Min fina flicka önskade en syster .

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.
Jag tänker att det är en dålig dröm. Eller ett dåligt skämt. Men lillasyster åkte till himlen innan vi ens träffat henne.
Nu ska jag sättas igång och föda ett barn jag vet är dött. Och sen ska livet vidare.

Orättvist. Oförståeligt. Sånt som händer andra händer nu mig, oss. Min fina flicka önskade en syster .
Finner inga ord. Tankarna finns hos er. Så fruktansvärt.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Mina tankar går till er i denna fruktansvärda stund. Så ofattbart.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Men herregud.. Jag blir alldeles stum.
Så oerhört fruktansvärt, tänker på er.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Oh jisses! Så oerhört tragiskt! Orättvist och helt ofattbart! Jag är så himla ledsen för er skull!

Jag har en vän som råkat ut för samma tragedi. När du vill, om du vill, kan du få hennes uppgifter och även inbjudan till stödgrupper. Det finns en på Facebook som jag vet att hon (och hennes man) fått oerhört bra med stöd genom.

Ta fina kort på er lilla flicka! De kommer ni vilja spara :heart

Kramar Miks

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag beklagar från djupet av mitt hjärta.
Ta hand om er .

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Men herregud:cry::cry::cry: Jag finner inga ord.. Så fruktansvärt orättvist:cry::cry:
Ta hand om varandra:heart:heart

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Varmaste av kramar. Finner inga ord. Beklagar sorgen, chocken, förlusten.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Jag finner inga ord. Så fruktansvärt tragiskt :cry: Jag beklagar verkligen sorgen och mina tankar är med dig och din familj!

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Vilken fruktansvärd tragedi :cry: beklagar av hela mitt hjärta, tänker på er och sänder massor av styrka er väg!!

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Finner inga ord, beklagar så hemskt mycket. Massa styrkekramar

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Åh finaste lilla flickan, så fruktansvärt tragiskt. Beklagar av hela mitt hjärta❤️

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Beklagar, så otroligt tragiskt.

Mitt barn är död.
Hjärtat har slutat slå.

Finner inga ord, beklagar av hela mitt hjärta. Så tragiskt :cry:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 639
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka